ILO-Alumniconferentie Controversiële thema’s in de klas: Hoe moeilijk is dat?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerkend leren lastig -ook voor leraren leerzaam -ook voor leraren
Advertisements

Een kijkje in de schatkist…
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Concept Cartoons Voor ondersteunend materiaal zie:
Opkomen voor jezelf.
Les L4TC 14 november. Boek Team Maatschappijleer I • 14 november 2012 • Hoofdstuk 5.
Workshop OGW in de klas..
EXCELLENTIE PROGRAMMA KUNST
In de les Waarom video? Hoe te gebruiken? Bronnen Tips en trucs.
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Les L3TD 14 november. Boek Team Maatschappijleer I 14 november 2012 Hoofdstuk 1.
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Modeshow bloemschikken
Page 1 Workshop thema 4 21 mei 2013 Hanneke Koopmans.
VOORBEREIDING LERENDE ORGANISATIE
Ouderbijeenkomst.
Feiten, meningen en argumenten
Ouderbijeenkomst. ZOMER © Rezulto Onderwijsadvies in opdracht van de PO-Raad.
Rob Ouwerkerk Woudschoten 2008 Flash! Didactiek voor professionals.
Het belang van plannen.
Het perspectief van de oudere
Activerende literatuurdidactiek in de onderbouw en het vmbo
Informatiebijeenkomst. Lerarencompetenties Overzicht bijeenkomsten 1.Leren leren 2.De basisschool 3.Ontwikkeling van kinderen en creatief proces 4.Lesopzet.
Lezen: doe het goed voor
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Wetenschapper in de klas Scarabeeklas De Schouw en Zecc Architecten.
Les 7 Verantwoorden, legitimeren en professionaliseren.
ÉÉN JAAR NA CHARLIE ZIJN DOCENTEN MAATSCHAPPIJLEER TERREUR-PROOF?
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Gezeik Ja je mag het eigenlijk niet hardop zeggen Maar soms heb ik het zo gehad met het onderwijs. Die docenten die alleen maar klagen dat het zo zwaar.
Lezen: betoog. Spoorboekje 1)Begrippen/theorie 2)Betoog lezen en beoordelen 3)Bespreken Wat gaan we leren? -Je kunt vertellen wat het tekstdoel van een.
1 van 22 Nederlands naar perfectie Workshop Schrijven naar perfectie BVNT2-conferentie Emily Palmer 21 mei 2016.
BB - Theorie Donderdag 27-oktober. Vandaa g A en A Terugblik vorige week: Toets cijfers Lesstof hoofdstuk Kwaliteit van leven Kwetsbaarheid in de zorg.
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Reken je (niet) rijk.
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited
Lessen uit wetenschap en praktijk voor burgerschapsonderwijs
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Wereldse zaken in de klas
Rob Goossens Wat weten we nog?.
Tool IF-1: Onderzoekend leren plannen bij wiskunde
Paragraaf lezen h5 Feiten, meningen en argumenten
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Nederlands In de bovenbouw mavo.
Sociale Media Naam: Sara Camara School: Grotius College Klas: J1A
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Loopbaan en burgerschap les 2
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Informatieve teksten Hoe begrijp ik een informatieve kijk-/luistertekst en hoe kan ik opvattingen en bedoelingen uit taal- en beeldgebruik afleiden?
Les 5 Hoofdstuk Ecologie
Zwart wit denken in de klas
EEN PLAATJE VAN Het wat, hoe en waarom van je les als startpunt voor het onderzoeken van je eigen lespraktijk 31 jan ROSA Conferentie Hanna Westbroek.
4 havo Schrijflijn les 2
Inleiding, slot, functies, samenvattend tekstverband
Ouderbijeenkomst ©Rezulto Onderwijsadvies in opdracht van de PO-Raad.
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Living lab & Storytelling
Informatieve teksten, interviewverslag
Pilot Maatschappijwetenschap-pen
Les 3 Hoe onderzoek je de samenleving?
Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschap-pen
Zingen en rappen in de biologieles
Communicatie 4e les.
Les 8: Samenwerkingsvaardigheden 1
lezen Feiten, meningen en argumenten
Hoofdstuk 2 Paragraaf 3 Blz. 28 / 29.
Het Keuzevak maatschappijkunde
Toedienen meststoffen
Transcript van de presentatie:

ILO-Alumniconferentie Controversiële thema’s in de klas: Hoe moeilijk is dat?

Programma Hanneke Felten: Acceptatie van homo-en biseksualiteit vergroten; hoe doe je dat (niet)? Bouke Spigt: Lastige onderwerpen; van handelingsverlegen naar handelingsbrutaal. Gee van Duin: Relatie evolutie en religie Gerard Ruijs: Can schools compensate for society? Maar eerst: Omgaan met lastige onderwerpen uit de actualiteit; hoe doe je dat (niet)? 2 ILO-almuniconferentie

13 november 2015: aanslagen Parijs ILO-almuniconferentie3 Bespreek met je buurman/buurvrouw wat je de eerste les na de aanslagen in Parijs hebt gedaan. Heb je je les aangepast? Hoe verliep de les?

2Doc: Lesfragment LIO Daan n.a.v. de aanslagen in Parijs 4 VPRO 2DOC Maatschappijleer ‘Hoe leer je, als beginnend docent maatschappijleer, pubers nadenken over actuele en gevoelige kwesties als IS en de komst van vluchtelingen in roerige tijden? De overheid roept scholen op aandacht te besteden aan 'beter burgerschap', maar hoe doe je dat?’ ILO-almuniconferentie

Opdracht voor havo 5: n.a.v. aanslagen Parijs Hier komt de footer tekst5

Motieven gebruik actualiteit in de les 1. Toelichting op begrippen / concepten (deductie) 2. Afleiden van begrippen / concepten uit actuele gebeurtenissen (inductie) 3. Motivatieverhoging door toepasbaarheid geleerde begrippen / concepten 4. ….. 5. ….. 6ILO-almuniconferentie

‘Meneer, dat vind ik nu eenmaal, u vindt misschien iets anders, maar dat is gewoon mijn mening’. Valkuilen omgaan actualiteit 1. Oppervlakkigheid: - waan van de dag - resulteert in zwart-wit discussie 2. Waardenoverdracht (eenzijdige visie): - eigen visie docent 3. Complexiteit actuele vraagstukken 7 ILO-almuniconferentie