Kiezen of gekozen worden? Frans Meijers Conferentie ‘ Zelf en loopbaan: dialoog in tijden van onzekerheid ’ 21 april 2010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

LOB ????.
presentatie NPV 10 oktober 2012
NIETS ZO PRAKTISCH ALS EEN GOEDE VISIE (OIS (v)so 31 mei 2006) Cees de Wit.
Kwaliteit en/in Mentoring: een zoektocht Frans Meijers Conferentie ‘Mentoring, koersen op kwaliteit’ Amersfoort 18 november 2008.
Nieuw leren vraagt om nieuw organiseren Presentatie Jan Geurts
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT voor een bewuste stap naar het hbo
Welkom op de voorlichtingsavond 2 klas INLEIDING: Dhr. J
Loopbaanoriëntatie en -begeleiding
© team 3 Ouderavond 2013 Dinsdag 24 september 2013.
Ho 3: Leerstijlen.
Levensecht leren is dialogisch leren
Kenteq Erkennen Verworven Competenties Techniek “van praktijkervaring naar diploma” 12 november 2007.
Stage op CBS De Rank Een overzicht in april 2006.
CBE: Centra voor Basiseducatie
Communicatie(problemen) bij ingenieurs. Overzicht  Waarom?  Problemen  Oplossingen  Communication Apprehension  Wat?  Wie?  Gevolgen?  Mogelijke.
‘Het voeren van een loopbaandialoog: moeilijker dan gedacht
Leren, loopbaan en burgerschap
‘Het voeren van een loopbaandialoog: moeilijker dan gedacht
Van, voor én door het onderwijs.
Professionalisering LOB
Loopbaanzelfsturing en loopbaanbegeleiding in het (v)mbo.
Welkom! 11* Instructeur Tiel & Oss De eerste dag De aftrap Doelstellingen Wij / Zij & de anderen Zelfsturing / Hoe wij leren Eisen aan een instructeur.
Portfolio Praktijkonderwijs
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
>presentatie: Voorlichting stage >datum: 29 maart 2010.
Competentiegericht onderwijs: wat is het (en wat niet)? Het Groene Leertraject oktober 2008 Dr. F Meijers.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Rotterdam, Leren in de praktijk.
Hoe een loopbaandialoog te voeren
PABO Bedrijfseconomie Life Science KEUZEBEGELEIDING IN HAVO-3.
Keuze van de VMBO leerling
WAT IS L.O.B. ? ? ?.
Stagecoördinatie op De Rank
Welkom voorlichtingsavond leerjaar 2 VMBO-TL.
10 februari 2015 Welkom op de voorlichtingsavond 2 klas INLEIDING: Dhr. J. van Nijen VOORLICHTING: Dhr. H. Dolfing.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
Stagebegeleiding Bijeenkomst 1 Blok 2.
Nuborgh-onderwijs… …omdat elk kind verschillend leert!
Gemeenschapsontwikkeling door zelfsturing
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
LOB binnen Taalbrug DG.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Basiskennis LOB.
Dialoog doen! Startbijeenkomst ‘Doorstart Stimuleringsproject LOB in het mbo’ Frans Meijers ‘s-Hertogenbosch 20 november 2012.
Leren doe je samen Het generen van leerdynamiek. 1.De professionele leergemeenschap, de weg naar duurzaam onderwijs; 2.Verbeteren van leerdynamiek; 3.De.
Tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief.
Loopbaanleren in het hbo Onderwijsdag HHS 4 november 2008 Dr. F. Meijers.
Frans Meijers 31 maart 2004 Het verantwoordelijkheidsdilemma in het beroepsonderwijs.
Het leernetwerk vmbo sector economie 8 december 2009.
K amers met K ansen Doel Behalen van een startkwalificatie voor jeugdigen tussen de 17 en 23 in (MBO) opleiding.
Loopbaanleren in het hbo Studiedag De Haagse Hogeschool 31 mei 2010 Dr. F. Meijers.
Kennismakingsbijeenkomst 2e jaars Management, Economie en Recht.
Leren kiezen, kiezen leren? Frans Meijers Elzendaal College, Boxmeer Sociaal-cultureel centrum Myllesweerd, Mill November 2012.
>presentatie: >datum:22 juni 2016 Stageteam PrO Voorlichting stage.
Mondzorg - persoonsgericht
LOB in het PTA van het VMBO
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Coaching in regioleren
Nieuwe opleiding Timmerkracht
Het loopbaangesprek.
LOB binnen Taalbrug DG.
Ouders en school samen Maart 2016
Entreeschool: samen naar een goede basis
VO – HBO aansluiting reflecteren 15 maart 2018
van VMBO naar MBO LOB in de 3e klas
informatieavond Instroom 4 vmbo – 4 HAVO
Voorlichting samenwerkingsklas Entree-opleiding
Op de Praktische ouderavond PROFIELKEUZE
Basiskennis LOB.
Transcript van de presentatie:

Kiezen of gekozen worden? Frans Meijers Conferentie ‘ Zelf en loopbaan: dialoog in tijden van onzekerheid ’ 21 april 2010

Loopbanen in tijden van zekerheid ‘ons soort mensen’ heldere coördinaten (stabiele identiteit)

Loopbanen verliezen hun co ö rdinaten 1. individualisering (incl. ontkerkelijking) 2. opkomst diensteneconomie: verdwijnen beroepen (in 1976: 5500 beroepen en ca functies; in 2008 nog ca. 900 beroepen en ca functies)

De oplossing van het onderwijs 1. Een goede keuze is een ge ï nformeerde keuze (en dus een rationele keuze) 2. Alles draait om ‘ zelfconceptverheldering ’ en ‘ horizonverruiming ’

De determinanten van keuzegedrag 1. Ervaringen * eigen ervaringen * ervaringen van relevante anderen (vooral ouders) 2. Geruchten 3. Contaminatie (= op basis van veelal massamediale beeldvorming een situatie of zaak bepaalde eigenschappen toerekenen die er objectief gezien niet bij horen) 4. Objectieve informatie

Wanneer je een schip wilt gaan bouwen breng dan geen mensen bijeen om timmerhout te sjouwen of te tekenen alleen voorkom dat ze taken ontvangen deel evenmin plannen mee maar leer eerst de mensen verlangen naar de eindeloze zee Uit Citadelle van Antoine de Saint Exupéry

Een krachtige loopbaanleeromgeving is praktijkgestuurd: levensechte problemen centraal is dialogisch: met de leerling een dialoog voeren over wat zij uit praktijkervaringen leert over ‘wat voor soort mens’ zij is en ‘wat voor soort werk’ er bij haar past kent keuzemogelijkheden

Inhoud begeleidingsgesprekken (V)MBO Landelijk Schaal 1 – 4 Studie(voortgang) 2,9 Zelf-/toekomstbeelden 2,4 Werk/loopbaanacties 2,3 Netwerken 2,2 Privésituatie 2,7

Communicatie met leerlingen in 24 bpv-gesprekken Over 21% Tegen65% Met 9% Onduidelijk 5%

Begeleiding op de stageplaats 1. Er zijn wel warme relaties maar die zijn gericht op · het oefenen van vaardigheden · socialisatie op de werkplek · resultaat: ongeplande en dus onvoorspelbare beroepsvolwassenheid 2. Geen ruimte voor reflectie · vertraagde tijd ontbreekt · praktijkopleiders/begeleiders hebben slechts oog voor reproductief leren 3.Het contact tussen ROC en bedrijf over de leerling is vooral procedureel · niet gericht op ervaringen van de cursist in het bedrijf · niet gericht op het leerproces, slechts op de uitkomsten ervan · niet gericht op het produceren van een leervraag

Instrumentalisering begeleiding Intakegesprek Instroom- assessment Doorstroom- assessment Uitstroom- assessment Persoonlijk Ontwikkelings Plan (POP) Reflectie- verslagen Praktijk- evaluaties POP-gesprekken Voortgangsgesprekken (inclusief inter- en supervisie) Portfolio

Verandering van professionele identiteit van explicitering ik-posities via ontwikkeling van meta-posities naar promoter-posities

Mogelijke oplossing  op reële ervaringen gebaseerde gesprekken over  kernproblemen  beroepsdilemma’s  ontwikkelingen in het vakgebied/vakbekwaamheid

Voor nuancering en detaillering