GLOBE Module Weer & klimaat Van L. nr. R.: Bernadet, Laurens, Luuk en Anno aan de slag met data verwerken! Workshop verzorgd door: Matthijs Begheyn (GLOBE.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Workshop Leren Leren in de praktijk 4 maart 2009
Hogere denkvaardigheden
BattleBots The school battle.
<Naam spreker en school/ gemeente
Etty Hillesum Lyceum, Deventer Locatie: Het Vlier
Van idee tot digitaal materiaal
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
ICT-rijk bewegen in 3 VWO / HAVO Het implementeren van de nieuwe functionaliteit van Coach 6, vanuit een didactisch oogpunt bekeken Ron Vonk Archimedes.
Inleiding Wai-Pass = Who Am I – Pass Wat? Doelgroep?
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools
Begeleiden van Praktijkonderzoek
VWO-bèta op de Amersfoortse Berg
Science Wat is dat eigenlijk. Doel van deze middag Ieders doelstelling formuleren Wat hebben wij/jullie/zij al Waar willen wij samen aan werken ? Wie.
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
Ouderbetrokkenheid op het MBO
KLIMAATBUFFERS Technicles NVON-congres Duurzaamheid in processen Heerlen 14 maart 2008.
Het weer een lessenserie over meteorologie
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
VERWONDERING. VERWONDERING start met waarnemen Wat klopt er niet aan dit plaatje?
‘Van mini-PW naar PW en verder’
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
Module Communicatie 3de dag
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Thema 1: Beelden van onderwijs Thema 1 Beelden van onderwijs Elk thema bestaat uit een onderzoeksdeel (taakgroep) en een theoriedeel (colleges)
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Hoe ziet jouw droomschool eruit?
Praktijkervaring en reflectie
Bètapartners, 26 oktober 2015, Damstede.  Global Learning and Observations to Benefit the Environment (GLOBE)  Opgericht in 1994 door de Amerikaanse.
Onderzoek I Bijeenkomst 3
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
Methodiek: Plancyclus
Project 3 Week 3.  Mededelingen  Vragen opstellen voor opdrachtgever  Oriëntatie op opdracht (volgende week feedback in de les)  Wijkanalyse  Geen.
Keuzethema: differentiatie
Vroegtijdig signaleren van VSV Inspiratiebijeenkomst ‘Aanval op schooluitval zuidoost Brabant’ Carlos van Kan Onderwijskundigonderzoeker
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Welkom Ouderbijeenkomst De Moespot 28 mei 2015 Bedoeling en programma 1. Ouders zijn geïnformeerd over: De activiteiten die team en directie hebben ondernomen.
Grenzen verleggen door talentgericht werken in de klas! In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt er hard gewerkt aan de.
“If the first challenge of change is to ensure that it’s desirable and the second challenge to make it doable, then the biggest challenge of all is to.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 8 Dataverzameling: Eigen instrumenten, ontwerp.
Infoavond schakeljaar Het Groene Lyceum Welkom Even voorstellen Contactgegevens checken.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
De Vreedzame school Ouderavond 17 maart 2009 Het Klinket Welkom!
Onderzoeksvraag Is er een belangrijke oorzaak te vinden, voor de afnemende stroom studenten die interesse hebben en/of zich uiteindelijk inschrijven, voor.
Klas 4 KGT H11 Het Weer.
Passend onderwijs.
Programma Huiswerkcontrole  Bespreken par 1 vraag 1 + 2
Aardrijkskunde Introductie
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Opstart leernetwerk vaardigheidsontwikkeling
Ouders en school samen Maart 2016
Relevante en passende onderwijsmaterialen selecteren
Onderzoekend en Ontwerpend leren
Technasium op het GRC.
Ouderavond Emmalaan Welkom ouders/verzorgers van leerlingen uit klas ... Presentatie komt op de website.
Producten van TU Delft, SEC
Programma Introductie van jezelf Samen voor een nieuw curriculum
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Transcript van de presentatie:

GLOBE Module Weer & klimaat Van L. nr. R.: Bernadet, Laurens, Luuk en Anno aan de slag met data verwerken! Workshop verzorgd door: Matthijs Begheyn (GLOBE NL) en Gijs van de Logt (docent AK OLZ)

GLOBE Weer & klimaat - Programma workshop Drie delen: Kennismaking en presentatie (Plenair - 30 min.) Zelf GLOBE doen: Meten/waarnemen, invoeren, nieuwe app leren kennen en opdrachtje. (45 min.)  Individueel?  In groepjes?  Eigen keuze en informele sfeer. Terugkoppeling (plenair – 15 min.)

