AOS docentonderzoek bijeenkomst 10 Analyses en conclusies.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
JOPSI JongerenProcesgerichtScreeningsinstrument Even een snelle blik…
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Het inzetten van social media voor het vak Duits in de tweedeklassen havo/vwo op het Candea College. M.T Roggenthien.
Het formuleren van hoofd- en deelvragen
Kwaliteit van leven bij dementie
Inleiding Na het bestuderen van dit hoofdstuk kun je:
Statistiek II Deel 1.
Congres “Passen en Meten” Samenwerkingsverband Over-Betuwe
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Academische vaardigheden - C1.5
Blok 2 Collegeweek 1 De observatieopdracht Hoofdstuk 7: de toetsvragen op BSCW Onderzoek: Kindertelefoon.
Leesvoorkeurenonderzoek
Coderen.
Leergang AOS/Profeed Bijeenkomst 2 30 oktober 2014
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Huiswerk vs. Huiswerkuren
Workshop evalueren Dcp
Informatieavond groep 8
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
Thema 1: Beelden van onderwijs Thema 1 Beelden van onderwijs Elk thema bestaat uit een onderzoeksdeel (taakgroep) en een theoriedeel (colleges)
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
De onderzoekscyclus Oriënteren Richten Plannen Verzamelen
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek7 Hafida El- Gharbaoui.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 8 Hafida El- Gharbaoui.
Onderzoek I Bijeenkomst 3
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
praktijk project ouderbetrokkenheid
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Onderzoek Leergang 2 of 3 Module schoolleidersopleiding.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 12 Hafida El- Gharbaoui.
Online studentenbevraging over het onderwijs Rapportering voor docenten.
Keuzethema: differentiatie
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Begin- situatie Werk- vormen Leer- processen Leer- middelen Leerstof Evaluatie Leerdoelen.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 9 Analyseren. Analyseren van data verzamelde data analyse resultaten conclusies Doel: ordenen van data om antwoord op.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 8 Dataverzameling: Eigen instrumenten, ontwerp.
 Week 5 te doen: Bespreken toetsopzet Bespreken hoofdstuk 3 reader. Debatje: hoever wil je gaan met invloeden aanwijzen (case) Rapporteren ideeën onderzoek.
1 Herman Schalk TREKKEN EN DUWEN VOOR KWALITEIT. 2 Begrip opbouwen Reflecteren op kwaliteit van onderzoek Uitvoeren van onderzoek interactie (m.n. taal)
Minder kinderen, minder scholen? Bijeenkomst gemeente Sluis dinsdag 28 juni 2011.
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!. Inhoud bijeenkomst 2 Onderzoeksdoel formuleren Onderzoeksvragen (hoofdvraag met deelvragen) formuleren.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Het onderzoeksverslag
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
Lio-praktijkonderzoek
Gegevens verzamelen Statistiek gaat over het verzamelen en verwerken van data (gegevens ) Data zijn vaak gespreid: -mensen hebben verschillende lengtes.
A WERKEN MET EEN TEKSTPLAN: HOE EN WAAROM? Annemarie van der Zeeuw 1.
Leren reflecteren op binnen- en buitenschoolse burgerschapservaringen
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
Passend onderwijs.
Frans Kuiper ( ), , Ilo/uva: PP2
Hoever staan wij met ouderbetrokkenheid?
Het forum.
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Lezen meningen, argumenten en conclusie
Statistical literacy………. hoe dan?
TIJDSPLANNING Dinsdag Uitleg vragen, PWS en groepen maken
Motiverend leraarschap voor begaafde basisschoolleerlingen: percepties van begaafde leerlingen ORD, Nijmegen, 13 juni 2018.
Klas: Mentor:.
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
Transcript van de presentatie:

AOS docentonderzoek bijeenkomst 10 Analyses en conclusies

Resultaten uit data-analyse Gestructureerde data: Keuzevragen, schaalvragen, getalvragen, gestructureerde observaties, gesloten toetsen Analyses: Aantallen, percentages, gemiddelde, sd, mediaan, correlaties, t-toets… Ongestructureerde data: Open vragen, tekstfragmenten, documenten, mindmaps, video/audiofragmenten, werkstukken, open toetsen Analyses: Fragmenten selecteren Categoriseren Illustreren Horizontaal vergelijken

Conclusies Kernachtig antwoord op onderzoeksvraag en deelvragen. Leidraad is onderzoeksvraag. Antwoord: oplossing voor praktijkprobleem. Conclusies moeten: -logisch voortkomen uit resultaten -eenduidig beschreven zijn

Conclusies De leerlingen in groep 3B zijn beter dan de leerlingen in klas 3A. Het veranderen van de lestijden leidt misschien tot meer aanmeldingen van nieuwe leerlingen op school. De nieuwe inrichting op school past mijns inziens niet bij de onderwijsvisie. Er moeten andere eisen gesteld worden aan leraren die nieuw aangenomen worden op school. Leerkrachten vinden het niet verstandig dat leerlingen geen invloed hebben op de leerinhouden van het vak maatschappijleer.

Stappen bij concluderen Bekijk analyseresultaten Beschrijf resultaten als korte uitspraken bij de onderzoeksvragen Selecteer meest relevante uitspraken; orden per deelvraag; vergelijk, wat valt op, overeenkomsten en verschillen Herschrijf tot leesbare conclusies Illustreer met fragmenten uit de data Laat een ander conclusies en analyseresultaten bekijken.

Valkuilen Verkeerde meetinstrumenten gebruiken Het verhaal achter de cijfers uit het oog verliezen Geen rekening houden met ontbrekende data Geen rekening houden met verdeling van de data Conclusies trekken op basis van kleine aantallen Omgekeerd redeneren

Stelling: ik maak mijn huiswerk het liefst thuis Antwoordmogelijkheden: 1 helemaal niet mee eens, tot 5 zeer mee eens. Scores van 30 leerlingen: 11 leerlingen: score 1 1 leerling: score 2 2 leerlingen: score 4 16 leerlingen: score 5 Gemiddelde: 3.37 Standaarddeviatie: 1.9 Mediaan: 5

Stelling: ik maak mijn huiswerk het liefst thuis. Kleine aantallen (N=30) Representatief voor hele populatie? Omgekeerd redeneren 60% liefst thuis, dus 40% liefst op school.

Beschrijving van conclusies en discussie Geen nieuwe resultaten Interpretatie en verklaring van resultaten Terugkoppeling naar literatuur: verschillen en overeenkomsten met ander onderzoek Wat betekent het theoretisch, praktisch (adviezen)? Vragen, discussiepunten (eigen mening); suggesties vervolgonderzoek Tekortkomingen van je onderzoek