Het openen van de black box van ontwerponderzoek Een bijdrage vanuit het project Onderzoek in Beweging Laura Tamassia UC Leuven-Limburg Congres voor Lerarenopleiders.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

Zullen we het over opleidingsdidactiek hebben? bijvoorBeeld over exemplarische opleidingsdidactiek? Jo van den Hauwe Bart van der Leeuw HSN 25 Den Haag,
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Geïntegreerd werken in OH Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 14, 25, 30, 35, 39 … 1.
Ouders & School “Ouderbetrokkenheid in het secundair onderwijs” Promotoren: Prof. Dr. Piet Van Avermaet Prof. Dr. Ruben Vanderlinde Onderzoekers: Celine.
ODC 2005 PWO EWI … Europese projecten Prioritaire nascholingen TOS 21
Mobiliteits Academie Formule V Htas Project Formule V.
St. Trudoschool Vindplaats techniek.
Techniek en Twente (W&T) een vakoverstijgend project
4. uitvoeren, monitoren en testen
Didiclass - beginnen met
Samenwerking rond onderwijs. 1 Dit kan u verwachten: 1)Voorstelling van het onderwijsproject 2)Wat zijn de succesfactoren voor het welslagen van een dergelijk.
Professionaliseren van leerkrachten Reflectieve methodiek Januari 2014
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Informatiekunde ‘project Informatiewetenschappen’ 7 november F. de Vries Website Evaluatie.
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Kees van der Eem Team ICT Gouda ID college
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
School Video Interactie Begeleiding
PROJECT KEUZEPROCESSEN
Brede School Update AV 8 juni Brede school – Waar gaat het over ? Doel: –nieuwe school –maatschappelijk engagement, integratie Middelen –PPS-structuur:
Kom verder. Saxion. Kijk op de praktijk! HSN- Brugge -15 november 2014 Maaike Vervoort.
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
De lerarenopleider gepositioneerd
‘Het kan wel’ Erik de Ridder, wethouder gemeente Tilburg.
Welkom op de 2de VELOV-conferentie Hasselt, 26 februari 2015
Reflecteren over leer-en onderwijsstijlen
Computers in scheikunde onderwijs Nataša Brouwer en Wolter Kaper AMSTEL Instituut NVON Congres 2002.
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
HET BEROEPSPROFIEL VAN DE LERAAR ALS BLACK BOX
Onderzoek in beweging in de klas en in de lerarenopleiding
High Performing Teams De Kunst van het Bewegen drs. Eric Slager.
Pedagogische theorieën
Studiedag Basisonderwijs Provincie Vlaams-Brabant 12/11/2015 Departement Onderwijs en Vorming WAT IS STEM?
Productbespreking 2 la 3 1 december Goed: Relevante onderwijsvernieuwingen! Marcia: handelingsgericht werken Manon: actief leren Sandra: betekenisvol.
Niets is wat het lijkt.
Programma Vaststaande workshop  Link/relatie met opleiding Taalexpert:  Toepassen van taalbeleid op de aanwezige niveaus:  leerling – groep – school.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Landelijke raad 12 december 2015 Toelichting op de belangrijkste onderwerpen van de agenda.
Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info?
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Uitwisselbijeenkomst 21 april Opleiden tot docent.
Meerwaarde van samenwerking LOP Diest Oa in detecteren en oplossen van gekende en onverwachte problemen van anderstalige nieuwkomers.
Inzetten op diversiteit in grootstedelijk onderwijs Keuzemogelijkheid binnen het universiteitsbrede OPO diversiteitsstage (O0A96A, titularis prof. E. Claes)
Onderzoek en hogeschool waarom, wat en hoe bert mulder | informatie, technologie en samenleving.
Doorstroom mbo-hbo Dr. José Mulder. NRO-onderzoek om te kijken hoe overgang mbo-hbo verbeterd kan worden Fase 1: wat is er reeds bekend? Fase 2: monitoren.
Rollen binnen het werkplekleren
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Programma Uitleg waarom tablets/snappet
Ouderraad laat van zich horen!.
Co-Teaching: Hype of blijvertje?
LOP Turnhout BaO 21/03/2017 Armoede en school LOP Turnhout BaO 21/03/2017
3. Maar zo zien we niet alles, en bovendien is het beeld vlak.
Creatief Ketengericht Ondernemen
Elke Dag Samen een Beetje Beter.
AndréKuipers Ben Feringa Steve Jobs Excellentie programma
Fase 1: Redenen moeizame overgang … volgens werkveld …
U-Talent Academy Uitdagend bèta onderwijs in 5 en 6 vwo op school én op de universiteit.
Sonja Peeters (a.i. Mieke Goos), Anne Decelle: UCLL Lerarenopleiding
PWO Mieke Goos, Anne Decelle: UCLL Lerarenopleiding
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Onderzoeksgemeenschappen en ervaren onderzoekers professionaliseren lerarenopleidingen
Welkom op de voorlichtingsavond voor TTO en Gymnasium
Creatopia| Basisonderwijs
Actieonderzoek.
Spel en beweging in het onderwijs
INSPIRATIEBIJEENKOMST Positief Onderwijs
Ontwerpend onderzoek.
MOOC IN CLIL Kathy Demeulenaere
Transcript van de presentatie:

Het openen van de black box van ontwerponderzoek Een bijdrage vanuit het project Onderzoek in Beweging Laura Tamassia UC Leuven-Limburg Congres voor Lerarenopleiders 2016 VUB Brussel, 4 februari 2016

Onderzoek in Beweging? SoE-Project 2 jaar, interdisciplinair team lerarenopleiders 1.Didactiek van onderzoek op school verrijken (interesse-vorming) 2.Toekomstige leerkrachten vormen i.v.m. onderzoek SoE-Project 2 jaar, interdisciplinair team lerarenopleiders 1.Didactiek van onderzoek op school verrijken (interesse-vorming) 2.Toekomstige leerkrachten vormen i.v.m. onderzoek

De twee gezichten van onderzoek Leerlingen en (toekomstige) leerkrachten zien meestal één gezicht. Uitdaging: het andere gezicht ook zichtbaar maken Leerlingen en (toekomstige) leerkrachten zien meestal één gezicht. Uitdaging: het andere gezicht ook zichtbaar maken Bruno Latour Science in Action, Harvard University Press (1987) focus op onderzoekspraktijk

Black Boxen van onderzoek Bruno Latour Science in Action, Harvard University Press (1987) 1.onderzoekspraktijk -> concrete casussen 2.authenticiteit -> onderzoeksartefacten 3.interesse-vorming -> exploratie 4.complexiteit & diversiteit -> visualisaties 1.onderzoekspraktijk -> concrete casussen 2.authenticiteit -> onderzoeksartefacten 3.interesse-vorming -> exploratie 4.complexiteit & diversiteit -> visualisaties

Onderzoek in Beweging is zelf een black box! Dimensies: Wie? (mensen) Waar? (plaatsen) Hoe? (activiteiten) Wanneer? (agenda/aanvraag) Wat? (project???) Dimensies: Wie? (mensen) Waar? (plaatsen) Hoe? (activiteiten) Wanneer? (agenda/aanvraag) Wat? (project???) Heeft vorm gekregen door (ontwerp) onderzoek ! Heeft vorm gekregen door (ontwerp) onderzoek !

Trajecten in de lerarenopleiding 3 fasen De student: 1.ontdekt zelf de wereld van onderzoek 2.begeleidt anderen bij de ontdekking van de wereld van onderzoek 3.als onderzoeker en innovator, ontwerpt en test nieuwe opdrachten

Voorstel trajecten

Voorbeeld (uit try-out)

Conclusie & Reflectie Complexiteit en diversiteit, ook in klein ontwerponderzoeksproject Breder dan verwacht Complexiteit en diversiteit, ook in klein ontwerponderzoeksproject Breder dan verwacht Eigen praktijk publiek maken Studenten meenemen in ontwerponderzoek Eigen praktijk publiek maken Studenten meenemen in ontwerponderzoek Onderzoek doen ≠ ‘het stappenplan’ volgen Planning én omwegen, samenwerking én discussies, … Authenticiteit & echtheid in didactiek Onderzoek doen ≠ ‘het stappenplan’ volgen Planning én omwegen, samenwerking én discussies, … Authenticiteit & echtheid in didactiek Documenteren van eigenheid van SoE-project Documenteren van eigenheid van SoE-project Didactiek = het laten zien (van onderzoek)