Experimenteel onderzoek naar de relevantie van naamval voor Nederlands-Russische kinderen Alla Peeters-Podgaevskaja Bibi Janssen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatieavond 3 Groep 3.
Advertisements

Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
- Slechthorendheid - Spraak- /taalstoornissen - Logopedie op De Voorde
Instructie grammatica
Informatieavond 2 Groep 3.
1 Neemt de kennis van onze studenten toe? Een analyse van de kennisgroei op basis van VGT scores Marieke van Onna & Samantha Bouwmeester.
Communicatie en draagvlakontwikkeling intern
Informatieavond 3 Groep 3.
De zin en onzin van expliciete instructie in taalvaardigheidsonderwijs
Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8
Zo leer je kinderen lezen en spellen
1 Datastructuren Sorteren: alleen of niet alleen vergelijkingen (II) College 6.
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
Taal in Context Taal in Context Kick Off 13.30u – 15.10u 1. TiC in zo’n 50 woorden 2. Waarom TiC ? 3. Verwachtingen 4. Eindopdracht 5. Afronding.
A dynamic systems approach by Thelen and Smith: chapter 2.
Geest, brein en cognitie Filosofie van de geest en Grondslagen van de cognitiewetenschap Fred Keijzer.
De neurale basis van structuur in taal Gideon Borensztajn
Inleiding Kennistechnologie §Hoofdstuk 4: Ontwikkeltraject §Hoofdstuk 5: MYCIN en complexiteit §Hoofdstuk 6: Symbolen en semantiek.
Informatie avond groep 3
Designing Knowledge Systems b Hoofdstuk 11 van Knowledge Engineering and Management. The CommonKADS Methodology. b A.Th. Schreiber, J.M. Akkermans, A.A.Anjewierder,
TAALVERWANTSCHAP.
Annelie Tuinman, Holger Mitterer & Anne Cutler
Waarom bestaat er geen systematische spellinginstructiemethode? Anna M. T. Bosman Radboud Universiteit Nijmegen Siméa: Samen werken.
Schitterende Organisaties®
The Commons Game. Prinses op de ERT Bespreek de volgende punten in 4-tallen: 1. Het spel Was het gedrag van de spelers succesvol? Is er een winnende.
Interdisciplinair seminarie ‘Zin en onzin van het gebruik van kinderrechtenindicatoren’ Introductie.
Scriptieseminarie 3 Methode – Experimenteel onderzoek
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Introles: Wie ben ik en jullie? 15
De dag van het solliciteren Blok 1
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Verslaving Behandeling Mechanisme Introductie
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school - vmbo.
De Invloed van Populaire leeftijdgenoten op de Bereidheid van Adolescenten om Alcohol te Drinken: Een Experimentele Chat Room Studie Hanneke Teunissen,
ANALYSE 3 INFANL01-3 WEEK CMI Informatica.
ANALYSE 3 INFANL01-3 WEEK CMI Informatica.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 8 Hafida El- Gharbaoui.
Psychologieles 11 lesweek 1
Oscar Schuurman Geert Beuneker Tim Janssen Piotr Tekien Usability/Playability Jaar 2.
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
De lidwoorden Kleine woorden met grote gevolgen!! Welke ken je? (ne en fa du)
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Brainstormen in het ixperium Les over goede onderzoeksvragen.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
Gevorderde EV3 Programmeer lessen Infrarood Sensor
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
Balans Jezus vertelt dat we stevig staan als we naar Zijn woorden luisteren en er ook wat mee doen. En dat we minder stevig staan als we alleen Zijn woorden.
Possessive forms of nouns
Internaliseren Expliciteren
Reclamewijsheid: wat is dat?
B. Stof 5 Natuurwetenschappelijk onderzoek
Schrijven Een Verslag.
Welkom in groep 5 jaarklas. Een korte impressie van: directe instructiemodel het lesrooster. waar wordt bij de lln een beroep opgedaan. de leerstof van.
Possessive forms of nouns
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Praktijkgericht onderzoek
Interdisciplinair seminarie ‘Zin en onzin van het gebruik van kinderrechtenindicatoren’ Introductie.
blok 2 les 2: taal thuis en op school
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Praktijkgericht onderzoek
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
blok 1 les 4: samen praten samen leren
Groep 2 Begrijpend luisteren
De centrale vraag… en een genuanceerd antwoord
Doel van deze les: Een brief schrijven op een officiële manier.
Transcript van de presentatie:

Experimenteel onderzoek naar de relevantie van naamval voor Nederlands-Russische kinderen Alla Peeters-Podgaevskaja Bibi Janssen

Theorieën van TTV  MacWhinney: The Competition Model Naamval is de belangrijkste cue in het begrijpen van de boodschap  VanPatten: The Input Processing The ‘Meaning before Form’ Principle The ‘First Noun’ Principle The ‘Subject is Agent’ Principle The ‘Event Probabilities’ Principle

Onderzoeksvraag  Hoe belangrijk is de naamval voor het taalbegrip van tweetalige (Nederlands- Russische) kinderen in de leeftijdscategorie van 6-9 jaar?

Experiment (1)  E-Prime: computerprogramma voor experimenteel (cognitief) onderzoek.  Stimuli zinnen met VOS/VSO structuur

Experiment (2)  Design: 4 blokken zinnen Correcte zinnen: Нашел царя Иван–Царевич. Zinnen met Subject en Object in de nominatief: Призвал царь солдат. Zinnen met onzin woorden: Утащил раклоб царского сына. Zinnen met nadruk op een verkeerd woord: Толкнула Машенька дверь.

Experiment (3)  Opdracht: ‘Wie of wat doet/deed het?’ (Кто или что это сделал/делает?)

Experiment (4)  Participanten Ne-Ru 6-7 Ne-Ru 8-9 Ru 6-7 Ru 8-9

Analyse & Conclusies (1)  Hoe zijn de gegevens geanalyseerd?  Hoe hebben de verschillende groepen de test gemaakt?  Welk blok is het moeilijkst?

Analyse & Conclusies (2) Gemiddelde percentage goede antwoorden per groep per blok.

Analyse & Conclusies (3) Gemiddelde reactietijd per groep per blok.

Analyse & Conclusies (4) Percentage goede antwoorden per blok.

Analyse & Conclusies (5)  Belangrijk voor taalbegrip: kennis van de wereld woordvolgorde (The ‘First Noun’ Principle) in veel minder mate naamval & benadrukte woord in de zin  Tweetalige kinderen flexibeler met taal  Ne-Ru & Ru kinderen van 8-9 passen vergelijkbare strategie toe