Schrijven met dyslexie Onderwijszorg Nederland Lezing 17 juni 2011.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Advertisements

Delf examen B1.
Allemaal hartelijk welkom
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Uitslag opdracht 2 (samsam, nr
Colofon Het boek dat hierbij hoort heet - zo leer je nog eens wat over de invoering van de vmbo ict-route. Geschreven door Jos de Kleijn en Carla van.
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Schoolpartnerschappen in Europa
Levensvragen Over geluk…..
TIBETAANSE PERSOONLIJKHEIDSTEST
Zomaar een kaartje.
Geletterdheid….. Wat is dat?
Onderzoek Vaardigheden 4V-ers ‘Mind the gap!’
Studie en opleiding Vrije tijd Groei en gezondheid Relaties
De paal in Wesley Geerts 05 nov 2010.
en je hebt ook hele mooie wagons waar je uit kan kijken boven de trein, panoramawagons heette dat.
Wat is een webkwestie?. Wat is een webkwestie?
5.3 Schaduw en spiegelbeeld Marianne & Janine H2C
Doelstellingen formuleren
Pass’t Montessorionderwijs ?
Presentatie Bijeenkomst 4
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
voor familie en vrienden van
De weg van de leerling met specifieke
Het vak Frans in 4 en 5 havo Un choix pour l’avenir.
Een prachtige kans voor uw kinderen
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Wikimedia Les 1. Wat is Wikimedia? Weten we het nog?
Weblog Een venster tussen klas en omgeving. Wat is een weblog? Een weblog is een digitaal dagboek. Je kan, wat in de klas gebeurt, delen met de omgeving.
Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8. Het belang van begrijpend en studerend lezen Lezen heb je nodig, elke dag weer. Als je niet goed kunt.
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
“Van Wieg tot Werk” “Van Wieg tot Werk”. Basisscholen gemeente Brunssum Onder het schoolbestuur van Movare zijn er 9 scholen; m.n. Meander, Koningin Beatrix/Treebeek,
Quiz tops en tips groep 5 en 6. Tops en tips In deze les maakte je maatje een gedicht over de nacht. Dit stond in ‘Zo zit het!’: ZO ZIT HET! Hier let.
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
Het maken van een toets. Inleiding Voordat je aan de toets gaat beginnen doe je er verstandig aan om aan de volgende tips te denken: 1.Goed lezen Goed.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Wie en wat? Professor Caroline werkt aan de universiteit. Samen met andere onderzoekers wil zij graag onderzoeken of de kinderen die in Deinze naar school.
1 Mozes Zondag 7 augustus Binnen 5 minuten gaat het over…
STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.
Je spreekbeurt Leuk dat je jouw spreekbeurt over handicaps gaat houden! Veel mensen weten namelijk niet zo goed wat het is om met zo’n beperking te.
De vraag is je beste vriend
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Bepaal jouw SuperPowers!
Passend onderwijs.
Lente.
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
© UNIEK IN DE KLAS.
Start Aandacht voor levensvragen en liefdevolle zorg in uw organisatie
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Lespakket Opleidingen
Cursus 3.3 Hoe zijn rechten en plichten geregeld? Klas 2 BK Lesweek 3
Hoofdstuk 4 Schrijven en formuleren
Omgaan met een rollator
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Aanpak van laaggeletterdheid
Cursus 3.3 Hoe zijn rechten en plichten geregeld? Klas 2 KGT Lesweek 3
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Onderzoek water!! WaterLab www. onderzoekwater.nl Kijkje terug
BRYAN ROMBOUT 2KD -VERHAAL EN EIGENSCHAPPEN -MIJN GEZIN -VRIJE TIJD -SCHOOLLOOPBAAN -SCHOOLVAKKEN -PROFIEL KEUZE -VERANDERINGEN -MIJN TROTS.
Creëer je zelf!.
Zichtbaarheid Creëren
Creëer je zelf!.
VOOR CONTENTPARTNERS.
Transcript van de presentatie:

Schrijven met dyslexie Onderwijszorg Nederland Lezing 17 juni 2011

Léon Biezeman,zelf dyslectisch, is schrijver/onderzoeker

'Schrijven met dyslexie', het is niet de vraag of kinderen met dyslexie kunnen schrijven, maar kunnen zij dat zonder taalfouten? Als zij de gelegenheid krijgen om, zonder tegen gehouden te worden door die taal- en schrijffouten, hun schroom om te zetten in moed, kunnen zij dan verwoorden wat hun ideeën, plannen en fantasieën zijn? In slechts twee maanden verzamelde Léon Biezeman, zelf een dyslectisch schrijver, voldoende verhalen van kinderen met dyslexie om een prachtige verhalenbundel te maken.

