UITLEVERINGSLOGISTIEK BOOMKWEKERIJ Sector: Containerteelt.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Principes van marketing - Hoofdstuk 18
Advertisements

Hoofdstuk 11 Product- en merkstrategie
Workshop 2: Innovatieve trends Deel A.
QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
TAAKVERDELING & COORDINATIE ZIE P.135. Filmpje op Youtube:
De onafhankelijke boekhandel Actuele vraagstukken Yvonne Steinberger.
Veiligheidszorg Den Haag Veiligheidszorgrekeningen; een nieuw statistisch product Frits Bos.
Mijn stage bij Wijkenstein Naam: Amanda van de Nieuwegiessen Klas: Grijs Jaar: 4e Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas.
T(h)ree Sustainability
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
H8: Distributie.
Logistiek management: begrippen en principes
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
Wat is Customer Relationship Management?
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Mus verpakkingen bv 2008 Naam: Rafael Klas: A6a Jaar: 2oo8 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het.
De onafhankelijke boekhandel Actuele vraagstukken Yvonne Steinberger.
Uitdagingen voor Boskoop
Business Marketing Management
Business Marketing Management
voor iedere ondernemer
DekaMarkt & DekaDuurzaam Aldo Breed Marleen van Os Donderdag 15 september 2011.
Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”
Goederenverwerking H20 Milieu Manager Handel.
3 Industrialisatie en Ismen
KAM H3 Milieu Logistiek teamleider.
Werken met logistiek Presentatie titel College 2
Afdelingsbelevering in de Apotheek van het Erasmus MC anno mei 2008 t.b.v. leveranciers 19 mei 2008.
Internationale marketing
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Bedrijfsstijlen in de Multifunctionele Landbouw. Multifunctionele landbouw Afbouwstrategie? Toekomst van de Nederlandse landbouw? Leuk voor erbij? Uitlaatklep.
New Commerce Innovatie thema februari 2008 N°2 1. Korte omschrijving van het thema. · Wat is de gedachte achter dit thema? Wat willen we onder.
Nieuwe toezichtsvisie alsmede ervaringen uit empirisch onderzoek.
VOORLICHTING DERDE AANVRAAGTERMIJN SECTORPLANNEN Actieteam crisisbestrijding Stichting van de Arbeid
UITLEVERINGSLOGISTIEK BOOMKWEKERIJ Sector: Vaste planten in de volle grond.
UITLEVERINGSLOGISTIEK BOOMKWEKERIJ Sector: Boomkwekerij laanbomen.
UITLEVERING VAN ORDERS: OPTIMALISATIE LOGISTIEK BOOMKWEKERIJ.
Inkoop. Inkoopplanning: Voorraadbeheer Hoe en wat en waar inkopen Voor een bepaalde tijd Bestellingen.
19 september 2016 Herinrichting Stevensbeekseweg door Bas Verwayen.
UITLEVERINGSLOGISTIEK BOOMKWEKERIJ Sector: Vaste planten in containers.
UITLEVERINGSLOGISTIEK BOOMKWEKERIJ Sector: Sierteelt in de volle grond.
5. BEPAAL HET BEST PASSENDE SCENARIO MET HET SPELSIMULATIEMODEL.
Frans Verhees 1 en Peter Hoekstra 2 1 Universitair docent, Marktkunde en Consumentengedrag Wageningen University 2 Senior Director, Market Probe.
Marketingplan [Productnaam]
Inrichting en beheer van landschappelijke beplantigsvormen
Stap 1: stel een doel Doelen stellen. Stap 1: stel een doel Doelen stellen.
Welkom VWO 5..
Doelen Leerlingen kunnen benoemen wat USP’s zijn Leerlingen gaan in groepsverband actief aan de slag met het de uitwerking van hun productconcept. Periode.
Goederenstroombeheersing
Marktanalyse.
Coördineren logistiek proces
Orderverzamelen, verzenden en inventariseren
Dwaande met je bedrijf Spreker: Auke Algra.
Orderverzamelen, verzenden en inventariseren
Goederenstroom en voorraadbeheer
Hoofdstuk 3 Indeling van het magazijn
Goederenstroom en voorraadbeheer
Goederenstroom en voorraadbeheer
Orderverzamelen, verzenden en inventariseren
Hoofdstuk 3 Indeling van het magazijn
Plantenpaspoort in de praktijk
Wat doet de groothandel?
Goederenstroom en voorraadbeheer
Goederenstroom en voorraadbeheer
VHV 35 jaar – 35 jaar ontwikkelingen op de arbeidsmarkt.
Logistieke werkzaamheden coördineren
Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen
Water en watergeefsystemen
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Transcript van de presentatie:

