W ELKOM IN GROEP 3. V AKKEN EN METHODES VakGroep 3 LezenVeilig leren lezen RekenenWereld in getallen SchrijvenPennenstreken Soc. emotioneelLeefstijl Taal/spelling.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom in groep 4/5 Fijn dat u gekomen bent!.
Advertisements

Welkom in groep 3 M. Aantjes E. de Boon D. Alderliesten
Werkwijze groep
Informatie-avond Groep 2/3.
Welkom in groep 4B!.
Informatieavond groep
Werkwijze groep
Welkom in groep 3.
Informatie-avond Groep 3/4
Kennismakingsavond 13 september 2012 Even voorstellen ! Welkom in de groep.
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Informatie avond groep 3
r.k. daltonbasisschool 'De Leer '
Welkom in groep 3b.
Welkom op de informatie avond van groep 5/6
Welkom in groep 3 en 4.
Informatieavond groep 3
Welkom in groep 6 Informatieavond
Informatie avond Groep 3 22 september Start van de dag inloop vanaf 8.15 – 8.30 uur werk afmaken of kiezen kring - viering - Trefwoord - kringgesprekken.
INFORMATIEAVOND GROEP 3/4
Instructiegroep 4 Ouderkring 16 september 2014
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Welkom op de informatieavond Praktische zaken “Kijkje in de groep”
Basisschool Op De Horst
Informatie avond groep 3 14 september 2015.
Welkom op de informatie avond van groep 5/6
Welkom op de informatieavond van groep 5
Welkom in groep 3a informatieavond ‘15-’16
WELKOM IN GROEP 4A.
Op deze avond komt aan bod:  - voorstellen van de juffen  - nieuwe website  - de combinatiegroep / coöperatieve werkvormen werkvormen  - gezamenlijke.
Informatieavond groep 3
Info avond groep 3 17 september 2015
Welkom op de informatieavond van groep 6. Daniëlle Hendrix - Heuts Maandag, dinsdag, donderdag in groep 6. Op woensdag is juf Esther Honings er Op vrijdag.
Juf Theda juf Claudia
Informatieavond Woensdag 23 september 2015.
Informatieavond groep 3
Kennismakingsavond 8 september 2015 Welkom in de groep.
WELKOM OP DE INFORMATIE AVOND VAN GROEP 3-4. Even voorstellen Op de maandag, dinsdag en vrijdag staat juf Janneke voor de klas. Op woensdag en donderdag.
Informatieavond groep 3/4
WELKOM OP DE INFORMATIE AVOND VAN GROEP 3. Even voorstellen Op de maandag, dinsdag, woensdag en donderdag sta ik juf Hilde voor de klas. Op vrijdag staat.
Informatieavond groep 3 Dinsdag 18 september 2012.
WELKOM IN GROEP 4/5B. DE JUFFEN MAANDAG T/M VRIJDAGOCHTEND Linsey van Haastregt VRIJDAGMIDDAG Femke Lammerse.
Welkom op de informatieavond van groep 5. Bert Jennes *54 jaar *32 jaar werkzaam in het onderwijs *Bijna 30 jaar werkzaam bij KSV Treebeek/INNOVO *Voor.
Welkom in groep 3. Programma van vanavond  Leerkrachten van groep 3.  Nieuw in groep 3.  Praktische zaken.  Afspraken in groep 3.  De methoden. 
Welkom! Op de informatieavond van de groepen 6. Wat gaan we bespreken?  Even voorstellen…  Vakken  Overige activiteiten  Huiswerk  Rapportage  Algemene.
Informatie avond groep 3. Planning van de avond Voorstellen Sociaal-emotionele ontwikkeling. Praktische en belangrijke informatie van de groep Actieve.
22 september 2014 Welkom! Informatieavond. Dagritme Circuit Dagritme kaarten Gebedjes/versjes.
InformatieavondInformatieavond Groep 6 schooljaar
 Dinsdag 23 september  Dag indeling  Weektaak  Directe instructie model  Vakgebieden met doelen  Taakspel  Groepsdoorbrekend werken  Tips.
Informatieavond groep 3
Info avond groep 1-2 Welkom allemaal. Auditieve/ taalontwikkeling Fonologisch bewust zijn Fonemisch bewust zijn Letterkennis Mondelinge taal, Zinsbouw.
Welkom op de informatie- avond van groep 3&4.. Even voorstellen... Groep 3/4: Kelly Spooren & Anouchka van de Coolwijk.
Welkom op de informatieavond van groep 6. Diana Peters Maandag, dinsdag. Daniëlle Hendrix- Heuts Op woensdag, donderdag en vrijdag Leerkracht :
Welkom in Groep 6!. Wat gaan we doen?  Voorstellen  De leerstof van groep 6  Visie van de school  Mededelingen  Vragenrondje.
WELKOM IN GROEP 4A. DE JUFFEN maandag, dinsdag, woensdag, vrijdagochtend: Sylvia donderdag: Femke.
Welkom in groep 3/4 juf Ria & juf Kristel. Groep 3 - programma  Het ochtendprogramma in groep 3  Taal + lezen (Veilig leren lezen)  Pauze + fruit.
Informatieavond groep 3. Welkom Voorstellen Methodes Manier van werken Algemene zaken Groep specifiek PBS Activiteiten Tot slot.
Zo min mogelijk op de fiets en lopen op het schoolplein Graag een briefje bij verzuim (huisarts/tandarts/gym Gebruik van medicijnen graag doorgeven.
Informatieavond groep 2-3. Groep 3: Wat dagelijks aan bod komt; Lezen Lezen Rekenen Rekenen Schrijven Schrijven Taken/spelen/handvaardigheid/ Taken/spelen/handvaardigheid/tekenen.
Welkom! Informatieavond september en 17 januari schooljaar Groep 3.
Leren Lezen op de 1e Amstelveense Montessorischool
Welkom op de informatieavond van groep 5a
Informatieavond groep 3
Informatieavond groep 3
Welkom! Informatie avond groep september en 16 januari schooljaar
Informatiemorgen schooljaar
Welkom in groep 4 Voorstellen Oudercontact Verjaardagen Nieuwsbrief
informatieavond groep 3
Welkom op onze informatieavond
Transcript van de presentatie:

