Experimenteel onderzoek naar de relevantie van naamval voor Nederlands-Russische kinderen Alla Peeters-Podgaevskaja Bibi Janssen
Theorieën van TTV MacWhinney: The Competition Model Naamval is de belangrijkste cue in het begrijpen van de boodschap VanPatten: The Input Processing The ‘Meaning before Form’ Principle The ‘First Noun’ Principle The ‘Subject is Agent’ Principle The ‘Event Probabilities’ Principle
Onderzoeksvraag Hoe belangrijk is de naamval voor het taalbegrip van tweetalige (Nederlands- Russische) kinderen in de leeftijdscategorie van 6-9 jaar?
Experiment (1) E-Prime: computerprogramma voor experimenteel (cognitief) onderzoek. Stimuli zinnen met VOS/VSO structuur
Experiment (2) Design: 4 blokken zinnen Correcte zinnen: Нашел царя Иван–Царевич. Zinnen met Subject en Object in de nominatief: Призвал царь солдат. Zinnen met onzin woorden: Утащил раклоб царского сына. Zinnen met nadruk op een verkeerd woord: Толкнула Машенька дверь.
Experiment (3) Opdracht: ‘Wie of wat doet/deed het?’ (Кто или что это сделал/делает?)
Experiment (4) Participanten Ne-Ru 6-7 Ne-Ru 8-9 Ru 6-7 Ru 8-9
Analyse & Conclusies (1) Hoe zijn de gegevens geanalyseerd? Hoe hebben de verschillende groepen de test gemaakt? Welk blok is het moeilijkst?
Analyse & Conclusies (2) Gemiddelde percentage goede antwoorden per groep per blok.
Analyse & Conclusies (3) Gemiddelde reactietijd per groep per blok.
Analyse & Conclusies (4) Percentage goede antwoorden per blok.
Analyse & Conclusies (5) Belangrijk voor taalbegrip: kennis van de wereld woordvolgorde (The ‘First Noun’ Principle) in veel minder mate naamval & benadrukte woord in de zin Tweetalige kinderen flexibeler met taal Ne-Ru & Ru kinderen van 8-9 passen vergelijkbare strategie toe