Uit recent onderzoek blijkt dat mensen met dyslexie minder moeite hebben met deze beperking dan hun omgeving, maar dat er wel schroom is over het niet foutloos kunnen schrijven en lezen. Deze schroom kan mensen met dyslexie remmen, en dat is jammer. Vooral voor kinderen is het van belang te laten zien dat het wel mogelijk is om hun ideeën, plannen en fantasieën op papier te zetten, ook al gebeurt dat niet foutloos. Dyslexie hoeft ook geen belemmering te zijn om een passende positie te verwerven in de maatschappij. Waar het om gaat, is de aandacht te verleggen naar wat wel goed gaat: de inhoud. Deze boeiende bundel brengt een selectie verhalen, gedichten en brieven, die geschreven zijn door kinderen en jongeren met dyslexie

De grote vraag bij het tot stand brengen van “Schrijven met dyslexie”: Zijn er kinderen te vinden die, net als ik vroeger, dol zijn op schrijven ondanks de problemen die zij door de dyslexie ondervinden? En hebben zij de moed om iets in te sturen? Wat bracht de oproep tot het insturen van verhalen bij ouders en kinderen te weeg?

De vragen: Mijn zoon heeft een prachtig verhaal geschreven, alleen zijn handschrift… Zal ik het voor u overtypen… Of: Ik moet van mijn ouders altijd de spellingscontrole aan hebben staan en andere hulpprogramma’s gebruiken. Nu heeft u zeker niets aan mijn verhaal?

Waarom heeft u mijn adres nodig?

HELP!!!

Niemand weet dat ik dicht, zelfs mijn beste vriendinnen niet! Maar ik wil dit echt heel graag… Ik wil schrijven ik wil dichten… Wat moet ik nou…

De vertwijfelde ouders: Hierbij een verhaaltje van mijn dochter, denkt u dat het goed genoeg is? Of: Mijn zoon kan nog niet zo heel goed schrijven, kunt u hier iets mee?

Wat achter de vragen schuilgaat: - Wordt mijn kind wel geaccepteerd - Word ik wel geaccepteerd

Alle verhalen zijn even bijzonder. Het gaat om de inhoud! De enige selectievoorwaarde die is gehanteerd is dat de verhalen door de kinderen zelf geschreven moeten zijn, al dan niet met hulpmiddelen en geen inmenging van ouders.

Waar het om gaat: Acceptatie Vertrouwen Resultaat

www. schrijvenmetdyslexie.nl

Vertrouwen en acceptatie de basis om te kunnen compenseren en aanpassingen te zoeken

Leren met dyslexie

Conclusie: Dyslexie staat los van de leermogelijkheden van de individu Consequentie: Eenduidige aanpak van dyslexie is niet mogelijk

Lichte voorkeuren van leerstrategieën zijn: Auditief Visueel Visualiseren Maar ook: Oefenen Gedreven door interne condities (bv. beloning, leuk onderwerp)

Hoe aanpassingen en compensaties realiseren?

aanpassingen en compensaties zijn geen gunst maar een recht aanpassingen en compensaties zijn individueel bepaald breng leer- en taalproblemen precies in kaart zich bewust zijn van de eigen manier van leren en de bijbehorende aanpassingen en compensaties is noodzakelijk

Kijk naar wat goed gaat! Hoe kan dat wat goed gaat gebruikt worden bij het verdere leren? De in het “Handboek: dyslexie compenseren” opgenomen training is bedoeld om de leerstrategieën individueel te bepalen.

