Windenergie, lokale autonomie en Omgevingswet Prof. mr. A.G.A. Nijmeijer 24 juni 2016.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rho adviseurs voor leefruimte
Advertisements

Edwin Perdijk Coördinator programma Geluid provincie Zuid-Holland
Ruimtelijke Ontwikkeling in (naam van uw gemeente) voor raadsleden
Nieuwe Wet ruimtelijke ordening (Wro)
Toekomst Omgevingsrecht
Op weg naar de Omgevingswet
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
“Decentraal wat kan, centraal wat moet”
Recht en duurzaamheid Frans Tonnaer.
Doorwerking van MER in ruimtelijke besluiten in NL
IMPACT OMGEVINGSWET Nu al aan de slag!
Publiekrechtelijk kader: Wro, Chw, Wabo, Omgevingswet
Hervorming Stedelijke Ontwikkeling “Kiezen is noodzakelijk”
Beelden van de toekomstige samenwerking
stand van zaken oktober 2015,
3 februari 2016 Roadshow omgevingswet
Roadshow Omgevingswet Deelsessie Gezondheid en omgevingsplan
Verkennende Impactanalyse Jolanda Verwegen
KERNINSTRUMENTEN RijkOmgevingsvisie Programma AMvB Instructies Projectbesluit Omgevingsvergunning ProvincieOmgevingsvisie Programma Verordening Instructies.
Raadspresentatie Ruimtelijke Ordening een korte inleiding op het beleidsterrein.
Omgevingswet en gezondheid Myrtille Verhagen-Timmers Senior Beleidsadviseur Gezondheid Provinciale Raad Gezondheid Juni - juli 2015.
Vakdagen nHWBP Workshop natuur(wetgeving) 28 november 2013, prof. mr. A.A. Freriks.
Ruimtelijke Ordening in Dordrecht Presentatie in de adviescommissie fysieke leefomgeving van de gemeenteraad op 20 mei 2014.
Symposium “Toekomst toeristisch product” 14 juni 2011 Jolanda van Koeveringe-Dekker Justion advocaten.
Procedure bij de gemeente Cees Ortelee. Opbouw presentatie 1. Stand van zaken bij de gemeente 2. Vervolg: Bestemmingsplanprocedure 3. Vragen.
Waarom een nieuwe Wro? De huidige Wet op de Ruimtelijke Ordening dateert van 1965 en is door de vele herzieningen onoverzichtelijk geworden. Uitgangspunten.
Wabo en omgevingsvergunning kansen voor Gouda Martin Netten Afdeling Bouw en Woningtoezicht.
Nukubu / Nimby De rol van de lastige burger en de lokale democratie Een verhaal van uit de basis.
Raadsinformatie avond 10 februari Inhoud 1.Verhouding regelgeving 2.Nota Ruimte 3. 4.Betrokkenheid gemeente(n) 5.Bestuurlijke afspraken 6.Bestuurlijke.
Symposium lobbycratie: via doordrukmacht en regeldruk naar een uitgeholde lokale autonomie? Lokale autonomie en de burger Pepijn van Houwelingen.
De Omgevingswet Hilde Donker
Op uw gezondheid! Maarten HoornHans Damen projectleider Platform31senior jurist Rho adviseurs.
Het omgevingsplan.
Bodem in de Omgevingswet
Hoofdlijnen Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) Informatiemarkt 6 oktober 2011.
Ruimtelijke ordening Thuiskamer Egmond-Binnen Edwin de Waard.
De werking van de Omgevingswet Doelgroep: beginners Schakeldag 21 juni 2016 Arjan Nijenhuis, plv. directeur Eenvoudig Beter.
Hoe komt de Omgevingswet vandaag aan de orde?
RO & Milieu Gedwongen vriendschap onder de Omgevingswet? Sandra Anzion
Commissie Fysieke Leefomgeving 20 september 2016
Bijeenkomst IPO 29 maart 2017 Tycho lam.
Inleiding op de Omgevingswet & Praktische tips voor raadsleden
Sjors Slaats december 2015 Omgevingswet & de Raad Sjors Slaats Sjors Slaats december 2015.
Wat brengt ons de provinciale omgevingsverordening?
mr. dr. Harm Borgers 14 november 2016
Het orkest van de Omgevingswet Jan van den Dool 29 juni 2017
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Politieke besluitvorming.
Hoe komt de Omgevingswet vandaag aan de orde?
Aan de slag met de Omgevingswet
Hoe komt de Omgevingswet vandaag aan de orde?
Omgevingswet en omgevingsvisie
Geur: van Activiteitenbesluit naar Omgevingswet
Decentrale regels: Wat is de omgevingsverordening?
De knip: splitsing technische en ruimtelijke bouwvergunning
Project Handvatten Omgevingsplan
Gebiedsontwikkeling en de Omgevingswet
Omgevingsveiligheid en de Omgevingswet
Invoeringswet Omgevingswet
Welke activiteiten zijn vergunningplichtig?
Wat is een omgevingsplan?
Bestuurlijke afweegruimte/lokaal maatwerk
Programma’s onder de Omgevingswet ruimte voor ontwikkeling, waarborg voor kwaliteit Nicole Hardon 12 juni 2018.
Structuurvisie ‘Windenergie op land’
Snelheid, overzicht en transparantie
Kernpunten Omgevingswet
Decentrale regels: Wat is de omgevingsverordening?
Het projectbesluit uit de Omgevingswet: een kennismaking
Vervolg Praktijkproef opstellen Omgevingsplan
De Omgevingswet en erfgoed principes en participatie
Het projectbesluit uit de Omgevingswet: een kennismaking
Transcript van de presentatie:

Windenergie, lokale autonomie en Omgevingswet Prof. mr. A.G.A. Nijmeijer 24 juni 2016

Onderwerpen Huidige situatie Van Wro naar Omgevingswet Omgevingsplan centraal Enkele conclusies

Huidige situatie Voor ruimtelijke ordening (waar bouwen, waar niet) bestemmingsplan maatgevend Gemeenteraad bepaalt inhoud bestemmingsplan Maar: Wet ruimtelijke ordening (Wro) en Crisis- en herstelwet (Chw) bevatten dwingende sturingsinstrumenten voor Rijk en provincie 1.‘Algemene regels’ (Barro en provinciale verordeningen) kunnen inhoud bestemmingsplan bepalen> gemeenteraad buiten spel 2.Rijk en provincie kunnen inpassingsplannen vaststellen> gemeenteraad buiten spel

Van Wro naar Omgevingswet Verwacht in 2019 (was 2018, maar wordt waarschijnlijk 2020 of later…): inwerkingtreding Omgevingswet Boodschap kabinet: omgevingsrecht wordt eenvoudiger en beter Nuance: eenvoudig wordt het nooit en nogal wat zaken blijven inhoudelijk gelijk maar krijgen een nieuw etiket (voorbeeld watervergunning wordt omgevingsvergunning, structuurvisie wordt omgevingsvisie, provinciale verordening wordt omgevingsverordening) Pluspunt(?): bundeling van wet- en regelgeving in één wet en vier uitvoeringsregelingen (amvb)

Omgevingsplan centraal Omgevingsplan vervangt (o.a.) het bestemmingsplan Ruimere reikwijdte> niet alleen ruimtelijke ordening maar bijv. ook gemeentelijke monumenten, evenementen en milieu Gemeenteraad bepaalt inhoud omgevingsplan Nieuw: mogelijkheid delegatie aan college van b en w> hoever kan dat gaan?> knelpunten?

vervolg Maar ook onder Omgevingswet: Rijk en provincie behouden dwingende sturingsinstrumenten t.a.v. inhoud omgevingsplan> instructieregels Provincie kan in omgevingsverordening functies toedelen aan locaties (o.a. windturbines) Begrenzing: subsidiariteit (art. 2.3 Omgevingswet)> dusdanig onbepaald dat Rijk en provincie zelfde beleidsdoelstellingen kunnen opdringen aan gemeenten> politieke keuze! “Centraal wat moet, decentraal wat kan”…

Vervolg Omgevingswet brengt t.a.v. huidige situatie niet meer ‘lokale autonomie’ Wel verschuiving denkbaar van gemeenteraad naar college van b en w, maar dat bepaalt de raad zélf (delegatie) Planologische sturing (windturbines, gasopslag, defensieterreinen, kustverdediging, Natura 2000) door Rijk en provincie politiek-bestuurlijk ingezet, juridische traject is volgend> beinvloedingsmogelijkheden individuele gemeente in dat traject (zeer) beperkt> rechter toetst ‘terughoudend’

Enkele conclusies Zorg voor adequate gemeentelijke inbreng in de politiek-bestuurlijke fase!!> rol VNG en andere lobbypartijen Haak in ieder geval aan bij besluitvorming over nationale/provinciale structuurvisie (Wro) en omgevingsvisie (Omgevingswet), anders veelal te laat Bedenk wel: sommige ontwikkelingen zijn maatschappelijk gewenst, maar niemand wil ze ‘in de achtertuin’> wellicht mogelijkheden tot compensatie gemeente? > breng dat in politiek-bestuurlijk traject ter sprake en leg het zoveel mogelijk vast in uitvoeringsparagraaf structuurvisie/omgevingsvisie