G ELUKKIG ZIJN KUN JE LEREN H ET VERLANGEN NAAR GELUK IS VOLGENS ONDERZOEK UNIVERSEEL WENSELIJK EN MENSELIJK Sheila Neijman,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Door goede gesprekken groeien
Advertisements

“Een reis naar Licht”.
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Denkstof seizoen 3 aflevering 12
De opbrengsten van een groei-mindset
Levensvragen Over geluk…..
Snoezelen snuffelen doezelen.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Ludo Daems.
Hoe word je gelukkig ? Datum: Les 2 Ethiek – Hoe word je gelukkig – Les 2.
Het is precies 19:06.
Huil niet om iemand, die niet om jou zou huilen.
Welkom op onze thema-avond
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Kinderen en hun sociale talenten
Rots en Water sociale competentie training Rots en Water Instituut NL.
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
CanDo Coaching.
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’.
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’
Powerpoint Christine Gedicht blauwhartje Hoop doet leven
C. Molmans SOD-Opleidingen
Ontwikkelingspsychologie
Workshop klassenmanagement
Ouderavond havo 4/vwo Sociale media  jong geleerd, oud gedaan? jong geleerd, oud gedaan?
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
TRANSACTIONELE ANALYSE Kwaliteit van de hulpverleningsrelatie.
Ontwikkeling en de basisschool
Welkom ik maak me sterk.
Commitment of Hoe bevlogen medewerkers beter functioneren
De kracht van positief opvoeden
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Welkom op onze thema-avond
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Fides-methode Sociale weerbaarheid Zelfvertrouwen
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Het onbewuste regeert Ap Dijksterhuis
Depressie: een sterke emotie - ziekte
Geluk Zondag 6 augustus 2017.
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Executieve functies Marije Ruben.
Breinleren.
21 st CS en Talenten 15 maart 2016 Hiemstra & Bohlmeijer, 2013.
Instrument voor ontmoeting, een verbonden buurt en meer:
LOB zeven stappen naar succes
WINTERSE GEDACHTEN.
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Samenwerken, dat kunnen ze wel
Sociale condities voor menselijk geluk
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)

Krachtig communiceren t i e n t o p t i p s
Deelvraag: Waar hoor ik bij?
Werken met plezier en goed presteren
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018

Ben jij een tevreden mens…?
Op weg naar de vrede vier je de verlossing Op weg – vol vreugde over de verlossing Op weg – vol verlangen naar de vrede Op weg – vol vertrouwen op.
Zichtbaarheid Creëren
De FoutenFabriek Frank Deuring
Eigenaarschap.
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

G ELUKKIG ZIJN KUN JE LEREN H ET VERLANGEN NAAR GELUK IS VOLGENS ONDERZOEK UNIVERSEEL WENSELIJK EN MENSELIJK Sheila Neijman,

W AT WERKT HET BEST VOOR DE LEER - EN GEDRAGSPRESTATIES VAN EEN KIND ? Je beloont een kind alleen voor wat hij goed doet! Je beloont een kind zowel voor wat hij goed doet en bestraft zo minimaal mogelijk voor ongewenst gedrag! Je bestraft een kind alleen voor wat hij niet goed doet, of verkeerd gedrag!

W AT HEEFT HET MEEST EFFECT OP DE LEERPRESTATIES VAN EEN KIND ? Een kind prijzen om zijn intelligentie, bv: “Wauw, heel goed, jij bent echt slim”. Een kind prijzen om zijn inspanning, bv: Wauw, heel goed, jij hebt goed je best gedaan”.

A LS LEERKRACHT VOEL JIJ JE NIET GOED. H EEFT DIT EFFECT OP DE KINDEREN ? Ja, door mijn onrust kunnen kinderen ook onrustig en druk worden! Nee, dat heeft geen effect op kinderen! Ja, dit wordt door kinderen gevoeld, maar is niet zichtbaar in hun gedrag!

