Inleiding Communicatiekunde Hoorcollege 3. Voorlichting mensen in staat stellen tot een zelfstandige en bewuste menings- en besluitvorming m.b.t. een.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Concercommunicatie middelen
Advertisements

Lessen uit het Noorden 2 februari 2011 “Op weg naar huis bijeenkomst”
ASSISTENTIE bij leerlingen. 3 In de praktijk Assistentie Assistentie bij leerlingen 1 De kern van het preventief systeem van Don Bosco 2 In het opvoedings-
Je bent wijs als je van ieder mens leren wilt.
Men vraagt zich af waarom …??
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Wordt de patiënt door ICT ondersteund in het vervullen van zijn behoeften(zijn leefwereld)? Wouter Meijer 4C-able BV.
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Samen maak je de vereniging ROHDA-Raalte Presentatie leden 2 november 2011.
Kun jij de plusklas aan?.
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Dataverzamelingsmethoden
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
MVO en public relations
coaching Geschiedenis u ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: –koets; koetsen koets; koetsenkoets; koetsen.
detaillistenpromotie
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Reuel Gregorius Aza Lemmer Quan Vu
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Spraak Organiseren Digitaal Werken & Archiveren in ketencontext
Oversteken van een T-kruispunt Doelen : - bespreken van eventuele alternatieven - belang en functie interpreteren en toepassen - steeds ‘recht’ oversteken.
Marketing & Logistiek 6 atheneum.
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
Oriëntatie op Communicatiekunde Hoorcollege 6. Definitie: Medium Een medium is een technisch of fysisch middel om een boodschap om te zetten in signalen.
Sensibiliseringsbrieven.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
SCHELDESYMPOSIUM | 26 november 2015 SCHELDESYMPOSIUM 26 november 2015.

Lastige situaties bij het coachen van groepen
Oic no go casus watch?v=vVuGEUuCP5k.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Communicatie & Relatie
Leren volharden en doorzetten Ruzie en moeilijkheden niet zien als reden om op te geven, maar als kans om aan de relatie te werken.
Dienstenmarketing Week 4.
Certificering van assetmanagement
Zin!Ja Hasselt 21 april  Informatie die de ontvanger aan de zender overdraagt in reactie op de communicatieactiviteit van de zender  Een.
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Naar een professionele communicatie cultuur en profilering van de school.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Een goed product maken is niet genoeg …
Een situatie uitgelegd vanuit ‘De Wereld van Verschil’
Verzorg jezelf: Do´s & Don´ts
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Gendo Workshop Promotie Open Source en Open Standaarden in het MKB
Grip op veiligheid en risico’s op de werkplek en het voorkomen van verzuim Hoe zorg ik voor een goed beleid om (financiële) risico’s van veiligheid zoveel.
Communicatie Opletten, meedoen en meedenken
Het loopbaangesprek.
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
Communicatie 5e les.
TC Heeze & Veiligheid nog een keer
Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
Risico’s bij het afspel
Men vraagt zich af waarom …??
Nee Zeggen!.
Dataverzamelingsmethoden
Voorlichting, advies en instructie
Module Communicatie M1 Bijeenkomst 1
AGRESSIE Les 3.
Basics over communicatie
Factoren die het communicatie proces beïnvloeden
Beleid en regelgeving Les 1.
Opvoeden met Stephen Coveys 7 eigenschappen
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
Levensbeschouwing Ideale school Kwartiel Bijeenkomst 1.
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
Burgerschap Thema: politiek
Transcript van de presentatie:

Inleiding Communicatiekunde Hoorcollege 3

Voorlichting mensen in staat stellen tot een zelfstandige en bewuste menings- en besluitvorming m.b.t. een concrete situatie

Public relations stelselmatig bevorderen van wederzijds begrip tussen een organisatie en haar interne en externe publieksgroepen

Propaganda zender probeert mensen over te halen tot het navolgen van gedachten of idealen op het terrein van politiek, godsdienst, opvoeding of consumptie

Beïnvloeding (1) Niveau:gericht op:typisch voor: cognitiefkennisvoorlichting affectiefattitudepublic relations conatiefgedragpropaganda

Beïnvloeding (2) Niveau:doel:gepaste stijl: cognitiefinformatiezakelijk affectiefacceptatierelationeel conatiefintentiewervend

Relationele communicatie de ontvangers aanspreken begrip tonen voor hun wensen/belangen gemeenschappelijkheid benadrukken verwijten e.d. onpersoonlijk formuleren

Voorlichtingsbrochure “Voor een veilige oversteek” “Voor een veilige oversteek”Situatie, aanleiding “Overzichtelijke kruispunten” problemen; acties overheid “Max. snelheid 60 km/h”problemen; acties overheid “Brug en sluis”probleem; gedragsadvies “Parkeren”probleem; gedragsadvies “Neem de tijd”samenvatting adviezen

“Voor een veilige oversteek” deel “Brug en sluis” Reizigers.. kunnen.. te maken krijgen met een openstaande brug.. Daardoor raken veel mensen geïrriteerd; u bent immers graag op tijd.. dat veel mensen snel.., gehaast.. en daarmee zichzelf en anderen in gevaar brengen. Het is beter rekening te houden met een openstaande brug.

“Voor een veilige oversteek” deel “Neem de tijd” De drukte.. vraagt soms enig geduld... Wie de boot niet wil missen gaat op tijd van huis. Dan hoeft u zich niet te haasten, kunt u rekening houden met.., en heeft u alle tijd om.. over te steken en maakt u bovendien kans op een legitieme parkeerplaats... de kans dat u zelf en de medeweggebruiker zonder ongelukken aankomen, is daarmee aanzienlijk groter.

Overheidscommunicatie naar een transactionele overheid Samenlevingtrends in de overheidscommunicatie seculariseringgerichtere sturing individualiseringindirectere, procesmatige sturing juridisering(tegengaan door) meerzijdige sturing mondialiseringvan centrale sturing naar zelfsturing informatiseringsituationele, transactionele sturing multiculturaliteitgefaseerde sturing