Netwerk analyse Jac Christis, 26 november 2014. De onderwerpen Netwerkanalyse: 1.Basis idee 2.Het instrument zelf 3.Slim organiseren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Die verzuimdossiers kosten mij teveel tijd”
Advertisements

De fundamenten van de organisatiestructuur
De nieuwe werkelijkheid
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
Customer service en planvorming
Evidence Based Management
Organisatiecultuur = het feitelijk gedrag van de medewerkers van een organisatie dat voortkomt uit een stelsel van impliciete en expliciete veronderstellingen,
Titel presentatie Vragen subsets OM1 Gemeente Amsterdam 1 januari 2003.
Bezint eer ge begint Enige gedachten over “werkdruk in relatie tot de gewenste productie” als object van onderzoek bij de Rechtbanken in Nederland Introductie.
Een continue verbeterende dienstverlening
welkom Philips Nijmegen QAS Value Day Marc Jetten
Facility management en inkoop
Cliënt Wil zo lang mogelijk onafhankelijk / zelfstandig blijven
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Logistiek management: begrippen en principes
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Inleiding tot management en organisaties
Masterclass ‘gedoe komt er toch’ ‘echte innovatiekracht ligt bij professionals, niet bij managers’ ‘de meerwaarde van innovatie kan zich alleen tonen in.
Wat is een communicatieplan?
MVO en intern management
Opleiden van medewerkers
Zelforganisatie: wie orde zaait zal chaos oogsten!
Ben Fruytier (HU) Jac Christis (HG) Gerben Beetstra (HU)
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
PREVENTIE VAN WERKSTRESS. IEDER BEDRIJF HEEFT ER MEE TE MAKEN 30% van de nieuwe WAO-gevallen wordt veroorzaakt door psychische klachten 40% daarvan is.
SZamen|Gezond 15 oktober 2014.
Naar een flexibele structuur van processen en rollen
Vormgeven van de HRM-functie
Nike Supply Chain Management
Duurzame inzetbaarheid in de Zorg
TEKST STRUCTURE IN FIVE’S
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Personeel vinden voor knelpuntjobs Hoe creëer je werk voor kortgeschoolden als oplossing voor je bedrijfsproblemen? Iko Kakes Manager Social Project Nuon.
+ Praktijkscasus Business Intelligence Dashboard in de thuiszorg.
De 25 beste ideeën voor een meer inspirerende planning en control Henk Doeleman Jean-Pierre Thomassen.
Hervorming Langdurige Zorg Transitie Vivent Thuiszorg Terug naar de Bedoeling.
Zelforganisatie: integreren van eenvoud Buurtzorg Jos de Blok.
Organisatiemet zelfsturende teams  1. Waarom  Mensen willen graag zelf beslissingen nemen en (mede)verantwoordelijk zijn  Direct in overleg met de.
Slim organiseren Jac Christis, 10 september 2014.
Thuiswerken De voor- en nadelen van thuiswerken toegelicht.
Werkstress en werkdruk Jac Christis, 16 juni 2017
Samenwerking De voordelen van geïntegreerd werken.
Het ‘nieuwe’ organiseren Jac Christis ( ).
Werkdruk instrument. Risicogroepen: PW De Gids De ‘gedwongen perfectionisten’ De ‘conservatieven’ De harde werkers met spanningen thuis De ‘uitstellers’
Werkdruk bij de Mesdag 2 oktober 2015 Dr. Leni Beukema.
I NNOVATIEVE A RBEIDS O RGANISATIE (IAO) Kristel Steegmans – vzw Spectrum Van een functionele organisatie naar procesgericht organiseren Flanders Synergy.
Werkdruk en de mr Annemieke Schoemaker Trainer/adviseur.
Samen op reis naar excellente mensgerichte zorg !
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
De sociale wijkteams in Leiden
Beleid en regelgeving Les 2.
Werkstress en werkdruk Jac Christis, 16 juni 2017
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Grip op veiligheid en risico’s op de werkplek en het voorkomen van verzuim Hoe zorg ik voor een goed beleid om (financiële) risico’s van veiligheid zoveel.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Werkdruk instrument Jac Christis, 4 november 2014
Teambarometer.
Werkdruk instrument voor de Zorg HRM-lectoren congres 2 november 2012
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Onderzoek Duurzaam Duurzamer Produceren
Werkstress en werkdruk Jac Christis, november 2016
Reduceren werkdruk Jac Christis November 2016.
Organisatiestructuur Personeelsmanagement
Het ‘nieuwe’ organiseren Jac Christis ( )
Wat is organiseren? “De organisatie van de organisatie”
Werkdruk in het HBO Jac Christis, 8 oktober 2014
Organisatie structuur
Workshop – teamgroei begrijpen
Opgaven in het sociale domein
Business case Overgang
Transcript van de presentatie:

