Groepssessie 1: Curriculum Aan de slag Deel 1 Enkele mogelijke oplossingen Filmfragment Nederlands 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Thema 7 Les 1a Smaak. • recensie = een tekst waarin je opschrijft wat je ervan vindt.
Advertisements

Hoe pak je een ‘tekst’ aan?
23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
STRUCTUREEL COMMUNICATIEF RECEPTIE PRODUCTIE
20 Januari 2009 EDO Studiedag Willy Sleurs Entiteit Curriculum
Actualisering eindtermen ERK en lerarenopleiding
2010 Leren leren voor de maatschappij & Leren leven in de maatschappij.
AARDRIJKSKUNDE in het VLAAMSE S.O.
Krachtige leeromgevingen (groep 2)
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Krachtige leeromgevingen
Kunstgeschiedenis werkgroep, week 7, blok 3.
Personeelsvergadering
Bekijk het leven.
Regionale bijeenkomsten: Duurzame Ontwikkeling in het Hoger Onderwijs
Wanneer én hoe moet uw leerling aan de reken- en taleneisen voldoen?
Nederlands Gymnasium Centraal examen 2011.
Tussendoelen begrijpend luisteren onderbouw
1 Cultureel zelfportret
Taalontwikkelend Lesgeven in de eerste graad en tweede graad ASO
Gespreksvaardigheden
Esthetica Leerplandoelstellingen: exemplarisch en activerend werken.
PEDAGOGISCHE STUDIEDAG 27 september WELKOM.
Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.
Samenvatting h1-h3.
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Ambassadeurs 31 juli 2014 Agenda
Wie ben ik? Zoë Kol juf van groep 5 en 6.
Levensbeschouwelijk kringgesprek Thema: Inclusie in het onderwijs.
Wiki Interculturele communicatie Reflectie en de klaspraktijk Groep: Incuco.
HET DEBAT Discussiëren met regels Basis = onenigheid Voor- en tegenstanders Een derde partij overtuigen (het publiek, de jury)
Kritisch denken ‘vertaald’
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Krachtige leeromgevingen
Krachtige leeromgevingen
Krachtige leeromgevingen Oefensessie 2: Evalueren
Truc met het ei! Toon Hermans (1916 — 2000) cabaretier, zanger, kunstschilder en dichter.
Inspiratiedag De Bib op School 5 mei 2015 Koen Vandendriessche Hannes Vanhaverbeke.
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
ICC Module Dans op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
ICC Module Drama op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / Instelling.
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
ICC Module Muziek op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
DE UITEENZETTING schrijfdoel lezers uitleggen hoe iets in elkaar zit of hoe iets is, vertellen wat er gebeurd is of gebeuren.
De tekstsoorten en hun kenmerken 1. HET BETOOG Doel = publiek overtuigen van een mening of activeren om iets te doen (=overhalen / tot handelen aansporen)
Groep 6 Begrijpend lezen
Een tijdlijn maken met ICT
Psychomotorische taxonomie
De Vreedzame school Ouderavond 17 maart 2009 Het Klinket Welkom!
Groep 7 Begrijpend lezen lezen
Groep 8 Begrijpend lezen lezen
Oefening met atlas en kaarten
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
Hand-Out.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Praktische opdracht: het bouwen van een website
Prijs Marnixring Poëziewedstrijd 2014
Krachtige leeromgevingen
Meesterlijk - Op de proef gesteld Filmfragment Fysica
Les 1 Doelgroep: mbo niveau 4 – taalreferentieniveau 3F Docent: Anja Vergeer-Negenman Nederlands leesvaardigheid.
Praktijk Opleiders Cursus
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Informatieavond Geschiedenis in de bovenbouw
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
Bijeenkomst tussenrapport Verkenningscommissie Klassieke Talen
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Gerben Scholman, Davy Westra, Stef kaptein, Matthijs Roozendaal
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Transcript van de presentatie:

Groepssessie 1: Curriculum Aan de slag Deel 1 Enkele mogelijke oplossingen Filmfragment Nederlands 1

1. Filmfragment Nederlands KSO Macroniveau Vakgebonden eindtermen: Luisteren : Eindterm 2 De leerlingen kunnen op beoordelend niveau via diverse media en multimediale informatiedragers luisteren naar de volgende tekstsoorten bestemd voor een onbekend publiek : - diverterende teksten, zoals praatprogramma’s 2

1. Filmfragment Nederlands KSO Mesoniveau GO! 3 DE GRAAD Nederlands (2014/021) Leerplandoel : Luisteren en Kijken 2 : De leerlingen kunnen via diverse media en multimediale dragers luisteren en kijken op beoordelend niveau, naar teksten voor een onbekend publiek. 3

1. Filmfragment Nederlands KSO Mesoniveau VVKSO 3 DE GRAAD Leerplandoel : “Luisteren” 3.3 Op beoordelend niveau voor een onbekend publiek via diverse media en multimediale informatiedragers diverterende teksten zoals praatprogramma’s aanpak: - thema bepalen - feit en mening onderscheiden - doel verwoorden - verloop in hoofdlijnen weergeven - oordeel geven en met argumenten staven - argumenten van de deelnemers samenvatten - gevoelens en stemming van de deelnemers herkennen en duiden - cultuurgebonden aspecten van verbale, nonverbale communicatie en lichaamstaal duiden 4

1. Filmfragment Nederlands KSO Microniveau: lesdoelen De lln. zeggen tot welke literaire stroming de dichter Jan Hanlo behoort. gedrag=herinneren inhoud=feitenkennis De lln. duiden een onomatopee aan in een tekening. gedrag=herinneren inhoud=conceptuele kennis De lln. geven een verklaring voor het op muziek zetten van een gedicht. gedrag=begrijpen inhoud=procedurele kennis De lln. vertellen wat de gemeenschappelijke kenmerken zijn van de getoonde kunstwerken. gedrag=analysereninhoud=conceptuele kennis 5

1. Filmfragment Nederlands KSO VOETen Context 7: socioculturele samenleving (6) De lln. gaan actief om met de cultuur en kunst die hen omringen. Stam: esthetische bekwaamheid Lesdoel: De lln. kunnen een kindertekening maken terwijl ze een geluidfragment van een kinderrijmpje beluisteren. 6