Routing en parkeren centrum Raamsdonksveer
Wat onderzocht? Routing –Met verkeersmodel varianten rijrichtingen binnen centrumring doorgerekend –Conclusies over bereikbaarheid / verkeersdruk Parkeerbalans gemaakt –Waar en hoeveel parkeercapaciteit is er en is dit voldoende?
Verkeersmodel Basisjaar (2008) –verkeersmodel op basis van tellingen, woningen en voorzieningen op huidige locatie Toekomstjaar (2020) –Autonome groei –Inpassen centrumplan incl. verplaatsing supermarkt Routevarianten in centrum (2020)
Uitgangspunten Centrumring Geen doorgaande verbinding verkeer Keizersdijk (zuid – Noord) Parkeerterreinen met barrière Geen doorgang Kardeel
Effect gemeentelijk netwerk
Variant 1-1a Variant 1 Optimale bereikbaarheid Overal 2-richting verkeer centrum in. Knip op Keizersdijk Variant 1a Geen knip op Keizersdijk
Variant 2 -2a Variant 2 Optimale bereikbaarheid vanuit zuiden Kruising ‘t Spant 1 richting uit (huidige situatie) Variant 2a 2a zonder knip
Variant 3 – 3a Variant 3 Meest verkeersluwe variant Keizersdijk Knip altijd Variant 3a 3a -‘t Spant in twee richtingen
Conclusie centrumvariant Alle varianten zijn verkeerskundig mogelijk Toename van verkeer op Haven – Vrijheidstraat – Gangboord Variant 1 –meest gelijkmatige verdeling van verkeer –Optimale bereikbaarheid voor alle bestaande en nieuwe voorzieningen
Conclusie Variant 3 –Meest luwe variant, minder vrij in routekeuze –meer ruimte voor verblijfgebied langs Keizersdijk Keuze voor 1 of 3 in overleg met bewoners en ondernemers
Parkeerbalans? Is de hoeveelheid parkeervakken in het centrumplan voldoende om te voorzien in de parkeerbehoefte op de verschillende momenten van de week
Twee varianten Parkeerbalans 1. Minimale CROW norm 2. Optimale CROW norm
Sectieverdeling
Minimale balans
Optimale balans
Conclusies Minimale balans nagenoeg sluitend en ondanks probleempuntjes goed uitgangspunt voor verdere ontwikkeling Aanbevelingen om balans toekomst bestendig te maken: –optimaliseren van de parkeercapaciteit –Aanpassing m2 functies / aantal woningen
Vragen?
Conclusies gemeentelijk netwerk Afname intensiteit Keizersdijk Bergschedijk Maasdijk (tot aan Zalmweg) Toename intensiteit West-Tangent Rembrandtlaan (Centrumring) Breetweerlaan Ontwikkeling gewenst
Effect gemeentelijk netwerk