Netwerk analyse Jac Christis, 26 november 2014

De onderwerpen Netwerkanalyse: 1.Basis idee 2.Het instrument zelf 3.Slim organiseren

Slim organiseren Organiseren is: 1.Verdelen activiteiten (specialiseren, differentiëren) 2.Coördineren verdeelde activiteiten (afstemmen, integreren) Slim organiseren: op zo’n manier verdelen en coördineren dat iedereen met alles mee kan doen en over alles mee kan beslissen

Het basis idee Primaire proces: netwerk van onderlinge afhankelijkheden met werkplekken als knooppunten Wanneer verstoring, dan 1.Absorberen op werkplek (vereist regelmogelijkheden) 2.Doorgeven en verspreiden over netwerk Afleveradres 4

Netwerk Teamleider Office manager Planner Privé 6 Lectoren MT P&O O&O Dean Werkveld Docenten Marketing LLLeren 5

Regelmogelijkheden Probleem PersoonlijkeOrganisatorische regelvaardighedenregelmogelijkheden Intern/Extern/ zelfstandigsamen met anderen ContinuePeriodiek overleg 6 14 februari 2013 Congres WeWorks - Jac Christis

Toename storingskansen Afnemende flexibiliteit Versterkte centrale controle Meer arbeidsdeling Systeem verlies MaterieelImmaterieelTe ruime buffers ennormtijden capaciteiten Storing Zelf oplossen? Samen met anderen? Periodiek overleg? Onopgelost probleem Streven naar ‘onzichtbare’ speelruimte Niet succesvol gedrag: houding: gevoel: verzuim vervreemdingstress Storing opgelost De vicieuze bureaucratiseringcirkel nee ja succesvol

8 De twee analyse niveaus 1.Functieniveau: kwaliteit arbeid. –Taken en regelproblemen –Regelmogelijkheden 2.Organisatieniveau: kwaliteit organisatie. –Kans op verstoringen: complexiteit productiestructuur –Kans op absorberen: (de)centralisatie besturingsstructuur Slim organiseren: vereenvoudigen van productiestructuur als voorwaarde voor het vereenvoudigen en decentraliseren besturingsstructuur

Het werkdruk instrument Het instrument zelf

Werkdruk Definitie: disbalans regelproblemen en regelmogelijkheden Kenmerken instrument Gericht op werk, niet persoon (risico benadering) Voor teamleiders en hun team (gezamenlijk onderzoek) Werkdrukproblemen (kwaliteit arbeid) zijn ook efficiency problemen (kwaliteit zorg) Vorm van teamontwikkeling Ontwikkeling: met teamleiders in de zorg idee uitwerken tot instrument. 14 februari 2013 Congres WeWorks - Jac Christis 10

Met, door en voor teamleiders 14 februari 2013 Congres WeWorks - Jac Christis 11

Wat vinden zij ervan? “Gaat over feiten, niet over belevingen” “Werkdruk is toch op eenvoudige wijze te meten” “Medewerkers vinden het interview leuk: voelen zich gehoord” “Natuurlijk gesprek over het werk” “Gaat over feiten, niet persoon: creëert veiligheid” “Geeft inzicht in wat er werkelijk leeft” “Verbeterpunten springen eruit” 14 februari 2013 Congres WeWorks - Jac Christis 12

