Medicalisering Laura Cuperus, Lindy Fransens, Kadjal Ramsanjhal, Lisanne Damsma, Thirza Sijtsma en Mariska van Es.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Jongeren blijken vaak wel te weten wat gezond is, maar het ook uitvoeren is een volgende stap. We maken namelijk de hele dag door keuzes en worden continue.
Advertisements

Masterroute Sociologie van Gezondheid, Welzijn en Zorg
7.3: Trampolinebed of hangmat? Intro HC Opdracht HW + nakijken.
Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
Workshop OGW in de klas..
Masterroute Sociologie van Gezondheid, Welzijn en Zorg
De tweede leerweg Luc Vandeput KHLeuven November 2013.
Opvoeden binnen een eenoudergezin
1 van 4 51 Maatfles ontwerpen Opdracht 1: Overleg met elkaar in welke van de zes voorwerpen jullie denken dat het meeste water kan. Maak dus een schatting:
Sjoerd Kooiker (met dank aan Josje den Ridder)
Programmeren met If This Then That (IFTTT)
Ik zie… Ik zie… wat jij niet ziet
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
met studievaardigheden
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 3.
Opdracht workshop.  Maak met je groepje 2 filmpjes over de verblijfsfase  1 filmpje zoals het hoort en 1 filmpje met verborgen fouten erin.
Reclame Masters | Ik en reclame!
WAT IS HET BBP (1/3)? Les 1 1. WAT IS HET BBP? bbp als maatstaf van econ. groei bbp-groei op lange termijn bbp-groei op korte termijn (conjunctuur) 2.
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
ONDERZOEKSVAAR DIGHEDEN 3 Instituut voor Sociale Opleidingen.
Vrijheid.
Les natuur en techniek, maandag en dinsdag groep 5 en 6
Overstromingen in Jakarta Waarom deze megacity regelmatig onder water staat.
SPH voltijd Ethiek 2: Verantwoording Werkcollege 1 kwartaal 3: introductie Corstin Dieterich L
1. EVEN VOORSTELLEN… LEERDOELEN Je weet wat een bank is en doet. Je kent de (financiële) gevolgen van rood staan, kopen op afbetaling en een lening afsluiten.
EVEN VOORSTELLEN… Je kan een inschatting maken van de prijs van een product. Je beseft dat reclame invloed heeft op wat je besteedt. Je weet wat een.
Paulien Verschoren Groep psychische stoornissen 1BaOC4
Welkom! 1300korte kennismaking 1315korte inleiding Social Work 1330aan de slag met een concrete beroepssituatie 1530presentatie a.d.v. een postersessie.
1 Mijn Geldzaken. EVEN VOORSTELLEN… Weet jij hoeveel geld je op dit moment hebt op je rekening?
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Meten is weten? Do’s en don’ts van mondeling examineren Lisa De Jonghe Dienst Onderwijs Geneeskunde.
1 Mijn Geldzaken. EVEN VOORSTELLEN… Na vandaag… Weet je wat een bank is en doet. Weet je waarom inzicht in je bankzaken belangrijk is Ken je de (financiële)
Inkopen van voeding Ranjana de Vries Wat gaan we doen deze les? Lesdoelen Inleiding op het onderwerp Opdracht Pauze Poster presentatie Kahoot.
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
Thema 3 hoofdstuk 2 Verplegen van zorgvragers met beperkingen door visus stoornissen.
Voeding en hygiëne Ranjana de Vries 24 november 2015.
M AATSCHAPPIJLEER Paragraaf 9 Bladzijde D E E UROPESE UNIE Kijkvragen: Waarom besloten Europese landen om samen te gaan werken? Welke twee namen.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Kleding wassen, drogen en strijken Ranjana de Vries Dinsdag 5 januari 2016.
Burgerschap – H. 1 Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.5 Jij en ik zijn gelijk.
Nieuwe technologische toepassingen in de zorg.
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Wat gaan we vandaag doen?
Plan van Aanpak Werken in stappen.
Ondernemingsvormen.
Anatomie en Fysiologie
Creatief Ketengericht Ondernemen
Passend onderwijs.
Sterk met je eigen sociaal netwerk
Nieuwe technologische toepassingen in de zorg.
Les 5: Het marketingplan
Schuldig of onschuldig?
E-learning, E-health & Domotica
Maatschappijleer Nadya Karim
Doeke en Annegreet, studenten van de NHL: leraar aardrijkskunde
Experimenteren.
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Hoofdstuk 1 Hoe gedraag ik mij?
ADL 31 mei 2016 Berthe/Mirjam.
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Berichten in de media Mediaboodschappen.
Leerwinstmeeting 22 november Lemerlerveld CKO & SLO
Gedragsproblemen en stoornissen
Intensieve begeleiding
Begeleiden les 1.
Sterk met je eigen sociaal netwerk
Berichten in de media Mediaboodschappen.
nibi conferentie 2019 Annnemieke Gemmink, CLV
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Transcript van de presentatie:

Medicalisering Laura Cuperus, Lindy Fransens, Kadjal Ramsanjhal, Lisanne Damsma, Thirza Sijtsma en Mariska van Es

Inhoud  Leerdoelen  Medicalisering  Gevolgen  Opdracht  Film tros radar  Stellingen  Mentimeter  Controleren leerdoelen

Leerdoelen - De student kan aan de hand van een voorbeeld uitleggen wat medicalisering betekent. - De student kan een mening vormen over medicalisering. - De student kan de gevolgen van medicalisering benoemen. - De student kan medicalisering koppelen aan de praktijk.

Medicalisering “een overmatige bemoeienis van de geneeskunde met het menselijk leven”

Gevolgen  Volgens Ilich:  Iatrogenese betekent letterlijk; gezondheidsschade veroorzaakt door de gezondheidszorg.  Negatieve gevolgen van medische ingrepen.  Door medische bemoeienis worden mensen steeds minder verantwoordelijk voor zichzelf en voor elkaar.  Tegen pijn, ziekte, lijden en dood worden behandeld of uitgesteld.

Opdracht. - +/- 6 groepen vormen - Kritische beroepssituatie bedenken Eisen:  Waar speelt het probleem zich af?  Wie zijn er bij betrokken? Wees zo concreet mogelijk! Tijd:+/- 20 min. 10 min bedenken, 10 min presenteren

Filmpje Tros radar

Stellingen ‘De medicalisering van de samenleving heeft uiteindelijk meer voordelen dan nadelen’

Stellingen ‘internet is de grootste oorzaak van medicalisering’

Mentimeter   En vul de code in.

Controleren lesdoelen - De student kan aan de hand van een voorbeeld uitleggen wat medicalisering betekent. - De student kan een mening vormen over medicalisering. - De student kan de gevolgen van medicalisering benoemen. - De student kan medicalisering koppelen aan de praktijk.

Bedankt voor jullie aandacht! Zijn er nog vragen?