Onderzoek en hogeschool waarom, wat en hoe bert mulder | informatie, technologie en samenleving.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Advertisements

Inleiding: Leo Lenssen Voorjaarsconferentie Drenthe College 2007 Het roc (ook het Drenthe College?) staat zijn eigen toekomst in de weg.
Duurzame ambitie van Fontys Werktuigbouwkunde
1 Workshop voor maatschappelijke organisaties ter voorbereiding op de Beursvloer.
Hogeschool Windesheim en Universiteit Twente Lessons learned Ulrike Koot
Bestuurlijke relevantie
Den Haag 25 januari 2011 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Eric Holtman Hoofd Xchange, Centrum voor Nieuwe Media.
Wijkmedia onder de loep 19 november 2010 Else Rose Kuiper | lectoraat informatie, technologie en samenleving | eSociety Instituut | Haagse Hogeschool.
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
Docent medmec = Wil Adolfs
Ledenvergadering Btg GDW Beleidsplan ‘Van verbinding naar versterking!’ 1.
ONDERWIJSCONFERENTIE KHLim 15 MEI 2014 WERELDBURGERSCHAP KIEZEN VOOR EEN PROFIEL - streven naar een specifieke en een oprechte meerwaarde.
Wetenschap & Technologie Rol van opleiding en onderzoek in de innovatieketen Karen Maex, vicerector.
Vizier op sociale duurzaamheid 17 september 2009 GTST: HR wordt groen! Pauline van der Meer Mohr.
Nearshoring in het onderwijs Softwareontwikkeling met Oost-Europese studenten HBO-I Docentendag 2010 Claar van der Does Bedrijfskundige Informatica Hogeschool.
Wereldburgerschap en honours
Professie & Hoger Onderwijs Programmagroep Professie & Hoger Onderwijs Informatiebijeenkomst 21 juni 2011 Arjan van Bommel.
Duurzame ontwikkeling en hoger onderwijs De aanpak van Hogeschool Zeeland 10 oktober 2003 Anja de Groene Lector duurzaamheid.
TECHNIEK OP SCHOOL IN DE 21 STE EEUW SYNERGIE PROJECT BC2000 Presentatie samenwerking Buninessclub 2000.
Professional in Beeld Leerwerkgemeenschap Minkema College
Workshop Duurzaam Curriculum
moderniseren van het curriculum.
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Honoursonderwijs in HBO
Groen water werkt samen
Centrum voor Innovatief Vakmanschap
Bert Mulder | eSociety Instituut | Haagse Hogeschool Stepping Stones for Safety and Security: innovatie, verbinden en samenwerken.
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
Duurzame ontwikkeling & kwaliteitszorg binnen de HAN
Faculteit Economie en Management. FEM Smart Business Center Van lerende organisaties naar lerende combinaties April 2015.
Social work Week 2.
Honoursprogramma BML Februari Een verzameling activiteiten om je verder te ontwikkelen bovenop je bachelor-opleiding. In ieder geval ontwikkeling.
Technology for health Welkom op onze 6e bijeenkomst!!
Week van de bibliotheekinnovatie leiderschap en innovatie innoveren in de participatiesamenleving bert mulder.
TITEL PRESENTATIE Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 54 opleidingen Meer dan 20 lectoraten verdeeld over 6 expertisecentra medewerkers.
Community Service Learning VU Amsterdam 2 december 2015.
Ontwikkelingen die leiden tot unieke mogelijkheden voor funderend energieonderzoek en relocatie Rijnhuizen– missie “physics for energy” Samenleving– “sense.
13 november 2012 BÈTA CHALLENGE Programma. Inhoud: 1. Legitimatie 2. Doelgroep en doelstellingen 3. Ontwerpprincipes / voorwaarden 4. Tijd en beoordeling.
Project "Innoverend Leren" Middelburg, 11 november 2010 Esther de Beer Guido Aerts.
Kompas voor het diplomalandschap. Ik vind het belangrijk om te weten wat het verschil is tussen de diploma’s van Wetenschap & Technologie Internationaal.
Welkom bij Stichting SHCO 10 april Even voorstellen…
Zorg dat de Docent blijft: Maak van Onderzoek een spannende Onderneming! Joseph Kessels De Haagse Onderzoeksdagen De Haagse Hogeschool 13 april 2011.
6 jaar web 2.0 zorg | welzijn bert mulder | lector informatie, technologie en samenleving | haagse hogeschool.
5 jaar Vlaams Partnerschap Water voor Ontwikkeling Nieuwe initiatieven op stapel Frank Depoortere 28 oktober 2009.
KIPS - offshore in ons onderwijs1 OFFSHORE in ons onderwijs: internationale virtuele samenwerking tussen docenten Eddie Kips – Opleiding IDM Lectoraat.
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
Bedrijven en kennisinstellingen: doen waar je goed in bent! Louise van Weerden Lector “SMEs in International Business” Saxion Veenendaal, 28 januari seminar.
Een groep maatschappelijke organisaties hebben samen met het Rijk de handen ineen geslagen om waar mogelijk versnelling te realiseren Deze ‘RACE’ coalitie.
Windesheim zet kennis in werking Professioneel samenwerken in de wijk: hoe praktijk, onderwijs en onderzoek werken aan een verbeterde zorg en dienstverlening.
PPS Waterroute Impuls voor het gebied Alblasserwaard / Vijfheerenlanden, het bedrijfsleven en het onderwijs Annemarie Moons Voorzitter College van Bestuur.
Hogescholen en Kennisvalorisatie
Het Cirrus Project: De Resultaten
Samen Slim Bouwen aan de Toekomst
het programmeren voorbij
Xxxxxxxxxxxxxxx 2/7/2018 Markt informatie bijeenkomst Openbare Europese aanbesteding betreffende inhuur externe medewerkers 7 juli 2015 xxxxxxxxxxxxx.
Landelijke Werkdag Zorgpact 2016
Sjoerd Veerman Programmamanager Arbeidsmarktbeleid RIF-project
Titel presentatie Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 48 opleidingen, 20 academies, 12 vestigingen 3 steden: Breda, ’s-Hertogenbosch.
Energy & Maritime - DELFZIJL
Burgerschap bij het Koning Willem I College
Science2Design4Society Wat is … DesignLab? Het DesignLab is een platform voor multidisciplinaire samenwerking, innovatie en creativiteit, waar ‘design.
Circulaire economie in onderwijs en mkb “Parels zonder ketting”
Internationalisering en ICT Mogelijkheden en (nieuwe) initiatieven op de EUR Karen Jager.
Web based handboek Lean en Duurzaam Produceren
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
High Performance Incubator (HPI)
Lectoraat New Business & ICT
Lennart Nooij & Linda Lemmens
Transcript van de presentatie:

onderzoek en hogeschool waarom, wat en hoe bert mulder | informatie, technologie en samenleving

onderzoek is een opdracht onwennig… iets anders… tijdrovend… uitdagend… moeilijk… nodig… interessant… lastig te integreren…

waarom doen we onderzoek?

waarom doen we onderzoek? 1. in opdracht… voor de wet… adviesraad wetenschap en techniek

waarom doen we onderzoek? 2. als partner in een kennissamenleving mensen (miljoen) bedrijven supermarkt (art) autowegen (km) export (mrd)3,

waarom doen we onderzoek? 2. als partner in een kennissamenleving

waarom doen we onderzoek? 3. door herstructurering kennisinfrastructuur

waarom doen we onderzoek? 4. als producent van maatschappelijke innovatie vak, veld en professional vak, veld en professional kennis onderwijs toekomst innovatie wetenschap onderzoek

1. omdat het moet een reactieve reden 2. als producent van kennis 3. door herstructurering van kennisinfrastructuur een functionele reden 4. als producent van maatschappelijke innovatie een morele reden

wordt het wat met onderzoek aan het HBO? onderwijs of onderzoek?

wordt het wat met onderzoek aan het HBO? drie praktische uitdagingen onderzoek kost tijd onderzoek vraagt aandacht onderzoek vraagt nieuwe competenties onderzoek kost tijd onderzoek vraagt aandacht onderzoek vraagt nieuwe competenties

welk onderzoek doen we?

welk onderzoek doen we? student als ‘kritische gebruiker van wetenschappelijke kennis’ vak, veld en professional vak, veld en professional kennis onderwijs wetenschap onderzoek methoden en technieken / statistiek reflectie

welk onderzoek doen we? student als ‘kritisch gebruiker van maatschappelijke innovatie’ vak, veld en professional vak, veld en professional kennis onderwijs toekomst innovatie wetenschap onderzoek

welk onderzoek doen we? student als ‘kritisch gebruiker van maatschappelijke innovatie’ vak, veld en professional vak, veld en professional kennis onderwijs toekomst innovatie wetenschap onderzoek trends / scenario’s ontwerp / verbeelding

welk onderzoek doen we? student als ‘kritisch gebruiker van maatschappelijke innovatie’ vak, veld en professional vak, veld en professional toekomst innovatie een betere toekomst een duurzame toekomst een hoopvolle toekomst

welk onderzoek doen we? meerwaarde creëren: goed onderzoek en goede vragen te weinig tijd | te weinig aandacht | te weinig competenties

eSociety Instituut een voorbeeld

eSociety Instituut meerjarig onderzoek, structurele innovatie duidelijkheid | heldere thema’s voor onderzoek tijd | meerjarige periode voor onderzoek aandacht | verzamelen partners: samenleving en onderwijs succes | diversiteit aan deelopdrachten / synergie in onderzoek van kennisdelen naar kennis ontwikkelen en structurele innovatie

eSociety Instituut meerjarig onderzoek, structurele innovatie onderwijs samenleving meerjarige onderzoekslijn minor afstudeer minor afstudeer onderwijs docenten onderwijs incidenteel project professional ondersteund project geplande activiteit structurele inbedding management innovatie kennisc.

eSociety Instituut meerjarig onderzoek, structurele innovatie dialoog en inspiratie tussen partners voldoende tijd voor verandering vinden van passende vormen van onderzoek succes voor onderwijs, innovatie van organisaties van kennisdelen naar kennis ontwikkelen en structurele innovatie

onderzoek en hogeschool waarom, wat en hoe bert mulder | informatie, technologie en samenleving