Het instrument: inventariseren 1.Inventariseren: regelproblemen en regelmogelijkheden –Netwerk –Elementen van individueel arbeidsproces 2.Rapporteren: knelpunten 3.Oplossingen: plan van aanpak 13

Probleeminventarisatie 1.Netwerkidee: verstoringen omdat mensen uit netwerk niet, niet op tijd of niet op de juiste wijze doen wat ze moeten doen om jou het werk mogelijk te maken 2.Arbeidsproces: elementen als bron van verstoringen NormenOmgeving Input/ActiviteitenFeedback resultaat cliënten Middelen februari 2013 Congres WeWorks - Jac Christis

Uitwerking regelmogelijkheden 1.Zelfstandig regelen (intern regelen): kun je het probleem zelfstandig, dat wil zeggen, in je eentje oplossen? Autonomie ten aanzien van Tempo van werken Methode van werken Volgorde van werken 2. Samen met anderen regelen (extern continue regelen): kun je het probleem samen met anderen oplossen Ondersteuning door collega’s (die een handje helpen) Functionele contacten (met mensen van andere afdelingen) 3. In periodieke vormen van overleg regelen (extern periodiek regelen): effectief werkoverleg

Overzicht 14 februari 2013 Congres WeWorks - Jac Christis 16 ProblemenZelfstandig regelen Samen regelen Periodiek regelen Informeel regelen Knelpunten ….

Het instrument: rapporteren 1.Inventariseren: regelproblemen en regelmogelijkheden –Netwerk –Elementen van individueel arbeidsproces 2.Rapporteren: knelpunten –In duo’s bespreken, corrigeren, aanvullen en verbeteren –Overzicht van knelpunten (“hier hebben we last van en ligt niet aan ons”) 3.Oplossingen: plan van aanpak 17

Een voorbeeld 14 februari 2013 Congres WeWorks - Jac Christis 18

Eng. TD Prod. PE Wvb Kwal. R&D TOR Ver- koop Prioriteiten Onvolledige info Aanpassingen Afgesproken deadlines Black box Onvolledige info Verdrongen door prioriteiten Lang wachten op controle ontwerp Geen terugkoppeling over wachttijd Lange wachttijd voor 3D metingen Vragen worden niet beantwoord Wie verantwoordelijk Tekening Stuklijst/CE sticker Verpakking/pallets Stickers op doos Routing Worden gestoord met vragen ? 1.Doorlooptijd: Verkoop + R&D + Kwaliteit + TD 2.Engineering en Verkoop: de stem van de klant 3.Engineering en Productie: wie verantwoordelijk voor maakbaarheid (P, PE, Kw, R&D)? 4.Engineering en Werkvoorbereiding: wie waarvoor verantwoordelijk? ENGINEERING ?? In- koop Keuze leverancier Matrijzen ?

20 De twee analyse niveaus 1.Functieniveau: kwaliteit arbeid. –Taken en regelproblemen –Regelmogelijkheden 2.Organisatieniveau: kwaliteit organisatie. –Kans op verstoringen: complexiteit productiestructuur –Kans op absorberen: (de)centralisatie besturingsstructuur Slim organiseren: vereenvoudigen van productiestructuur als voorwaarde voor het vereenvoudigen en decentraliseren besturingsstructuur

Slim organiseren Buurtzorg Nederland

Opgericht door Jos de Blok uit ontevredenheid met traditionele organisatie van de thuiszorg –Spectaculaire organische groei: van 1 naar meer dan 800 wijkteams in acht jaar (9600 werknemers) –Spectaculaire resultaten: betere zorg tegen lagere kosten (per uur en per cliënt) en uitdagender werk –Vele prijzen: beste werkgever, beste ondernemer, slimste ICT Basisidee: organiseer zodanig dat professionals hun beroep weer kunnen uitoefenen. Hoe ziet dat er uit? Slim organiseren, de organisatie van de organisatie

