Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2 Literatuur Auteur: Petersen, P. Druk: 4.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Advertisements

Business mapping Business model canvas.
Marketing voor ZZP-ers
9 BOUW STENEN Alex Osterwalder heeft negen bouwstenen ontwikkeld waar dit proces mee is te beschrijven. Deze bouwstenen worden samen het ‘Business model.
Marketing voor verkeerskunde
MULTICHANNELING CE / SPM week 3.
Marketing Opportunities. Nieuwe Positionering/Merkmissie Living Technology.
Retailmarketing hoofdstuk 1, paragraaf 1.7
Hoofdstuk 2 - Strategy Wat is een strategie?
Strategisch Plan Kempen PLATO EXPERT
Business Marketing Management
4 P´s en 3 R-en MK01.
Stap 1. Waarom een marketingplan?
MULTICHANNELING CE / SPM week 2.
Marketingmix Saskia Best, 9 oktober 2008
Opdracht Strategieontwikkeling
Een marketing concept geboren uit reclame doeleinden
Marketing Werkgroep 6.
Kennismaking NCOI Wie ben je, wat doe je, wat wil je leren?
Inleiding tot marktonderzoek
Beleidsvoering naar groei
Marketing vandaag en morgen
Marketingplanning en strategie
Retailmarketing hoofdstuk 1, paragraaf 1.7
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
Marketing voor verkeerskunde Ir Adriaan Walraad MBA.
De Toekomst Marketing.
Marketing vandaag en morgen
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
[Productnaam] Marketingplan
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Marketing H1 Marketing Junior Accountmanager.
Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
Wanneer doet een bedrijf het goed online?
DMK – week 4. Onderwerpen week 5 deel 1 Tio Onderwerpen DMK: Digitale marketingtoepassingen vervolg Webcare: wat is webcare en waar doe ik daar mee? Mobile.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1
Strategische Businesspartner
Informatie management HC2
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
OWE ILSAeM613 Marketing “Verdieping van de markt” door Maurice Straatmans Principes van Marketing Hoofstuk11.
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
26 augustus Dialoogmarketing. Kader. Ontwikkelingen. Kansen voor uitgevers. Frans Reichardt Holy Cow! Direct Communications.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Dienstenmarketing Week 4.
Positionering SEACRET SPA Catherine, Janne & Tessa.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Created by BM|DESIGN|ER Business model Schoonmaakrooster.com default 2e.
Presentatie voor de Soester Zakenkring - Organisatie & Innovatie - Waarde Winst Inspiratie.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
De marketing van kennis
Kansen en bedreigingen Interne analyse
Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 3
Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2
[Productnaam] Marketingplan
Direct 2. Marketing 1.0, 2.0 en /07/2018 Direct 2. Marketing 1.0, 2.0 en 3.0.
Direct 2. Marketing 1.0, 2.0 en /07/2018 Direct 2. Marketing 1.0, 2.0 en 3.0.
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
SWOT-analyse = kijk naar de sterke en zwakke kanten in je plan
Les: Online Marketing Keuzevak Marketing.
Hoofdstuk 8 De juiste marketingmix
International Business Practice
Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Transcript van de presentatie:

Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2 Literatuur Auteur: Petersen, P. Druk: 4

Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2 Marketing Ontwikkelingen 1. Productieconcept; producten werden steeds goedkoper, schaarte (vanaf ‘45) 2. Productconcept; Value for money (vanaf ≈’50) 3. Verkoopconcept; reclame is stimulans, aanbod is groter dan vraag (vanaf ≈ ‘60) 4. Marketingconcept; sterke en creatieve marketing strategieën nodig door meer keuze mogelijkheden consument (vanaf ≈‘80) 5. Onlineconcept; de consument heeft macht over het distributie kanaal! (vanaf ≈’00) 6. HET MARKTPLAATSCONCEPT

Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2 Het Marktplaatsconcept ❖ Inzet Social Media maakt product of dienst “Social Proof” ❖ De kracht van zuiver Branding neemt af ❖ Iedere “Prosumer” kiest z’n eigen curatoren

Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2 Marktplaats concept Consumers become Prosumers ❖ Prijsvergelijk is steeds makkelijker ❖ Internationale concurrentie steeds groter ❖ Minder tussen schakels ❖ Vraag en aanbod vinden elkaar steeds makkelijker ❖ Consumenten creeren hun eigen markt en hun eigen aanbod (Prosumer) ❖ Gemak, snelheid en relevantie, beleving, kwaliteit en merken bepalen het succes ❖ Het Marktplaatsconcept

Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2 Vandaag Hoofdstuk 2: “Van traditionele naar moderne marketing strategie”

Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2 In alle definities van Marketing Essentie: “De creatie van meerwaarde” en altijd volgende vier elementen: ❖ Marktanalyse; ❖ Afzetplan; ❖ Afzetbeleid; ❖ Verkoop.

Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2 Het traditionele marketing plan, Prof. Piet Pauwels n/

Wil niet zeggen dat jullie rapport er anders uitziet Denk in scenario's Zekerheden ❖ Online groeit door ❖ Individualisering Onzeker? ❖ Lukt om klanten online te binden? ❖ Lukt om klanten online te laten bestellen? Het lineaire marketingplan is dood Doelen stellen Klein proberen MetenAanpassen

Denk in scenario's Online binden Online bestellen Niks doen Binden Webshop ?

Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2 Lid worden van?! ❖ AMA; American Marketing Association ($195 p.j.) en/of volg op linkedin/nieuwsbrief ❖ NIMA; Nederlands Instituut voor Marketing (€240 p.j.) en/of volg op linkedin/nieuwsbrief ❖ DDMA: Dutch Dialogue Marketing Association (afhankelijk van… bellen met 020 – )

Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2 Generation C

Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2 Generations ❖ Gen X (‘61-81) “de verloren generatie” ❖ Gen Y (>’81) ❖ Ondernemerschap ❖ Klantgerischtheid ❖ Besluitvaardigheid ❖ Omgevingstbewustzijn ❖ Inititief ❖ Gen C (Z) ❖ Maar de De Connected Consumer lijk minder generatie gebonden

Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2 Paragraaf 2.4; De marketingmix (4P’s)

Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2 Nieuwe P’s Retail ❖ Parkeren ❖ Personeel ❖ Positionering ❖ Paying ❖ Etc. Organisatie  Pers  Politiek  Proces  Progress (R&D) Waarden gedreven P’s  People  Planet  Profit

Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2 Concurrentiestrategieën Uit Competitieve Strategie (1980) van Porter: ❖ Lage kostenstrategie (prijs) Samsung ❖ Differentiatiestrategie (product) Apple ❖ Focusstrategie (plaats) Rolls Roys ❖ Stuck-in-the-middle (Non of the above) ?

Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2 Matrix van Groeistrategieën

Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2 SWOT STRENGHTS, WEAKNESSES, OPPORTUNITIES & THREATHS Albert Humphrey maakte handige SWOT checklist: ❖ Product ❖ Proces ❖ Klant ❖ Distributie ❖ Financiën ❖ Administratie

Wat is geschikt om processen van een organisatie weer te geven? ❖ SWOT ❖ Business Balanced Scorecard ❖ Canvas model ❖ Value chain Wat plaatst de klant centraal? ❖ Customer journey ❖ …denk vanuit de klant!!!

Confrontatiematrix SWOT KansBedreiging Kopen online Mobiel zoeken Social Media Substituten Wetgeving Hackers Sterk Marktpositie Product Propositie Zwak Marketingskills Internetskills Online propositie Groei/Winst-omzet Strategie Denk in processen welke zijn STERK en welke zijn ZWAK

Uitdaging / Probleem ❖ Het is ALTIJD een Combinatie van intern en extern ❖ Zorg ervoor dat de op internet zoekende klant ons vindt ❖ Zorg ervoor dat de klant digitaal gebonden wordt

Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2 Voorbeeld Confrontatie Matrix

Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2 SWOT  Confrontatie Matrix ZWAKTENBEDREIGINGEN STERKTEN OFFENSIEF Sterkten uitbuiten DEFENSIEF Sterkten concurrent in de gaten houden KANSEN SCHOON SCHIP MAKEN Zwakten verbeteren OVERLEVEN Confrontatie aangaan

Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2 Van Matrix naar SMART Doelstellingen ❖ Analyse ❖ Zijn er KSF’en benoemd ❖ Zijn KPI’s benoemd ❖ Verbeterplan ❖ Benoem KSF’en ❖ Stel doelstellingen KPI’s vast

Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2 Het Business Model Canvas In kaart brengen van: ❖ Value Proposition ❖ Key Activities ❖ Market Segment ❖ Key resources ❖ Cost Structure ❖ Value Network ❖ Competition Model geeft meer focus op de essentiële zaken!

Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2 Beperkingen traditionele marketing ❖ Massamarketing-aanpak en massaproductie ❖ Beperkte ruimte voor interactie of dialoog ❖ Mix van instrumenten nodig ❖ Lage reactie snelheid/star ❖ Geen “vat:” op eind consument ❖ Standaardisatie is norm ❖ Kleinschalige distributie is te duur ❖ Organisatie niet 24/7 aanwezig ❖ Product is niet geschikt voor internet

Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2 Kansen van online marketing ❖ Social en contentmarketing versterken de meerwaarde, de beleving en de relatie met klant ❖ Multimedia geeft presentatie en beleving ❖ Versterken offline marketing (augmented reality) ❖ Aanboren nieuwe marktsegmenten ❖ Vergaande interactie met klant mogelijk ❖ Versterken Direct Marketing/CRM ❖ Vergaande customer analytics mogelijk ❖ Relatief goedkoop distributiekanaal/groot bereik!

Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2 Nieuwe Marketing De klant wil individueel en relevant benaderd worden. Vormen van mens gerichte marketing zijn volgens HOM: ❖ Relatiemarketing ❖ Databasemarketing ❖ Eventmarketing ❖ One-to-One marketing (viraal potentieel) ❖ Permissiemarketing ❖ Socialmarketing ❖ Participatiemarketing ❖ ……….

Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2 Discussie H2 (->FB) Per projectgroep: 1. Canvas opstellen 2. Scenario analyse voor opdrachtgever/pop-up store

Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2 Succes en tot ….!