Raadscommissie ruimte - 15 oktober 2014 Maatschappelijke effecten van grote projecten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Programma Sociaal Domein Project AWBZ-Wmo April 2014.
Advertisements

Knoop Moerwijk Ruimteconferentie 2008
Ruimtelijke Ontwikkeling in (naam van uw gemeente) voor raadsleden
1 Gevolgen nieuwe Wro voor milieumedewerkers InfoMil Schakeldag 13 november 2008 Toos Lander.
MEER RAAD VOOR HET RIOOL Rioleringszorg Presentatie rapport Rekenkamercommissie 24 maart 2009.
Maatschappelijk Aanbesteden
Saneren is vooruitzien Onderzoek naar bodemsanering in de provincie Overijssel december 2010.
Onderzoek, conclusies en aanbevelingen 23 november 2011
Landschap beschermen en ontwikkelen
Betrokken van buiten - wordt gevolgd Presentatie raadsinformatieavond 4 december 2008.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Nieuwe opzet duale raadsvoorstellen Essentie Gorcumse model Raadsbijeenkomst 13 februari 2007 in vervolg op 21 september 2006.
1 Samenwerking in de keten Toegevoegde waarde of illusie ?
Planning & Control in (naam van uw gemeente) voor raadsleden
Academische vaardigheden - C1.5
Kaderstelling 2014: stap 3 Commissie ABZ 17 april 2013.
Puzzelen met de provincie Provinciale Ruimtelijke Structuurvisie mei 2011.
Pilot-project uitvoering kpi’s highligts van de ervaringen van de pilotgemeenten 22 november 2012.
Saneren is vooruitzien Onderzoek naar bodemsanering in de provincie Gelderland 15 december 2010.
Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.
Beleidsinformatie Jeugd
Rekenkamercommissie Leiden (RKC) Zicht op Leids Vastgoed.
Analyse programma Energietransitie. Aanleiding en opzet Afstemming met PS Doelbereik? Rekenkamer en CE Delft.
Re-integratie met het oog op de participatiewet 8 januari 2015 Presentatie aan Commissie Werk en Middelen.
Welkom.
Programma 6 oktober uur Welkom uur Doel en achtergrond KBW uur Het instrument KBW uur Oefenen met de beslisboom.
Rekenkamer West-Brabant Presentatie onderzoek inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Oosterhout 13 januari 2009.
Financiën en sturing Krijgt u wat u wilt met de beschikbare middelen en welke risico‘s loopt u?
Prestatie afspraken met Union1 Prestatie afspraken Gemeente Oud-Beijerland en Union Commissie Ruimte + Commissie Samenleving 3 december 2008.
Op weg naar een PVVP+ Kaderstellende discussie 3e ronde 16 juli 2004  Bestuurlijke samenwerking, 2e kaderstellende discussie  Ontschotting, 1e (vrije)
Takentoets 11 februari 2014 Kadernota Agenda 1. Toelichting op proces - tot nu - vervolg 2. Toelichting op documenten 3. Gelegenheid stellen van.
Risicomanagement gemeente Delft 8 december Risicomanagement Doel Opzet Werking Voorbeelden Conclusies Thema: model grondexploitaties.
Regievoering door gemeente Delft Commissie M&E 13 september 2012.
Evaluatie Centrum Parkeren 1 Grauwe Polder. Programma Toelichting project Kaders In groepen uit elkaar Terugkoppeling 2.
Risicomanagement themabijeenkomst maandag 7 januari 2013.
Informatiebeleid, een basis voor beleidsresultaten Onderzoek door de Delftse Rekenkamer naar het informatiebeleid van de gemeente Delft 16 mei 2012.
Op weg naar MJP en verder Auditcommissie over het voorbereidngstraject MJP februari 2010.
Woonvisie Drechtsteden Presentatie Infokamer Raad 30 maart 2010.
Stelling: Planning & Control (P&C) is iets van financiën !
Businesscase als sturingsinstrument Presentatie voor de raad op 10 november 2014 WELKOM.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Bevindingen jaarrekeningcontrole 2013 Gemeente Dordrecht Dordrecht Rein-Aart van Vugt JaapJan Visser 1 Auditcommissie.
Jaarrekening en Jaarverslag 2013 R&A-commissie, 21 mei 2014.
16 maart 2016 Presentatie rapport Een hele onderneming.
Concept-voorstel nieuwe opzet programmabegroting t.b.v. de Raadswerkgroep ‘strategisch sturen met programma’s’ 18 februari 2010.
Handboeken in de praktijk Frans Smit – Gemeente Meppel.
Resultaten tellen Presentatie voor raadsdelegatie Delft 16 april 2009.
Informatie voor de Raad Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan Baarn Beleidsvisie en uitvoeringsprogramma 2012 – 2016, gemeente Baarn Informatie voor de.
Organisatieontwikkeling Bijeenkomst voor Informatie en Opinie 9 oktober 2012.
Voortgang projecten. Inhoud 1.Richting kiezen en daarna 2.Gebiedsontwikkeling oude en nieuwe stijl 3.Nieuwe ontwikkelvisie Dordrecht 4.Rolneming projecten.
Hoofdlijnen Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) Informatiemarkt 6 oktober 2011.
Evaluatie Centrum Parkeren 1 Centrum-West. Programma Toelichting project Kaders In groepen uit elkaar Terugkoppeling 2.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
VERBONDEN PARTIJEN Een onderzoek naar effectieve governance bij verbonden partijen Inez Vereijken en Wouter Derksen, KPMG Imke Frijters en Ester Weststeijn,
Discussie en vragen CoE Neber Parkstad Limburg Energie Transitie Uitvoeringsprogramma PALET 3.0.
Rekenkamercommissie Noordoost Fryslân, 10 september 2013.
Brunssum op eigen kracht Beleidskader Rekenkamercommissie Brunssum 7 januari 2014 Etienne Lemmens Jean-Paul Essers.
Kernbevindingen Evaluatie GR GGD Haaglanden Presentatie aan AB Maandag 4 juli 2016 Marcel Benard Heleen Stigter.
Decentralisaties Werk, Wmo en Jeugd - Gevolgen situatie in Den Haag - Beleidskader Sociale Agenda ABR.
De sociale wijkteams in Leiden
Verbinden van stedelijke ontwikkelingen en de bescherming van soorten:
Stedenbaan Commissie Ruimte & wonen 9 mei 2007.
Implementatieonderzoek naar financiële projectbeheersing
Integrale afweging woningbouw Landerd
WOG Opening en welkom Mededelingen Verslag vorige keer
Omgevingswet en omgevingsvisie
Introductie Dordtse P&C cyclus
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 2: De gemeente
Hervorming Stedelijke Ontwikkeling “Kiezen is noodzakelijk”
Rekenkamercommissie Leiden-Leiderdorp (RKC)
Waarom het keuzepaneel?
Transcript van de presentatie:

Raadscommissie ruimte - 15 oktober 2014 Maatschappelijke effecten van grote projecten

Aanleiding Groot financieel en maatschappelijk belang van grote ruimtelijke projecten Begroting 2014: programma Ruimtelijke ordening € 278 miljoen lasten Grondexploitaties (2014) € 1 mld baten / € 1 mld lasten Risico’s: reservering van € 45 miljoen (2013) Projecten zijn geen doel op zich: beoogd worden maatschappelijke effecten voor de stad Eerder onderzoek Rekenkamer naar Grote projecten (2009/2010): meer grip op grote projecten

Doel van het onderzoek Bijdrage aan bewustzijn over belang van maatschappelijke effecten in sturing op grote projecten Het aanleveren van bouwstenen voor de gemeenteraad en het college om goede afspraken te maken over kaderstelling en controle op maatschappelijke effecten

Onderzoeksvraag en deelvragen In hoeverre is de sturing tijdens de uitvoering van grote projecten gericht op een evenwichtige afweging tussen de operationele sturingsaspecten tijd, geld en prestaties aan de ene kant en de beoogde maatschappelijke effecten van het project aan de andere kant? 1.Hoe zijn taken en verantwoordelijkheden bij de sturing op maatschappelijke effecten benoemd? 2.Hoe zijn beoogde maatschappelijke effecten in kaders vastgelegd? (stedelijk en op projectniveau) 3. Hoe wordt omgegaan met wijzigingen in projecten? 4. Hoe wordt verantwoording afgelegd over resultaten?

Aanpak onderzoek Documentanalyse: beleidskaders, procesafspraken, verantwoordingsinformatie, P&C-cyclus -Structuurvisie -Coalitieakkoorden -Investeringsplan Stedelijke Ontwikkeling (IpSO) -Woonvisie -Kantorenstrategie Casus analyse: Binckhorst Moerwijk Zuid

Hoofdconclusie en deelconclusies De gemeenteraad kan onvoldoende sturing geven aan de te bereiken maatschappelijke effecten van grote ruimtelijke projecten. 1. Afspraken tussen raad en college over beoogde effecten zijn onduidelijk 2. Bij veranderingen wordt onvoldoende aangegeven wat de gevolgen zijn voor de beoogde effecten 3. De resultaatverantwoording aan de gemeenteraad is onvoldoende

