Overzicht Dudoc onderzoek  Presentatie voor cTWO. Doel: een beeld geven van mijn onderzoek.  23 april 2009  Christian Bokhove.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Advertisements

Meerwaarde werken met ICT bij wiskunde
Sander Claassen Nationale Wiskunde Dagen 2012
Meerwaarde werken met ICT bij wiskunde
ICT tussen hoop en vrees
Sjef van Gisbergen St. Gregorius College Freudenthal Instituut Utrecht
Van idee tot digitaal materiaal
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Lesgeven en begeleiden
Werkpakket 5: Evaluaties Dirk Tempelaar. Werkpakket 5: Evaluaties Activiteiten Werkpakket 5 Aansluitmonitoren Wiskunde, Statistiek, …. Kwaliteitsonderzoek.
ICT & algebra – oefenen en toetsen
Wiskundemethoden: (g)een oplossing?
Sander Claassen Nationale Wiskunde Dagen 2012
Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool
Algemeen didactische principes van e-leren Wouter Hustinx Coördinator ICTO-expertisecel
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
WELP, wat hebben we geleerd? Implementatie en ontwikkeling afsluiting studie(mid)dag.
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
Bijeenkomst bedrijfsleven en onderwijs SLEBB Examenmix 20 januari 2010.
Studiemiddagen NT2-toetsen 23 april Koning Willem I College
WisWeb op KIC2002 woensdag 10 april Freudenthal Instituut.
WELP, ict implementatieproject Wiskunde En LesPraktijk studie(mid)dag woensdag 26 november 2003.
Welkom.
Moderne Wiskundedag 8 maart 2012.
‘Van mini-PW naar PW en verder’
Hands On: leren binnen handbereik
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Rekentoets Klas 3 schooljaar Klas 4 schooljaar door J
Informatiebijeenkomst
Kritische dialoog: Digitalisering in het aanbod bewegingsonderwijs
PRESENTATIE ONTWIKKELING NIVEAU 4 OPLEIDING. Wat hebben wij tot nu toe gedaan Er zijn drie bijeenkomsten geweest met docenten Mondriaan, Haagse Hogeschool,
Geef deskundige docenten de vrijheid! Themawerkgroepen rekenen.
Feedback Wat Soorten Door wie
Algebra met Inzicht Bijeenkomst 11 december 2009.
Presentatie Project Kennistoetsbank Pedagogisch Werk 1 oktober 2015
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
Ranking Tasks in de natuurkundeles Ron Vonk WND-conferentie natuurkunde december 2009.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
ONDERZOEK NAAR PROFESSIONALISERING VAN EN DOOR LECTOREN 17 april 2014 Jaarcongres Vereniging Hogescholen, Den Bosch.
Wiskunde op het Cygnus OPEN HUIS.
Differentiatie Vaksessie WISKUNDE. Het theoretisch kader van differentiatie.
Overzicht Dudoc onderzoek  “wijze waarop ICT ingezet kan worden bij het verwerven, oefenen en toetsen van algebraïsche vaardigheden, gericht op de overgang.
Mentorproject/Coachingsproject Fioretti College Veghel.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Actuele ontwikkelingen in het bètaonderwijs in de opleiding, ondersteund door SLO? Maarten Pieters.
Bokhove, Van Stiphout, Bruin-Muurling Wiskunde op de drempel Onderzoeken naar algebraïsche vaardigheden Christian Bokhove (SMC / FIsme) Irene van Stiphout.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Studiedag NvvW D4 - Algebra en symbol sense in een digitale omgeving Christian Bokhove (St. Michaël College, FIsme) Als het gaat om algebra zijn zowel.
Welkom! iPad in de brugklassen 26 mei De meerwaarde van de iPad in de les
Overzicht Dudoc onderzoek “wijze waarop ICT ingezet kan worden bij het verwerven, oefenen en toetsen van algebraïsche vaardigheden, gericht op de overgang.
Differentiatie.
Presentatie EduCheck SOML
Profielproduct Naam auteur(s) Erwin Udo MSc. Vakgebied
Examentraining Kunst Algemeen Havo
Stappenplan modulebeschrijvingen schrijven
Groepswerk Eén werk! = Eén cijfer?.
Burgerschap meten Bevordering van sociale en maatschappelijke competenties van leerlingen Identificatie van werkzame aanpakken en de randvoorwaarden waaronder.
Assessing symbol sense in a digital tool
Feedback geven en krijgen
December 25, 2018.
Toetsing Vakdidactiek 2.
Flitsbijeenkomsten November 2016 Ernie Schouten Harco Weemink
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
kenniscarrousel peerassessment
Cijferloos lesgeven bij talen
Leergang LOB: verdiepingsmodule
Transcript van de presentatie:

Overzicht Dudoc onderzoek  Presentatie voor cTWO. Doel: een beeld geven van mijn onderzoek.  23 april 2009  Christian Bokhove

Wie ben ik en wat doe ik  Christian Bokhove  10 jaar docent wiskunde/informatica onder- en bovenbouw  8 jaar ICT-coordinator (daardoor nu minder les)  St. Michaël College te Zaandam  Woonachtig te Enkhuizen  Promotieonderzoek Dudoc. Vier jaar 0.6 FTE. ( vanuit de vakvernieuwing.

Probleemstelling  Aansluiting VO-HO Algebraïsche vaardigheden Instaptoetsen e.d. (NKBW, 2007; Tempelaar, 2007; Vos, 2007)  Gebruik ICT Kansen en mogelijkheden. Visiedocument cTWO (2007): “Use to learn” vs. “Learn to use” ICT als hulpmiddel Position statement NCTM (2008)

Onderzoeksvraag  Op welke wijze kan ICT worden ingezet bij het verwerven, oefenen en toetsen van doorstroomrelevante wiskundige vaardigheden.  Er zijn drie onderdelen ICT tools 1. ICT tool use Verwerven, oefenen en toetsen > 2. Formative assessment Doorstroomrelevante wiskundige vaardigheden. Gezien de probleemstelling een focus op 3. Algebraïsche vaardigheden

Kaders (niet uitputtend) Assessment ICT tool useAlgebraic skills Basic skills Procedural work Local focus Algebraic calculation Algebraic Expertise Symbol sense Strategic work Global focus Algebraic reasoning

Criteria voor tools 1. Ik heb een evaluatie instrument gemaakt voor het evalueren van software tools voor het verwerven, oefenen en toetsen van algebraïsche vaardigheden. Het instrument is gebaseerd op een raamwerk met drie pijlers: tool use, assessment en algebraic skills. Dit instrument is extern gevalideerd door 27 nationale en internationale experts op de diverse gebieden.

Beoordeling tools en keuze 2. Op basis van dit instrument heb ik alle beschikbare tools aan een analyse/beoordeling onderworpen. Deze scoring is ook door een expert (Chris Sangwin, Uni. van York) gedaan en ik heb hiermee een vastgesteld wat de mate van "agreement" was (Krippendorffs Alpha). Dit leverde een toolkeuze op.

10th january 20088

Prototype gemaakt 3. In deze tool heb ik vervolgens een prototype van een digitale toets gemaakt waarin de drie pijlers van mijn onderzoek, te weten tool use, assessment en algebraic skills, samen komen. De items voor de toets hebben tot doel om zowel basic skills als algebraïsch inzicht, te toetsen/oefenen. Symbol sense > Arcavi.

Digitale toets 

Inzet prototype 4. Het prototype was onderwerp van vijf 1-to-1s met leerlingen (Laila, Maarten, Ilja, Babette, Arjen),en één met experts (Lio Pepijn). Dit is nu in uitvoering, heden nog één te gaan. Doel van de 1-to-1s was : - om te zien of de omgeving symbol sense “gedrag” (of gebrek eraan) weet te “vangen”. - om commentaar te krijgen op zaken als layout, gebruikersvriendelijkheid, de content zelf alsmede de op punten gewenste feedback in de tool. Dit laatste staat het meest centraal in de volgende cycle. Waar kan zinvolle feedback worden toegevoegd? Uiteindelijk levert dit een gereviseerd prototype op.

13

Inhoudelijke focus Vier categoriën opgaven: 1. Vergelijkingen met met links en rechts dezelfde factor herschrijven 2. Irrelevante deelexpressies afdekken

Vier typen opgaven (vervolg) 3. Kwadraten (en hogere machten) niet uitwerken 4. Overeenkomstige factoren zien

16

17

18

19

Vervolg  Feedback gaat over assessment. Soorten Feedback (Hattie & Timperley, Uni. Waterloo) Corrective Procedural Syntactical Meer..  Revisie van het prototype (plus feedback)  Inzetten in twee groepen van ca. 15 leerlingen om meer inzichten te krijgen in: symbol sense, gebruik tools, rol van feedback 20

Alle clips op een rij 21