ILO-Alumniconferentie Controversiële thema’s in de klas: Hoe moeilijk is dat?
Programma Hanneke Felten: Acceptatie van homo-en biseksualiteit vergroten; hoe doe je dat (niet)? Bouke Spigt: Lastige onderwerpen; van handelingsverlegen naar handelingsbrutaal. Gee van Duin: Relatie evolutie en religie Gerard Ruijs: Can schools compensate for society? Maar eerst: Omgaan met lastige onderwerpen uit de actualiteit; hoe doe je dat (niet)? 2 ILO-almuniconferentie
13 november 2015: aanslagen Parijs ILO-almuniconferentie3 Bespreek met je buurman/buurvrouw wat je de eerste les na de aanslagen in Parijs hebt gedaan. Heb je je les aangepast? Hoe verliep de les?
2Doc: Lesfragment LIO Daan n.a.v. de aanslagen in Parijs 4 VPRO 2DOC Maatschappijleer ‘Hoe leer je, als beginnend docent maatschappijleer, pubers nadenken over actuele en gevoelige kwesties als IS en de komst van vluchtelingen in roerige tijden? De overheid roept scholen op aandacht te besteden aan 'beter burgerschap', maar hoe doe je dat?’ ILO-almuniconferentie
Opdracht voor havo 5: n.a.v. aanslagen Parijs Hier komt de footer tekst5
Motieven gebruik actualiteit in de les 1. Toelichting op begrippen / concepten (deductie) 2. Afleiden van begrippen / concepten uit actuele gebeurtenissen (inductie) 3. Motivatieverhoging door toepasbaarheid geleerde begrippen / concepten 4. ….. 5. ….. 6ILO-almuniconferentie
‘Meneer, dat vind ik nu eenmaal, u vindt misschien iets anders, maar dat is gewoon mijn mening’. Valkuilen omgaan actualiteit 1. Oppervlakkigheid: - waan van de dag - resulteert in zwart-wit discussie 2. Waardenoverdracht (eenzijdige visie): - eigen visie docent 3. Complexiteit actuele vraagstukken 7 ILO-almuniconferentie