PROFESSIONALISERINGSPALET VOORTGEZET ONDERWIJS 2015 - 2017 PROFESSIONALISERINGSPALET VOORTGEZET ONDERWIJS 2016 - 2018.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
In gesprek over het schoolleidersregister VO
Advertisements

Femke Geijsel, Monique Volman, Wouter Schenke VO-congres 2014
OPLEIDER IN SCHOOL EEN PROJECT VAN DE PABO HANZEHOGESCHOOL GRONINGEN EN HET SCHOOLBESTUUR VAN DE GEMEENTE GRONINGEN.
Waarom de MEL? Toename (na-)scholing leraren masterniveau
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
Wat komt er zoal bij kijken?
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
Etty Hillesum Lyceum, Deventer Locatie: Het Vlier
INNOLEREN Innoveren Leren. Essentie Innoleren Innovatie bevorderen bij MKB. Maakindustrie in de Achterhoek Samenvoegen van ondernemers en studenten. Wederzijdse.
Techniek en Twente (W&T) een vakoverstijgend project
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
1 Combinatiefuncties in het onderwijs Presentatie door de landelijke projectgroep combinatiefuncties onderwijs Tbv de gemeenten die versneld toetreden.
Het sectorprogramma ICT-onderwijs in Nederland
Hogeschool Gent. Missie De Hogeschool Gent wil excelleren in onderwijs, onderzoek, dienstverlening en beoefening van de kunsten. Via de competentie van.
Onderzoek de school in Welke samenwerkingsvorm past bij mijn project?
Datum universitair onderwijscentrum groningen Presentatie onderzoeksproject TCCR, 23 juni 2009 Siebrich de Vries,
Petra Verhagen (ISS-CMV) Dorris Direks (IPS-VD)
Academische lerarenopleiding primair onderwijs
van schoolopleiders en instituutsopleiders
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Ijsselronde-pabo opleiden doe je samen.
Op weg naar de goede vraag SIA RAAK-Publiek project
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
Werkconferentie Passend Onderwijs 30 maart 2009 Bijeenkomst voor algemeen directeuren van : PO: WSNS Hoorn-1, WSNS Hoorn-2, WSNS De Streek VO: SWV VO-SVO.
Een project van de Korengroep
moderniseren van het curriculum.
Communicatie & Educatie Variant
Loth van Veen Annemieke Offerman Joris Borgdorff
Leren in de beroepspraktijk
De Amsterdamse Lerarenagenda PO en VO
Worldschool. Wat is Worldschool?  Voortgezet onderwijs  Ontwikkelingslanden  Wereldwijde partners  Deskundigen uit verschillende landen  Deskundig.
Academie voor Onderwijsleiderschap 16 april
Samenwerken aan strategisch personeelsbeleid
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Masterclass Duurzame inzetbaarheid & Mobiliteit. Werkgroep DI waarin management, staf en ARBO waar verbinding van de organisatie op het gebied van DI.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
ONDERZOEK NAAR PROFESSIONALISERING VAN EN DOOR LECTOREN 17 april 2014 Jaarcongres Vereniging Hogescholen, Den Bosch.
Voorlichtingsavond ILO 16 februari 2016 Interfacultaire Lerarenopleidingen (POWL)
Grenzen verleggen door talentgericht werken in de klas! In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt er hard gewerkt aan de.
Aantekening Onderzoek & Ontwerpen ECENT-vakvernieuwingsconferentie 12 mei 2011 Jan van der Veen en Marieke Rinket
Regiobijeenkomsten november / december 2015 Ruud van Leeuwen.
"Zorgen dat leren werkt: het E-model“ 19 APRIL 2016 'S-HERTOGENBOSCH.
VU medisch centrum Academische Werkplaats Jeugdgezondheidszorg Noord-Holland VUmc / EMGO+ Instituut, afdeling Sociale Geneeskunde, sectie JGZ Marlou de.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
Twents Meesterschap in actie: Opleiders en docenten samen aan de slag ECENT-vakvernieuwingsconferentie 4 juni 2010 Jan van der Veen
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing BSL De.
Ontwerplabs Academische Opleidingsschool Amsterdam.
6 september 2012 Heb jij genoeg ruimte om je werk goed te doen? Ans Jansen.
Waardebonnnenactie PBC/ provincie SESAM academie |
Centraal inwerkprogramma docenten HAN
Uitwisselingsdag Meer goed opgeleide leraren in de schooltalen
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Kenmerken NLT Interdisciplinair keuzevak Tweede Fase
Van startbekwaam naar …..
Daphne Keller 30 augustus 2017
Isabelle Sprengers Profiel: Organisatie
OECR Onderwijskundig Expertise Centrum Rotterdam.
Opstart leernetwerk vaardigheidsontwikkeling
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Onderzoeksgemeenschappen en ervaren onderzoekers professionaliseren lerarenopleidingen
Portfolio, Logboek en Casus
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Conferentie kansrijk van school naar werk Bussum 19 juni 2019
Transcript van de presentatie:

PROFESSIONALISERINGSPALET VOORTGEZET ONDERWIJS PROFESSIONALISERINGSPALET VOORTGEZET ONDERWIJS

Ontstaan Vraag uit het werkveld Vanaf 2004 portfoliotrajecten lc-breed Vanaf 2010 breed en flexibel palet Losgekoppeld van het Carmelbeleid (lb-lc) en passend bij het integraal personeelsbeleid van alle vo-scholen Totaal: 200 docenten gecertificeerd volledig nieuw traject