Buurtzorg Nederland Slim organiseren, de organisatie van de organisatie

Functionele structuur Aanmelding Ondersteuning Intake/indicatie Planning X 1…n X 1…n ABCDEF Slim organiseren, de organisatie van de organisatie

Prestaties Ontevreden wijkverpleegkundigen en verzorgenden, want –Slechte zorg: 40 verschillende mensen komen bij mijn demente bejaarde moeder over de vloer –Dure zorg door (1) hoge overhead en (2) lage productiviteit (veel onderweg) –Slecht werk: een activiteit bij vele verschillende cliënten Oorzaak: –Complexe productiestructuur, want erg arbeidsdelig (fs) –En dus gecentraliseerde besturingsstructuur (hs) Resultaat: complexe organisatie met eenvoudige functies Slim organiseren, de organisatie van de organisatie

‘Economies of scale’, gericht, niet op creëren waarde voor de cliënt, maar op reduceren kosten per uur Functiedifferentiatie: besparen op loonkosten Gecentraliseerde besturing: betere capaciteitsbenutting Wat wordt vergeten: complexiteitskosten en coördinatielasten (‘diseconomies of scale’) Paradox resultaat: hoge kosten en lage kwaliteit Achterliggende principes

27 Buurtzorg Nederland Werkt met zelfregulerende wijkteams: geïntegreerde zorg voor beperkt aantal cliënten (de wijk) Hoofdkantoor Buurtzorg web WijkteamWijkteamWijkteamWijkteam Enz Slim organiseren, de organisatie van de organisatie

28 De resultaten Tevreden wijkverpleegkundigen en verzorgenden, want –Betere zorg, want minder gezichten (maar hogere salarislasten) –Goedkopere zorg (minder overhead, minder onderweg, meer preventie) –Leuker werk, want geïntegreerde functies Ontwerpstrategie: vereenvoudigen productiestructuur (fabriek in fabriek, school in school, winkel in winkel) als voorwaarde voor decentraliseren besturingsstructuur Resultaat: eenvoudige organisatie met complexe functies Slim organiseren, de organisatie van de organisatie

Revolutionizing home care Ernst and Young: business case analysis: 1.Less hours per client per year 2.Shorter cycle time (% out of care) 3.Decrease of unplanned (crisis) care 4.Higher productivity (productive hours) 5.Higher wage costs but fewer employees 6.Lower overhead 7.Lower sickness absenteeism and employee turnover Conclusion: application by all home care organization would lead to 2 milliard Euro cost saving

Achterliggende principe Economies of flow, gericht, niet op reduceren kosten per uur, maar op creëren waarde voor de cliënt Functie integratie (dus hogere loonkosten) Decentralisering besturing naar de teams Voorwaarde voor continue analyseren, verbeteren en vernieuwen Resultaat: door reduceren complexiteit lagere kosten en hogere kwaliteit Eenvoudige organisatie met complexe functies Slim organiseren, de organisatie van de organisatie mei

Strategie, structuur en personeel Strategie/waarde propositie: niet leveren geïndiceerde zorg (bewerkingen), maar ondersteunen zelfredzaamheid van cliënt (niet kostenreductie, maar waarde creatie) Organisatie: functionele en hiërarchische integratie (cross functionele teams verantwoordelijk voor beperkt aantal soortgelijke cliënten) Personeel: professionals die in zo’n organisatie kunnen en willen werken (verlieten en masse de traditioneel georganiseerde instellingen) Slim organiseren, de organisatie van de organisatie

Integrale diagnose en herontwerp Slim organiseren, de organisatie van de organisatie Arbeids- organisatorische structuur Organisatie: kosten, kwaliteit, tijd, innovativiteit Arbeid: stressrisico’s en leermogelijkheden Verhoudingen: samenwerking of conflict Integraal herontwerpen Integraal beoordelen mei

Bedankt voor uw aandacht!