Klankbordgroep Milieuklachten Woensdag 16 september 2015 Presentatie voor de Burenraad
Waarom een Klankbordgroep Milieuklachten? Doel: tot communicatieve verbeteringen komen van de jaarlijks gemelde milieuklachten, afkomstig van het haven- en industrieterrein : 466 klachten. 89% lucht (m.n. geur) : 416 klachten. 93% lucht (m.n. geur) : 554 Klachten ( 524 klachten Geur) : tot en met 2 e kwartaal < 200
Waarom een Klankbordgroep Milieuklachten? Oprichting Klankbordgroep Milieuklachten (2015): Taken: - Uitwisselen van actuele informatie. - Bespreken van knelpunten: - Communicatie - Procedures - Het bieden van een ‘burenpodium’ bij onverwachte situaties (om als buren nader met elkaar af te stemmen).
Hoe? - Optreden als ‘intermediair’, ‘klankbord’, ‘luisterend oor’. - Gezamenlijk in kaart brengen welke problemen mensen ervaren als zij een klacht indienen. - In gesprek met alle partijen over mogelijke oplossingen. - In gesprek met betrokken over het verbeteren van de communicatie en procedures rondom klachten. - Hoe ligt de verhouding aantal klachten en incidenten
Duurzame Verbindingen Moerdijk Klankbordgroep Milieuklachten is onderdeel van Duurzame Verbindingen Moerdijk (DVM). DVM: Samenwerkingsverband van provincie, gemeente, havenschap, waterschap, Rijkswaterstaat. Doel: samen werken aan een duurzaam Haven- en Industrieterrein Moerdijk. Hinder voor de omgeving minimaliseren. Met gezamenlijk beleid, gezamenlijke projecten, etc.
Duurzame Verbindingen Moerdijk Stuurgroep Klankbordgroep Milieuklachten Werkgroep Natuur Werkgroep water Werkgroep monitoring Werkgroep energie In opr Werkgroep geluid Kernteam Communicatie
Deelnemers Klankbordgroep Milieuklachten Leden: - Burenraad: Teunis van der Pligt (Strijen), Ad Vermeulen (Hart van Moerdijk) - Gemeente Moerdijk: Henk de Bruijn - Gemeente Strijen: Ben Hameeteman - Provincie Noord-Brabant: Sjef van Loon - BIM: Marc van den Ing - Havenschap Moerdijk: Jacco Rentrop - Onafhankelijk voorzitter: Pieter den Dunnen (sinds juni 2015) Ondersteuning Klankbordgroep: Havenschap Moerdijk
Wat wel, wat niet? Wel: - In gesprek met burgers, bedrijven, overheden. - Dialoog verbeteren. - Verbeterpunten benoemen. - Algemene oplossingen voorstellen. - Procedures verbeteren, communicatie verbeteren. Niet: - Inhoudelijke bemoeienis met individuele klachten. - Individuele klachten oplossen. - Klankbordgroep staat geheel los van de formele verhouding tussen vergunninghouder en bevoegd gezag.
Wat gaan we concreet doen? - Verbeteragenda samenstellen. - Onderwerpen benoemen, met Burenraad en Bedrijven Industrieterrein Moerdijk (BIM). - Leidt tot top- 5 van verbeterpunten (= Verbeteragenda) - Resultaten delen met breed publiek : aan de slag met uitvoering van de Verbeteragenda.