9/19/2016 | 1 Klaas van Veen Lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen ORD 2016 Lerarenopleiding en didactiek: wat zouden Frans Prins en Hans Freudenthal.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tegenovergesteld Bijzonderre stijlfiguur. Aantal kenmerken die maken dat het een aantrekkelijk onderzoeksobject is. Bijzondere effecten teweeg brengt,
Advertisements

een didactiek voor opleiden op school
Femke Geijsel, Monique Volman, Wouter Schenke VO-congres 2014
Wim Drees lezing1 Drie verklaringen voor goede scores Nederlands onderwijs in internationale PISA vergelijkingen •Centraal gestandaardiseerde en nationale.
Welkom op de voorlichtingsavond 2 klas INLEIDING: Dhr. J
Werken naar onderwijsbehoeften
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Welkom.
Datum universitair onderwijscentrum groningen Presentatie onderzoeksproject TCCR, 23 juni 2009 Siebrich de Vries,
Zorgen rond informatica De Codi omscholing is een project Geen structurele lerarenopleiding Geen onderzoek en ontwikkeling van vakdidactiek Weinig structurele.
HAN Faculteit Educatie.
Leergemeenschappen onderzoekend vormgeven
It’s not you, it’s the didactics that matter, stupid…
Module 1 – Dag 1 Hallo.
OBC Bemmel VWO-Excellent. Aanbod Ambitie Aandacht.
moderniseren van het curriculum.
GEBRUIKERSDAG DELPHI OPBRENGST-GERICHT WERKEN met PARNASSYS
Zelfevaluatie en collegiale visitatie Arie Olthof Symposium Kwaliteit in Beeld 24 september 2007.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Loth van Veen Annemieke Offerman Joris Borgdorff
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
VAKGROEPCOÖRDINATOREN MAVO/PAV 25 november 2013.
3umH3H0. Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
| Overzicht onderzoek en activiteiten Lerarenopleiding Geschiedenis Rijksuniversiteit Groningen Donderdag 20 november 2014 Paul Holthuis & Tim.
Welkom bij de UT lerarenopleidingen
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond H3/A3 21 september 2015.
BÈTAVAKSTEUNPUNTEN. Docent-activiteiten Meestal vakgericht, soms vakoverstijgend (Beta) Netwerkbijeenkomsten – ca. 4 maal per jaar Cursussen en workshops.
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
Geweldloos verzet en nieuwe autoriteit op school Studiedag Poziliv 29 april 2015.
 Wiskunde  Nederlands  Frans  W.O.  Huiswerkplanner  Eindtoetsen, OVSG, naar het secundair  Website.
Welkom! Ouderavond TK2+ project Donderdag 26 november 2015.
Presentatie Startbekwaam assessment
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Rotterdam, maart 2009 Begeleiders: Rosa Rodrigues: Els Fonville-Kuhlmann:
Week 5.  Plenair oefenen  Laatste uur zelfstandig werken.
Talentgerichte en betekenisvolle gespreksvoering met leerlingen
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
Dag Taal Kunst en Cultuur 2016 | 1 Twijfelen mag! Kritisch lezen bij het schoolvak Nederlands Sanne de Vries – Simon Vestdijk Harlingen -
TWEEDEGRAADS LERARENOPLEIDINGEN DEELTIJD Faculteit Onderwijs en Opvoeding Maart
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.4 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel Thema: Begeleiden van activerende didactiek en.
Informatie avond 2 februari Doelstellingen De redenen voor de drie scholen in Ouderkerk a/d Amstel om dit 5 gelijke dagen model voor te stellen.
Tutorschap Taal Joke van Balen. Agenda Kennismaking Algemeen tutorschap Pilot Leeuwarden Opdracht Presentatie groepsresultaat Afsluiting.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Bibliotheek op school in de praktijk Inspiratiedag 5 mei 2015.
Informatieve ouderavond Inrichting schoolorganisatie Th.J.Rijkenschool
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
 Wiskunde  Nederlands  Frans  W.O.  Huiswerkplanner  Eindtoetsen, OVSG, naar het secundair  Website.
Het is vandaag Girlsday!
Symposium Matched care - 24 november 2016 Annemiek Harder /
Diverse Sprekers ZAAM’s doelen zijn leidend voor gewenste ICT ondersteuning en benodigde infrastructuur DOEL PYRAMIDE ZAAM Doel (Missie) Als schoolorganisatie.
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
ICT-integratie in de lerarenopleiding: TPACK als oplossing?
2de nationale toetscongres Rene Hoep & Hans van Beekum 4 november 2016
WELKOM basisberoepsgerichte leerweg DE MARKE
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
Tool IF-1: Onderzoekend leren plannen bij wiskunde
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Socrative-code: QZKVJVDXV Wifi-code: Muntgebouw1
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Didactiek Lesformulier.
De Frissel Veenwouden Ouderavond 3 april Keuzes klas 2.
WELKOM bij Denkvragen stellen simonettekoven.nl 1.
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Determinatie en begeleiding 28 februari uur
Leskwaliteit: wat is het en hoe meet en verbeter je het
Workshop videobegeleiding
Transcript van de presentatie:

9/19/2016 | 1 Klaas van Veen Lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen ORD 2016 Lerarenopleiding en didactiek: wat zouden Frans Prins en Hans Freudenthal hiervan zeggen?

In gesprek met… Wat zouden Prins en Freudenthal zeggen als ze nu naar de lerarenopleiding en didactiek kijken? (en naar Onderwijskunde?) ›In zoverre dat kan... Historisch contextualiseren & ‘presentism’ (Tim Huijgen) ›En in zoverre zij zich echt over deze vragen hebben gebogen… ›In zoverre ik dat kan... dd-mm-jj | 2

Frans Prins ( ) Opvoeding tot denken Focus op leren van leerlingen: Otto Selz ( ) Leren denken en leren leren, zelfstandig leren (PS-75 jaar, 1998: artikel uit 1941) In de ontwikkeling van het kind, kijken naar de context en situatie waarin het zich bevindt en vanuit daar de doelen bepalen | 3

Inrichting van lerarenopleiding volgens Prins: Volstaan met het bijwonen van wekelijks drie uur hoorcollege algemene didactiek en puberteitspsychologie gedurende 1 jaar (zonder afsluitende tentamens), en een onderwijsstage van ten minste vijftig lesuren, gecombineerd met een vakdidactisch gericht eindverslag | 4

Hans Freudenthal ( ) ›Veelzijdig man, meer dan wiskunde alleen ›Freudenthal als ‘grondlegger van de onderwijskunde’? ›Denkend vanuit het vak, gericht op leren denken... tegen de trend in van veel algemeen ›Nadruk op vakdidactiek: het begrijpen van hoe kinderen wiskunde leren... ›Verzet tegen hypes: ‘new math’ ›Voor de echte wiskundigen een probleem? dd-mm-jj | 5

Lerarenopleiding en didactiek Nadruk op vakdidactiek en leren: begrijpen van het leren van leerlingen in een vak -ook kern bij effectieve professionalisering! Leren in context: opleiden samen met de scholen De status van de lerarenopleiding in de ogen van… | 6

Het probleem met Onderwijsonderzoek… Slechte naam Contextualiseren: weinig oog voor context en situatie Professionele empathie: respondenten als objecten (imitatie van béta-onderzoek); bijv. ‘docenten zijn dom’ Legitimiteit van normatieve claims: op basis van wat? Professionele positionering: vaak volgend, legitimerend, voorschrijvend i.p.v. laten zien wat we weten en wat we niet weten, ondersteunend, didactiseren & waarschuwend… | 7