Verkoop Hoofdstuk 6 Service en klachten. Inhoud 1 Klaar voor de verkoop 2 Klanten ontvangen en benaderen 3 Verkoopgesprekken 4 De verkoopafhandeling 5.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Business mapping Business model canvas.
Advertisements

H1 wikken en wegen Paragraaf
4 July July July 2014Hogeschool Rotterdam1 ONDERNEMER EN CONSUMENT qhw8Qd97U.
Weten wat je verkoopt Niveau 2 Kerntaak 2.
Service en Garantie Niveau 2 Kerntaak 2.
F&J webcreation even voorstellen… we willen graag met u in gesprek, dus…
H4 Wonen Paragraaf 1+2.
Een korte introductie…. Wanneer u zich op onze business to business website registreert, ontvangen we hiervan direct een melding.
Contract, AV, incoterms, E-commerce en Weens koopverdrag
The LAW VBI9A4.
Klachtenbehandeling Niveau 2 Kerntaak 2.
Docent: S. Allaoui Consumentenrecht.
Fase 1 Ken de (detail)handel
Overeenkomst.
Hoofdstuk 1 Waar blijft je geld?
De wet op de marktpraktijken en bescherming van de consument
Blok 4verbintenissen.
§ 1.2 Sta je samen sterker? Om de consument te beschermen is er niet alleen de Consumentenbond. Er zijn ook wetten en regels waar de aanbieder zich aan.
Commercieel beleid en recht
Verkoop en marketingplan
Verkopen en kassa H3 Service en klachten Ondernemer detailhandel.
Verkopen en kassa H3 Service en klachten Filiaalmanager.
Recht H3 Kopen en verkopen Filiaalmanager.
Toegestane uitzonderingen voor de verkoop met verlies.
3.3 Sta jij in je recht? Om de consument te beschermen is er niet alleen de Consumentenbond. Er zijn ook wetten en regels waar de aanbieder zich aan moet.
Slim en veilig online winkelen Hein van Dijk
Fase 3 Controleren van de voorraad en bestellen
Spijt van een aankoop aan de deur via thuiswinkelen in de winkel.
Verkoop en service Hoofdstuk 1 Artikelen verkopen.
1 CCC & CCM – Mod2 JACM Juridische Aspecten Credit Management H12. Koop & Ruil.
MIJN WEBSHOP YANAH PRUYM, MEB D. HOME PAGINA
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Slim en veilig online winkelen [Naam Presentator].
HOOFDSTUK 3 Wat koop je ervoor?. Consumentenorganisaties Komen op voor de belangen van de consument (klant) Voorlichting geven Waarschuwen tegen misleidende.
Verkoop Hoofdstuk 4 De verkoopafhandeling. Inhoud 1 Klaar voor de verkoop 2 Klanten ontvangen en benaderen 3 Verkoopgesprekken 4 De verkoopafhandeling.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Verkoop en advies Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 2 Verkoop. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Verkoop Hoofdstuk 2 Klanten ontvangen en benaderen.
Presentatie en marketing Hoofdstuk 6 Retailmix. samengevat 1 ► Wat heb ik in de vorige les geleerd? ► Wat ga ik nu leren? ► Het presenteren van artikelen.
Introductie Service 4.1 Service. Introductie opdracht juichpakken roy donders vliegen winkel Maak de introductie opdracht met 2 of 3 personen.
Hospitality en voorraadbeheer Hoofdstuk 3 Klachten en service.
Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel.
Een goed product maken is niet genoeg …
H3 Financiering van een bedrijf
Consumentenrecht Alle regels en wetten die de consument beschermen bij de aankoop van producten van bedrijven De consument moet als ‘zwakkere’ partij beschermd.
Zelfstandig vanuit Werkloosheid
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
Maarten Peeters 6Handel
Juridische aspecten van een webshop
Les: Online Marketing Keuzevak Marketing.
Verkopen Les 3 Niveau 4.
Consumentenrecht Alle regels en wetten die de consument beschermen bij de aankoop van producten van bedrijven De consument moet als ‘zwakkere’ partij beschermd.
Verkoopt en handelt verkoop af
Verkoopt en handelt verkoop af
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken
Verkoopt en handelt verkoop af
Goederenstroom en voorraadbeheer
Hoofdstuk 2 Rechten en plichten
Webcare Amber en Emma Webcare is het verlenen van service via Social media. Je gebruikt hierbij Social Media om vragen van klanten te beantwoorden maar.
Hoofdstuk 6 Consumentenkoop
Hoofdstuk 2 Klanten helpen
Verkoopt en handelt verkoop af
Goederenstroom en voorraadbeheer
De supermarktmedewerker
Verkoopt en handelt verkoop af
Verkoop Service.
Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media
Hospitality en voorraadbeheer
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken
Transcript van de presentatie:

Verkoop Hoofdstuk 6 Service en klachten

Inhoud 1 Klaar voor de verkoop 2 Klanten ontvangen en benaderen 3 Verkoopgesprekken 4 De verkoopafhandeling 5 Geld beheren 6 Service en klachten 1

Hoofdstuk 6 Service en klachten 2 ► Service verlenen ► Garantie ► Ruilen ► Bezorging ► Parkeerplaats ► Persoonlijke service in de winkel Deur open houden voor klant met kinderwagen Praatje houden met partner van klant die aan het passen is Op zaterdag helpen inpakken Laten proeven Koffie

