Maatschappijleer Maatschappelijke problemen Vmbo b/k Digitaal Klaslokaal Maaike Zijm Digitaal Klaslokaal Maaike Zijm.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Advertisements

Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Les 7 Uitvoeren gebruiksaanwijzingen van anderen
Iedereen coach naar Jef Clement.
Inspirerend Coachen - praktijkervaring - het G®ROW kader
Introductie.
Het leer- en ontwikkelingsverhaal van leerlingen !
SG Sint Ursula.
WELKOM Programma GC: gevolgen voor de eigen organisatie Drie manieren: presentaties discussie broodje.
Politieke besluitvorming De toekomst van de Nederlandse politiek
Leerlingenraad Wat ging er aan vooraf.
Activerende Opdrachten bij Archeologie voor pakket++s
Uitwerking opgave 3.6 1d uit: Wiskunde in beweging – Theo de Haan.
Beoordelen leermiddelen
“Ja, maar dat is gewoon mijn mening!”
Jouw mening telt! Wil je mede bepalen welke punten we gaan verbeteren binnen ? Geef je mening over de sfeer op je afdeling, je leidinggevende en het werken.
UITGAAN & ZINLOOS GEWELD
INTERVIEW Spreken/kijken/luisteren h1. Het interview Een goede manier om ergens achter te komen is: vragen stellen! In een interview stelt iemand vragen.
Relaties Een diepere kijk. Waarom horen mensen zo graag bij een groep 3 vragen aan Herman De Dijn.
Hulp en richtlijnen Kenmerk: JF augustus 2010 Ambitie jaarplanning inzet. AHB – opleiding BKM Achtergrond : Jaar met veel onrust (overuren.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
Zin!Ja Hasselt 21 april  Informatie die de ontvanger aan de zender overdraagt in reactie op de communicatieactiviteit van de zender  Een.
H1 De samenleving.
Nevenschikking of onderschikking?
Zelfstandig naamwoord
Verschil: redekundig en taalkundig ontleden
Menukaart Buitengebied (Regio Foodvalley)
Spelling Hoofdletters
Een vergadering organiseren
Voeg hier een foto van het product in
Waarden = hoe gaan wij met elkaar om ?
Digitaal klaslokaal Maaike zijm
Spelling Klinkers en medeklinkers
Persoonlijk voornaamwoord
LOB Waar ben je trots op?.
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Bezittelijk voornaamwoord
Naam onderwijsinstelling Datum
Praktijk Opleiders Cursus
Huiswerkopdracht Politiek
Nederlands Tekstbegrip Onderwerp, deelonderwerp en hoofdgedachte
Vergadering Personeelsdienst
Integraliteit Jeugd/Wmo/BW
Vaardigheden Interviewen
Betrekkelijk voornaamwoord
Les 3 Hoe onderzoek je de samenleving?
Examenwerkstuk: Maatschappelijk probleem
Examenwerkstuk: Maatschappelijk probleem
Groepsnaam Namen van leerlingen KLAS.
De betogende voordracht
Woordsoorten: Lidwoorden
Tekstboek: Interactieve opdrachten: Via SOM -> Leermiddelen Of
Aanwijzend voornaamwoord
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Bijvoeglijk naamwoord
Rapportage van voortgang of status
Het vak maatschappijleer
Het tweede LOS-gesprek
Vragend voornaamwoord
Werkwoorden Koppelwerkwoord Zelfstandig werkwoord Hulpwerkwoord
Een les over gehoorschade
Maatschappijleer Normen en waarden
De voordelen en nadelen van betaalmethodes
RIJDEN WE OVER 100 JAAR OOK NOG IN
Burgerschap Thema: politiek
Les 3 Hoe onderzoek je de samenleving?
Transcript van de presentatie:

Maatschappijleer Maatschappelijke problemen Vmbo b/k Digitaal Klaslokaal Maaike Zijm Digitaal Klaslokaal Maaike Zijm

Drie kenmerken van een maatschappelijk probleem. Groot probleem waar veel mensen mee te maken hebben. Er zijn verschillende meningen over. De overheid bemoeit zich ermee.

Voorbeeld maatschappelijk probleem MilieuvervuilingWerkloosheidDiscriminatie

Welke vragen moet je stellen om een maatschappelijk probleem te onderzoeken? 1. Wat is het probleem?

Welke vragen moet je stellen om een maatschappelijk probleem te onderzoeken? 2. Wie zijn er bij het probleem betrokken?

Welke vragen moet je stellen om een maatschappelijk probleem te onderzoeken? 3. Wat willen ze precies en waarom willen ze dat?

Welke vragen moet je stellen om een maatschappelijk probleem te onderzoeken? 4. Wat zijn de oorzaken van het probleem?

Welke vragen moet je stellen om een maatschappelijk probleem te onderzoeken? 5. Op welke manieren kan het probleem opgelost worden?

Welke vragen moet je stellen om een maatschappelijk probleem te onderzoeken? 6. Wat is jouw oplossing? Geef duidelijk aan waarom.