GLOBE Weer & klimaat - Kennismaken Geleid door: Matthijs Begheyn (GLOBE NL) Wie zitten er in de zaal? Naam/School/Organisatie. Wat hoop je hier te halen? Wat heb je te bieden?

GLOBE Weer & klimaat - Voorstellen van mijn kant Gijs van de Logt Meteorologie WUR (diploma 2005) Docent Aardrijkskunde Openbaar Lyceum Zeist (diploma 1 e graads 2007). Kleine tien jaar docent – nadruk bovenbouw – bijna zes jaar OLZ. Brede interesse in natuur en milieu(vraagstukken) en geologie. Specifieke interesse in en kennis over het weer. Eerste jaar actief met GLOBE. Wil leerlingen graag laten ontdekken. (voorkeur) / (“r” = foutje van de

Overzicht inhoud presentatie 1.Doelstelling workshop. 2.Introductie thema. 3.De module en het onderwijs: 3.1. Inhoudelijk Structuur/opbouw onderwijsprojecten Organisatie Voorbeeldprojecten OLZ Zeist Meetinstrumenten en meetprotocollen Terugkoppeling: 4.1. Resultaten opdracht workshop Toekomstplannen / wensen. GLOBE Weer & klimaat - Programma workshop

GLOBE Weer & klimaat - 1. Doelstelling Betrokkenheid / uitvoering GLOBE module weer & klimaat vergroten, door: Belang schetsen. Handvatten onderwijspraktijk. Inhoudelijke ondersteuning (extra info.). Projectideeën uitwisselen + voorbeeldproject. kennismaken nieuwe ontwikkelingen + toekomstbeeld. Oefenen meten / waarnemen. Enthousiasme en wensen…?

GLOBE Weer & klimaat - 2. Introductie thema. De Hockeystickgrafiek is bekend, maar recent blijkt het nog sneller te gaan (NOS journaal 15 maart 2016 – uur): Klimaat en klimaatverandering: Grootheden temperatuur en neerslag Gemiddelden over lange periode Seizoenen Menselijke invloed  versnelde verandering  Grote gevolgen  complex vraagstuk 2100?

Weer: Meer grootheden: windsnelheid / richting, zonneschijnduur, Bewolkingsgraad, luchtvochtigheid, luchtdruk, enz. En nog veel meer: bijzondere verschijnselen, weersystemen, meetinstrumenten weertypen, neerslagtypen, wolkentypen, buien, temperatuurschommelingen, snelle veranderingen, dauw, rijp, gladheid, weerkaarten, radarbeelden, satellietbeelden, weersverwachtingen enz. enz. Momentopname atmosfeer op een bepaalde plek! Groningen 2016 (boven) en Wijk bij Duurstede 2013 Odijk 2015 GLOBE Weer & klimaat - 2. Introductie thema.

Weer en klimaat zijn ook intens met elkaar verbonden:  Het over een periode van 30 jaar “verzamelde weer” bepaalt het klimaat van een plaats.  Dus: de grootheden, verschijnselen, systemen enz. hebben allen invloed op wat uiteindelijk het klimaat is van een plaats.  En : relatie momentopname weer en klimaat = interessante projectrichting GLOBE.  Meer projectrichtingen met opbouw (grootte en moeilijkheid). GLOBE Weer & klimaat - 2. Introductie thema.

Voorbeeld projectrichtingen / Lesopdrachten en hun onderzoeksvragen Weer & Klimaat 1.Basis Zie extra info.! 2.Meerwaarde GLOBE. Vakinhoudelijk. Onderzoekcyclus  Vaardigheden Positieve “bijvangsten” GLOBE Weer & klimaat - 3. Module en het onderwijs 3.1. Inhoud Zie extra info.!

Opbouw lesmodule actueel: Docentendeel. Leerlingendeel. Protocollen en dataformulier. Bijlagen. Wordt aangevuld met: Extra handvatten (inhoud + praktisch + richtinggevend). Projectmatig materiaal volgens structuur onderzoekscyclus. Koppeling actualiteit aan bestaande projecten. GLOBE Weer & klimaat - 3. Module en het onderwijs 3.2. Structuur/opbouw onderwijsprojecten

GLOBE Weer & klimaat - 3. Module en het onderwijs 3.3. Organisatievormen en praktische inzetbaarheid Organisatie: 1.Organisatievormen OLZ 2.Info. website GLOBE 3.Praktische inzetbaarheid werkvloer  uitdaging! 4.Begeleiding docenten  wens. 5.Start gezamenlijk project deelnemers workshop (e.a.)? Zie extra info.!

