DE BIBLIOTHEEK STIMULEERT LEESPLEZIER: ÓÓK BIJ ZWAKKE LEZERS 4you! IN DE BIBLIOTHEEK.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Presentatie Laaggeletterdheid
Advertisements

Nieuwsbegrip ouderpresentatie
Psycho-educaties voor kinderen met ASS Handleiding voor jezelf Ik ben speciaal Navigeren in de sociale wereld.
Makkelijk lezen voor volwassenen [Bedrijfsnaam]. Wat doen we?  We maken lezen aantrekkelijk.  We maken volwassenen actief met taal.  Dan wordt lezen.
“Zonder taal geen verhaal” .
Stichting Lezen & Schrijven
Werkwijze groep
woordenschat en taalstimulering
Voldoende dekking Nieuwsbegrip
bij juf Ineke en juf Caroline
Makkelijk lezen voor volwassenen [Bedrijfsnaam]. Wat doen we?  We maken lezen aantrekkelijk.  We maken volwassenen actief met taal.  Dan wordt lezen.
Starten met een MLP MLP-startopleiding 6 juni 2013.
Het Makkelijk Lezen Plein maakt lezen weer leuk
Ouderavond 10 september 2013.
Wat gaan we leren in groep 5
r.k. daltonbasisschool 'De Leer '
Overijsselse Bibliotheek Dienst
Voorlichtingsbijeenkomst ouders
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Laaggeletterden herkennen en dan?
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
LES 1 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Info-avond groepen 6.
Eenvoudig Communiceren 15 jaar Makkelijk Lezen
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Stage: Basisschool de Klingerberg
IPC Nederland.
Een prachtige kans voor uw kinderen
Welkom.
Informatieavond Groep 8
Basisschool Op De Horst
Opvoeding en pedagogiek Bijeenkomst 1 Pascal van Schajik
Basisvorming. 2/3 kerndeel  58 kerndoelen 1/3 differentieel  iig 2e MVT & profilering 1040 klokuren (max 69 dagen)
Leesbevordering in het VMBO, dat werkt! Samen sterk met.
Leesplezier in de schoolbibliotheek Training voor ouders en andere vrijwilligers in de schoolbibliotheek Bijeenkomst 2.
Leesplezier in de schoolbibliotheek
MSVN Leeswijzer patiëntenvoorlichting Dag 1 29 maart Ingrid Molenaar
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Meer lezen, beter in taal! Samen werk maken van een sterke leescultuur Schooljaar
Presentatie gemeenteraad Boekel 18 november 2014.
Lezen, taalontwikkeling en zwakke lezers en dBos Kenniscirkel dBos 4 juni 2013 Nicolien de Pater.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
1 Uitgevoerd door bib Hoogstraten en Bureau Leemans met steun van de Provincie Antwerpen. Marktonderzoek bibliotheek Hoogstraten Voor informatie:
Kloppend voorzieningenhart Warmond. 2 3 Maatschappelijke trends Vergrijzing en ontgroening Multiculturalisering Individualisering Drukker leven (ook.
De monitor Wat, hoe en waarom? 4 juni Situatieschets  Schooljaar gestart met vier pilotscholen  Plan van aanpak per school  Collectiescan.
Kansen en knelpunten voor lezen in het vmbo Onderzoek door CED-Groep en DUO Marketresearch in opdracht van Stichting Lezen.
Bibliotheek op school in de praktijk Inspiratiedag 5 mei 2015.
Welkom Voorstellen De vakken Zelfstandig werken Mededelingen Rondvraag Afsluiting.
Rondleiding met tablets - Bibliotheek Gent Ism Mediaraven - Met steun van provincie Oost- Vlaanderen Doelgroep: 1 ste graad secundair B-stroom Doelstelling:
Resultaten van de Monitor de Bibliotheek op school 2015 School X.
DE BIBLIOTHEEK EN DE KRACHT VAN LADY GAGA. BIBLIOTHEEK EN VMBO BIBLIOTHEEK ZWAKKE LEZERS 12 TOT 15 SAMENWERKING COLLECTIE PROGRAMMA´S 4you! Dick van der.
Water 2 Achtergrond De meeste mensen hebben een passie, hobby of interesse. Over elk onderwerp wordt geschreven en zijn er boeken voorhanden. Doel: mensen.
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
Presentatie Nederlands Over 4 stellingen Naam: xx Klas: 4vmbo bk Datum:
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Welkom.
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
Je spreekbeurt Leuk dat je jouw spreekbeurt over handicaps gaat houden! Veel mensen weten namelijk niet zo goed wat het is om met zo’n beperking te.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Stoornis/beperkingen Laaggeletterdheid Thema 8 les 3
Ouderavond
Stiftgedichten.
Voorlezen geeft je kind een voorsprong
Voorlichtingsavond ouders van
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
De overstap van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs
Informatie avond groep 7 14 september 2016
Resultaten onderzoek Maatschappelijke Waarde Voorschoten Wassenaar
Presentatie VMBO Trivium College
Transcript van de presentatie:

DE BIBLIOTHEEK STIMULEERT LEESPLEZIER: ÓÓK BIJ ZWAKKE LEZERS 4you! IN DE BIBLIOTHEEK

Cijfers Aantal functioneel analfabeten van boven de 16 jaar is ; 13% van de volwassen Nederlandse bevolking Aandeel van functioneel analfabeten onder de jongeren van 16 tot 24 jaar is 7% Aantal mensen in Nederland dat de vaardigheden lezen en rekenen niet voldoende beheerst om goed te functioneren in de kenniseconomie is 3 à 4 miljoen

Goed kunnen lezen is belangrijk Lezen is belangrijk  Voor je schoolcarrière  bij de zaakvakken  bij het begrijpend rekenen  Voor een plek in de maatschappij  bij alle beroepen van hoog tot laag is leesvaardigheid vereist De bibliotheek biedt eerste hulp bij lezen!