UITLEVERINGSLOGISTIEK BOOMKWEKERIJ Sector: Containerteelt

Deze uitgave is tot stand gekomen in een samenwerkingsverband tussen Wageningen UR, DLV Plant, Van Stokkum Training & Consultancy en het Ontwikkelcentrum en is mede gefinancierd door het ministerie van Economische Zaken (Kennisdoorstroming, BO ) en het Ontwikkelcentrum. Eindredactie: Marc van Stokkum Afbeeldingen: Marc van Stokkum, DLV Plant en Wageningen UR. Coverfoto: Vakblad voor de Bloemisterij. COLOFON

SECTOR CONTAINERTEELT BOOMKWEKERIJ Inhoud 0. Oriëntatie 1.Bedrijfsstructuur 2.Bedrijfsuitrusting 3.Afzet 4.Ontwikkelingen in de afzet 5.Eisen aan uitleverlogistiek

ORIËNTATIEVRAGEN 1 Wat versta jij onder “uitleveringslogistiek in de boomkwekerij”? Omschrijf de begrippen: uitlevering, logistiek en boomkwekerij. 2.Beschrijf een aantal teeltsectoren binnen de boomkwekerij. Bijvoorbeeld: containerteelt, laanbomen, ……. 3.Wat zijn de belangrijkste verschillen in uitlevering per sector in de boomkwekerij? Buffer? Per order of groep? Sorteren <> verzamelen? – Zie bv.: ofhttp:// –

1. BEDRIJFSSTRUCTUUR: GROOTTE EN INDELING Bedrijfsgrootte 1-10 hectare Veel bedrijven van 2-5 hectare Soms ook nog gecombineerd met vollegrondsteelt Kas (10-50% oppervlak) voor vermeerdering, overwintering en teelt Divers in inrichting: – Lava-containervelden – Betonvelden – Velden met goten – Veel overheadberegening, automatisering – Veel heftrucks met vorken als transportmiddel

1. BEDRIJFSSTRUCTUUR: ASSORTIMENT Breed assortiment, specialisatie in bijvoorbeeld: Bladhoudende heesters Vaste planten en bloeiende heesters Coniferen Klimplanten Skimmia in alle potmaten Vaak uit strategische overwegingen meerdere productgroepen Veelal meerdere potmaten Veel teeltduur van 1 of 2 jaar, eerste jaar van stek, tweede jaar vanaf plantgoed. Kortere teelt: bijvoorbeeld vaste planten

VRAAG 1: BEDRIJFSSTRUCTUUR Ook op jouw (stage)bedrijf is sprake van een “bedrijfsstructuur”. 1.1 Wat zijn de belangrijkste bedrijfsstructuurkenmerken van het bedrijf waar jij werkt? Noem er minimaal 4. (bv: type bedrijf, assortiment, indeling, transport, productgroepen, teeltduur) 1.2 Noem een sterk en een zwak kenmerk. Waarom vind je dat zo? 1.3 Vergelijk jouw antwoord op 1.2 met dat van minimaal 2 medeleerlingen. Wat is jouw conclusie?

2. BEDRIJFSUITRUSTING: TEELTVLOEREN, CONTAINERVELDEN Velden op afschot – Draagkrachtige ondergrond – Doek op folie met 2% afschot – Naar open goot of grindgoot Lava-containervelden – Circa 10 cm lavakorrels – Geen afschot – Folie onder lavalaag, doek erop Ontwikkelingen i.v.m. Logistiek – Berijdbare velden, bredere bedden, ruimere sproeiafstanden, betonvloeren

2. BEDRIJFSUITRUSTING: FUST EN TRANSPORT Hoge veenmankist Lage veenmankist Kweektrays Boxpallets Deense karren Supermarktkarren en veilingkarren

2. BEDRIJFSUITRUSTING: INTERN TRANSPORT Heftruck Heftrucks met potvorken Platte karren Deense karren Transportbanden Rollenbanen Rolcontainers

2. BEDRIJFSUITRUSTING: INDELING EN ROUTING Transportafstanden en transportbewegingen Scheiding werkzaamheden, oppotten/afleveren Steeds meer in werkruimte – Snoeien – Wassen – Etiketteren Bredere hoofdpaden, voorheen standaard 3 meter Gladde betonpaden Bredere velden

