Samenwerking Belastingdienst en Openbare Bibliotheken Informatiebijeenkomst 20 juni 2016 Mark Deckers /Lisenka Akse.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wet meldcode van kracht!
Advertisements

Navigate JPhM 1april2003 ®. Navigate JPhM 2april2003 Wat doet Site Support Management. Organiseren van directe facilitaire dienstverlening (bv onderhoud,
Belastingdienst in ontwikkeling
Kulturhus Olst-Wijhe: ontwikkelaar in dienstverlening Kulturhus Beraad 16 maart 2010 Kulturhus Olst-Wijhe.
Empowerment via het internet Zelfhulp-portal reïntegratie
Stimos-formulierenbrigade
Kennisdelen - 7 februari 2013
Stand van zaken ontwikkelingen
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
Decentralisaties oftewel: de transformatie van het sociale domein
SWV 2802 Bijeenkomst 26 november Johan Frisoschool Lansingerland.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Informatiebijeenkomst
Doelstellingenmanagement Ronde tafel - 23 oktober 2014.
Nieuwe Wat? Van idee naar uitvoering – HNW in de praktijk II hoorn.nl.
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord 5e subsidieronde Nationaal Programma Ouderenzorg.
Informatiebijeenkomst Beleidregel combinatiefuncties.
Digisterker Cursussen ‘Werken met de e-overheid’
 Scholingsochtend ‘Digitale overheid’  Westervoort, 1 september 2014 De overheid gaat digitaal Gaat u mee?
Regionale Aanpak Kindermishandeling Landelijke uitrol In opdracht van het programmaministerie Jeugd en Gezin Uitvoering: Nederlands Jeugdinstituut Utrecht.
Ondernemingsdossier Ervaringen en Plan van Aanpak
11 oktober 2010 Bijeenkomst contactpersonen en coördinatoren Onderwerp: ons vrijwilligersbeleid bijeenkomst vrijwilligersbeleid 11 oktober 2010.
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Wetgeving digitale overheid (GDI)
Van samen beschrijven, inkopen naar allemaal gebruiken; de uitdaging op informatie. Samen: alleen als het ons uitkomt!? Theo Peters (KING)VIAG themadag.
Stand van zaken en monitoring doelrealisatie Ervaringen en verwachtingen… 1 September 2015.
Huiselijk Geweld en Kindermishandeling
: VNG programma Energie en rol VNG inzake EED/energieaudit door Rommy Bakker bijeenkomst Friese gemeenten en FUMO op 4 februari 2016.
Combinatie functie Regeling namens ministerie OC&W en VWS In fte voor combinatie functionarissen – 1250 fte om sportverenigingen te versterken.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Bijeenkomst 16 april 2015 Transferverpleegkundigen.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Kenniscirkel dBos 11 oktober Beeld tot nu toe – NH ● Open deur voor de kwartiermaker ● Combinatie met regeling cultuureducatie ● Kennisdelen graag.
Brede School Ursem 2014 Visie Bevorderen van de ontwikkeling kinderen 0-12 jaar Samen sterker Efficiënt inzetten van ruimten Versterken voorzieningenniveau.
Wet gemeentelijke schuldhulpverlening door: Hans de Vroome (beleidsadviseur W&I en projectleider armoedepact BPV) 13 november 2012.
©Van Weert + Partners, 2005 Leergang CMS Exclusief voor VGN leden Van Weert + Partners Najaar 2005.
Informatiebijeenkomst Arbeidsmarktregio’s 27 juni 2013 Programmaperiode ESF Natalie Koot, projectleider ESF 2020.
Bestuurlijke aanbesteding Beschermd wonen en 24-uursopvang Fysieke overlegtafel 9 juni 2016.
Workshop door Emmy van Brakel en Petra van der Horst d.d. 9 december 2010 Project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
C liëntondersteuning in de Wmo. Definitie 1.Ondersteuning gericht op het versterken van de zelfredzaamheid en participatie 2.Ondersteuning bij het verkrijgen.
<plaats en datum>
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Digitale Overheid en gebruik van DigiD
Samenwerking bibliotheken en de Belastingdienst
Wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
Regionale raadsbijeenkomst
Organisatieontwikkeling
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Schouwing en collectieve dialoog 21 april 2016
AGENDA WOG 15 juli Opening Mededelingen
Q1 Q2 Q3 Q4 FINANCIËN & ICT Vaststellen lumpsumbedragen 2017
Format Presentatie CISO aan gemeentebestuur
Open Data PMA 3 december 2015 Om het onderwerp open data wat levendiger te maken willen we een korte presentatie geven, met daarin: een concreet voorbeeld.
Extra instroom impuls via scholing
Doorontwikkelen BRON vo
DAGINDELING (Elke sessie duurt ca. 1,5 uur)
Cliëntenraad Sociaal Domein
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Implementatietraject Doorontwikkelen BRON vo
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
Leer mij de oudere kennen! Rotterdam, 26 april 2018
<plaats en datum>
Veilige Publieke Dienstverlening Een zaak van ons allemaal
ISociaal Programma gericht op stroomlijning van informatievoorziening van het sociaal domein om de inwoner sneller aan een passende oplossing te helpen.
[powerpoint openen, openen]
Rijk van Nijmegen Bondgenotenbijeenkomst
Waarom een ouderklankbordgroep?
Effectmeting Cultura en Gemeente Ede
BoekStart en vrijwilligers in de Bibliotheek
Transcript van de presentatie:

Samenwerking Belastingdienst en Openbare Bibliotheken Informatiebijeenkomst 20 juni 2016 Mark Deckers /Lisenka Akse

Agenda Welkom Maatschappelijke Dienstverleners (Brenda Jacobs en Eline Ophorst) Subsidieregeling & Toolkit (Lisenka Akse) Pauze Veiligheid en Privacy : Richtlijn internetplekken (Lisenka Akse) Veiligheid en Privacy: Aanpak Probiblio(Laurens Goudriaan) Vragen 2

Mogelijk groeimodel Alle bibliotheken cursusaanbod Digisterker en Berichtenbox PC’s voor aangifte 30 bibliotheken die spreekuur houden voor aangifte inkomstenbelasting en toeslagen Alle bibliotheken: Digisterker Berichtenbox Belastingavond PC’s voor aangifte 60 bibliotheken die spreekuur houden voor aangifte inkomstenbelasting en toeslagen 2018 Alle bibliotheken: Digisterker Berichtenbox Belastingavond PC’s voor aangifte Budgetcursus 90 bibliotheken die spreekuur houden voor aangifte inkomstenbelasting en toeslagen 2019 Alle bibliotheken: Digisterker Berichtenbox Belastingavond PC’s voor aangifte Budgetcursus 150 bibliotheken die spreekuur houden voor aangifte inkomstenbelasting en toeslagen Gezamenlijk model voor borging en doorontwikkeling: landelijk: doorontwikkelen, toolkits samenstellen, scholing verzorgen, faciliteiten regelen Spreekuur Belastingdienst in bibliotheken

Wat doen bibliotheken niet! Bibliotheken beantwoorden geen inhoudelijke vragen over belastingaangifte, toeslagen, e.d. Bibliotheken gaan geen aangiftes invullen / toeslagen aanvragen voor burgers 4

Nul-meting

E-overheid Convenant BZK Regelhulp VWS Pilots Kloosterhoeve gemeenten Etc.

7

Rol POI: Ondersteuning en advisering bibliotheken subsidie-aanvraag lokale en regionale netwerkopbouw basisbibliotheken en maatschappelijke dienstverleners bij de voorbereiding en implementatie van dienstverlening: inzake implementatie, onderhoud en naleving veiligheidsvoorschriften/privacyreglement e.d. evaluatie, monitoring en rapportage Provinciale vraagbaak/helpdesk en indien nodig doorverwijzen Provinciaal voortgangsbericht (ten behoeve van subsidieverstrekker) 8

Bibliotheek Den Haag – Dag Belastingaangifte 9

Planning Dialoogsessies tot nu toe Voor zomer 30 juni in Lelystad voor Flevoland 4 juli in Veendam voor Groningen Na zomer 12 september Utrecht 14, 16 of 19 september 2x Gelderland/Overijssel 10

Organisatie Dialoogsessies Voor wie: Breed uitnodigen op organisatieniveau – onze contacten én die van de bibliotheek zelf o niet alleen vak- en ouderenbonden o nog geen vrijwilligers/invullers (is een volgende stap) Communicatie: Nieuwsbrief mei met aankondiging uitnodiging dialoog 11

Organisatie Dialoogsessies Maak gebruik van: Lijst contacten Belastingdienst én lokale bibliotheek Standaard uitnodiging Concept programma Ervaringen eerste bijeenkomsten Ruggenspraak met Brenda en/of Eline En nu: vooral doen! 12

Subsidieregeling voor bibliotheken Tijdelijke subsidieregeling “hulpinfrastructuur niet-digivaardige burgers Bibliotheek krijgt 10 cent per inwoner van het werkgebied van de bibliotheek Voor 1 september 2016 aanvraag indienen A4 met format voor een activiteitenplan (werkgroep) BOP – check stand van zaken uitvoering 13

Aanvraag: even formeel Ingevuld subsidieaanvraagformulier Activiteitenplan -> voorbeelddocument Informatiebeveiligingseisen (formulier) Meesturen: Begroting bibliotheek Jaarrekening 14

Aantal inwoners werkgebied Welke activiteiten Wanneer / Planning Hoe gemeenten er bij betrekken Partners / Maatschappelijke dienstverleners Korte beschrijving van organisatie van deze activiteit Richtlijn: 1 A4 15