Co-creatie Samenwerking veld en Saxion Opdrachtgevers: bestuurders vo-scholen uit Twente, Achterhoek en Salland Klankbordgroep, bestaande uit: Han NijboerEtty Hillesum Henri HamminkCarmel Hengelo Wim Drenth/Gert ten HoveHet Noordik Carlien KristHet Assink Marc Nij BijvankAOC-Oost Uitvoerders: Saxion, projectgroep Professionalisering voortgezet onderwijs

Vernieuwd vo-palet Nieuwe inzichten onderwijsinnovaties Ontwikkelingen digitale didactiek Optimale integratie van lezingen en workshops Nieuwe ontwikkelingen op gebied onderzoek Nog flexibeler: keuze eigen traject Bijscholingsplicht docenten vanaf 2017 Gevalideerd door het Lerarenregister

Opzet

Flexibel traject Naar keuze eigen pakket samenstellen. Opties: traject van 2 jaar eerste jaar (vier modules) module 4 + het tweede jaar een, twee, of drie losse modules de lezingenreeks Allerlei combinaties die hiermee kunnen worden gemaakt.

Inspiratie Lezingenreeks (deze lijst is nog niet volledig en definitief) Ben van der Hilst, Communicatie op organisatieniveau Ben is docent, rector van diverse vo-scholen en directeur van het Centrum voor Nascholing Amsterdam geweest. Op dit moment is hij eigenaar van Het Leren Organiseren, dat bestuurders, schoolleiders en teamleiders adviseert en traint op het gebied van de school als lerende organisatie. Marijke van Dijk, Communicatie in de klas Marijke heeft meer dan 16 jaar ervaring als docent, trainer en opleider. In 2003 deed zij praktijkgericht onderzoek naar non-verbale communicatie. Ze analyseerde het gedrag van (ervaren) docenten in samenhang met de reacties van hun klas. Berrie Gerrits, Werkgeheugen en concentratie Berrie is psycholoog en werkzaam in zijn eigen praktijk voor psychotherapie en eerstelijnspsychologie. Daarnaast heeft hij zich veel beziggehouden met de implementatie van werkgeheugentrainingen in Nederland. Saskia Tjepkema, Zelfsturing en verbinding Saskia is als adviseur verbonden aan Kessels & Smit, The Learning Company. Ze werkt als procesbegeleider, ontwerper en coach bij leer- en ontwikkelvraagstukken. Zelfsturing en verbinding zijn kernwoorden voor Tjepkema. Rosanne Zwart, Onderzoeken en ontwerpen Rosanne is sinds 2014 als universitair docent verbonden aan de afdeling Educatie van de faculteit Sociale Wetenschappen van de Universiteit Utrecht. Ze verzorgt/coördineert het onderwijs over onderzoek in de universitaire lerarenopleiding. Sharon Holterman, Onderzoeksmethodologie Sharon is onderzoeker en docent aan Saxion in Deventer en Enschede. Binnen het lectoraat Innovatief en Effectief Onderwijs is Sharon als onderzoeker betrokken bij projecten rondom docentprofessionalisering en herontwerp van curricula (in ontwerpteams). Tevens verzorgt zij colleges ‘onderzoeksmethodologie’ binnen de Master Educational Leadership.

Integratie (jaar 1) Vier modules: 1.Talentontwikkeling 2.Leidinggeven aan leren 3.Communicatie 4.Onderzoeken en ontwerpen Elke module kent een moduleverantwoordelijke en wordt afgesloten met een opdracht, ingeleverd op Blackboard. Na afronding module certificaat, als bewijs lerarenregister en/of portfolio (scholingsplicht).

Implementatie (jaar 2) Implementatiefase met vier uitstroomprofielen Curriculumontwerp (onderwijsontwikkeling binnen vak-/ leergebied Digitale didactiek/21st century skills Passend onderwijs/Zorg Innovatie (brede onderwijsontwikkeling) Onderzoeksvraag wordt vastgesteld in een tripartite-overleg docent – leidinggevende - begeleider Saxion Gespecialiseerde inzet vanuit Saxion persoonlijke onderzoeksbegeleider m.b.t. het uitstroomprofiel

Tijdsinvestering Lezingenreeks van 8 bijeenkomsten: 40 uur Losse module: 40 uur 4 modules (jaar 1): 160 uur Onderzoeken/ontwerpen (jaar 2): 240 uur Totale vo-palet: 400 uur Locatie: Saxion Enschede Tijdstip: donderdag uur, inclusief maaltijd

Kosten Per module:€795,- Alleen de lezingenreeks:€1150,- Tweede jaar (uitvoeren onderzoek):€1950,- Lagere prijs voor het totale pakket:€4675,- (Let op: aanvraag lerarenbeurs is niet mogelijk, vergoeding met leidinggevende bespreken! )

Contact Carlien Jung: (programmaleider) Annemieke Hulzebos: (projectcoördinator) Website: Kies vervolgens voor Professionaliseringsaanbod, bij- en nascholing vo/mbo, Professionaliseringspalet vo.