Procentuele verandering berekenen. Hoe doe ik dat?! T2 JUNI 2016.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Simultaan Tafelrondje
Advertisements

Een manier om problemen aan te pakken
Hoofdstuk 9 havo KWADRATEN EN LETTERS
om deze presentatie uit te voeren
Lesplanning – paragraaf 7 blz. 38
Begeleiden, hoe doe je dat?
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
De dag van het solliciteren Blok 1
Samenvatten.
Kostprijs & verkoopprijs
Significante cijfers Wetenschappelijke notatie a • 10b
Is ‘t kofschip gezonken…?
Stencil omzet kosten winst H3 18 MEI Wat gaan we vandaag doen?  - HW controle  - Wat heb je tot nu toe gedaan?  - Huiswerk klassikaal nakijken.
Hoofdstuk 2 De winstmarge
Het land van de lieveheersbeestjes. In een bos hier ver vandaan, leven 100 lieveheersbeestjes. Ze doen allerlei dingen samen. Binnen het land geldt 1.
Hoofdstuk 9 M&O JUNI 2016 H3. Wat gaan we doen? - Hoofdstuk 9 M&O - Introductievragen - Uitleg / aantekeningen - Sommen maken.
Pag 107 t/m 136. Waar gaan we het vandaag over hebben? samenvatten vorige week Uitwerking toets bespreken Uitwerking huiswerk Bezettingsverschillen Differentiële.
Het maken van een toets. Inleiding Voordat je aan de toets gaat beginnen doe je er verstandig aan om aan de volgende tips te denken: 1.Goed lezen Goed.
4L week 18: ‘‘Boeken kopen, lezen, versturen,lenen...’ © JL.
STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.
Les 6: Procenten combineren met gegevens uit grafieken en tabellen.
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Omzet-kosten-winst HAVO 3
Hoofdstuk 2 De winstmarge VWO 3
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Deze les nieuwe opzet Instructietafel links in de klas
Deze les hfdst 1 verbanden gegevens verwerken
Lesbrief Vervoer H2.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Welkom havo 3..
Cliënteninformatie: Wat kan ik met ROM?
Lesbrief procenten.
Hoe sterk is het verband tussen twee (procentuele) veranderingen.
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Hoofdstuk 9 M&O + in groepjes Havo3 iPad.
Rekenen met procentuele afname
Les 8: reken met procenten in dagelijkse situaties
Vmbo 2 economie Goede producten?
Welkom havo 3..
Welkom havo 3..
Rekenen periode 2: Verhoudingen
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
havo A Samenvatting Hoofdstuk 10
Welkom Havo/vwo 3..
Wiskunde A of wiskunde B?.
Economisch bekeken Mavo 4
Les 2: Rekenen met procenten in dagelijkse situaties
Mens & Maatschappij Leerjaar 2
Rekenen periode 2: Verhoudingen
Welkom 8 mei 2018.
Les 2: gegevens samenvatten
Hoofdstuk 26 Rekenen met procenten. Hoofdstuk 26 Rekenen met procenten.
Prijselasticiteit Hoofdstuk 5 markt havo 3 & vwo 3.
Les 4: Rekenen met verhoudingen in dagelijkse situaties
Rekenen MZ4.
Les 3: Rekenen met tabellen 1 Les 4: Rekenen met tabellen 2
beslist geen rocket science
5 weken les van mevrouw stals
Les 6: Rekenen met procenten, grafieken en tabellen
Startopdracht! Ga direct voor jezelf aan de slag met de volgende twee opgaven: Los op: x2 - 4x = 5 Los op: x(x + 3) + 2 = 0.
Rekenen periode 4: Verbanden
Als de som en het verschil gegeven zijn.
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
BASISREKENVAARDIGHEDEN
Focus op de vraag –en nog even niet op het antwoord-
BASISREKENVAARDIGHEDEN
Hoofdstuk 11 Rekenen met procenten. Hoofdstuk 11 Rekenen met procenten.
Transcript van de presentatie:

Procentuele verandering berekenen. Hoe doe ik dat?! T2 JUNI 2016

Wat gaan we vandaag doen? De basis van procentrekenen. Uitleg wat is een “procentuele verandering”? Manieren van het uitrekenen van een procentuele verandering. Stappenplan voor het oplossen van een procentuele verandering. Leren door te oefenen.

