Zindelijkheid Vlot op de pot ? 8 oktober 2009 Hilde Theuwissen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hartelijk welkom!.
Advertisements

borstvoeding in de eerste week een goed begin is het halve werk
Leerlingenenquête •91% van de uitgedeelde enquêtes zijn terug binnengekomen. •Het 1 ste leerjaar heeft niet deelgenomen aan de enquête.
Zindelijkheidstraining bij jonge kinderen
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
ZINDELIJKHEIDSTRAINING ervaringen van ouders en kind
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Thuis leren en studeren. Tip Oktober © Have Tip November Tip December Tip Januari.
John Vaupell Justin van der Steen
Sport Tips 10 Regels. Regel Nr.1 Draag Sport Kleding!
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
  Droogbed (+) cursus.
Tips voor een vlotte start!
Meertalig opvoeden Elke Burkhardt.
BIJ JONGEREN MET AUTISMESPECTRUMSTOORNIS
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Inleiding Komende periode gaan we het hebben over kinderen die ziek-zijn: Verzorging, Het herkennen van de symptomen/de klachten Wat kun/moet je doen.
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Godsdienst.
Opvoeden van drukke kinderen
Beweging en gezonde voeding voor kinderen
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Zindelijkheid binnen het aanbod van Kind en Gezin
Esmée gaat op het potje Zindelijkheidstraining in het echt
De regels De belangrijkste verschillen met veldhockey
Mevrouw drs. W.A.L. van Leeuwen
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
Godinnen aan het werk.
Communicatie en dementie
Pedagogische interventie PEP-poli
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Waarom? Alle ouders willen dat hun kind de beste kansen krijgt om goed te ontwikkelen in deze samenleving. Een goede ontwikkeling start al van bij de geboorte.
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Hoofdstuk 9: Zindelijk worden en zindelijkheidsstoornissen
Welkom! Ouderavond TK2+ project Donderdag 26 november 2015.
Slide 3: Hoe kan ik mijn kind voorbereiden op de kleuterschool? Laat je kind een paar keer bij familie of vrienden spelen Zo went het aan spelen zonder.
Welkom ik maak me sterk.
ZINDELIJK ZIJN IS HET IN STAAT ZIJN DE EIGEN NATUURLIJKE BEHOEFTEN TE BEHEERSEN. DEZE BEHOEFTE IS DAN MET NAME DE PRIKKEL DIE IEMAND ERVAART OM ZICH TE.
Gezondheidscentrum Parklaan 25, 2300 Turnhout Stap voor stap: Het Preventief Medisch Onderzoek voor vier- jarige kleuters Stap voor stap: Het Preventief.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
DE ROL VAN DE KINDERBEKKENFYSIOTHERAPEUT bij kinderen met zindelijkheidsproblemen Jo Hasevoet geregistreerd bekkenfysiotherapeut p/a Healthclub Zeeland.
Welkom.
Maatschappelijke zorg 2
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Ergotherapie bij Dementerende Ouderen en hun Mantelzorger Aan Huis
Motorisch leren bij pupillen
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Executieve functies Marije Ruben.
Tussen schoot en … peuterklas
Een gezonde kijk op je werkomgeving
Afstemmen op elkaar doorheen voorbereidend gesprek
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Nee Zeggen!.
CKG de kleine parachute
Samen bergen overwinnen
Zindelijkheidspoli zindelijk zijn is het in staat zijn de eigen natuurlijke behoeften te beheersen. Deze behoefte is dan met name de prikkel die iemand.
Duurzame inzetbaarheid
Zindelijkheid in de kleuterschool
Workshop Eetplezier & Beweegkriebels
Train de trainer woensdag 21 maart 2018 vv ACHATES
VCLB Noord-Oost-Limburg
5 valkuilen & Tips.
Duurzame inzetbaarheid in de praktijk
Samen door de schoolpoort
DE ROL VAN DE KINDERBEKKENFYSIOTHERAPEUT
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Zindelijkheid Vlot op de pot ? 8 oktober 2009 Hilde Theuwissen