W ELKOM IN GROEP 3

V AKKEN EN METHODES VakGroep 3 LezenVeilig leren lezen RekenenWereld in getallen SchrijvenPennenstreken Soc. emotioneelLeefstijl Taal/spelling Geschiedenis, aardrijkskunde en natuur& techniek Argus Clou Drama, muziek en tekenen Moet je doen

S OCIAAL EMOTIONELE ONTWIKKELING Reflectie op zichzelf, bewustwording wat ze al kunnen en wat nog niet Vergelijken met anderen Angstig door nieuwe schoolsituatie Gaan meer opkomen voor zichzelf Kunnen zich steeds beter verplaatsen in een ander, hierdoor leren ze omgaan met conflicten, afspraken en regels.

GROEPSVORMING

Een leerkracht die: de leerlingen met elkaar in gesprek brengt ondersteuning biedt bij het ontdekken van de leer- en leefomgeving ieder kind het gevoel geeft erbij te horen F ORMING : O NDERWIJSBEHOEFTEN VAN DE GROEP

N ORMING : O NDERWIJSBEHOEFTEN VAN DE GROEP Een leerkracht die: duidelijk is regels en gedragsverwachtingen opstelt zorgt voor een veilige schoolomgeving

S TORMING : O NDERWIJSBEHOEFTEN VAN DE GROEP Een leerkracht die: hulp biedt bij het bepalen van ieders positie in de groep aandacht besteedt aan het omgaan met conflicten activiteiten aanbiedt die pestgedrag voorkomen respect toont voor alle kinderen, hun mening en karakter

P ERFORMING : O NDERWIJSBEHOEFTEN VAN DE GROEP Een leerkracht die: plezier, rust en orde in de klas houdt samenwerken stimuleert ieders talent tot bloei laat komen

A DJOURNING : O NDERWIJSBEHOEFTEN VAN DE GROEP Een leerkracht die: de leerling voorbereidt op het naderende afscheid zorgt voor een fijne groepssfeer tot aan het eind van het schooljaar

U ITDAGING VOOR ONS ALS LEERKRACHT één klas vormen ondanks dat we ‘s ochtends gesplitst zijn kijken naar doelen voor ieder kind inzet coöperatieve werkvormen samenstelling van de tafelgroepjes