Hoofdstuk 6 Service en klachten 3 ► Vormen van service ► Service voor de verkoop ► Service tijdens de verkoop ► Service na de verkoop

Hoofdstuk 6 Service en klachten 4 ► Service voor de verkoop ► De winkel sfeervol inrichten, passend bij de doelgroep ► De webshop overzichtelijk inrichten ► Aanbiedingen bekendmaken ► Nieuwe artikelen in het assortiment bekendmaken ► Artikelen op zicht meegeven aan de klant

Hoofdstuk 6 Service en klachten 5 ► Service tijdens de verkoop ► Een kopje koffie aanbieden ► Het gordijn van het pashokje open- of dichtschuiven ► Artikelen demonstreren (in de webshop via een filmpje) of gratis verstrekken ► Garantie verlenen

Hoofdstuk 6 Service en klachten 6 ► Service na de verkoop ► Artikel inpakken voor de klant ► Snel reparaties verrichten ► Artikelen thuis bezorgen en installeren ► Artikelen laten ruilen of terugnemen Is de geldigheid van de garantie nog niet verlopen? Heeft de klant de kassabon meegenomen? Is het artikel afkomstig uit jullie winkel? Is de klant met het artikel omgegaan volgens de gebruiksaanwijzing?

Hoofdstuk 6 Service en klachten 7 ► Bestellen ► Bestelprocedure

Hoofdstuk 6 Service en klachten 8 ► Soorten klachten ► De klant laat merken dat hij ontevreden is Hij komt terug naar de winkel en uit de klacht mondeling Hij uit de klacht schriftelijk – – klachtenformulier op de website ► De klant is wel ontevreden, maar dient geen klacht in Vaak wel tegen familie en vrienden (social media) negatieve reclame voor de winkel ondervangen door duidelijk aan te geven waar de klant met zijn klacht terecht kan in de winkel of webshop

Hoofdstuk 6 Service en klachten 9 ► Klachtgesprek

Hoofdstuk 6 Service en klachten 10 ► Klachtendrempel ► In de winkel Vriendelijk overkomen ► Per onderwerpregel, bijvoorbeeld: reactie op uw klacht … Persoonlijke aanhef Doel in de eerste regel vermelden Vat kort samen waar de klacht over gaat Geef aan hoe de klacht wordt opgelost Leg uit hoe de klant contact kan opnemen Zorg voor een volledige ondertekening

Hoofdstuk 6 Service en klachten 11 ► Consumentenrecht De wetten en regels die de consument (de klant) beschermen bij de aankoop van producten en diensten. ► Recht op een compleet product ► Recht op een product dat de kwaliteiten heeft die de verkoper heeft gezegd ► Recht op dat de verkoper over de bijkomende kosten vertelt, zoals bezorgkosten of installatiekosten

Hoofdstuk 6 Service en klachten 12 ► Consumentenkoop De overeenkomst is een consumentenkoop als: ► De koop gaat om een roerende zaak een product dat je kunt verplaatsen, zoals een meubel of een jas. Dus geen huis of bouwgrond. ► Het product verkocht wordt door een professionele verkoper ► De koper een ‘natuurlijk’ persoon is, een mens van ‘vlees en bloed’. Ook moet de koper iets kopen voor zichzelf en niet voor zijn bedrijf of beroep

Hoofdstuk 6 Service en klachten 13 ► Algemene voorwaarden Schriftelijk vastgelegde bepalingen waarin alles is geregeld over de koopovereenkomst. Algemene voorwaarden noem je ook wel leveringsvoorwaarden, betalingsvoorwaarden, of standaardvoorwaarden. ► Prijzen ► Levering ► Garantie ► Manier van betaling ► Eigendomsbehoud ► Overmacht ► Vrijblijvend aanbod

Hoofdstuk 6 Service en klachten 14 ► Garantie ► Wettelijke termijn van 6 maanden ► Bij defect binnen de termijn ► Recht op gratis reparatie of vervanging ► Tenzij de verkoper kan bewijzen dat het product verkeerd gebruikt is ► Fabrieksgarantie de fabrikant geeft aan hoe lang de koper met het product moet kunnen doen De verkoper is verplicht om de koper te helpen om het probleem om te lossen

Hoofdstuk 6 Service en klachten 15 ► Productaansprakelijkheid Bij schade die door het product veroorzaakt is ► schade aan personen (letselschade) ► schade die is ontstaan aan andere goederen ► drempel van € 500,- ► de consument moet bewijzen dat er een gebrek is aan het product

Hoofdstuk 6 Service en klachten 16 ► Geschillencommissie ► een onafhankelijke groep die bij een geschil tussen koper en verkoper bepaalt wie er gelijk heeft

Hoofdstuk 6 Service en klachten 17 ► Koop op afstand ► als de verkoper en consument elkaar niet hebben gezien bij de aankoop, bijvoorbeeld als je een product koopt via internet ► Een verkoper moet het product binnen dertig dagen na de bestelling leveren. Lukt dit niet, dan moet hij de koper daarvan op de hoogte stellen ► Bij een koop op afstand mag je bijna altijd ruilen of het product terugsturen ► Je hebt recht op een bedenktijd van minimaal veertien kalenderdagen