Normale ontwikkeling van zindelijkheid Succes van een zindelijkheidstraining = in grote mate afhankelijk van juiste afstemming van leerprocessen op rijpingsprocessen

Fasen blaasbeheersing: REFLEXFASE (tot 18 maanden) Blaas leegt automatisch bij bepaalde inhoud BEWUSTWORDINGSFASE kind legt verband tussen ‘druk voelen’ en plassen én merkt op dat het nat is BEHEERSINGSFASE tussen 2 en 3 jaar

Wanneer starten met training? Belang van de kindkenmerken: Kind moet BEGRIJPEN Verbanden leggen, voldoende taal begrijpen Kind moet KUNNEN Rijping, fysieke gewaarwordingen voelen Kind moet WILLEN Link met ontwikkelingsfase en koppigheid Rol van jou als ouder = ondersteunen van een natuurlijk leerproces

Niet te vroeg, niet te laat… Kijk naar je kind (begrijpen-kunnen-willen), naar je gezin (veranderende situatie? Mogelijkheden gezin?), én naar de omgeving (opvang, start kleuterschool, zomer…)

Hoe zie ik dat mijn kind er klaar voor is? Je kind maakt je zelf duidelijk dat hij er klaar voor is.. Door er over te praten ‘pipi doen’, ‘kaka of bah doen’, ‘op potje’ Door al enkele uren droog te blijven Door te laten merken dat hij zijn natte luier vies vindt Door te laten merken dat hij moet plassen of kaka doen vb. onderbreekt zijn spel en kijkt naar zijn buik, gaat in een andere houding staan,..

Volgorde van zindelijk worden – Wat lukt eerst? 1.overdag ‘proper’ (geen kaka meer in pamper) 2.‘s nachts ‘proper’ 3.Overdag ‘droog’ Bijna alle 4-jarigen! 4. ‘s nachts ‘droog’ bijna alle 5-jarigen

Wanneer moet ik me ongerust maken? Je raadpleegt best een arts wanneer je kind Op 4,5 à 5 jaar overdag nog niet droog is Op 6 à 7 jaar ‘s nachts nog niet droog is Voor deze leeftijd kan (late) rijping spontaan nog in orde komen.

Tips and tricks: Het basis idee : –Zachtjes, niet overhaast te werk gaan –maar systematisch aangemoedigd –Rekening houden met het tempo van het kind enkel beginnen te trainen als Ik ben er klaar voor

Eerste fase: je kindje laten wennen aan het potje Potje in huis? –Welk potje? Niet te groot Kindje moet voetjes kunnen steunen Knieën op hoogte van bekken –Laat je kindje er aan wennen (spelen,..) Laat je kindje kijken Neem je kindje mee als jij naar het toilet gaat. Benoem als je je kindje verschoont Structureer als je kindje er aan toe is op potje = meermaals per dag, maar forceer niets!!

Je wil starten met ‘trainen’ Beloon elk gedrag in de richting van het doelgedrag! Tips: hoe belonen? ! Reageer consequent!! Wordt niet boos.. Zorg steeds voor een ontspannen sfeer Wanneer op potje? Structureer. Op potje = ritueel Reageer op signalen van je kindje

OVERDAG Regelmatig op het potje zetten (met volle blaas!) Zittend plassen, voeten op de grond: ook voor de jongens! Potje op een vaste plaats Rustig de Tijd geven, niet persen Vraag regelmatig of het moet plassen Bravo als goed Gemakkelijke kledij Niet té netjes Voldoende en geregeld drinken Luier weg als ½ droog Ongelukje? Periode?

‘S NACHTS : Blijft het kind de helft van de nachten droog, dan kan je starten met de nachtelijke droogtraining Gaat vanzelf (niet teveel druk) Ook na 16 u drinken Niet ophalen om te plassen Niet boos bij ongelukjes Tot 7 jaar is bedplassen niet abnormaal!

Heb je nog vragen? Praat er over! Je kan terecht bij –Huisarts, kinderarts –K&G –opvoedingswinkels

Bedankt!!!