Marco Roos CLASSIFICATIE, SLEUTELS, FLORA, DETERMINEREN TOEGANG TOT PLANTENDIVERSITEIT.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Advertisements

Classificeren van planten
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Kassawerkzaamheden Niveau 4 Kerntaak 3 Blz. 5.
Archeologie voor pakket++s
Concept-context ook voor vmbo-t
STRUCTUREEL COMMUNICATIEF RECEPTIE PRODUCTIE
Beheer en ordenen van digitale documenten 2008
STRATEGISCHE PLANNING
Veranderingen binnen communicatie door de komst van internet.
Ecologie Inleiding. Onderzoekstijd 1E, Ecologie bestaat uit 16 lessen van 2 uur. - Je werkt in groepjes van 2. - Iedereen krijgt zijn eigen werkboek. Wat.
Bepaling van de biotische index
Mythen Natuurwetenschap Creationisme Evolutie
Onderzoek.
Wet van Cope. Definitie  Lichaamsgrootte van organismen binnen een evolutielijn stijgt  E. D. Cope, 1871  Bij alle groepen van organismen  Wereldwijd.
Ontdekkingsreizen en hun gevolgen - Slachtoffers
Verwondering in de natuur
Systematiek De eerste die probeerde een systematische indeling te maken was Aristoteles ( voor Christus). Bijna alle wetenschappers uit zijn tijd.
Orde scheppen in een verscheidenheid aan soorten
Object van studie Het vak geschiedenis gaat over ‘het leven’ Geschiedenis beschrijft ‘hoe het was’ Geschiedenis is geen wetenschap.
CLASSIFICEREN VAN PLANTEN
uiterlijke kenmerken van een voorwerp, mens of dier
Ons onderwijs in groep 1 en 2
TEKST CULTUUR & ORGANISATIE
‘Als iets écht is, is het onveranderlijk’
Presenteren.
Egypte Godsdienst.
Informatievaardigheden. Niveau 1. Basis. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Informatievaardigheden. Niveau 2. Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Begeleiden, hoe doe je dat?
Bezoekersgerichte teksten
Thema 1. Afval en milieu Inleiding. - Je werkt in groepjes van 2.
Recordkeeping - in 7 stappen naar een digitaal archief
Biologie/Bio-medische wetenschappen Blackboard Natasa Brouwer, AMSTEL Instituut.
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
E-DNA of Environmental-DNA: een krachtig instrument voor het monitoren van (water)organismen? Foto: D. Piliod Joachim Mergeay INBO ANKONA,
Vorige keer…. De evolutietheorie gaat uit van: - Verandering in genotypen - Natuurlijke selectie - Het ontstaan van nieuwe soorten Mutanten binnen een.
NLT Aardrijkskunde/biologie
Een wetenschappelijke theorie?
Kwaliteit van Leven bij Personen met Verstandelijke Beperkingen
Een prachtige kans voor uw kinderen
Bridging science to practice
Werken vanuit het contextuele gedachtegoed van Iván Böszörményi-Nagy
Bron: Baarda, B. (2014). Dit is onderzoek!. Wat is een theoretisch kader? ‘Een theoretisch kader is een overzicht van bestaande kennis en inzichten over.
Terugblik BS 1 en 2 Biologie is de studie van organismen (levende wezens)
Thema 5: Evolutie (en ordening) = biodiversiteit B
Woordjes leren.
Thema 1: Ordening Boek: biologie voor jou Vwo B2 deel 1
Vakdagen nHWBP Workshop natuur(wetgeving) 28 november 2013, prof. mr. A.A. Freriks.
Een dag in groep 6… De onderdelen die we (kort) aan bod laten komen:
1. MIEZERIG MANNETJE? Anton Drilling 2 MORELE OORDELEN 3.
Esther Moorees Marinke van der Velde Nelleke Sonneveld Paul Storm Sjoerd Schouten.
Nomenclatuur van planten Plantenkennis basis. Volksnamen of officiële naam Volksnaam / plaats- of streekgebonden - verwarrend - Chinese roos / Hibiscus.
De evolutietheorie VMBO – 2 kader Thema: Erfelijkheid en Evolutie Basisstof 4.
Klas DD31 en DD41 MBO Doetinchem
Implementatietips verslavingszorg: organisatie
Algemene uitleg en opdracht 10
Tool IE-3: Kenmerken van probleem-oplosopdrachten
Hoofdthema’s in de biologie
Schadebeelden.
Hoofdstuk 1 Jagers en Boeren.
Waar gaan we het vandaag over hebben denk je?
1) Determineren 2) Organografie 3) Flora 4) Herboriseren
Thema 5: : Evolutie (en ordening) ook wel biodiversiteit genoemd B
Thema 4. Ordening Blz 80.
Voeren en verzorgen Periode 1 – Taxonomie, rasgroepen en rassen
Natuur in Twente klas 1 Inleiding. - Je werkt in groepjes van 2.
Gezondheidsvaardigheden
Transcript van de presentatie:

Marco Roos CLASSIFICATIE, SLEUTELS, FLORA, DETERMINEREN TOEGANG TOT PLANTENDIVERSITEIT

Marco Roos Doelen diversiteitsonderwijs Gewone soorten herkennen Inzicht in biodiversiteit Natuurlijke historie (verhaal) Indicatoren Evolutie – stamboom Leren determineren (beslissingsboom) Gebruik – eetbaar/giftig

Marco Roos Type flora’s Vogelpikmethode – bladeren en vergelijken Vogelpikmethode – bladeren en vergelijken – bv. Bloemengidsen bloemkleur bloemkleur standplaats standplaats groeivorm groeivorm systematisch systematisch Sleutelmethode Sleutelmethode – Wetenschappelijke flora’s (m.n. Heukels 23 e ed.)

Marco Roos Basis wetenschappelijke flora Classificatie = ordening die inzicht geeft, volgens een principe  wetenschappelijk criterium Classificatie = ordening die inzicht geeft, volgens een principe  wetenschappelijk criterium Ordeningsprincipe = Ordeningsprincipe = Evolutie = afstamming met verandering Sleutel = snelste en zekerste weg om organisme tot taxon te determineren en op naam te brengen  praktisch criterium Sleutel = snelste en zekerste weg om organisme tot taxon te determineren en op naam te brengen  praktisch criterium

Marco Roos Basis wetenschappelijke flora Basaal taxonomisch niveau: (onder)soort Basaal taxonomisch niveau: (onder)soort Taxonomische keuzes: Taxonomische keuzes: – Soortsbegrip – Familie/genusomgrenzingen – Diagnostische kenmerken Fylum Orde Familie Genus Soort Ondersoort Kenmerken

Marco Roos 151 nieuwe taxa – urbane & invasieve soorten 151 nieuwe taxa – urbane & invasieve soorten Veranderde classificatie (volgorde), familie/genusomgrenzingen Veranderde classificatie (volgorde), familie/genusomgrenzingen – Scrophulariaceae (half)parasieten  Orobanchaceae (half)parasieten  Orobanchaceae  Plantaginaceae  Plantaginaceae – Vlier  Adoxaceae – Dipsacaceae/Valerianaceae  Caprifoliaceae – Tiliaceae  Malvaceae (linde – kaasjeskruid) – Lemnaceae  Araceae (kroos – aronskelk) – Fumariaceae  Papaveraceae (helmbloem – klaproos) – Parnassiaceae Veranderingen sinds 2000

Marco Roos Lastige families ‘Grasachtigen’ ‘Grasachtigen’ Asteraceae Asteraceae Brassicaceae Brassicaceae Apiaceae Apiaceae Lamiaceae Lamiaceae Fabaceae Fabaceae

Marco Roos Type sleutels Voor Linnaeus: frasenaam was meteen de sleutel Voor Linnaeus: frasenaam was meteen de sleutel Na Linnaeus: ontwikkeling sleutels Na Linnaeus: ontwikkeling sleutels Analytische sleutels Vragen bepalen kenmerken Vragen bepalen kenmerken – Bracketed key’ of Rechte sleutel – ‘Indented key’ of Ingesprongen sleutel Synoptische sleutels’ Materiaal bepaalt kenmerken Materiaal bepaalt kenmerken – -‘Multi-entry key

Marco Roos Valkuilen gebruik sleutels Slecht lezen – bijv. ‘niet’ missen Slecht lezen – bijv. ‘niet’ missen Alleen maar één lead lezen Alleen maar één lead lezen Niet naar aangegeven lead springen, maar gewoon naar de direct volgende Niet naar aangegeven lead springen, maar gewoon naar de direct volgende Slecht kijken, loep niet of onjuist gebruiken Slecht kijken, loep niet of onjuist gebruiken Termenlijst niet gebruiken Termenlijst niet gebruiken ‘Gewoon’ een verkeerde keus maken ‘Gewoon’ een verkeerde keus maken Niet goed checken of alles klopt Niet goed checken of alles klopt

Marco Roos Websites