9/19/2016 | 1 Klaas van Veen Lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen ORD 2016 Lerarenopleiding en didactiek: wat zouden Frans Prins en Hans Freudenthal hiervan zeggen?
In gesprek met… Wat zouden Prins en Freudenthal zeggen als ze nu naar de lerarenopleiding en didactiek kijken? (en naar Onderwijskunde?) ›In zoverre dat kan... Historisch contextualiseren & ‘presentism’ (Tim Huijgen) ›En in zoverre zij zich echt over deze vragen hebben gebogen… ›In zoverre ik dat kan... dd-mm-jj | 2
Frans Prins ( ) Opvoeding tot denken Focus op leren van leerlingen: Otto Selz ( ) Leren denken en leren leren, zelfstandig leren (PS-75 jaar, 1998: artikel uit 1941) In de ontwikkeling van het kind, kijken naar de context en situatie waarin het zich bevindt en vanuit daar de doelen bepalen | 3
Inrichting van lerarenopleiding volgens Prins: Volstaan met het bijwonen van wekelijks drie uur hoorcollege algemene didactiek en puberteitspsychologie gedurende 1 jaar (zonder afsluitende tentamens), en een onderwijsstage van ten minste vijftig lesuren, gecombineerd met een vakdidactisch gericht eindverslag | 4
Hans Freudenthal ( ) ›Veelzijdig man, meer dan wiskunde alleen ›Freudenthal als ‘grondlegger van de onderwijskunde’? ›Denkend vanuit het vak, gericht op leren denken... tegen de trend in van veel algemeen ›Nadruk op vakdidactiek: het begrijpen van hoe kinderen wiskunde leren... ›Verzet tegen hypes: ‘new math’ ›Voor de echte wiskundigen een probleem? dd-mm-jj | 5
Lerarenopleiding en didactiek Nadruk op vakdidactiek en leren: begrijpen van het leren van leerlingen in een vak -ook kern bij effectieve professionalisering! Leren in context: opleiden samen met de scholen De status van de lerarenopleiding in de ogen van… | 6
Het probleem met Onderwijsonderzoek… Slechte naam Contextualiseren: weinig oog voor context en situatie Professionele empathie: respondenten als objecten (imitatie van béta-onderzoek); bijv. ‘docenten zijn dom’ Legitimiteit van normatieve claims: op basis van wat? Professionele positionering: vaak volgend, legitimerend, voorschrijvend i.p.v. laten zien wat we weten en wat we niet weten, ondersteunend, didactiseren & waarschuwend… | 7