Vernieuwing BBV en gevolgen grondbeleid Bijeenkomst gemeentefinanciën 24 juni 2016 Vereniging van Zuid-Hollandse Gemeenten Peter Verheij wethouder Alblasserdam,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Sportservice Zuid-Holland
Advertisements

Beleidsevaluatie in de praktijk
Ruimtelijke Ontwikkeling in (naam van uw gemeente) voor raadsleden
1 Gevolgen nieuwe Wro voor milieumedewerkers InfoMil Schakeldag 13 november 2008 Toos Lander.
Financien Planning & Control
Workshop raadsleden en commissieleden
Workshop beleidskaders programmaverslag 2008: 28 mei 2009, stadhuis Dode letter of levende kaders? Doel: deskundigheidsbevordering (a-politiek) Het verschaffen.
Consultatieronde: Agenda: drie maanden na publicatie eerste ervaringen
EXTERNE AUDIT INZAKE DE JAARREKENING VAN OCMW’S. INLEIDING 1.Situering externe audit in geheel van NOB 2.Werking, verloop en doelstellingen externe audit.
PRINCIPES VAN BEDRIJFSECONOMIE HOOFDSTUK 4
“Decentraal wat kan, centraal wat moet”
Steeds krachtiger bestuur in:
RESEARCH EN ADVIES RIGO RESEARCH EN ADVIES DE RUYTERKADE AC AMSTERDAM Geurt Keers Grondbedrijven: aan.
Planning & Control in (naam van uw gemeente) voor raadsleden
PROGRAMMA VERNIEUWING P&C CYCLUS 8 FEBRUARI 2012 Korte intro (wethouder Kolff) Wat is de huidige situatie en wat is wettelijk verplicht (hoofd financiën)
Control: terug naar de basis
Toelichting Kritische Prestatie Indicatoren (KPI’s) Archiefwet 1995
Presentatie ABVAKABO 10 april 2006 Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO)
Hoe verantwoord je je Financiële positie ?
VNG Commissie Financiën Ontwikkelingen 2016 Voorzitter: Staf Depla, wethouder Eindoven.
Stappenplan transparantie
Meerwaarde accountant voor de gemeenteraad bij het financieel toezicht “Het dichten van het gat”: meer benutten bestaande activiteiten en nieuwe activiteiten.
Jaarrekening juni 2015, Scoutinglandgoed Zeewolde Toelichting op de jaarrekening 2014 Vereniging Scouting Nederland
Inzicht in gemeentefinanciën
Inter bestuurlijk toezicht het toezicht van de ene overheid op de andere overheid.
Interbestuurlijk toezicht: wat betekent dit voor uw gemeente? Presentatie voor raadscommissie Bestuur en Middelen gemeente Dordrecht 29 oktober 2013.
Aangekondigde wijzigingen van het BBV
Commissie R&A Verbonden partijen Besturing & Controlling 25 november 2014.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Bespreking Plan van aanpak accountantscontrole 2012 Gorinchem, 23 oktober 2012 Rein-Aart van Vugt Chantal Wemmerus.
Goede Raad voor de RSD Hoe kan de Raad zo vroeg mogelijk in het proces kaders stellen? Hoe wordt de raad meegenomen in het proces? Wat is de betekenis.
De financiële klappen voor Enschede Eelco Eerenberg 28 augustus 2015.
Grip op samenwerken Sturing door de raad Jeroen van Gool, ondersteuningsprogramma Slim Samenwerken.
Presentatie: Financiële verordening 2013 Notitie Reserves en Voorzieningen 2013.
Sturing op de jeugdhulp Datum 14/05/2014. Ontwerp Jeugdhulp ZHZ.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
INBRENGWAARDE Uitvoering van staand beleid. Besluit van de Raad d.d. 30 juni 2010 en 31 mei 2011 Richtlijn inbrengwaarde. Met het openen van de grondexploitatie.
HET JAARVERSLAG BE Heezen – Hoofdstuk 14. Onderdelen verslaggeving HAN - ILS - Ec - KPSW Het Jaarverslag - Bedrijfseconomische analyses Hoofdstuk 14 2.