W AT GAAN WE BESPREKEN ?  Wat is geluk?  Wat bepaalt ons geluk?  Mindset van kinderen  Effecten van gelukkig zijn  Methode Gelukt! op school  Proefles Gelukt!

W AT IS GELUK ? o Wetenschap naar geluk onderscheidt 2 benaderingen: - Hedonistisch geluk - Eudaimonisch geluk Nieuwe stroming: Positieve psychologie Geluk volgens de dikke van Dale: - Fortuin, voorspoed, mazzel - Aangename toestand waarin men zijn wensen bevredigd ziet en vrede heeft met zichzelf en zijn omgeving.

W AT BEPAALT ONS GELUK ?  40% Verschillen in geluksgevoel (Wie we zijn)  10% Omstandigheden (Wat we meemaken)  50 % Gedachten & Gedrag (Hoe we naar de dingen kijken)

G ELUK IS MAAKBAAR Genetisch  Voor elk mens uniek! Omstandigheden  Even een flow maar niet duurzaam! Bewust gedrag  Geluk is maakbaar!

M INDSET VAN KINDEREN Carol Dweck, hoogleraar psychologie, heeft twee verschillende mindsets aangetoond: Gefixeerde mindset  kinderen die snel vertrouwen verliezen, zichzelf niet erg slim vinden, faalangstig, negatief, veroordelend. Groeimindset  doorzetters, hebben vertrouwen in goede afloop, optimistisch, positief

Gefixeerde Mindset Gefixeerde Mindset Groei Mindset Groei Mindset Wil slim overkomen Heeft wil om te leren Gaan uitdagingen uit de weg Gaan uitdagingen uit de weg Houden van uitdagingen Houden van uitdagingen Geven snel op bij tegenslag Geven snel op bij tegenslag Zijn doorbijters en houden vol bij tegenslag Zijn doorbijters en houden vol bij tegenslag Voelen zich bedreigd bij succes van anderen Voelen zich bedreigd bij succes van anderen Raken geïnspireerd door Succes van anderen Raken geïnspireerd door Succes van anderen Negeren nuttige feedback Staan open voor feedback

E FFECTEN VAN GELUKKIG ZIJN Socialer, Energieker; Vriendelijker, Populairder bij andere mensen; Grotere kans om te trouwen en getrouwd te blijven; Gaan flexibeler om met tegenslag; Vindingrijker; Beter leiding geven en onderhandelen; Verdienen meer geld; Sterker immuunsysteem; Lichamelijk gezonder; Betere prestaties op school; Minder pestgedrag; Gelukkige mensen leven langer; Groter zelfvertrouwen en gevoel van eigenwaarde; Stralen prettige energie uit.

W AAROM GELUKSLESSEN ? Hersenen slaan alles op wat je leert; Kinderen zijn enorm leergierig; Mindset is veranderbaar; Niet alleen feitenkennis maar allround ontwikkeling; Bepalend voor de kwaliteit van je leven; Belang om kinderen echt centraal te stellen; Basisdenkkader dat positief gevoed is.

BlokDe vier G’sInhoudElementLesCompetentie niveauTitel Blok 1 GeleerdGelukDenkenLes 1MacroWat is geluk? Les 2MesoJij bent geweldig Les 3microDoel: geluk Blok 2 Gevoeld Hoe voel ik mij? VoelenLes 1MacroWat is gevoel? Les 2MesoFijn of pijn? Les 3microLekker ontspannen Blok 3 Gedaan Ik voel me ongelukkig Actie! DoenLes 1MacroEven tot rust komen Les 2MesoGelukkige gedachten Les 3microIk wil gelukkig zijn Blok 4 Gelukt Ik voel me gelukkig! ZijnLes 1MacroMooie plaatjes in je hoofd Les 2MesoLachen is gezond Les 3microHet is me gelukt!

O PBOUW METHODE G ELUKT

G ELUKKIG ZIJN IS GEEN PLICHT …… Maar wel de moeite waard om naar te streven……..

Proefles….

M EER WETEN ? Neem contact op met:   Bedankt en tot ziens!