Terminologie ● Een shot of take is één ononderbroken filmopname ● Een scène is een combinatie van verschillende shots, ceze shots groeperen één handeling.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
CAMERA BEELDKADER EN CAMERASTANDPUNT
Advertisements

Video.
Een animatiefilm met Windows Movie Maker
Een algemene inleiding bij het maken van video’s
1 minuut film Korte scenes (5 / 6 seconde)
3. Torrance Test of Creative Thinking 4. Blokkades 5. IG-Nobelprijzen
Dia presentatie Beeld en geluid.
Montage DADA en Film.
Inhoud Debriefing Uitleg concepten. Inhoud Debriefing Uitleg concepten.
Breekpunt in de kunst Beeldende kunst
Basis oplieding ta karmaster STAF oktober 2013
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Tel de zwarte stippen!. Tel de zwarte stippen!
Stijn Van Wonterghem1 ALICE Een animatie opbouwen.
Werkgroep les 3 cameravormgeving & decoupage Maaike van Cruchten b ‘FAKE IT ‘TILL YOU MAKE IT’
Werkgroep video prototyping V1 blok 2 Maaike van Cruchten b ‘FAKE IT ‘TILL YOU MAKE IT’
SKIMDOC Week 8.
Introductie lessen theater Klas 4 2 theaterblok. Theater 2 Acteren en regisseren - ONM Player omroep.nl Opdracht 2.4 ONM.
Vorige week: Massumi over Reagan 1.Problem of the actor 2.Seeming-being is een nieuw ‘regime of sign’ welke structuren aanbrengt in collective assemblages.
FILMS MAKEN Fictiefilms Documentaires Animatie.
Montage en Nabewerking
Werkgroep les 5 PRE-PRODUCTIE Maaike van Cruchten b ‘FAKE IT ‘TILL YOU MAKE IT’
De 100 jarige man die uit het raam klom en verdween
Maken van een film Bedenk een verhaal op basis van de situaties (bv: hoe het niet moet en dan hoe het wel moet.) Humor is belangrijk! Bedenk een plaats.
FILMEN MET JE SMARTPHONE
Antwoorden op opdracht en vragen theater
Hoofdstuk 4 Geluid Sharon Huwel – 1GMB.
Film theorie les 2 Cinematografie
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Geluid Invloed van geluid.
Hoofdstuk 4 GELUID.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
You Tube filmpjes maken voor woordslam. materiaal camera’ssmartphonestablets digitale fotocamera’s.
DYNAMIC IDENTITY. Film taal grammatica elementen Introductie op het onderwerp SHOT SIZES – KADERS.
Lesbrief Jongerenprogramma Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens naar het.
Lesbrief Jongerenprogramma Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens naar het.
Lesbrief Jongerenprogramma
Vragende/ontkennende zinnen. 1.Met behulp van to do Betalen wij de rekening? Do we pay the bill? Wij betalen de rekening niet. We do not pay the bill.
FILMEN MET JE SMARTPHONE Een workshop voor schrijvend journalisten door Annelotte Verhaagen Amsterdam, 7 november
Theater.
VAKDIDACTIEK Shaun the sheep dt – college Animatie.
Werk model Collaborative Spiral Actie samengesteld, gevonden actie toegevoegd Dansstuk gemaakt + gevonden decor toegevoegd.
Wat is Gedrag? Gedrag is volgens TSI……………
Evenementen en middelengebruik Evenemeneten en middelengebruik2 Ton Snip  Middelenexpert politie Noord-Holland.
“De geesteswetenschappelijke discipline heeft afstand genomen van haar taak om leraren op te leiden en richt zich nu ook voornamelijk op onderzoek. Geesteswetenschappen.
Literary Devices. Alliteration; herhalen van eerste medeklinker-klanken om bepaalde nadruk aan deze woorden te geven. The passionate shepherd to his love.
Film Beschikbare tijd Acteurs en crue Werken aan de film tijdens de muziekles Script Storyboard Ontstaan van een film iMovie op iPad Presentaties met het.
Waking Dreams Dromen in films als aanknopingspunt voor het bespreken van modernisme, postmodernisme en heden.
Lesbrief – Kidnep. Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je ooit al naar het NFF geweest?
Samen sterk in verandering
De Expressionistische film
Presenteren: Door: Cor, Harro, Herre en Niels.
SCENARIO ROSS WALKER “To make a great film you need three things: the script, the script, and the script.”  — Alfred Hitchcock 1.
CKV PTA 3 Theater Praktische opdracht Begrippentoets
Presentatie titel Measurement education in the junior primary –
Camera vormgeving.
SILVIA VAN AKEN The Labyrinth of the Mind. Een narratieve-stilistische analyse van Jaco Van Dormaels ‘mindfilms’: Toto le héros (1991), Le huitième jour.
Betrekkelijk voornaamwoorden
Persoonlijk Leiderschap
Introductie, filmanalyse verhaal en mise-èn- scene
Framing: camera afstand
Tel de zwarte stippen!. Tel de zwarte stippen!
Introductie, filmanalyse verhaal en mise-èn- scene
Waarom veranderde Brecht het theater ?
Chapter 1 Looking back Grammar Stepping Stones 2 t/hv.
Tel de zwarte stippen!. Tel de zwarte stippen!
Vormingplus Limburg vzw
Beeldende kunst: Onderdeel: tekenen
Transcript van de presentatie:

Terminologie ● Een shot of take is één ononderbroken filmopname ● Een scène is een combinatie van verschillende shots, ceze shots groeperen één handeling of gebeurtenis en zijn allemaal op dezelfde locatie en in dezelfde tijd opgenomen. Men spreekt van eenheid van tijd, plaats en handeling zoals in het klassieke Griekse theater. Een speelfilm van ongeveer twee uur telt 50 tot 300 scènes. ● Een of meer gegroepeerde scènes vormen in de film een sequens.

