Inhuur van derden in Dongeradeel: omvang, bekostiging, procedures, verantwoording Rekenkamercommissie Noordoost Fryslân.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

BELANG VAN HET MULTIDISCIPLINAIR WERKEN
De rekenkamer van Venlo
SWIZ Stichting Welbevinden en Interieur in Zorginstellingen Inrichten van zorginstellingen: Kunst of Kunde?
MEER RAAD VOOR HET RIOOL Rioleringszorg Presentatie rapport Rekenkamercommissie 24 maart 2009.
Motie Bij politiek relevante aanbestedingen de gemeenteraad in de gelegenheid stellen vooraf kaders te stellen ten behoeve van het op stellen van het Programma.
Belangrijkste bevindingen en aanbevelingen
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
ERRY STOOVÉ.
30 november 2010 ** 1 Rekenkamercommissie Maasdriel Vijfde onderzoek : beheersing grote projecten.
26 januari 2010 ** 1 Rekenkamercommissie Maasdriel Derde onderzoek : handhaving in Maasdriel Frank Hordijk – in samenwerking met Evert Jansen en Mark van.
Datum Beleidsafspraken Kantorenvisie Netwerkstad En logo NT.
Betrokken van buiten - wordt gevolgd Presentatie raadsinformatieavond 4 december 2008.
Opleiden in school, mei Opleiden in school Kennismaking met POSS Personeel en Organisatie Support Systeem Hulpmiddel bij de gesprekkencyclus.
Ik wil niet dat een mantelzorger / vrijwilliger helpt met ADL taken zoals wassen en aankleden. Laat ze maar leuke dingen doen met de bewoners!
Organisatie intergemeentelijke samenwerking Brabant Noord 10 november 2010 Actieprogramma lokaal bestuur VNG.
13.1 Budgettering Ondernemingsplan: Planning als prognose:
HR Analytics.nl HR analytics: begin bij de basis...
Stap 1: Keuzes in regionale samenwerking VNG Project - Declaratie Jeugd
Inkoop arbo- en verzuimbeleid
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Verantwoording en toezicht bij rechtspersonen met een wettelijke taak Rapport Algemene Rekenkamer in oktober 2006.
Rekenkamercommissie Leiden (RKC) Zicht op Leids Vastgoed.
Analyse programma Energietransitie. Aanleiding en opzet Afstemming met PS Doelbereik? Rekenkamer en CE Delft.
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Toekomst Financiële Functie
Rekenkamer West-Brabant Presentatie onderzoek inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Oosterhout 13 januari 2009.
Hoe verantwoord je je Financiële positie ?
Kwaliteitszorg HBO5-opleidingen. Vooraf Overleg binnen de CHO (kern + cel KZ) Overleg met HBO5-platform Over: – Werkwijze – Context van de HBO5-aanbieders.
Integriteitrisico’s in kernprocessen
Brandwonden door een vlamboog in een Eaton SVS/08 installatie.
ARBO.
Leeswijzer bij de bijlagen In deze bijlagen bij het NVZ-strategiedocument Zorg voor 2020 zijn de belangrijkste grafieken en brondocumenten voor u geselecteerd.
Grip op Regionale Samenwerking: Rob de Greef en Roeland Stolk.
Juridische kwaliteitszorg Startnotitie door DT akkoord bevonden  organisatiebrede bewustwording van de noodzaak tot het inbedden van juridische kwaliteitszorg.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 2 Onderdeel : Doelstellingen.
1 WAAR STAAT DE ROM-D? Presentatie colleges / raden Drechtsteden Oktober 2014.
Ervaring regio met ESF actie J Karin van Meer. Beeld van de regio Noordoost Brabant.
Presentatie rekenkamer. Wie is de rekenkamer Dordrecht De huidige rekenkamer bestaat uit: Directeur, dhr. Rik Hindriks Senior onderzoeker, dhr. Daan Massie.
Informatiebeleid, een basis voor beleidsresultaten Onderzoek door de Delftse Rekenkamer naar het informatiebeleid van de gemeente Delft 16 mei 2012.
Stedendag verantwoording GSBIII GSB prestatie-indicatoren 20 november 2008 Drs.D.E.(David) Zijlmans RA.
Presentatie onderzoek Inhuur van Derden rekenkamercommissie 14 juni 2011.
Accountantscontrole Beoordeling registratiesystemen 18 juni 2009 Utrecht 1 Stedendag verantwoording GSBIII
Concept-voorstel nieuwe opzet programmabegroting t.b.v. de Raadswerkgroep ‘strategisch sturen met programma’s’ 18 februari 2010.
Positie, rol en functie van de rekenkamercommissie XX-XX-XXXX Plaats.
Rekenkamercommissie: Onderzoek naar verbonden partijen ‘Een verbonden partij is een privaatrechtelijke of publiekrechtelijke organisatie waarin de gemeente.
Rekenkamercommissie Noordoost Fryslân, 10 september 2013.
Presentatie Commissie Werk en Middelen 6 oktober 2016 Rapport “Burgerparticipatie door de ambtelijke organisatie”
Aanbesteden ICT outhousing en outsourcing
Positie, rol en functie van de rekenkamercommissie
Xxxxxxxxxxxxxxx 2/7/2018 Markt informatie bijeenkomst Openbare Europese aanbesteding betreffende inhuur externe medewerkers 7 juli 2015 xxxxxxxxxxxxx.
Deel 1: Aanleiding en doelstellingen
Onderzoek armoede DRK Bert van Putten Directeur Telefoon:
Onderzoek Rekenkamercommissie Dordrecht
Effectief en evalueerbaar subsidiebeleid
Terugkoppeling herijkingswensen
Aanbesteding Converged computing, networking en storage
Kennis delen.
Subsidies met effect Commissie FIRAP 22 mei 2012.
Subsidies met effect Commissie FIRAP 22 mei 2012.
Presentatie Korpschef G.H.P.K. Huijser van Reenen
Organisatiestructuur Personeelsmanagement
Uitdagingen voor lokale overheden
Zelfevaluatie Raad van Toezicht
Organisatielogica Wat is mijn kerntaak hier als burgemeester, wat is ‘van anderen’? ………………………………………………………………………………….. Welke informatie moet ik hebben en.
Inhoud presentatie Aanleiding en opzet onderzoek Bevindingen:
Vaardigheden Bron en vraagstelling.
Sandra van Heukelom-Verhage Amy Elzakkers
Rol van de NVZF rondom het thema: stimuleren van beweeggedrag in ziekenhuizen Nederlandse Vereniging voor Ziekenhuis Fysiotherapie Maart 2018.
Transcript van de presentatie:

Inhuur van derden in Dongeradeel: omvang, bekostiging, procedures, verantwoording Rekenkamercommissie Noordoost Fryslân

Aanleiding suggestie vanuit de raad doelmatige besteding onderzoeksbudget

Vraagstelling Doeltreffendheid, doelmatigheid en rechtmatigheid van de: omvang bekostiging procedures verantwoording

Afbakening verschillende vormen van inhuur van derden wel/niet in het onderzoek

Aanpak uitvoering door Pro Facto uit Groningen onderzoeksjaren: 2008 en 2009 omvang bepaald a.d.h.v. de crediteurenadministratie dossierstudie: 20 voorbeeldgevallen interviews

Bevindingen (1) Omvang:2008: 10,4% 2009: 11,3% Procedures: onvoldoende ontwikkeld Verantwoording: onvoldoende Bekostiging: o.k.

Omvang, uitgesplitst: Personele inhuur wegens vervanging: 2008: € , 2009: € Personele inhuur wegens piekdrukte: 2008: € , 2009: € Specialistische kennis: 2008: € , 2009: € Totaal: 2008: € , 2009: €

Bevindingen (2) Doeltreffendheid Doelmatigheid

Aanbevelingen (1) Actualiseer het Strategisch Inkoop- en aanbestedingsbeleid, zorg dat het Inkoop- en aanbestedingsbesluit een uitwerking op alle onderdelen bevat. Leg het ongeschreven stappenplan dat gevolgd wordt voordat tot inhuur wordt overgegaan vast. Benoem daarin expliciet de rollen en taken van alle actoren. Zorg voor een eenduidige wijze waarop de inhuurdossiers worden samengesteld en gearchiveerd en volledig afgestemd op het geschreven beleid inhuur derden.

Aanbevelingen (2) Breid de taak van de inkoopcoördinator uit met ook het beoordelen van de doelmatigheid van gerealiseerde inhuur. Evalueer inhuur achteraf met behulp van een daartoe samen te stellen, beknopt evaluatieformulier en voeg deze toe aan het inhuurdossier. Sluit raamcontracten af met alle (detacherings)bureaus waar regelmatig door verschillende afdelingen medewerkers bij wordt ingehuurd. Zorg voor een betrouwbare administratie van de kosten van ingehuurde derden, ten behoeve van een correcte verantwoording van de kosten.

Vragen?