D OELEN GROEP 3 EERSTE HALF JAAR RekenenTechnisch/ begrijpend lezen SpellingTaalSchrijven Herkennen cijfers Getallen schrijven Herkennen van rekentekens Inzicht in optellen tot 10 Inzicht in aftrekken tot 10 Splitsen tot 10 Hanteren van rekentekens Uitvoeren + en – tot 10 Klokkijken hele + halve uren Herkennen en onderscheiden (automatiseren) van de letters en klanken Herkennen van aangeboden woordjes Visuele / auditieve synthese van aangeboden woordjes (plakken) Visuele / auditieve analyse van aangeboden woordjes (hakken) Herkennen van letterclusters, directe woordherkenning (flitsen van woorden) Lezen van eenvoudig aangeboden verhaaltjes Alle letters (klinkers / medeklinkers) herkennen en schrijven Korte / lange klanken Bij zelfstandige naamwoorden benoemen of het de- of het-woorden zijn Eenvoudige voorzetsels als: op, aan, uit, bij, in Aanleren en inoefenen van een goede schrijfhouding. Papierligging en potloodhantering. Bevorderen arm-, hand- en vingermotoriek Bevorderen oog- handcoördinatie Aanleren en inoefenen van de letters gekoppeld aan veilig leren lezen. Kern 1 l-m-r-v-s-p Kern 2 t-n-b-oo-aa Kern 3 d-oe-ee-k-ij-z Kern 4 h-e-w-o-a-u Kern 5 eu-j-ie-l-ou-uu Kern 6 g-ui-au-f-ei Aanleren van de cijfers

D OELEN GROEP 3 TWEEDE HALF JAAR RekenenTechnisch/ begrijpend lezen SpellingTaalSchrijven Tellen met sprongen van 2,5 en 10 Inzicht in getallen tot 20 Uitvoeren + en – tot 20 zonder overschrijding tiental Uitvoeren + en – tot 20 met overschrijding tiental Splitsen tot 20 Klokkijken hele, halve en kwartieren Optellen met tientallen tot 100 Benoemen oneven en even getallen Associëren van zinnen / woorden bij plaatjes Zinnen in tekst terugvinden Beheersen va n AVI- E3. Voorspellen op woordniveau, bijv. ‘de kinderen sp….’ Ordening van begrippen in groepen Tweetekenklanken herkennen /schrijven Mk-woorden zoals bijv. mee Km-woorden zoals bijv. oom Mkm-woorden zoals bijv. kin Telwoorden t/m 10 benoemen en schrijven Eenvoudige enkelvoudige woorden omzetten in het meervoud Woorden verkleinen met –je of –tje Van twee klankzuivere woorden een samenstelling maken Woorden rubriceren Aanleren van leestekens. Aanleren en inoefenen van het verbonden schrift. Leren schrijven op en tussen lijnen. Teksten kunnen schrijven in een acceptabel tempo en in een goed leesbaar handschrift.

V AN DOELEN NAAR GROEPSPLAN Groepsplan Doelen: Basisaanpak: activiteiten en materialen Subgroepj es (namen); bedoeling en specifieke aanpak Evaluatie Lezen gr. 3  CITO AVI M3 80% heeft AVI M3 behaald of M3 instructie  Cito DMT M3 80 % haalt een vaardigheidsscore van: 25  Herkennen en onderscheiden (automatiseren) van de letters en klanken  Herkennen van aangeboden woordjes  Visuele / auditieve synthese van aangeboden woordjes (plakken)  Visuele / auditieve analyse van aangeboden woordjes (hakken)  Herkennen van letterclusters, directe woordherkenning (flitsen van woorden)  Lezen van eenvoudig aangeboden verhaaltjes Groep 3: -Iedere dag veilig en vlot juiste kern lezen en voorgaande kernen herhalen tijdens de leesles. -Iedere dag leesboekje VLL juiste kern lezen tijdens de leesles. -2x in de week eigen leesboek lezen voor 15 min. 1x in de week duolezen. 1x in de week alleen lezen. Maandagmiddag en dinsdagmiddag -Iedere dag inzet feestneuskaarten juiste kern na verplichte leeswerk tijdens leesles. Ster: Maan: Zon:

NIVEAUVERSCHIL Veilig leren lezen is verdeeld in ster, maan en zon werk. Rekenen is verdeeld in groepjes * ***** De kinderen groeien en ontwikkelen binnen hun eigen mogelijkheden. Ambrasoft Zelfstandig werken (time-timer, stoplicht)

MEDEDELINGEN Schooltijden en naar binnen gaan Website groep 3 voor informatie Oudervertelgesprekken 13 en 14 september Graag een briefje voor doktersbezoek e.d. Gymtijden dinsdag uur donderdag uur Klassenouder(s)? Telefoonnummers opschrijven/checken Kom gerust binnen voor vragen of opmerkingen!