VRAAG 2: BEDRIJFSUITRUSTING 2.1 Welke bedrijfsuitrusting (machines/werktuigen/installaties) wordt bij jou op het bedrijf ingezet voor het uitleveren van teeltproducten? 2.2 Kun je in deze opsomming van bedrijfsuitrusting ook de bedrijfsgebouwen/kassen/koelcellen plaatsen? Overleg met minimaal 2 leerlingen. 2.3 Welke interne transporthandelingen zijn het meest arbeidsintensief en dus kostbaar? (afstand/route/volume) 2.4 Hoe wordt op jouw (stage)bedrijf met gebruikt fust omgegaan? Maak een onderscheid in diverse soorten fust. Zijn hier regels voor? 2.5 Bredere velden worden de norm. Wat zijn de gevolgen?

3. AFZET Consumentenmarkt Daghandel naar tuincentra en –ketens Actiematige handel naar tuincentra en algemene retail Aanlegmarkt Hoveniers Groenvoorzieners en gemeenten Collega kwekers in binnen- en buitenland Tussenschakels Exporteurs, traditioneel en vanuit bloemisterij Lijnrijders, Wijk en Aalburg Afhaalcentra, cash & carry Verkoopbeurzen: Groen-direct

VRAAG 3: AFZET 3.1 Hoe is de verdeling van afzet op jouw (stage)bedrijf? Maak een onderscheid in productgroepen. 3.2 Geef per product uit vraag 3.1 aan via welk handelskanaal het product wordt verhandeld. 3.3 Hoe is het sortiment op het bedrijf tot stand gekomen? Op basis van trends, afroep, orders, gevoel, visie, ….? 3.4 Welke risico’s worden hiermee genomen en/of vermeden?

4. ONTWIKKELINGEN IN DE AFZET Zeer divers in klant en kanaal, gebrek aan kennis in keten Zeer grillig, afzetrisico’s groot, trendgevoelig product (plant van de maand, bloeier van het jaar) zie: Weersafhankelijk (te warm, vorst, te nat enz.) Toegespitst op maart-juni en september, soms nog groeiend gewas Vaker bestellen en kortere levertijden Toenemend belang marketing en relatiemanagement Hogere kwaliteitseisen en meer maatwerk (eigen etiket en stickeren, tafelconcepten) Opkomst e-commerce

VRAAG 4: ONTWIKKELINGEN IN DE AFZET Afnemende kennis van het sortiment bij afnemers wordt gezien als een knelpunt. 4.1 Geef aan wat dit knelpunt inhoudt. 4.2 Hoe kan de boomkwekerij er voor zorgen dat de sortimentkennis bij afnemers toeneemt? Trends en ontwikkelingen 4.3 Hoe wordt op jouw (stage)bedrijf ingespeeld op trends? 4.4 Wordt het voldoen aan kwaliteitseisen van producten op het (stage)bedrijf gestuurd door het bedrijf of door de afnemer? Welke eisen zijn dat? Hoe wordt de afnemer hierop geattendeerd?

VERVOLG VRAAG 4: ONTWIKKELINGEN IN DE AFZET 4.5 Hoe kan de sector op deze ontwikkelingen reageren? – Wat zijn uitheemse plantensoorten en hoe gaat jouw (stage)bedrijf daarmee om? – Hoe gaat jouw (stage)bedrijf om met het bericht dat er teveel of verboden middelen op het boomkwekerijproduct zitten?

5. EISEN AAN UITLEVERLOGISTIEK Flexibiliteit met behoud van efficiëntie Focus op type afnemer en standaardisatie Voldoende bedrijfsgrootte Goed informatiesysteem, voorraadbeheer, orderverwerking en facturatie

VRAAG 5: EISEN AAN UITLEVERLOGISTIEK Flexibiliteit met behoud van efficiëntie vraagt om een goed werkend informatiesysteem. 5.1 Waarom? 5.2 Hoe kan een teler standaardisatie en flexibiliteit combineren om aan de vraag van klanten te voldoen? Een goed informatiesysteem, voorraadbeheer, orderverwerking en facturatie zijn essentieel om efficiënt te leveren. 5.3 Geef in stappen aan hoe een orderverwerking gebeurt op jouw (stage)bedrijf. Maak onderscheid in een paar productgroepen.

GEBASEERD OP