GLOBE Weer & klimaat - 3. Module en het onderwijs 3.4. Voorbeeldproject 1 OLZ Zeist Praktisch: 1.Klas 2 “De Jonge Onderzoeker” 2.Groepjes van 4 personen. 3.Looptijd bijna een half schooljaar. 4.Uitgangspunt: gedeeltelijke invulling onderdelen “onderzoekcyclus”. Thema: Wolkenonderzoek  opbouw: 1.Handleiding: Voorwoord. Introductie GLOBE en weerstation. Leerdoelen. Benodigdheden. Werkwijze. Opdrachtonderdelen / producten en tijdpad. Beoordelingscriteria + extra beloningen. 2.Deelonderzoek 1 - Wolken boven Zeist  Onderzoekcyclus  Productvorm wolkenatlas eigen foto’s. 3.Deelonderzoek 2 – Wolkenwaarnemingen klas 3 onderzoeken  Onderzoekcyclus  Productvorm onderzoeksverslag.

GLOBE Weer & klimaat - 3. Module en het onderwijs 3.4. Voorbeeldproject 2 OLZ Zeist Praktisch: 1.Klas 3 “De Jonge Onderzoeker” 2.Groepjes van 6 personen (meerdere deelonderzoeken) 3.Looptijd meer dan een half schooljaar. 4.Eerste opzet  oude vorm. Eén v.d. thema’s: Passage lagedrukgebied  inhoud: Gebeurtenissen depressiepassage actualiteit onderzoeken (storm 17 / ): Grootheden en wolken. Frontpassages en hun “weersverloop”. Plaatsen vergelijken (OLZ – Wageningen)  bijv. verplaatsingssnelheid van fronten bepalen. Depressie en fronten op weerkaarten, radarbeelden en satellietbeelden. Leerlingen zelf periode / etmaal selecteren passage volgend lagedrukgebied  vergelijken ( ). Einddoel: Project moeten kunnen starten bij geschikte actualiteit  vb. maandag , de paasstorm van twee dagen terug…! (zo ver is het nog niet)

GLOBE Weer & klimaat - 3. Module en het onderwijs 3.5. Meetinstrumenten en protocollen Deze bekijken we zo meteen buiten… Even doorkrijgen  niet zo moeilijk  dat kunnen jullie! Protocollen betreffen: Praktische regels metingen / waarnemingen Luchtvochtigheid Luchttemperatuur Wolken / mist / vliegtuigstrepen. Neerslag pH van neerslag Luchtdruk. Meetinstrumenten: Thermometer met min/max – functie Barometer (luctdruk). Psychrometer (luchtvochtigheid) Precisie regenmeter PH-meter / papier Windmeter die mist…. Menselijk oog! Weerhut aanwezig? Evt. automatisch meetstation (Davis bv.)? Lees nu het opdrachtje goed door  Gedaan?  dan gaan we nu…..

Naar buiten!!! GLOBE Weer & klimaat

GLOBE Weer & klimaat - 4. Terugkoppeling 4.1. Resultaten opdracht workshop Technisch gezien (app / website): Matthijs Begheyn Jullie..? Inhoudelijk: Gijs van de Logt Toelichting opdrachtkeuze + tip: projecten OLZ, tijdschriften Geografie en Meteorologica. Jullie…? Opdrachten en metingen? Wolkeninfo.? Aanvullende info.?

GLOBE Weer & klimaat - 4. Terugkoppeling 4.2. Toekomstplannen / wensen Persoonlijk: Opstart schooloverstijgend(e) onderwijsproject(en) schooljaar met tien scholen (collega’s) of meer: Op basis van dezelfde waarnemingen / metingen over dezelfde periode, gedaan door leerlingen en/of op basis van dezelfde automatisch gegenereerde metingen weerstations  Persoonlijk: WOLKEN (zie info.)! Op basis van actualiteit. Met het bieden ondersteuning (waar mogelijk..) Inventarisatie (nogmaals) en evaluatie deelnemers workshop Plannen / wensen? (Inleveren antwoordformulieren) Doelstellingen workshop gehaald? Andere vragen? Tot slot: Bedenkt /weet u later pas uw plan of wens? Mail gerust: (voorkeur) / (“r” = foutje van mijn