Weten voor Beter Benchmark gehandicaptenzorg Den Haag, 13 september 2007 Perscentrum Nieuwspoort
Weten voor Beter Kernbevindingen benchmark gehandicaptenzorg Drs. R.J.C. Poerstamper MBA Den Haag, 13 september 2007 Perscentrum Nieuwspoort
Meerdimensionaal benchmarkanalysemodel geeft evenwichtig inzicht in prestaties deelnemers Bron: benchmark gehandicaptenzorg 2006
Good practices scoren evenwichtig op kwaliteit en financiële prestaties Bron: benchmark gehandicaptenzorg 2006
Gemiddelde totaalscores cliëntenraadpleging 78,7 Spreiding van 71,8 tot 85,4 Bron: benchmark gehandicaptenzorg 2006
Wat zeggen cliënten? Bron: benchmark gehandicaptenzorg 2006 Sterke punten: eigen woonruimte/kamer hulp bij geldzaken en hulp bij persoonlijke verzorging bereikbaarheid organisatie informeren van cliëntsysteem in noodgevallen Verbeterpunten: zeggenschap, meebeslissen over zorg- en ondersteuningsplan meebeslissen over persoonlijk begeleider naar buiten kunnen op eigen voorkeursmoment bekendheid met klachtenprocedures
Gemiddelde totaalscore medewerkerraadpleging 59,8 Spreiding van 54,2 tot 66,9 Marginale daling ten opzichte van 2004 Bron: benchmark gehandicaptenzorg 2006
Behouden gemotiveerde medewerkers vergt aandacht Bron: benchmark gehandicaptenzorg 2006
Gemiddelde totaalscores financiële prestaties 47,3 Aanzienlijke spreiding van 16,7 tot 88,6 N = 86 Bron: benchmark gehandicaptenzorg 2006
Nettoresultaat gemiddeld 1,6% 66 organisaties behalen positief resultaat over 2006 Bron: benchmark gehandicaptenzorg 2006
Gewogen gemiddelde budgetratio met 12,8% binnen bandbreedte Waarborgfonds Bron: benchmark gehandicaptenzorg 2006
Budgetratio neemt af naarmate de omzet toeneemt N = 86 Bron: benchmark gehandicaptenzorg 2006
Aanbevelingen Beschouw rapportage benchmark niet als eindpunt maar als start voor opzetten gerichte verbeteracties Leren in verbeterworkshops Evalueer, innoveer benchmark en blijf weten kracht zit in herhaling Integreer cliëntenraadpleging in kwaliteitskader Formuleer actief P-beleid voor behoud gemotiveerde medewerkers Bevorder dubbele transparantie: -naar elkaar om van elkaar te leren -naar stakeholders om te anticiperen Bron: benchmark gehandicaptenzorg 2006
Weten voor Beter Benchmark gehandicaptenzorg Den Haag, 13 september 2007 Perscentrum Nieuwspoort