Informatiemiddag groep 5 Geert Snijders
Leerkrachten groep 5 Geert Snijders van maandag t/m donderdag. Miranda de Jong, Judith Hendrikx, om de beurt op vrijdag.
8:30…………. De schooldag begint om half negen.
Mededelingen Alle informatie over het reilen en zeilen in groep 5 is te vinden op: Nieuws uit de groepen / groep 5G
Overdracht Leerkracht groep 4 en 5 Intern Begeleider RT
Benodigdheden in de klas Vulpen Grijs potlood Liniaal Gum Stiften Woordenboek Kladboek Agenda (Rekenmachine)
De vakken in groep 5 Trefwoord Rekenen Taal/spelling Estafette/ Begrijpend lezen Natuur Geschiedenis Aardrijkskunde Engels Leefstijl Schrijven Verkeer Muziek Tekenen en handvaardigheid Gym: op maandag en donderdag Zwemmen: op vrijdag
Schoolzwemmen Vrijdagmiddag -> start 4 september Zwembad De Blinkerd Vertrek om 13:45, aankomst 15:15-15:30 Elke week 1 ouder mee (intekenlijst) Januari afzwemmen A en B Juni afzwemmen C en zwemvaardigheid Thuis luizencontrole
Luizencontrole….. Welke ouders komen ons helpen met de luizencontroles?? Iedere woensdag na een vakantie.
Zelfstandig werk Weektaak (Groepsopdracht) Keuze werk Verschillende niveaus
Extra hulp Handelingsplan Intern begeleider Remedial teacher Hulp, uitdagend of juist extra (verlengde instructie)
Huiswerk Voor het eerst huiswerk…. Spelling Dicteewoorden mee ( 2 weken om te leren) Signaaldictee en een week later controledictee Leerwerk (na de kerstvakantie??) Topografie Engelse woordjes Spreekbeurten Boekbespreking: eigen boek m.b.v. formulier (na herfst) Spreekbeurt: vrij onderwerp m.b.v. formulier (voorjaar)
Coöperatief Coöperatief leren heet ook wel samenwerkend leren. Bij coöperatief leren gaat het om de samenwerking tussen sterkere en zwakkere leerlingen.coöperatief leren Dit wordt gestimuleerd door coöperatieve werkvormen, waarbij kinderen in heterogene groepjes werken.coöperatieve werkvormen De kinderen discussiëren samen over de leerstof, ze geven elkaar uitleg en informatie en vullen elkaar aan. Zij zoeken samen naar een oplossing en helpen elkaar. Samenwerken Cognitief- en sociaal doel 17 vers. werkvormen
Zoek de valse… Meneer Snijders 1.Ik ben geboren in Den Haag. 2.Als kind heb ik ook op de Parkiet gezeten. 3.Mijn opa was burgemeester 4.Ik heb 5 zussen.
Zoek de valse Zoek de valse Als alle leerlingen hun stellingen hebben opgeschreven, lezen ze om de beurt de stellingen aan elkaar voor. De leerlingen moeten raden welke stelling niet waar is. Deze werkvorm kan bij een heleboel verschillende vakken gebruikt worden: 1. Dagopening: Bedenk vier stellingen over het weekend. Schrijf er ééntje op die niet waar is. De leerlingen uit het groepje moeten raden welke stelling onjuist is. 2. Geschiedenis: Bedenk vier stellingen over het geschiedenishoofdstuk. Welke stelling is onjuist? 3. Rekenen: Schrijf vier sommen op een blaadje. Achter de sommen schrijf je de antwoorden. Eén antwoord moet fout zijn. Kunnen de anderen raden welk antwoord niet klopt? 4. Spelling: Welk woord is verkeerd geschreven?
Rots en Water Rots&Water is een weerbaarheidsprogramma. Rots&Water Kinderen leren zich onafhankelijk op te stellen (Rots) en eigen keuzes te maken, maar ook hoe met anderen samen te werken, spelen en leven (Water). Het programma gaat uit van psycho-fysieke didactiek: via veel fysieke oefening, worden mentale en sociale vaardigheden aangereikt en verworven. Het fysieke programma wordt ondersteund door korte groepsgesprekken, waarin ruimte is voor zelfreflectie en korte opdrachten. de-klas de-klas