Wat zijn procenten? Wat is: 100%, 50%, 10% en 1% eigenlijk? Hoe ziet dat er uit op een procentstrook? 100 % 50 % 10 % 1 %1 %1 %1 %

Wat is “procentuele verandering”? Procenten reken je normaal uit met de formule: wat : waarvan x 100% Nu verandert de prijs van een DVD van 20 euro naar 15 euro. Wat is de procentuele verandering? De verandering / het verschil is 5 euro ten opzichte van de oude prijs van 20 euro. Dit is 5 / 20 x 100% = 25% verschil. De prijs is met 25% gedaald. Je zou dus een nieuwe formule kunnen bedenken en dat is: verschil :waarvan x 100% Je kan het op nog twee andere manieren berekenen 

DVD van 20 euro naar 15 euro. Wat is de procentuele verandering? De formule die in jullie boek staat is: (nieuw – oud) : oud x 100% Het nieuwe bedrag = 15 Het oude bedrag = 10 (15 – 20) : 20 x 100% = -25% 100 %? Wat is het verschil? 20 euro1 euro15 euro : 20x 15 : 20 x 15 5 euro 75% 25% gedaald

Stappen die je moet doorlopen bij het oplossen van een procentuele verandering som 1.Vraag lezen. Herken dat het om procentuele verandering gaat. a.Snap de vraag. i.Kies de juiste formule (= n-o/o x 100%). 2.Zoek “Nieuw” en “Oud” in de tekst/bron. a.Tekst / bron snappen. b.Samenvatten /markeren / aanvinken/ erbij schrijven. c.Weten wat ‘N’ en wat ‘O’ is 3.Kijk of je alle gegevens hebt, zo niet dan uitrekenen. 4.Vul de formule in en reken uit. 5.Sluit je antwoord aan bij de gestelde vraag? a.Controleer of je antwoord hebt gegeven op de vraag.

Stap 1 1.Vraag lezen. Herken dat het om procentuele verandering gaat. a.Snap de vraag. i.Kies de juiste formule (= n-o/o x 100%). minder daling afname lager duurder

STAPPENPLAN PROCENTUELE VERANDERING BEREKENEN 1.Lees de vraag om te herkennen dat het om procentuele verandering gaat (= n-o/o x 100), zodat je weet wat je moet doen. a.Snap de vraag en herken dat het om een verandering gaat. b.Noteer de formule van procentuele verandering. 2.Ga op zoek naar ‘nieuw’ en ‘oud’ in tekst / bron a.Lees eerst de vraag en dan de tekst / bron b.Belangrijke dingen: samenvatten /markeren / aanvinken/ erbij schrijven c.Weet je nu wat ‘nieuw’ en ‘oud’ is? 3.Kijken of je alle gegevens hebt, zo niet dan uitrekenen. a.Ben je geen appels met peren aan het vergelijken? 4.Vul formule in en reken uit. 5.Controleer of je antwoord aansluit bij de gestelde vraag. Dus: geef ik antwoord op de vraag? Ja?  Klaar. Nee?  doorloop het stappenplan opnieuw.

DOEN Stap 1 1.Vraag lezen. Herken dat het om procentuele verandering gaat.  Markeer de vragen die gaan over procentuele verandering met POTLOOD. Dadelijk controleren we of je het goed hebt.

DOEN Stap 1 1.Vraag lezen. Herken dat het om procentuele verandering gaat. a.Snap de vraag. i.Kies de juiste formule (= n-o/o x 100%).  Overleg met je buurman/ buurvrouw wanneer je iets niet begrijpt. Vraag lezen. Herken dat het om procentuele verandering gaat. a.Snap de vraag. i.Kies de juiste formule (= n-o/o x 100%).  Schrijf de formule op.

