Dr. Marijke Vandepitte Kinder en jeugdpsychiater, MFC de Berkjes, WINGG Psychodynamisch therapeute IMH specialiste.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerken in de waterketen Paradigma: Van inhoud naar schaalgrootte en vorm.
Advertisements

Ontmoeting van mens tot mens.
Ervaringen in samenwerking
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Kinderen van depressieve moeders: het integratieve model van Goodman en Gotlib Cassie Claeys 1BaTP.
Programma van de workshop
Algemene feedback bij strategieën vanuit sectoren Gezondheidsconferentie tabak, alcohol en drugs 23 november 2006.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Binnen en buiten met aandacht verbonden
“Preventieve aanpak van gedragsproblemen bij kinderen: een uitdaging voor kind en gezin.” Door: Jeroen De Clercq.
Ouderen en relaties, hechten en onthechten
Workshop Relationele en seksuele vorming
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Hechting bij kinderen met een autistisch stoornis en een verstandelijke handicap Wijnroks, L. (2003). Hechting bij kinderen met een autistische stoornis.
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
ASS: wanneer zichtbaar?
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Multi Treatment Foster Care for Preschoolers
Begeleidingsplannen GGZ
Belang van gehechtheid
McDD 12 september 2011 Yvonne Bijl.
Psychotherapie en armoede
Behandeling van getraumatiseerde kinderen:
Opvoedingsondersteuning
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Kansarmoede Lien Anseele 1BaOC.
Kindermishandeling & (v)echtscheiding
Marja Rexwinkel OuderKindLijn
Administrateur-generaal
Omgaan met moeilijk gedrag ROC West-Brabant 17 september 2015 Drs. S.E. Booij in samenwerking met Prof. dr. A.J.W. van der Does.
Inleiding Hechtingsproblematiek
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
Opvoedrelaties onder spanning B
Week 1: professioneel pedagogisch handelen Docent: Irina Nojoredjo Opvoedrelaties onder spanning B.
Moeders in Detentie Richting aan Re-integratie Amersfoort, 12 november 2014.
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
 Een plaats waar ze terecht kunnen met zorgen omtrent de opvoeding van hun kinderen, maar ook over anderen thema’s die hen bezig houden (werk zoeken,
Pedagogische theorieën
WEEK 5 Pedagogische theorieën. Wat gaan we doen Presentatie van de opdracht rondom sensitieve responsiviteit. Power point hoofdstuk 4 kijken en luisteren.
Hoofdstuk 7: Gehechtheid en hechtingsstoornissen
Keuzevak Psychiatrie Les 2. Hechtingsstoornissen
Geïntegreerde schoolverbetering
Richtlijn Pleegzorg Mariska de Baat (NJi) en Marieke van Wesel (De Rading) 12 juni 2015.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
Ontwikkelingspsychologie Ontwikkelingspsychologie = de psychologie van de ontwikkeling van de persoonlijkheid.
Sofie Vantornhout 1BaTPb1.   Inleiding  Hechting bij normaal begaafde en niet-autistische kinderen  Hechting bij kinderen met autistische stoornis.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Vroegtijdige zorgplanning in de thuissituatie Yolanda Hustings Kim Haesen.
Hechtingsproblemen bij kinderen. Inleiding “zoals de biologische moeder haar lichaam aanbiedt om er de menselijke vrucht in te laten gedijen, zo biedt.
GGZ RIBW. GGZ Psy-Portaal Psy-Portaal is gespecialiseerd in de diagnostiek en behandeling van psychische en psychiatrische klachten voor cliënten vanaf.
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
Opbrengst Themadiner 6 oktober 2016
Vluchtelingen en asielzoekers
Family resilience: de basis voor een methode?
Finding ways to promote STI testing among the Afro-Caribbean community
Hoofdstuk “Cognities” Medische Psychologie
Kwetsbare zwangere Stevig ouderschap prenataal Eigen hulpverlener
Agenda: Kennismaken met Team Jeugd: mogelijkheden en verwachtingen 2. Vragen over het Wraparound Care Model 3. Casuïstiek.
Succes in samenwerken hoeft geen toeval te zijn
Ontwikkelingspsychologie
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
HECHTING Wat is hechting Hoe ontwikkelt het zich Gedragsrichtingen
Verwevenheid school- en gezinsproblematiek bij thuiszitters
Culturele Interview.
Samen uit, samen thuis?! Ouderparticipatieve opvoedingsondersteuning in de ambulante werking van centrum voor kinderzorg en gezinsondersteuning te Willebroek.
In de vuurlinie van een pos
ontwikkelingspsychologie
Het opvolgen van (een vermoeden van) kindermishandeling
Transcript van de presentatie:

Dr. Marijke Vandepitte Kinder en jeugdpsychiater, MFC de Berkjes, WINGG Psychodynamisch therapeute IMH specialiste

 Infant Mental Health  Prenataal tot 5 jaar  Emoties  Relaties  Leren  Infant Mental Health visie  Relatie als ‘patiënt’  Preventie en interventie  Optimalisatie van de ontwikkeling van het jonge kind via bevorderen van de kwaliteit van de ouder kind relatie  Relaties die relaties beïnvloeden IMH

 IMH is in essentie een relationele aanpak.  IMH heeft de ervaringen van het jonge kind als uitgangspunt.  4 contexten:  Biologische context  Ontwikkelingscontext  Omgevingscontext  Relationele context Infant Mental Health principes

 Port of entry  Oog hebben voor het non verbale  Oor hebben voor wat jonge kinderen vertellen  Verbindende IMH visie multidisciplinair  Gericht op de alledaagse ervaringen  Begrijpen zonder oordelen  Identificeren van risicofactoren  Identificeren van steunnetwerk  Vroegtijdige interventie aanbieden, voldoende lang met vaste figuren zonder breuken of wisselingen IMH interventies

Een verstoorde gehechtheid is altijd een onveilige gehechtheid. Een onveilige gehechtheid = hechtingstoornis Pleegouders dienen niet te veel betrokken te raken, anders hecht het kind zich te veel. Peuters die opgroeien in verwaarlozende omstandigheden zijn soms niet gehecht aan hun zorgfiguren. Pleegkinderen kunnen hun opgebouwde veilige gehechtheid terug meenemen bij terugplaatsing naar de biologische ouders. Enkele stellingen

 Affectregulatie systeem: van co regulatie naar zelfregulatie  Hechting in balans  Wederzijds proces tussen baby (wenen, lachen,… en ouder (strelen, vasthouden, troosten)  Ontwikkeling van het zelf, los van de ander  Ambivalentie tussen nabijheid en afgrenzing van geboorte Hechtingsproces

 Good enough parenting  Belang van match/ mismatch/ herstel  Sensitieve responsiviteit  Afstemming van activiteit en affect.  Belang van tekorten/ ruimte  Ontwikkelingsdrang en zelfregulatie en zelf herstellende tendensen na verstoringen in ontwikkeling Good enough parenting, Winnicot

 Elk kind hecht zich!  Gehechtheid is een ontwikkelingsmijlpaal  Gehechtheidsnetwerk  Gehechtheid als relatie kenmerk  Veilige gehechtheid  Onveilige gehechtheid  Gedesorganiseerde gehechtheid  Gehechtheid is veranderbaar in 2 richtingen Hechting? Gehechtheid? Stoornis?

Circle of security, Cooper

 Veilig en onveilig hechtingsmodel is een strategie:  Consistent patroon over contexten heen  Veerkracht  Meest optimale aanpassing aan een minder optimale omgeving  Onveilige gehechtheid is geen hechtingstoornis Hechtingsmodellen

 Bij gedesorganiseerde gehechtheid valt de gebruikelijke strategie tijdelijk weg  Ouder is bron van steun en angst  Kind ervaart een probleem waarvoor het geen oplossing heeft, fright without solution  Tegenstrijdigheden in gedrag: afwenden en toekeren, Gedesorganiseerde gehechtheid

 Sfeer van vertrouwen en respect  Continu, herkenbaar en veilig!  Verhoogde flexibiliteit, continuïteit en beschikbaarheid  Regulatie van affecten  Aandacht voor het non verbale en de somatische communicatie  Meer affectief dan cognitief Kenmerken van een veilige hechtingsrelatie binnen hulpverlening

 Verwondering, stil staan, aandachtig luisteren, willen nadenken en weten over binnenkant van de ander  Gevoelens, gedachten, intenties, wensen achter gedrag in beeld brengen  Omgaan met match/mismatch  In het hier en nu van de relatie en de gevoelens hierrond werken  Reflectie vs actie Kenmerken van een veilige hechtingsrelatie binnen hulpverlening

 Maximaal inzetten om op te groeien in gezinsverband  Vader?  Ruimere gehechtheidsnetwerk?  Pleeggezin  Nood aan stabiele gehechtheidsrelaties en continue zorgfiguren  Crisisplaatsingen?  Tijdelijke pleeggezinnen?  Leefgroepleiding? Problematiek van jonge, geplaatste kinderen

 Complex en meervoudig  Kindfactoren:  Regulatiestoornissen als voorloper van ADHD, ODD  Ontwikkelingsachterstand  Onveilige gehechtheid vs ASS  Contextfactoren:  Transgenerationele problematiek  Multi problem gezinnen  Beperkt mentaliserend vermogen  Instabiliteit vaak enige stabiele factor  Perspectief? Symptoomgedrag….kindfactor vs relationeel

 Ouder kind relatie is de patiënt  0 to 3 classificatie als eigen diagnostisch kader  EAS en FEAS  Diagnostiek als port of entry  Ontwikkelingsondersteuning, cfr CAR  Perspectief?  Nastreven van continuïteit in zorgrelaties Diagnostiek bij jonge kinderen

 Het proces van hechting start al voor de geboorte en wordt mede beïnvloed door ervaringen gedurende de zwangerschap.  Vroege relaties zijn bepalend voor de balans tussen veerkracht en kwetsbaarheid en voor het wel of niet ontwikkelen van psychopathologie. Take home messages

 Een vroegtijdige IMH benadering gericht op de ouder-kindrelatie draagt in belangrijke mate bij aan de latere lichamelijke en emotionele gezondheid.  Interventie houdt bij jong kind ook altijd preventie in  Elke interventie is een verlichting bestaand lijden draagt zorg voor toekomstige ontwikkelingspaden  Vertrekken van aanwezige sterktes om mobiliserend op weg te gaan met infant en ouder Take Home messages

 Risicokinderen hebben een samenhangend hulpaanbod nodig. Deze groep is net het meest kwetsbaar en vindt vaak de weg naar goede hulpverlening het moeilijkst.  Zij hebben vaak te maken gehad met breuken in relaties en met discontinuïteiten in hulpverlening, met verwaarlozing/ misbruik en lopen het risico op emotionele en gedrags problemen die hun verdere ontwikkeling kunnen beïnvloeden. Take home messages

 Het is belangrijk om de IMH-visie te integreren, zo niet leidend te laten zijn, in die (geestelijke) gezondheid systemen en bij die professionals die zich bezighouden met zwangere vrouwen en hun partners en met jonge kinderen en hun ouders. Take Home Message