tips & tricks om te besparen en om te kiezen voor kwaliteit
Confused? Worried?
Air Taxi, Flight Training & Consultancy ExecutiveFlight besteed alle vlootoperaties uit aan vaste partners in binnen- en buitenland met een laag kostenniveau ExecutiveFlight voert alle vluchten en opleidingen zelf uit om zo de kwaliteit te kunnen waarborgen. Het resultaat is een perfecte, maar zeer betaalbare chartervlucht of vliegopleiding Dit concept leent zich uitstekend voor onafhankelijke Flight Training Consultancy
kosten pilotenopleidingen in nl Nederland is zo’n beetje het duurste land ter wereld om een pilotenopleiding te volgen ,- euro voor een opleiding tot verkeersvlieger (ATPL) ,- euro voor een opleiding tot privépiloot (PPL) Hoe komt dat?
werkgevers waarom is vliegles in nl zo duur? marges vliegscholen houding overheid financiering levensstandaard vliegrestricties land: markt:
waarom is vliegles in nl zo duur? de lage landen behoren tot de rijkste landen van de wereld. Salarissen van FI’s zijn hoog de introductie van de Euro De JAA-EASA regelgeving heeft de opleidingskosten verdubbeld Levensstandaard
waarom is vliegles in nl zo duur? General Aviation wordt gezien als een milieu- vervuilende hobby voor de elite die het commerciële verkeer hindert ipv een belangrijke industrietak De sector wordt letterlijk kapot belast en gereguleerd. Nederland kan zich dit veroorloven omdat we geen vliegindustrie van betekenis (meer) hebben overheid
waarom is vliegles in nl zo duur? Landing fees -NL VFR vliegvelden hebben verplicht een tower controller die echter geen instructies mag geven.. -De landingsgelden zijn dus hoog (pay-per-landing fee van 10 tot 250 euro) -De ICAO of JAA schrijven dit helemaal niet voor dus elders heeft men landingsabonnementen of is een landing zelfs gratis Brandstof -In nl kunnen vliegscholen niet accijnsvrij tanken zoals airlines. Elders wel. Dit scheelt al snel 1,- euro/liter BTW - Vliegscholen zijn vaak BTW plichtig in NL. De regelgeving hieromtrent is soms beter in de ons omringende landen. Dit kan 19% besparen. overheid
waarom is vliegles in nl zo duur? Nederland is vol. Er is bijna geen vrije vliegruimte meer. Omwonenden klagen steen en been. Er zijn weinig betaalbare oefenvelden. (m.n. IFR) GA is “verbannen” is naar Lelystad. Daarna zijn de IFR approaches gecancelled. Uitwijken naar R’dam & Eelde is het gevolg Nacht VFR is niet toegestaan in NL en dus moeten studenten hiervoor naar het buitenland. Weer. Notoire spelbreker. Kosten moeten over 60% van het jaar worden afgeschreven vliegrestricties
waarom is vliegles in nl zo duur? Nederland heeft unieke financieringsmogelijkheden voor piloten: ABN-AMRO, FRIESLAND BANK e.a. Historie Vroeger zijn door de KLM Flight academy (vh RLS), NLS, Martinair vliegschool zeer hoge prijzen in de markt gezet voor topopleidingen met baangarantie “Easy cash” en baangaranties hebben echter wel een prijsopdrijvend effect. Baangaranties nu boterzacht financiering
waarom is vliegles in nl zo duur? De marges van vliegscholen in nl zijn dus zeer hoog Met name brokers en uitbesteders maken zich hier schuldig aan marges van vliegscholen
Gevolgen van de hoge kosten en restricties Veel vliegscholen besteden (een deel van) de training uit aan het buitenland zoals SPANJE PORTUGAL,VS & ZUID-AFRIKA ze zijn dus eigenlijk broker geworden ECHTER Besparingen worden niet doorgegeven aan de student Marge op marge stapeling Uitbesteden gaat vaak mis en heeft nadelen
Nadelen uitbesteden flight training Kwaliteit handhaven is moeilijk lage kostenlanden hebben andere flight standards / procedures kernteam van CFI, CGI, FI’s en Examiners gesplitst Kosten overhead 2e vestiging hoog vloot, onderhoud, compliance JAR-FCL, reis & verblijf, geen optie voor studenten met 2e studie, werk & gezin etc. “Mooi weer vliegers” NW-Europa heeft een complexe, congested airspace en slechter weer in vergelijking met zuid-Europa Blunders Top FTO’s uit de BENELUX vliegen in Arizona. Prachtig weer, goedkoop maar de NL vloot staat vaak aan de grond door de density alt.