WAAROM 4you!? Jongeren hebben behoefte aan eigen plek in de bibliotheek Waar ze makkelijk zoeken en hulp krijgen bij werkstukken of informatie voor school Use it or lose it: blijven lezen Lekkere leesboeken Leesbevorderingsactiviteiten

DOELGROEP 4you! JONGEREN OP HET VMBO: o Bij de start op het VMBO heeft 25 % van de basisschoolleerlingen een leesachterstand van twee jaar o 25 % van de VMBO leerlingen is niet in staat hun schoolboeken te begrijpen o Achteruitgang in de leesvaardigheid vanaf 13 de jaar; blijven lezen om dit te voorkomen

Doelgroep 4you! JONGEREN MET LEESHANDICAP: o Dyslexie o ADD en ADHD o Autisme

ONDERZOEK JONGEREN JONGEREN HOEK SFEERCOLLECTIE INRICHTING EENVOUDIG ZOEKEN DIGITAAL

SPECIALE 4you!KASTEN Speciale eisen aan de presenatie: FRONTAAL: gebruik de kaft BROWSEN in de bak, makkelijker dan ‘ruggetjes’ lezen OP THEMA EN OP KLEUR lijf en liefde, mens en wereld, spanning en avontuur, school en beroep, sport en fun, dieren en natuur, computers en techniek, entertainment en kunst

INHOUD 4you! KASTEN SPECIALE EISEN AAN DE COLLECTIE: o Actueel en modern o Niet al te groot o Aangepast aan leesniveau’s o Fictie en non-fictie bij elkaar o Boeken, Films en Muziek bij elkaar

LEESBOEKEN 4you! Allerbelangrijkste eis: BOEK moet SPANNEND EN AANSPREKEND zijn *Eenvoudige verhaallijn *Chronologisch *Niet te dik *Ook eenvoudige literatuur

INFORMATIEVE 4you!BOEKEN Informatieve boeken:  Aansprekende onderwerpen  Apart beoordelen *bij informatieve boeken vrijwel altijd water bij de wijn *rustige lay-out *informatieve illustraties

4you! SPEEL, LUISTER, KIJK Games hebben een grote aantrekkingskracht op jongeren *Trekker voor 4you! *Omzeilen leesprobleem DVD’S en Verfilmde boeken Tijdschriften Luisterboeken Strips

4you! SAMENWERKING VO : samenwerken bij leesbevordering *groepsbezoeken *wisselcollectie *leeslijsten Jongeren participeren in 4you! *activiteiten of stage Ouders Onderwijs Begeleidings Dienst

4you! werkt

Woordenschat Hoe meer woordenkennis je hebt, hoe meer je begrijpt van de wereld om je heen: Van de straattaal, de dagelijkse taal, de taal op school, op het werk of bij de dokter. Van de gesproken taal en van de geschreven taal. Een tekst is pas redelijk te begrijpen als je zo’n 90% van de woorden begrijpt.

Woordenschat Voorbeeld 1 Ga je mee naar de markt? Ik wil een mobieltje kopen. De markt voor mobiele scheidings-wanden is aan het krimpen. Voorbeeld 2 Wat betekent heffen?  ? Belasting innen  ? Omhoog tillen

Waar gaat deze tekst over? We moeten ____, zei een ___ uit Singapore tegen ___. We hebben geen ___ meer. Singapore is maar een ___ ___ met een ___ ___ ___. We ___ met ___ ___ dat we niet ___ kunnen. ___ ___ ik ___ een ___ met een ___ aan ___ ___, het ___ er___. Voor de ___ mensen is dit nog ___ de ___ ___van ___, maar dat is een niet meer te ___ ___ geworden.

70% bekende woorden We moeten ____, zei een ___ uit Singapore tegen ___. We hebben geen ___ meer. Singapore is maar een klein ___ met een sterk ___ ___. We ___ met zo’n ___ dat we niet anders kunnen. ___ ___ ik ___ een huis met een ___ aan beide ___, het ___ er___. Voor de ___ mensen is dit nog steeds de ___ ___van ___, maar dat is een niet meer te ___ ___ geworden.

80% bekende woorden We moeten ____, zei een ___ uit Singapore tegen me. We hebben geen ___ meer. Singapore is maar een klein ___ met een sterk groeiende bevolking. We ___ met zo’n ___ dat we niet anders kunnen. ___ ___ ik iedereen een huis met een ___ aan beide ___, het liefst er___. Voor de meeste mensen is dit nog steeds de ___ wijze van wonen, maar dat is een niet meer te ___ ___ geworden.

100% bekende woorden We moeten omhoog, zei een architect uit Singapore tegen me. We hebben geen keuze meer. Singapore is maar een klein eiland met een sterk groeiende bevolking. We kampen met zo’n ruimtegebrek dat we niet anders kunnen. Vanzelfsprekend gun ik iedereen een huis met een tuin aan beide zijden, het liefst eromheen. Voor de meeste mensen is dit nog steeds de ideale wijze van wonen, maar dat is een niet meer te verwezenlijken droom geworden.