Van financieel toezicht naar lokaal inzicht: De Echternach processie naar meer inzicht in je eigen financiële cyclus.
Risicomanagement themabijeenkomst maandag 7 januari 2013.
Stelling: Planning & Control (P&C) is iets van financiën !
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Bevindingen jaarrekeningcontrole 2014 Gemeente Dordrecht Dordrecht Rein-Aart van Vugt JaapJan Visser 1 Auditcommissie.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Bevindingen jaarrekeningcontrole 2013 Gemeente Dordrecht Dordrecht Rein-Aart van Vugt JaapJan Visser 1 Auditcommissie.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Bespreking auditcommissie Plan van aanpak accountantscontrole 2010 Dordrecht 24 augustus 2010 Rein-Aart van Vugt.
Jaarrekening en Jaarverslag 2013 R&A-commissie, 21 mei 2014.
College-onderzoeken naar doelmatigheid en doeltreffendheid o.g.v. art. 213a Gemeentewet Commissie Rekening & Audit 25 november 2014 Besturing & controlling/
Stedendag verantwoording GSB III Verantwoording en controle Ad Marneffe.
Gemeentelijke voorzieningen staan op het spel! Bijeenkomst wethouders financiën “Brandbrief Gemeentefinanciën” Gouda, 28 augustus 2015 Dr. Jan M. de Laat,
Hand-out Gemeentefinanciën 16 april 2014 “Inzicht verkrijgen kost tijd, geen inzicht hebben kost kapitalen” Kennisveld Geld - Gemeente Delft 1.
Concept-voorstel nieuwe opzet programmabegroting t.b.v. de Raadswerkgroep ‘strategisch sturen met programma’s’ 18 februari 2010.
Informatieavond subsidie- en accommodatiebeleid Gulpen, 2 juni 2009.
Decentralisatie jeugdzorg: Transitie en Transformatie Klankbordgroepen Maandag 13 februari 2012.
Vpb-plicht overheidsondernemingen Eric van den Hurk Manager Step in Control VPB & Audit.
Deelsessies Conferentie ‘Modernisering Financieel Toezicht’ 13 oktober 2010.
Rekenkamercommissie: Onderzoek naar verbonden partijen ‘Een verbonden partij is een privaatrechtelijke of publiekrechtelijke organisatie waarin de gemeente.
BIGTIRE Ommen Inzicht in de financiële positie en in het financieel handelen van de gemeente Ommen.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Bevindingen jaarrekeningcontrole 2015 Gemeente Dordrecht Dordrecht Rein-Aart van Vugt JaapJan Visser 1 Auditcommissie.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Bevindingen jaarrekeningcontrole 2010 Gemeente Dordrecht Dordrecht Rein-Aart van Vugt JaapJan Visser 1 Auditcommissie.
Realisatie MFA Kortgene Fiscaal, governance en financieel
Bijeenkomst 3 Bespreking huiswerkopdracht week 2: invloed burgers/organisaties op besluit van een gemeente Taken en rollen van de gemeenteraad De gereedschapskist.
Planning & Control Introductie 8 april gemeenteraad Dordrecht
Uitvoeringsprogramma Landerd 2020 Sterkte-/zwakteanalyse
Jaarrekening juni 2017, Zeewolde
Nota Lokale Heffingen.
“Stresstest” Een financieel beeld van de gemeente Dordrecht Dordrecht, Rein-Aart van Vugt 13 December 2017.
Update financiële positie per eind 2015 – waarom nu een korte versie?
Introductie Dordtse P&C cyclus
Stimuleringsprogramma stedelijke kavelruil
Now, for tomorrow De rechtmatigheidsverantwoording in aantocht
Planning & control in de gemeente Bunnik
Accountantsverslag 2017 / Pre-audit 2018
Transcript van de presentatie:

Vernieuwing BBV en gevolgen grondbeleid Bijeenkomst gemeentefinanciën 24 juni 2016 Vereniging van Zuid-Hollandse Gemeenten Peter Verheij wethouder Alblasserdam, commissie Financiën VNG Dennis van der Graaf concerncontroller Alblasserdam

Agenda Doel van de vernieuwing van het BBV De belangrijkste wijzigingen van het BBV op een rij Discussie over: sturing op grond van kengetallen Discussie over: gevolgen voor het grondbeleid Vernieuwing BBV en gevolgen grondbeleid VZHG 24 juni

Doel vernieuwing BBV (1) Aanleiding: Kaderstellende en controlerende rol van de raad versterken Wens raadsleden en bestuurders tot betere vergelijkbaarheid (versterkt door decentralisaties) Economische situatie: grotere noodzaak financieel inzicht om tijdig bij te sturen Wens tot meer inzicht in elkaars financiële positie: elkaar bijstaan bij zwaar weer Toenemende belangstelling verslaggeving publieke sector (inter)nationaal Aandacht voor doelmatigheid van het rechtmatigheidstoezicht Vernieuwing BBV en gevolgen grondbeleid VZHG 24 juni

Doel vernieuwing BBV (2) Uitgangspunten: 1.Sturingsinformatie van de raad staat voorop 2.Onderscheid tussen stukken voor de sturing van de raad (zo kort, overzichtelijk en duidelijk mogelijk) en beschikbare informatie (beschikbaar op gemakkelijk toegankelijke wijze) 3.Beleidsvrijheid van gemeenten staat voorop: ‘geen normering’ en ‘eenvoud’ 4.Goede vergelijkbaarheid van belang voor het contact tussen gemeente, raadsleden, burgers, bedrijven en belangenorganisaties 5.Onderlinge vergelijkbaarheid draagt bij aan horizontale sturing door de raad 6.Gemeenten hebben onvermijdelijk hun eigen regels (BBV) en volgen daarom niet het Burgerlijk Wetboek. Harmonisering regels voor overheden vanuit EU heeft prioriteit boven harmonisering met semi-publieke sectoren/bedrijfsleven 7.Gegevens openbaar op niveau waarop behoefte is aan vergelijkbaarheid van gemeenten: producten, kostensoorten en de financiële positie Vernieuwing BBV en gevolgen grondbeleid VZHG 24 juni

Doel vernieuwing BBV (3) Adviezen over: waar de raad op stuurt: 1.De begrotingsindeling 2.Indicatoren 3.Kengetallen financiële positie 4.Verbonden partijen controlerende rol van de raad: 5.Rechtmatigheid, financieel toezicht en controle technische onderwerpen: 6.Overhead en kosten 7.Stelsel van baten en lasten (zoals activeren, rente toerekenen) Vernieuwing BBV en gevolgen grondbeleid VZHG 24 juni

Belangrijkste wijzigingen van het BBV op een rij 2015:Kengetallen 2016:Grondexploitaties 2017:Begrotingsopzet: taakvelden, beleidsindicatoren, overhead, rente 2018:Rechtmatigheid Vernieuwing BBV en gevolgen grondbeleid VZHG 24 juni

Kengetallen - signaleringswaarden Brief Provincie Zuid-Holland 11 april 2016 (gebaseerd op stresstests gemeenten) Geen signaleringswaarde voor weerstandsratio? Vernieuwing BBV en gevolgen grondbeleid VZHG 24 juni

Kengetallen – Prov. Zuid-Holland vergelijking gemeenten ( ) Vernieuwing BBV en gevolgen grondbeleid VZHG 24 juni

Kengetallen – Sturing in Alblasserdam Interne normering vastgesteld voor classificatie als ‘gunstig’, ‘neutraal’ of ‘ongunstig’ Bijsturen zodra een van deze drie kengetallen niet meer ‘gunstig’ is Vernieuwing BBV en gevolgen grondbeleid VZHG 24 juni