Conclusie 1: afspraken college - raad Afspraken over beoogde effecten zijn onduidelijk en bieden onvoldoende mogelijkheid tot sturing op aspect maatschappelijke effecten. De formulering is niet eenduidig en te weinig concreet Onderlinge samenhang tussen kaderstellende documenten is onduidelijk Relatie tussen projectkaders en stedelijke kaderstelling is niet helder en onvoldoende sturend (stedelijke kaders o.a. te ruim)

Voorbeeld uit casus Binckhorst Kaders niet eenduidig en weinig sturend Structuurvisie 2020 (2005): -‘gemengd woonvoorzieningen- en werkgebied met intensief en meervoudig grondgebruik’ -‘breed kenniscluster’ Masterplan Binckhorst (2008): -‘bijdragen aan de identiteit van Den Haag als de juridische wereldhoofdstad’

Conclusie 2: wijzigingen in grote projecten Bij veranderingen in de uitvoering van projecten is de analyse en doorvertaling van de gevolgen daarvan voor de (beoogde) maatschappelijke effecten onvoldoende. In projectkaders wordt bij een verandering in het project geen analyse gegeven van de gevolgen voor de beoogde maatschappelijke effecten In stedelijke kaders wordt niet ingegaan op de gevolgen van veranderingen van grote projecten voor de beoogde maatschappelijke effecten op stedelijk schaalniveau.

Voorbeelden Binckhorst (nieuwe gebiedsaanpak uit 2011): –‘Een grootschalige integrale gebiedsontwikkeling, met een bijbehorende actieve grondpolitiek, is niet langer realistisch en verantwoord’ –‘Toch geldt de Structuurvisie ‘Wereldstad aan zee’ nog steeds als kader voor de lange termijn’ Investeringsplan Stedelijke Ontwikkeling 2013: Veel projecten zijn ingrijpend aangepast. Het IpSO geeft geen analyse van gevolgen voor beoogde maatschappelijke effecten –‘Het woningbouwprogramma voor Vroondaal wordt bijgesteld. In de nieuwe plannen is meer ruimte voor grondgebonden woningen in meer marktconforme segmenten’.

Conclusie 3: verantwoording De resultaatverantwoording over grote projecten is onvoldoende De rapportage over maatschappelijke effecten van grote projecten is te beperkt. De informatie over voortgang van grote projecten en stedelijke ontwikkeling bevat onjuistheden en slordigheden.

Voorbeeld: resultaatverantwoording beperkt Resultaatverantwoording te beperkt: IpSO 2012, 2013 en 2014 gescand op resultaatverantwoording over maatschappelijke effecten : Van de 10 grote projecten (lijst vastgesteld door gemeenteraad) worden telkens slechts 2 genoemd Relatie maatschappelijk effect – projecten wordt niet gelegd Overzicht van wijzigingen in grote projecten wordt nergens gegeven

Voorbeeld: onjuiste informatie Woningbouw: Structuurvisie uit 2005: opgave in bestaande stad Evaluatie 2012: bij resultaat worden 8000 woningen in VINEX meegeteld Cijfers werkgelegenheid: Structuurvisie 2005: ambitie is gesteld in netto aantal arbeidsplaatsen (meer dan 12 uur per week) Evaluatie structuurvisie is in bruto aantal: alle arbeidsplaatsen, dus ook 12 uur en minder per week

Aanbevelingen Hoofdlijn: ‘Uitvoeringsprogramma maatschappelijke effecten’ als agenda voor de kortere termijn (bijvoorbeeld vier jaar) voor de beoogde maatschappelijke effecten. Gebruik een doelenboom waarmee onderlinge relatie tussen verschillende kaderstellende documenten en projectdocumenten wordt vastgelegd.

Raadsvoorstel, het college op te dragen: 1.Een Uitvoeringsprogramma maatschappelijke effecten te introduceren 2.In stedelijke- en projectkaders duidelijk en overzichtelijk te formuleren wat beoogde maatschappelijke effecten zijn 3.Daarbij een doelenboom te gebruiken waarmee de onderlinge verhouding tussen kaderstellende documenten inzichtelijk gemaakt wordt en bepaald kan worden hoe concreet beoogde effecten benoemd moeten worden. 4.Bij wijzigingen in grote projecten een analyse te verstrekken van de gevolgen voor de (beoogde) maatschappelijke effecten. 5.De ontwikkelingen van (te verwachten) maatschappelijke effecten in relatie tot de gestelde doelen te monitoren en de raad over de uitkomsten hiervan éénmaal per jaar bij het Investeringsplan Stedelijke Ontwikkeling te berichten. 6.Gepresenteerde resultaten van het ontwikkelen van grote projecten op consistente wijze te relateren aan gestelde doelen

Sturen op maatschappelijke effecten