Hoe dan wel? Selectie van & samenwerking met kwalitatief goede lokale FTO’s geeft economy of scale en lage overheads Werken met NL instructeurs voor consistentie, standaardisatie en communicatie
Hoe dan wel? Zelf in het buitenland zoeken levert dus grote besparingen op Hier zijn echter wel risico’s aan verbonden: kwaliteit FTO, betrouwbaarheid, vlieg- procedures, conversie ratings / lic’s JAA NL Goede checklist onontbeerlijk (Ook in NL) -Direct gelegen aan rustig IFR/NIGHT VFR vliegveld? -Ervaren FI’s of schoolverlaters ? -Steeds dezelfde FI of elke les een andere? -Betalen per les/module of alles ineens? -Etc. (44 punten in totaal)
Hoe dan wel? Zelfstudie waar mogelijk levert geld op: -Distance learning i.p.v. dagonderwijs etc. Modulair course is goedkoper dan integrated -Int’l shoppen naar module met de beste prijs/kwaliteitsverhouding -Zeggenschap door betaling per uur / module -Brevet/rating apart per module in plaats van alles ineens (of niet!) op het eind Een 2e hypotheek op het huis (van je ouders) is vaak goedkoper dan een studielening
“Dure” scholen -Voordat de luchtvaartmarkt werd geliberaliseerd maakten de zg "flag carriers" zoals British Airways, KLM en Air-France de dienst uit Als je niet van de "juiste" vliegschool kwam had je een probleem, dus deze FTO’s konden een premium prijs vragen. Vandaag de dag is deze binding vrijwel nergens meer aanwezig -De discounters beheersen nu de markt, zij hebben de banen en een strict onafhankelijk recruiterings beleid. Men is niet perse bekend met de nl vliegscholen -De EU heeft in 2001 zeer stricte regelgeving opgelegd aan alle (kandidaat) lidstaten: JAR-FCL / EASA. Op dit moment dient van IJsland tot Turkije elke lesvlucht of briefing exact gelijk te zijn en volgens een goedgekeurde syllabus gegeven te worden.JAR-FCL / EASA So, why pay more? Hoe dan wel?
Pijnpunt: Arbeidsmarkt Baan garanties - Geen enkele organisatie (behalve de KLU) is in staat om je een baan- of investeringsgarantie te bieden. Lees de kleine lettertjes! - In nl is alles uiteindelijk van de KLM. De financiële crisis, de hevige concurrentie van discounters en de fusie met Air-France dwingen hen echter zwaar te reorganiseren. - De aangekondigde overheids bezuinigingen van 35 Miljard zullen ook op de recruitment van de KLU negatief uitwerken. Dag vliegbasis Eindhoven en dag JSF!? -Wij schatten dat beide organisaties op zijn hoogst enkele tientallen piloten nodig hebben in de komende jaren -Daarom zijn zij ook niet vertegenwoordigd op deze beurs.
Pijnpunt: Arbeidsmarkt Discounters en Emerging markets - Discount airlines groeien als kool, ook nu! Ryanair is bijna de grootste airline van Europa en krijgt elke maand een nieuwe 737 NG uit Seattle - De meeste Europese discounters komen uit Duitsland, Ierland Engeland & Spanje. De airline industrie in met name de eerste 3 landen is enorm vergeleken met Nederland - De opkomende landen (Azië, Golfstaten, Turkije) ontwikkelen nu hun luchtvaartindustrie en kopen veel vliegtuigen - Je netwerk opbouwen in deze grote luchtvaart naties ipv NL verdient veruit de voorkeur
Pijnpunt: Arbeidsmarkt Flight Training en Beurs speculatie -De luchtvaart is erg cyclisch. Hoge toppen en diepe dalen volgen elkaar op -Het hele ATPL traject duurt 3-5 jaar Om een baan te krijgen dien je een “frozen” ATPL brevet te hebben + een ervaring van 1500 uur waarvan 250 ME -Je moet net als bij aandelen dus "anti-cyclisch" investeren: Start op het hoogtepunt en je bent klaar als de markt in elkaar dondert Start op het dieptepunt en je bent klaar als de markt weer in de lift zit PS: -De VS zijn voor “hour-building” ideaal en veruit de goedkoopste optie
Pijnpunt: Selectie -KLS gaf je een baangarantie en de KLU betaalt je vliegopleiding Het selectieproces is daarom zeer streng om het risico te beperken -De commerciële vliegscholen hebben echter 2 petten op. Enerzijds dienen ze de juiste kandidaten te selecteren maar aan de andere kant hebben ze je omzet hard nodig. -Dit heeft grote impact op het selectieproces: Een aantal doen het goed maar bij sommige scholen bestaat e.e.a uit een paar rondjes vliegen met de FI / eigenaar.. -ECHTER; de meeste airlines testen hun kandidaten echter op dezelfde manier als de KLM / KLU! Het belang van een onafhankelijk assessment is groot! “Better safe then sorry”