Binding, psychosociaal welbevinden en studiesucces Jolien Dopmeijer, Docent/onderzoeker Windesheim Studiedag FACTA, 11 juni 2015, Utrecht.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
determinanten jeugd & overgewicht
Advertisements

Ervaringen in samenwerking
Anticiperen op de uitval onder studenten Daphne Hijzen Juliette Hoogeveen
Schets van preventieve zorg voor ouderen op lokaal niveau
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Onderzoek naar de effecten van het Thuisadministratie programma
Centre for Effective Public Health In the larger Rotterdam area The Triumph of Zephyr and Flora Museo del Settecento Veneziano, Ca' Rezzonico, Venice.
Digitale Studiemaatjes
Vitamine G1 Effecten van een groene omgeving op gezondheid, welzijn en sociale veiligheid J. Maas.
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Providerscourse: train the trainer Europees project Hear Me. Aly Gruppen, onderzoeker Lectoraat PMO september 2011.
Handicap + studie nieuwe stijl Congres OCW Studeren met een functiebeperking Utrecht, 24 november 2011.
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
De betekenis van nabijheid: over het uitwisselen van hulp
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Goed rendement is studiesucces voor de student Rendement en studiesucces.
JONGEREN en DRUGS van kennismaking tot verslaving
Sociaal-economische verschillen in (on)gezond gedrag en de rol van de omgeving: de GLOBE studie FJ van Lenthe, CBM Kamphuis, K Giskes, M Huisman, J Brug,
Nieuwe vrienden maken en
“Preventieve aanpak van gedragsproblemen bij kinderen: een uitdaging voor kind en gezin.” Door: Jeroen De Clercq.
Nardi Steverink.
Selectieve en geïndiceerde preventie van problematisch middelengebruik bij jongeren Kind en Adolescent.
Mentale belasting & Stress op de werkvloer
Beweeg je buurt 2: een vervolgstudie gericht op het beweeggedrag van kinderen Jolanda Habraken Tranzo, Tilburg University.
Sociaal-economische gezondheidsverschillen:
Studiesucces: Een uitdaging voor de Open Universiteit
Naam overlegorgaan Preventief Jeugdbeleid: Samen ontwikkelen en uitvoeren Workshop Kennis voor de Stad 6 november 2009.
De rol van de fysieke en sociale leefomgeving. 1. GLOBE studie (vragenlijst) - Kern : verschillen in gezondheid - Onderzoek in 2 deelpopulaties - Resultaat:
Succesfactoren voor aansluiting en studiesucces
Samenvatting  Sociaal-economische verschillen in ongezond gedrag  Voor een verklaring moet aan twee voorwaarden worden voldaan: 1.Een relatie met het.
Professie & Hoger Onderwijs 2013 Centraal staat het verder ontwikkelen en uitdragen van projectmanagement als vak Dit doen we door: het stimuleren van.
Doel onderzoek : ALGEMEEN : De kwaliteit van leven in de verschillende zorggroepen. Is er een verband tussen : veranderingen in fysieke, psychische en.
TRAJEKT Samen kunnen we alles
Pilot Jeugd- en Gezinswerk de jeugdarts als specialist West midden-Limburg: inwoners.
Duurzame inzetbaarheid in de Zorg
Presentatie Soep en Kennis 8 oktober DE Samenwerking  Wie  Wat  Waarom  Waartoe.
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Themacertificaat Welbevinden en Sociale Veiligheid Marjolein Keij, Jeroen Lammers 21 oktober, 2015.
Interactieve Mantelzorgkamer Share&Care
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Sociale steun voor drugsverslaafden in behandeling ARTIKEL VAN VEERLE SOYEZ.
Doorbreken cirkel van geweld! Hoe kunnen we een duurzame veilige situatie thuis creëren? Effectonderzoek naar de aanpak huiselijk geweld in de G4 Majone.
Bijeenkomst mantelzorg- en vrijwilligers beleid Gemeente Zundert, 2015 Eva van den Broek.
Gezondheid telt! in Boxmeer Kernboodschappen voor lokaal beleid M van Bon-Martens en M Rutten 22 maart 2007.
In schooljaar hebben in Drenthe 300 mbo- studenten de opleiding zonder diploma verlaten.
High Voorbeeldproject preventieve maatregelen Brede basiszorg Fase 0.
Studie-uitval in nuance Een onderzoek op zes Academies van De Haagse Hogeschool Rick Wolff en Sabine Severiens Risbo/EUR.
Conferentie studiesucces 14 december, Wâtte Zijlstra monitoren studiesucces student impact en institutional impact.
Profielwerkstuk Gedrag en Maatschappij Vwo-scholieren die een profielwerkstuk willen maken op het gebied van gedrag of maatschappij, kunnen gecoacht worden.
Prevalentie van alcohol –en middelengebruik van studenten in het hoger onderwijs Jannet de Jonge, Jolien Dopmeijer, Hogeschool Windesheim FADO, 12november.
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
Werkdruk en de mr Annemieke Schoemaker Trainer/adviseur.
Samenvatting tekst Homoseksualiteit bij jongeren.
Vermoeidheid bij COPD Dr. Jan Vercoulen, Klinisch Psycholoog
7de specialisatiejaar Thuis en bejaardenzorg / zorgkundige
ViaVia Info-presentatie
Persoonsgerichte zorg
Is er een probleem? Landelijke cijfers en waar hebben we het over?
Fysiotherapie in de Palliatieve Zorg
xxxxxxxxxxxxxxx Reindert Westrik Tjitske Cazemier
Problemen van mantelzorgers die zorgen voor een oudere naaste
Veiligheid en (cyber)pesten In het onderwijs Woensdag 6 december 2017, Universiteit Maastricht Debijeplein 1, B0.126 Korte introductie. Kleinschalig.
Student en Welzijn, op weg naar inclusie
> Een veel belovend model voor opvoedondersteuning
TALENTONTWIKKELING IN FLEVOLAND
Theo Selecteren? Niet doen! Theo
VERHOGEN STUDIESUCCES door Learning Analytics
Rouw bij ouders van drugsgebruikende jongeren
In de vuurlinie van een pos
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Binding, psychosociaal welbevinden en studiesucces Jolien Dopmeijer, Docent/onderzoeker Windesheim Studiedag FACTA, 11 juni 2015, Utrecht