Had je het goed? Welke vragen gingen over een procentuele verandering… Kijk goed na!

Stap 2 (niet geheel van toepassing bij eenvoudige sommen) Ga verder met het stappenplan STAPPENPLAN PROCENTUELE VERANDERING BEREKENEN 1.Lees de vraag om te herkennen dat het om procentuele verandering gaat (= n-o/o x 100), zodat je weet wat je moet doen. a.Snap de vraag en herken dat het om een verandering gaat. b.Noteer de formule van procentuele verandering. 2.Ga op zoek naar ‘nieuw’ en ‘oud’ in tekst / bron a.Lees eerst de vraag en dan de tekst / bron b.Belangrijke dingen: samenvatten /markeren / aanvinken/ erbij schrijven c.Weet je nu wat ‘nieuw’ en ‘oud’ is? 3.Kijken of je alle gegevens hebt, zo niet dan uitrekenen. a.Ben je geen appels met peren aan het vergelijken? 4.Vul formule in en reken uit. 5.Controleer of je antwoord aansluit bij de gestelde vraag. Dus: geef ik antwoord op de vraag? Ja?  Klaar. Nee?  doorloop het stappenplan opnieuw.

Stap 2 1.Stap 1 = klaar. 2.Zoek “Nieuw” en “Oud” in de tekst/bron. a.Tekst / bron snappen. b.Samenvatten /markeren / aanvinken/ erbij schrijven. c.Weten wat ‘N’ en wat ‘O’ is per maand / per jaar bruto / netto totaal =... jaartallen etc.

DOEN Stap 2 1.Stap 1 = klaar. 2.Zoek “Nieuw” en “Oud” in de tekst/bron. a.Tekst / bron snappen. b.Samenvatten /markeren / aanvinken/ erbij schrijven. c.Weten wat ‘N’ en wat ‘O’ is 3.Kijk of je alle gegevens hebt.

DOEN Stap 4 1.Stap 1 = klaar 2.Stap 2 = klaar 3.Stap 3 = klaar 4.Vul de formule in en reken uit. 5..

Stap 5 1.Stap 1 = klaar 2.Stap 2 = klaar 3.Stap 3 = klaar 4.Stap 4 = klaar 5.Sluit je antwoord aan bij de gestelde vraag? a.Controleer of je antwoord hebt gegeven op de vraag. Bereken de procentuele stijging van de vraag naar aardbeien. Niet dat je bijv. de procentuele stijging van het aanbod van aardbeien hebt uitgerekend hè!

Controleer of je antwoord hebt gegeven op de vraag. Doen deze leerlingen dat? Als de verkoopprijs van een Batavus (fiets) boven de € euro komt is er geen vraag meer naar Batavus.  Wat gebeurt er met de winst wanneer de verkoopprijs van Batavus € is. Antwoord van een leerling: Dan worden er geen fietsen meer verkocht ANTWOORD: Er is dan helemaal geen vraag, dus ze verkopen niks. De winst is daarom nul euro.

Bereken het procentuele verschil tussen jongens en meisjes van 17 jaar met een bijbaantje op SG Sint Laurentius. Aantal studenten van SG Sint Laurentius met een bijbaantje. LeeftijdJongensMeisjes Leerling 1 35 – 40 / 40 x 100% = 12,5% Leerling 2 70 – 78 / 78 x 100% = - 10,3% Er zijn 10,3% minder meisjes van 17 jaar met een bijbaantje ten opzichte van 17 jarige jongens op SG Sint Laurentius.

DOEN Stap 5 1.Stap 1 = klaar 2.Stap 2 = klaar 3.Stap 3 = klaar 4.Stap 4 = klaar 5.Sluit je antwoord aan bij de gestelde vraag? a.Controleer of je antwoord hebt gegeven op de vraag.

Leren door te oefenen

HW: oefenblad 1 Maak oefenblad 1 met behulp van het schema Snap je iets niet? Je mag me altijd mailen! Snap je iets niet? Je mag me altijd mailen!