OPVOEDEN IN ESSENTIE Het leven zoals het is? Vanbiervliet Febe 1BaOC3.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Advertisements

Feb 2014 Leiderschap & Professionele Ruimte Joost van der Stoep Organisatiewetenschappen (VU Amsterdam) Organisatie en Personeelsbeleid Rijk (BZK)
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie
Project Jong in De Friese Meren Jongerenparticipatieproject in het kader van de gemeenteraadsverkiezingen 2013 Presentatie 28 augustus 2013 Het PAC, Lemmer.
wat zegt het decreet opvoedingsondersteuning?
Veranderingen in de zorg
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Providerscourse: train the trainer Europees project Hear Me. Aly Gruppen, onderzoeker Lectoraat PMO september 2011.
Jeugd en Diaconaat Federatie van Diaconieën 23 maart 2013.
Ouders Present!  Kinderen die spijbelen geraken gemakkelijker in de grote of kleine criminaliteit  Om ouders meer grip te geven op spijbelsituatie van.
Pastoraal op school.
Kans of complicatie? Het reformatorisch onderwijs en maatschappelijke ontwikkelingen op het terrein van opvoeding en zorg Ridderkerk 2 oktober 2009.
Gewoon opvoeden? Verbeter de wereld! en begin bij de opvoeding.... De Vreedzame Wijk.
Onderwijspsychologie
Opvoeden binnen een eenoudergezin
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Waarom ”vernieuwingsonderwijs” noodzakelijk is!
Opvoedingsproblemen Opvoedingsonzekerheid Opvoedingsspanning
Kies Precies Sanne Nout, Raimond Fraanje. Inhoud Voortraject samenwerking wijk(visie) Sleutelmoment Group Model Building Aanpak Kies Precies programma.
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
Mij een zorg!?.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Open de wereld themadag FODOK en JC
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Informatieavond voor ouders en buurtbewoners.
PEDAGOGISCHE GEMEENSCHAP
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
’ Ondernemend Onderwijs Professionaliseringsbijeenkomst Dinsdag 19 mei 2015 Van Maerlant College.
Het Rijk van Koning Klant
Administrateur-generaal
Op het Vormsel. * Maandelijkse bijeenkomsten * Op verschillende momenten: woe, za vm of nm * Activiteiten in grote groep maar ook in kleinere groepjes.
Geweldloos verzet en nieuwe autoriteit op school Studiedag Poziliv 29 april 2015.
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
 Een plaats waar ze terecht kunnen met zorgen omtrent de opvoeding van hun kinderen, maar ook over anderen thema’s die hen bezig houden (werk zoeken,
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
Nieuwe Autoriteit: Geweldloos verzet
School en Samenleving schooljaar bijeenkomst 1 VQr2 docent: Pascal van schajik med.hro.nl/schpa.
Kind en omgeving Het individu in de context
Callens Stephen.  Hoe vindt men kinderen met riskant probleemgedrag?  Wie zijn de kinderen met riskant probleemgedrag?  SPRINT: het opsporen van kinderen.
Eldering hfdst. 3.3 Het cultureel ecologisch raamwerk
Visie spel en ontmoeting Samenkomst vrijwilligers 10 december 2013
Nestkleven in Hotel Mama: Wanneer ouders en bijna-volwassen kinderen samen onder één dak leven ‘Zoals het klokje thuis tikt’ Studiedag 13 mei 2016 Evie.
EIGEN OPVOEDINGS PROJECT Vrij Katholiek Basisonderwijs Don Bosco Gerdingen.
{ Oudesluis op het web. Oudesluis heeft ongeveer 750 inwoners 25 tot 45: 26% 45 tot 65: 33% 65 en ouder: 10% 2009.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Morele opvoeding en fatsoen. Fatsoen en moraliteit Onderscheid tussen morele normen (grote waarden bv. rechtvaardigheid) en conventionele gedragsregels.
Interculturele klassen, ouders en buurten
Beleid: Federale – Vlaamse overheid
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
DIRECT • RELEVANT • RESULTAAT
Visie ontwikkeling 10 mei 2017.
Naam: Jana Van Wijmeersch 1 BaOc
CKG de kleine parachute
Pedagogische relatie in VO en MBO
Persoonlijk Leiderschap
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
Hoofdstuk 3 & 4 Thema Jongeren.
Doubleren.
Tutorgym.
Romy Tuytens 1BaOc3 Informatievaardigheden
Doubleren.
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Samen uit, samen thuis?! Ouderparticipatieve opvoedingsondersteuning in de ambulante werking van centrum voor kinderzorg en gezinsondersteuning te Willebroek.
Overzicht modules CKG Glorieux
Overzicht modules CKG Glorieux
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Transcript van de presentatie:

OPVOEDEN IN ESSENTIE Het leven zoals het is? Vanbiervliet Febe 1BaOC3

V AN OPVOEDINGSMODEL NAAR ESSENTIE ?  Uitbouw opvoedingswinkel  preventie gedrags- & opvoedingsproblemen verwachtingen ouders belang schoolse prestaties disfunctionele partnerrelatie  Nood aan handzame modellen Belsky Patterson Ecologisch pedagogische model Sociaal-interactioneel model

O PVOEDING : RELATIES, THEMA ’ S & CONTEXT  Parent Management trainingen jongeren in leefgroepen ouders cursus  Leven ‘met’ dus leren ‘van’ elkaar  Samenleving: verbinding ouders & kind

I NTER - ESSENTIE  Opvoeding = inter-afhankelijkheid = interdependentie  Inter-essentie voorwaarde opvoeden  Belsky asymmetrische waarde

R ELATIE ALS ESSENTIE ?  Relatie is enkel een grondwaarde  Altijd een thema aanwezig  vormt taak van ouder  Haim Omer model om geweldloos communiceren te parafraseren

G ELUK IS OOK NIET ALLES G ELUK  Tevreden zijn met huidige levensomstandigheden leven op dit moment  Streven naar geluk is kwetsbaar C ONTENT  Richting  samen-richten  Stabieler  Duurzamer

V RIJ VAN VERLANGEN, VRIJ VAN VERWACHTING ? VERLANGEN Ouderlijke verlangens V ERWACHTING Explicieter & dwingender J AN G EURTZ  Ouders verantwoordelijk  Moeilijke uitdaging  Ruimte creëren voor kind

O PVOEDEN IN MEERVOUD  Gezin als samenleving evolueren  Leren leven in meervoud van pedagogische systemen  In tijdsgewricht harmonie tussen mens en aarde ver te zoeken  Kwestie van de vele lagen af te pellen ENKELVOUDMEERVOUD

TERUG NAAR HET KIND  ‘ik’ met vallen en opstaan  Uitnodiging kind toon mij de wereld leg mij de wereld uit onderwijs mij  Essentie is overeenkomst leeftijd temperament talent kind

O PVOEDEN IN ESSENTIE

INFORMATIEVAARDIGHEDEN SADANopdracht ‘15 Vanbiervliet Febe 1BaOC3