Onderwerpen  Project #FIVE – de kaders  Psychosociaal welbevinden en studiesucces  Binding (cohesie) en studiesucces  Bevorderen van binding en welbevinden: voorbeelden van activiteiten op Windesheim

PROJECT #FIVE Het creëren van een gezond en veilig studieklimaat

Project #FIVE MISSIE  Fysieke en sociaal gezonde en veilige omgeving realiseren  Studenten binnenboord houden die op onterechte gronden met uitval worden bedreigd

Aanleiding Project #FIVE  Nadruk in beleid op niet-persoonsgebonden factoren  Studenten veel gezondheidsklachten i.r.t. niet- studerende leeftijdsgenoten  Fase van persoonlijkheidsontwikkeling  Hulp mijdend gedrag  Positief, steunend studieklimaat reduceert stressoren

Kees GEMOTIVEERD CANNABIS- GEBRUIK MANTEL- ZORGER Hoe voorkomen we onnodige studie-uitval van Kees? SOMBER VALT BUITEN GROEP COMPETENT

Hoe komen we tot een antwoord? We duiken achtereenvolgens dieper in: De relatie psychosociaal welbevinden en studiesucces De relatie binding en studiesucces Voorbeelden van activiteiten ter bevordering van binding en psychosociaal welbevinden

PSYCHOSOCIAAL WELBEVINDEN EN STUDIESUCCES Het psychosociaal welbevinden van de student in het HO

Studentenmonitor 2012  Hoe ervaren studenten eigen gezondheid en veiligheid?  Welke determinanten hiervan gerelateerd aan studievertraging en uitval?  Kwantitatief, cross-sectioneel, vragenlijst  Studievoortgang, angst –en depressieklachten, alcohol –en drugsgebruik, roken, internetgebruik, lengte en gewicht, stress, slapen, mantelzorg, sociale cohesie  2332 respondenten (15%)

Uitkomsten - welbevinden  Voornaamste oorzaak voor vertraging of dreigende uitval is persoonlijke problematiek  Angst/depressie: ruim 60% ervaart klachten  Ruim 50% mannen risicovol alcoholgebruik, 20% van de vrouwen  Slaapproblemen gerelateerd aan studie  Percentage mantelzorgers 15% (tot 25% op opleidingsniveau)

Angst/depressie en vertraging P=0,000

Angst/depressie en studie-uitval

Alcoholgebruik en vertraging

Conclusies psychosociaal welbevinden  Kwetsbare groep in kwetsbare levensfase  Problematiek is fors!  Met name angst, depressie, middelengebruik (Royal College of Psychiatrists, 2006; Tosevski, 2010; Dopmeijer, 2012)  Studenten zoeken nauwelijks hulp of te laat, gemis aan ondersteunend klimaat (Boot et al., 2007)  Hulp positief effect op studieprestaties m.n. laagdrempelig peer-contact (Tosevski, 2010)

BINDING EN STUDIESUCCES De rol van sociale cohesie in het hoger onderwijs

Sociale cohesie en vertraging

Sociale cohesie en studie-uitval

Cohesie/binding  Effectieve studiesuccesprogramma’s zetten welbevinden van de student voorop (Tinto)  Academische en sociale integratie  Studieklimaat: gekend worden, interactie  Monitoring en early warning  Hulpaanbod

Model van Tinto

Wat we leerden tot dusver  Relatie tussen psychosociale problematiek, binding en studiesucces  De psychosociale problemen raken vele studenten  Hoewel effectieve psychosociale interventies voorhanden -> hulp mijdend gedrag  Studenten prefereren online of blended hulpaanbod  Evidence zeer betrekkelijk, wel vele kansrijke initiatieven, context gebonden

BEVORDEREN VAN BINDING EN WELBEVINDEN Voorbeeldactiviteiten ter bevordering van binding en welbevinden

Aanpak op Windesheim - voorbeelden  Onderwijsconcept: veilig studieklimaat, student wordt gezien en gekend, interactie centraal  Learning communities  Studievereniging met studentmentoren  Week 1 gericht op groepsdynamica en studievaardigheden  Docenten getraind in groepsdynamiek  Social media voor online communities

Aanpak op Windesheim - voorbeelden  Screener voorspeller uitval o.b.v. sociale cohesie theorie  Studentcoaches (ouderejaars)  Geen stamgroepen meer: 2 groepen samenvoegen met 1 dynamiek, 2 slb-ers  Etc….

Kees

Ontwikkelingen  Standaard screening psych met terugkoppeling naar student  Portal hulpaanbod  Peer-counseling  Verkennen mogelijkheden POH-GGZ  Onderzoek relatie psychologische interventies en studiesucces

In onze massale zoektocht naar dé aanpak om studiesucces te vergroten mogen we de mens achter de student niet vergeten!

Voor vragen over ons onderzoek of onze aanpak: Jolien Dopmeijer, MSc