Informatieve ouderavond 13 april 2016 BEGRIJPEND LEZEN OP DE OLIJFBOOM.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat moeten we verder doen?
Advertisements

Nieuwsbegrip ouderpresentatie
Informatieavond 3 Groep 3.
WAT MAAKT HET ONDERWIJS IN BEGRIJPEND LEZEN EFFECTIEF
STRUCTUREEL COMMUNICATIEF RECEPTIE PRODUCTIE
Groep Doel bepalen Voorspellen Kennis ophalen Vragen stellen
Voldoende dekking Nieuwsbegrip
RALFI en begrijpend lezen
Welkom op de informatieavond
Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8
Leswijzer Nieuwsbegrip
Pieternel de Bie (IJburg College) Sarah Blom (ILO,UvA)
Nieuwsbegrip Doel van deze les:
Nieuwsbegrip Doel van deze les:
Connect Vloeiend Lezen
Workshop: Begrijpend lezen
Leswijzer Nieuwsbegrip
Leerlijnen in relatie met de methode
Hoe krijgt dit gestalte bij ons op school.
Op maat werken aan taal Over de invoering van Muiswerk op de Emmausschool in Rotterdam Rob Royen, ICT-coördinator, leerkracht, taalwerkgroeplid.
‘Voorlezen blijft leuk en belangrijk’ groep 5 t/m 8 Groep 5 t/m 8
Welkom in groep 6 Informatieavond 2015/2016.
Ouderavond aanvankelijk lezen BS Het Venster Hanneke Boeijen Lia Willems 29 september 2015.
Welkom in groep 6D.
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Bewustwording en herkenning laaggeletterdheid
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Opzet Voorstelling vakbegeleiding Doel bijeenkomsten Uitnodigende school.
I NFORMATIEAVOND P ROJECTGROEP. D OELEN VAN DE AVOND : Aan het eind van de avond weet u: Wie de begeleiders van de projectgroep zijn Vanuit welke theorie.
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
1 van 9 Hoofdstuk 9 Nederlands als tweede taal. 2 van 9 Achtergronden Migratie in Nederland o speciale aandacht voor NT2 is nodig o ook voor nieuwkomers.
Waar is de zevende dwerg?
LEESONDERWIJS OP PCBO DE WYNGERT
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8. Het belang van begrijpend en studerend lezen Lezen heb je nodig, elke dag weer. Als je niet goed kunt.
Doelstellingen Nieuwsbegrip Motiverend begrijpend lezen Uitbreiding van kennis van de wereld Transfer.
 Dinsdag 23 september  Dag indeling  Weektaak  Directe instructie model  Vakgebieden met doelen  Taakspel  Groepsdoorbrekend werken  Tips.
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
Welkom in groep 5MR Informatieavond 12 september 2016.
Welkom in groep 3/4 juf Ria & juf Kristel. Groep 3 - programma  Het ochtendprogramma in groep 3  Taal + lezen (Veilig leren lezen)  Pauze + fruit.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
Groep 6 Begrijpend lezen
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Groep 7 Begrijpend lezen lezen
Groep 2 Begrijpend luisteren
Groep 8 Begrijpend lezen lezen
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
Informatie avond Groep 6.
Module 6; didactisch handelen
Ouderbijeenkomst.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Informatieavond groep 4
Lezen in groep 3 Okt 2017.
ICT-basisvaardigheden & woordenschat
Informatieavond Kurzweil (basis).
Informatie avond Groep 6.
Informatieavond Schooljaar
Welkom in groep 5 jaarklas. Een korte impressie van: directe instructiemodel het lesrooster. waar wordt bij de lln een beroep opgedaan. de leerstof van.
Verhalen lezen op drie alfabetiseringsniveaus
Informatieve teksten, interviewverslag
Inleiding beoordelen.
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
blok 1 les 4: samen praten samen leren
Groep 2 Begrijpend luisteren
Lang zullen ze begrijpend lezen – impulsproject
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

Informatieve ouderavond 13 april 2016 BEGRIJPEND LEZEN OP DE OLIJFBOOM

 Korte introductie door Irma  Begrijpend luisteren les groep 3 door juf Merel  Begrijpend leesles groep 4 door juf Gemma  Evaluatie: “hoe kunt u thuis oefenen?” door Irma PROGRAMMA

 Luisteren, lezen en begrijpen wat je hoort en leest zijn belangrijke vaardigheden om deel te kunnen nemen aan onze maatschappij. WAAROM BEGRIJPEND LUISTEREN / LEZEN?

 Beginnen we in de onderbouw (groepen 1, 2, 3 en tot midden groep 4) met begrijpend luisteren.  Wanneer het technisch lezen beter geautomatiseerd is en ze kunnen focussen op de inhoud van een tekst, beginnen we met begrijpend lezen (vanaf midden groep 4). DAAROM…

 Methodelessen Leeslink en werkwijze van CPS  Cito hulpboeken  Map begrijpend luisteren  Humpie Dumpie  Diverse tekstsoorten  Diverse coöperatieve werkvormen  Werkwijze  Hardop denkend voorlezen (modelen)  Belang van het leesdoel  Nieuwe woorden aanbieden  Aanleren en gebruik van leesstrategieën  Voorspellen  Voorkennis ophalen  Vragen stellen  Samenvatten  Verbindingen leggen  Visualiseren  Feedback geven en evalueren DE PRAKTIJK

BEGRIJPEND LUISTEREN LES: MEREL

De pijlers van begrijpend luisteren: 1: Kennis van de wereld 2: Kennis van woorden (woordenschat) 3: Kennis van taal(gebruik) 4: Metacognitieve kennis (strategieën om te leren lezen) WAAR GAAT HET OM?

COÖPERATIEVE WERKVORM

 Blok 1, week 6, les 1  Visualiseren: welk plaatje past bij de tekst? BEGRIJPEND LEESLES: GEMMA

 Van ons krijgt u enkele handige tools op papier  Uw werkwijze sluit dan aan op die van ons THUIS

 Wat heeft u geleerd? VOORBEELD VAN EEN COÖPERATIEVE WERKVORM: PLACEMAT

BEDANKT VOOR UW KOMST EN VEEL LEESPLEZIER