Checklist 16

17 PC’s op de goede plek -> alle pc’s of speciale PC’s op technisch orde? Printer? Omgaan met priviacy? Personeel op de hoogte? Zichtbaarheid en communicatie in de bibliotheek? Faciliteiten/ICT Moet personeel/vrijwilligers nog getraind voor Klik & Tik en Digisterker? Digisterker: train de trainer beschikbaar Klik & Tik: zelf doen of wachten op update Cursussen Spreekuurhouders zoeken: Provinciale dialoogsessie of eigen netwerk Training spreekuurhouders door Belastingdienst Ruimte beschikbaar? Afspraken over taakverdeling? Spreekuren Ondersteuning POI

Toolkit - Model in de lijn van de Bibliotheek op school -Via portal bibliotheek en basisvaardigheden - Groeimodel -Zomerperiode hard aan de slag -Gezocht bibliotheken die willen meedenken / onderdelen willen inbrengen 18

Toolkit -Richtlijn internetplekken -Scenario’s interplekken en printen - Materiaal voor klanten : gebruik werkplekken (bijv disclaimer, A4 om mee te geven) -Protocol frontoffice -Factsheet Bibliotheek -Factsheet POI -(digitale )communicatie middelen -best practises (Deventer, Den Haag,….) -Materialen voor het organiseren van dialoogsessies -Scholingsaanbod - ….. Graag jullie input 19

20

Uitgangspunten Burger blijft altijd zelf verantwoordelijk voor aangifte Bibliotheek blijft altijd zelf verantwoordelijk voor facilitieiten Belastingdienst geeft richtlijnen om goed in te vullen Weeg richtlijnen goed voor de lokale situatie 21

Veiligheid en privacy Mem0 Richtlijn en internetplekken – Belastingdienst en Ministerie van Financiën 3 componenten: ICT Ruimte - Fysiek Personeel (bibliotheek)medewerker 22

Richtlijnen internetwerkplekken Functioneel De computer is uitgerust met een operating system en een gangbare browser waarmee een beveiligde internetconnectie kan worden aangegaan om zaken te doen in de portalen van de Belastingdienst met gebruik making van de voorzieningen van MijnOverheid (met name DigiD en Berichtenbox) en er wordt toegang geboden tot printfunctionaliteit. 23

Basis ICT operating system en de browser zijn up-to-date een virusscanner en firewall geen eigen executables op neergezet/uitgevoerd kunnen worden door de burger geen (sporen van) persoonlijke gegevens/bestanden van een burger kunnen achterblijven nadat hij zijn sessie heeft beëindigd De fysieke hardware is zo veilig mogelijk 24

Positionering internetplekken gemakkelijk meekijken op het scherm door een andere burger of bibliotheekmedewerker zoveel mogelijk wordt voorkomen. voorkomen dat prints in te zien zijn / in handen komen van andere burgers en wordt zoveel mogelijk voorkomen dat bibliotheekmedewerkers hier inzage/toegang toe krijgen. 25

Bibliotheekmedewerker dat de medewerker de persoonlijke gegevens van de burger waar hij eventueel toegang tot krijgt, niet gebruikt/deelt met anderen (bv verklaring geheimhoudingsplicht). de bibliotheek(medewerker) informeert de burger voor deze begint met zijn internetsessie over veilig digitaal zaken doen met de Belastingdienst. (gebruiksvoorwaarden, het geven van (digitale) instructies, voorlichtingsmateriaal of informatie). verwijzen naar waar de burger terecht kan als hij merkt moeite te hebben met bepaalde vaardigheden. 26

de rol van de bibliotheek(medewerker), die bestaat alleen uit het wegwijs maken met computer/printer, niet voor vragen over Belastingen en Toeslagen of het gebruik van zijn DIGID of machtigingen e.d. Daar waar een bibliotheekmedewerker persoonlijke gegevens van een burger aantreft op een verlaten internetplek of printer draagt hij zorg voor zorgvuldige vernietiging hiervan om te voorkomen dat andere burgers of medewerkers deze gegevens kunnen inzien. Daar waar een bibliotheekmedewerker een inbreuk op de beveiliging of een datalek op de internetwerkplek vermoedt, meldt hij dat bij het daarvoor aangewezen aanspreekpunt binnen de bibliotheek. 27

Aan de slag met de veiligheidseisen -Huidige situatie in kaart brengen -(mogelijke) knelpunten benoemen -Benoemen aanpak en gewenste (haalbare) situatie (ICT, Fysieke positie) - ICT en werkplekken aanpassen (indien nodig) -Voorlichting medewerkers -Voorlichting klanten - Dit hoef je niet alleen te doen (POI, toolkit,….) 28

Veiligheid en Privacy: Aanpak door Laurens Goudriaan (Probiblio) 29

Vragen 30

31