STIJL

STIJL VAN DE FILM Vorm van de film = formeel systeem + stijlsysteem STIJL: 4 groepen filmische middelen: 1. mise-en-scène 2. framing (beeld) 3. montage 4. geluid

1. Mise-en-scène „ mise-en-scène“ = actie-enscenering, regie Mise-en-scène = regie in de zin van het creëren van de ruimte vóór de camera Deze ruimte bevat: - handelende personages of mensen - het ensceneren en organiseren van de acteurs, decors en voorwerpen die we voor de camera binnen de frame zien, qua dramaturgie en de visuele kant - camera-effecten en cut behoren NIET tot mise-en-scène

De kwestie van realisme Het is beter en nuttiger om de FUNCTIE van mise-en- scène te onderzoeken, dan gewoon zeggen dat het een of ander onderdeel (voorwerp, decor..) niet-realistisch is en dat het af te wijzen = we kunnen beter vragen stellen naar de motivatie van dit onderdeel – waarop is het zo? Wat kan het ons vertellen?

De acpecten van mise-en-scène scène [setting] – de omgeving (+ iconische tekens) kostuums en make-up belichting het acteren [figure expression] en gebaren (als het geheel van de houding, de expressie, de lichaamstaal, de mimiek, de gebarentaal van de acteurs en hun interactie)

Scene - omgeving

Scene - omgeving

Kostuums en make-up

Belichting

kwaliteit = intensiteit van de belichting, „harde“ belichting maakt scherpe en zichtbare countouren, schaduwen, terwijl „zachte“ belichting is difuus – verstrooid, het verstrooit countouren en lijnen Richting, kleur...

Acteren

acteren – types van het acteren: geïndividualiseerd VS. gestyliseerd = naturalisme vs. niet- realisme = naturalistische, psychologisch-realistische traditie (Stanislavský, Strasberg-methodes) vs. semiotische traditie (Brecht)

ACTEREN ● Strasberg: bv. Robert De Niro, Harvey Keitel, Al Pacino en Christopher Walken ● ● Vs ●

Acteren ● Brechts “vervreemdingseffect”: ● de spelers moeten bewust afstand houden van hun rol, ze mogen zich niet te zeer inleven. In tegenstelling tot method acting (bekend uit de VS en ontwikkeld door Lee Strasberg) stellen Brechts spelers zich afstandelijk op en analyseren hun rol of de situatie zo nu en dan, waarbij ze het publiek direct aanspreken. Ook maakt hij regelmatig gebruik van een verteller die tussen scènes door de situatie op het toneel beschouwt, verduidelijkt en vragen opwerpt... ●

2. FRAMING (beeldraam) van dichtbij naar ver: Big close-up (BCU): enkel hoofd (ook wel choker close- up, want geen nek) Close-up (CU): hoofd en schouders Medium close-up (MCU): borsthoogte Medium shot (MS): thv het middel Medium long shot (MLS): net boven de knieën = “Amerikaanse plan” Full shot (FS): ook wel long shot, volledig lichaam Panoramisch long shot: nog groter

FRAMING ● Amerikaanse plan

FRAMING ● Establishing shot: een shot dat de positionele relaties toont tussen de personen, objecten en de setting in een scène, dit is vaak de eerste shot van een sequentie Mogelijkheden voor het tonen van een conversatie: Walk and talk: zeer dynamisch Stand and talk Sit and talk – Dinner table sequence

3. Montage ● Cross-cutting: laat idee van gelijktijdige acties toe (bv. telefoongesprek) ● Grabbing shots: (Michael Bay) veel camera’s, iedereen filmt maar wat en we halen er wel iets uit- Tsjechië F.A. Brabec: ● ● Axis of action (180 graden as) The 180 degree rule states that further shots must stay on the same side of the axis as the first shot. This way the characters continue to have the same spatial relationship towards each other, and continuity is not disturbed = continuïteitsmontage =>

Montage ● Continuïteitsmontage: manier van montage zodat de actie continu blijft en het verhaal duidelijk is. Deze montage steunt op het matchen van temporele en positionele relaties. ● Eyeline match: a cut obeying the axis of action in which the first shot shows a person looking off in one direction and the second shows a nearby space containing what he or she sees. ● POV shot: point-of-view van een personage

4. Geluid ● Diëgetisch – behoort tot de scéne en tot de handeling, we zien de bron van het geluid of muziek ● Dialogen, geluiden, muziek ● Non-diëgetisch – ook verteller!, muziek of soundtrack enz. ● A A ● 1:34

ANALYSE