Monitoring OPO-PCBO Tytsjerksteradiel Schooljaar
Doel van de monitoring: Het inzichtelijk maken van ontwikkelingen binnen het basisonderwijs van de gemeente Tytsjerksteradiel zodat op deze ontwikkelingen kan worden ingespeeld door individuele scholen en/of schoolbesturen en/of de gemeente Tytsjerksteradiel.
Werkwijze: Derde achtereenvolgende schooljaar in deze vorm op basis van: De gegevens van het CITO-eindonderzoek. Andere relevante gegevens, w.o.: Afname psychologische onderzoeken, Opbrengsten technisch lezen (groep 7 & 8) Aanvullende gegevens: Gegevens jeugdgezondheidszorg
Conclusies Monitoring 2007: Geen opvallende verschillen tussen de eindopbrengsten van PCBO en OPO. Het gemiddelde van de eindopbrengsten (CITO) van de basisscholen van Tytsjerksteradiel bevindt zich op het landelijk gemiddelde. (535,1)
EINDOPBRENGSTEN OPO + PCBO (CITO) Aantal scholen 2007 Op of boven landelijk gemiddelde (=535,1) 11 Net onder landelijk gemiddelde 2 Onder landelijk gemiddelde (> 1,0) Op of boven landelijk gemiddelde (=535,0) 12 Net onder landelijk gemiddelde 4 Onder landelijk gemiddelde (> 1,0) Op of boven landelijk gemiddelde (= 534,5) 9 Net onder landelijk gemiddelde 2 Onder landelijk gemiddelde (> 1,0) 13
De eindopbrengsten per locatie geven een wisselend beeld. Meer dan de helft van de basisscholen van Tytsjerksteradiel scoort onder het landelijk gemiddelde. T.o.v. de eigen schoolgroep (scholen met een vergelijkbare leerling-populatie) scoort het merendeel van de scholen onder de landelijke schoolgroepsnorm.
Wisselvalligheid is bij de taalopbrengsten minder groot dan bij de rekenopbrengsten. Er is een ontwikkeling m.b.t. de afname van psychologische onderzoeken: Het aantal onderzoeken daalt licht. Het noodzakelijke totaalbudget daalt (ca. 20%). De aard van de onderzoeken wordt specifieker: Minder grote onderzoeken, meer specifieke deelonderzoeken. De eindopbrengsten technisch lezen (2007: eerste meting) zijn ver verwijderd van de 3%-norm (C. Vernooy)
Aanbeveling: Het ontwikkelen van specifiek onderwijskundig beleid per locatie; Het rekenonderwijs krijgt een duidelijke plek binnen het gemeentelijk OTT-beleid; De (technische) leesontwikkeling verdient de komende tijd (op iedere school) de nodige aandacht; Continuering van het ingezette beleid m.b.t. de afname psychologische onderzoeken: Marktwerking; Consultatieve Leerkracht Begeleiding (CLB)
Zorg voor Jeugd M.b.t. Tytsjerksteradiel (referentie: Provincie Friesland) Status: Informerend ……..Enkele interessante cijfers ………..
Ba.O V.O. Ba.O V.O. Zeer goed:94 % 87 % Redelijk: 5 % 12 % Slecht: 1 % 1 % Oordeel ouders over het onderwijs (bron: Zorg voor jeugd )
Gegevens : (bron: Zorg voor jeugd ) Ontwikkelingsachterstand BaO groep 2: T’dielFRL Motoriek 5 % 9 % Spraak 4 % 7 % Taal 4 % 6 %
Gegevens : (bron: Zorg voor jeugd ) Ongezonde voedingspatronen: T’dielFRL T’dielFRL Ontbijt gr.2 (< 5 dagen/week) nihilnihil Ontbijt gr.7 (< 5 dagen/week) 19 % nihil Ontbijt VO (< 5 dagen/week) nihil 6 % Fruit gr.2 (< 5 dagen/week) 17 % 15 % Fruit gr.7 (< 5 dagen/week) nihil 27 % Fruit VO (< 5 dagen/week) 41 % 44 %
Gegevens : (bron: Zorg voor jeugd ) Psychosociale problemen: BaO gr. 2VO (onderbouw) BaO gr. 2VO (onderbouw) T’diel/FRL(%) T’diel/FRL (%) T’diel/FRL(%) T’diel/FRL (%) Geen 76 / / 74 Licht 14 / 20 7 / 17 Matig 10 / 7 4 / 7 Ernstig 0 / 2 1 / 2