Kengetallen – Alb versus Prov ZH Vernieuwing BBV en gevolgen grondbeleid VZHG 24 juni

Kengetallen - discussie Stelling 1: Het Rijk moet ‘harde’ signaleringswaarden voorschrijven voor het toezicht op gemeenten. Stelling 2: De lokale raden / raadsleden zijn niet (zelfstandig) in staat de ontwikkeling van de financiële positie van de gemeente goed te beoordelen op grond van de verplichte kengetallen in begroting en jaarrekening. Stelling 3: Vergelijking van de kengetallen per gemeenten op grond van de begroting is geen garantie voor het tijdig signaleren van verslechtering van de financiële positie van lokale overheden. Vernieuwing BBV en gevolgen grondbeleid VZHG 24 juni

Grondexploitatie – belangrijkste wijzigingen Wijziging BBV Niet in exploitatiegenomen gronden afschaffen en opnemen bij terreinen en gronden bij materiële vaste activa (MVA), wel afzonderlijk toelichten op MVA Notities commissie BBV (maart 2016) Twee afzonderlijke notities: Notitie Grondexploitaties 2016 (actief grondbeledid) Notitie Faciliterend grondbeleid Vernieuwing BBV en gevolgen grondbeleid VZHG 24 juni

Grondexploitatie – Notities Commissie BBV (1) Actieve grondexploitaties (12 stellige uitspraken en 3 aanbevelingen), o.m.: 10 jaarstermijn voor grondexploitaties, daarna aanvullende beheersmaatregelen Rentetoerekening op basis van werkelijke rente (geen bespaarde rente) en rekening houdend met verhouding vreemd vermogen en totale vermogen Disconteringsvoet wordt gereguleerd Harmonisering kosten toerekening met WRO/BRO principes Bovenwijkse voorzieningen Voorbereidingskosten Vernieuwing BBV en gevolgen grondbeleid VZHG 24 juni

Grondexploitatie – Notities Commissie BBV (2) Faciliterend grondbeleid (2 stellige uitspraken): 1.Kosten die gemeenten maken in het kader van faciliterend grondbeleid en kunnen verhalen op derden, classificeren als vordering op de gemeentelijke balans.  Als kortlopende vordering of overlopend actief (afhankelijk van aanwezigheid van een getekende overeenkomst). 2.Als kostenverhaal plaatsvindt op basis van een exploitatieplan, maar verrekening nog niet kan plaatsvinden (nog geen omgevingsvergunning is aangevraagd of nog geen posterieure overeenkomst gesloten) dan dienen gerealiseerde nog te verhalen kosten te worden verantwoord als ‘nog te verhalen kosten’ onder de overlopende activa, voorzover wordt verwacht dat deze binnen 10 jaar nog verrekend kunnen worden.  Als geen zicht is op een toekomstige verrekening dan rest slechts een “niet in de balans opgenomen recht”. Vernieuwing BBV en gevolgen grondbeleid VZHG 24 juni

Grondexploitatie – discussie (1) Stelling 1: Het niet meer toestaan van ‘niet in exploitatie genomen’ gronden leidt niet tot betere sturing en beheersing van de (planontwikkelings)kosten in de periode voordat een bouwgrondexploitatie wordt vastgesteld. Stelling 2: De nieuwe bepalingen over rente en disconteringsvoet leiden niet financieel nadeel bij gemeenten. Vernieuwing BBV en gevolgen grondbeleid VZHG 24 juni

Grondexploitatie – discussie (2) Stelling 3: De realisatie van bovenwijkse voorzieningen wordt moeizamer doordat geen voorziening meer mag worden gevormd ten laste van de grondexploitatie. Stelling 4: Het onderscheid tussen actieve grondexploitaties en faciliterend grondbeleid is in de praktijk niet zo scherp te trekken en zal leiden tot veel discussies met de accountant. Vernieuwing BBV en gevolgen grondbeleid VZHG 24 juni