Waar gaat de training uit dit ‘Handboek’ van uit: De vragenlijst is gericht op de schoolvakken zoals die worden gegeven in zowel het basis- als voortgezet onderwijs En; De verschillende componenten binnen de taal, welke bestaan uit vier kerndoelen: mondelinge taalvaardigheid leesvaardigheid schrijfvaardigheid taalbeschouwing. Hierna volgen fragmenten uit de training:

Vergelijkbare vragen worden gesteld betreffende de taalvaardigheden: Leesvaardigheid Schrijfvaardigheid en taalbeschouwing

Vervolgens wordt in de training gevraagd om een top drie van beste schoolvakken, van zowel het basis- als voortgezet onderwijs te selecteren. Aan de hand van de top drie wordt gevraagd per vak de volgende vraag te beantwoorden:

Bijvoorbeeld: Hoe heeft u het vak lichamelijke opvoeding zo goed kunnen leren? Antwoord: Ik ben atletisch gebouwd.

Ander voorbeeld: Hoe heeft u het vak aardrijkskunde zo goed kunnen leren? Antwoord: Iedere keer als we de kaart van Nederland te zien kregen keek ik naar de plaatsen waar ik ooit was geweest. Dit waren herkenningspunten. Zo ging ik eens naar Amsterdam, onderweg kwam ik langs Apeldoorn, Amersfoort en Hilversum. Ik weet nu dat die in een lijn liggen en richting het westen ging. Want na Amsterdam komt Zandvoort aan zee. Het strand is de westkust van Nederland.

Bijvoorbeeld:Hoe heeft u het vak biologie zo goed kunnen leren? Antwoord: Ik vond de lerares erg aardig en zij kon ook zo mooi vertellen, waardoor ik het beter onthield. Of, antwoord: Mijn Opa had een prachtige siertuin waar hij mij alles over vertelde en in een hoekje mocht ik mijn eigen moestuin bij houden.

Ook bij de verschillende taalvaardigheden wordt aan de cursist gevraagd om een uitgebreide omschrijving aan de hand van hun beste score: Welk onderdeel binnen de mondelinge vaardigheid is uw beste score? ……………………………………….……………………………………… Welk onderdeel binnen de leesvaardigheid is uw beste score? ……………………………………….……………………………………… Welk onderdeel binnen de schrijfvaardigheid is uw beste score? ……………………………………….……………………………………… Welk onderdeel binnen taalbeschouwing is uw beste score? ……………………………………….………………………………………

Met behulp van de uitgebreide omschrijvingen worden deze in de training omgezet naar trefwoorden die op de omschrijvingen van toepassing zijn. In totaal zijn er 32 trefwoorden, waarvan enkele voorbeelden:

De trefwoorden kunnen in het vervolg van de training worden gekoppeld aan aanpassingen/compensaties. In totaal vloeien 235 (exclusief de 32 trefwoorden) aanpassingen en compensaties voort uit de praktijk, enkele voorbeelden zijn:

Aan het einde van de training wordt bekeken in welke mate de verschillende taalvaardig- heden, waar men wel goed in is, kunnen worden toegepast om mindere vaardig- heden te verbeteren:

Voorbeeld:

Ander voorbeeld:

Tot slot, wanneer je te kampen hebt met dyslexie: Zet uw gêne opzij! Zij die de dyslexieproblematiek niet willen accepteren zijn de domoren. Accepteer de domoor zoals hij is en probeer een andere weg te zoeken. Dyslexie valt niet te genezen maar dat wil niet zeggen dat er helemaal geen verbetering mogelijk is. Het is daarom prettig om te weten hoe je de problemen kan omzeilen of opvangen. Waar het om gaat:

Literatuur: Ruimte voor dyslexie, 1998 De Toorts, Haarlem Leren met dyslexie - deel 1 – Onderzoek, 2007 Garant Uitgevers, Antwerpen/Apeldoorn Leren met dyslexie - deel 2 – reflectie, 2007 Garant Uitgevers, Antwerpen/Apeldoorn Handboek dyslexie compenseren, 2007 Garant Uitgevers, Antwerpen/Apeldoorn Schrijven met dyslexie, 2010 Garant Uitgevers, Antwerpen/Apeldoorn Meer informatie: