De rol van de schoolcontext, kwetsbaarheid en individuele slachtofferervaringen op school. Anjuli Van Damme Lieven Pauwels
Onveiligheidsbeleving bij adolescenten Onveiligheidsbeleving vanuit een schoolcontextueel model
Stelling 1: Achtergrondkenmerken van jongeren (geslacht, scholingsgraad en schoolse vertraging) en hun gezin (lage SES, immigratieachtergrond en eenoudergezin) hebben een onafhankelijke invloed op de onveiligheidsbeleving van jongeren. Stelling 2: Structurele kenmerken van scholen (etnische heterogeniteit, negatief sociaal klimaat en blootstelling aan slachtofferschap) hebben een positief effect op de onveiligheidsbeleving van jongeren. Stelling 3: Individueel slachtofferschap van geweld op school heeft een sterke invloed op de onveiligheidsbeleving van jongeren, onafhankelijk van de overige variabelen uit voorgaande stellingen. Stelling 4: De toevoeging van individueel slachtofferschap van geweld op school reduceert de effecten van individuele achtergrondkenmerken en kenmerken van de schoolcontext.
Slachtofferenquête onder jongeren uit het tweede jaar secundair onderwijs te Lokeren ◦ ASO 53,9 % ◦ TSO 22,1 % ◦ BSO 17.3 % ◦ BUSO 6,6 % 50,9 % jongens49,1% meisjes
Minder onveiligheidsbeleving dan bij volwassenen. Groter onveiligheidsgevoel bij meisjes dan bij jongens. Onveiligheidsgevoel even groot in alle studieniveau’s.
Zijn er nog vragen?