LEREN, LOOPBAAN EN BURGERSCHAP en 4C Conferentie 4C your way 16 december 2008Agnes Jansen AOC Raad Doride de Bruijn Helicon.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
L&B in het MBO.
Advertisements

Het veranderend landschap in het MBO
Taal en rekenen in het mbo
Loopbaan en Burgerschap Nederlands, Engels Rekenen
Van, voor én door het onderwijs. Een curriculum opgebouwd uit bouwstenen 12 november 2008 Ans Teunissen BOUWSTENEN.
23 JANUARI 2007 MBO CENTRAALMBO CENTRAAL Ageeth Jorna (lekker-werken.nl)
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding in de Tweede Fase
pilot Horeca en pilot Toerisme/ Recreatie
Wie zijn wij Dit zijn de 5 ROC’s uit het Consortium (samenwerkingsverband) NCvB werkt landelijk. Samen met deze ROC’s bouwen we opleidinghuizen voor bedrijven.
Onderwijskunde Presentatie 10 december 2007
Deel wat je weet en weet wat je deelt
Taalontwikkeling in mbo
ROC Eindhoven medewerker toezicht en veiligheid. Wie zijn wij? Kees Speet – Pieter Oterdoom –
Aantoonbaar competent in Leren, Loopbaan en Burgerschap
Taal en rekenen 17 april. Taal en rekenen 17 april.
Brief staatssecretaris 22 december 2008
Ex Examenprofiel als maatvoering
Op weg naar 2010 Het MBO in transitie Observaties & Aantekeningen.
MBO-Raad – 14 december 2010 Leren en Werken Nieuwe taakverdeling in 2011 Per komt het onderwerp EVC onder de directie BVE van OCW te vallen Contactgegevens:
Moderne Vreemde Talen in het mbo Actuele ontwikkelingen Netwerk EVC 17 maart 2011 Rianne Reichardt.
SURF Normenkader HO Geert Eenink Teammanager Software & Cloud.
Raamwerk rekenen/wiskunde mbo
Raamwerk rekenen/wiskunde mbo
Raamwerk rekenen/wiskunde mbo
Werken met het raamwerk rekenen/wiskunde mbo Colo, 15 mei 2008 vincent jonker, victor schmidt, arthur bakker, monica wijers projectgroep raamwerk.
Welkom Examinering Taal & Rekenen Gerard Straathof
VM4 Technologieroute Dag van de Beroepskolom 2012.
D o o r s t r o o m p o r t f o l i o Project Doorstroomportfolio Michiel Kostermans Bart van de Laar José Eggink (PL) Martin Folkerts.
InstapthemaPeriode 1 instapthemaPeriode 2 EXIT procedure één IT gehaald? ja nee Periode 3 Instapthema en BPV Periode 4 EXIT procedure twee IT’s gehaald?
Kwaliteit in examens, borgen en stimuleren. Kwaliteitsborging EVC-procedures EVC in het MBO 22 mei 2007 Henk van Leeuwen Manager externe betrekkingen KCE.
Leermeesteravond Autoschadetechniek
Op naar…
Willem Borsboom Arnoud Wonnink
Leren en kwalificeren in de opleidingen Mediavormgever
MBO Oosterhout Onderdeel van ROC West-Brabant
BEOORDELINGSPORTFOLIO: MEER DAN PLUSSEN EN MINNEN
Rob Jansen,
Een blik op de Kwalificatiedossiers
Eris een mogeijkheid om het ATC te sponsoren. Zo steunt u de school van uw kind en vergroot tegelijk de zichtbaarheid van uw bedrijf. Opties zijn breed:
Nieuwe kwalificatiestructuur MBO
PRESENTATIE ONTWIKKELING NIVEAU 4 OPLEIDING. Wat hebben wij tot nu toe gedaan Er zijn drie bijeenkomsten geweest met docenten Mondriaan, Haagse Hogeschool,
Burgerschap Scholen hebben de opdracht actief burgerschap
Mijn opleidingsbeeld.
Kwaliteitszorg HBO5-opleidingen. Vooraf Overleg binnen de CHO (kern + cel KZ) Overleg met HBO5-platform Over: – Werkwijze – Context van de HBO5-aanbieders.
Basisonderwijs Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs HAVO VWO Praktijk- school.
Beroepsonderwijs in ontwikkeling
Uitgeversgroep en Maatwerk Jeroen van Esch Docent - Uitgever Welkom!
St. Consortium Beroepsonderwijs Rekenen/Wiskunde, Referenties Rekenen Meijerink Raamwerk Rekenen/Wiskunde, De drieslagmethode Werkvorm: presentatie en.
Kwaliteitsimpuls langdurende Zorg Hoe kom je aan de juiste mensen met de juiste competenties ?
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Toetsing en examinering Engels Gebruikersdag Taalblokken Malmberg, 1 november 2012.
Het Resultaat: Een transparante competentietaal foresee your way 'foresee’ competenties ‘four’ onderwijsniveaus ‘four’ context criteria.
ARES Presentatie 4C-yourway slot-conferentie. SECRETARIS ÉN TOM TOM VOOR DE ONDERWIJSKOLOM ONTWERP & ONTWIKKELING - FRANK VAN DEN DUNGEN & ANJA BOERBOOM.
Een taal voor het waarderen van competenties (capaciteit) groei, om ‘door te leren’ van vmbo  universiteit Frank de Jong Projectleider Ruggengraat Lector.
Nederlands, Engels en rekenen mbo - actualiteit Bijeenkomst Instruct Woensdag 10 december Hilversum Alet van Leeuwen.
Ontwikkelen en publiceren van uniforme examenvereisten.
Marleen van de Wiel 24 maart 2016 Servicepunt examinering mbo Examinering: sta jij in voor de kwaliteit?
Verzilveren en toezicht op examinering Marita Oosterkamp Inspecteur bve-examens.
WELKOM bij. Menu: Opening Opening Verwachtingen v/d opleiding Verwachtingen v/d opleiding BTEC10 BTEC10 Special Classes Special Classes Moderne Vreemde.
4C your way CONFERENTIE 16 Dec. 2008, Wageningen Competenties waarderen en perspectieven om door te leren Welkom.
Vmbo-Mbo doorlopende leerlijnen in Noordoost-Brabant Onze missie Door: Ger de Bruin, Udens College Jan Jansen, Koning Willem.
4Cyourway 16 december Leren, Loopbaan & Burgerschap 7 ‘kerntaken’ 21 ‘werkprocessen’ 19 SHL-competenties’
Herziening kwalificatiestructuur mbo Jouke Dijkstra, Lidy van Oers en Laura Punt| 21 januari 2016.
Voorlichting Examinering Cohort 2014 oktober 2016.
Beroepsgericht onderwijs (BGO)
Examinering WIN 17.
Werkveldbijeenkomst AG november 2017
ZORPLAN MAKEN!!!.
Certificaten mbo vragen en antwoorden over het uitreiken van certificaten Marjo Jansen directie MBO, OCW Arjan.
Transcript van de presentatie:

LEREN, LOOPBAAN EN BURGERSCHAP en 4C Conferentie 4C your way 16 december 2008Agnes Jansen AOC Raad Doride de Bruijn Helicon

Wat is LLB? Beschrijft kwalificatie-eisen op het gebied van leer,- loopbaan- en burgerschapscompetenties voor het MBO Beschrijft eisen Nederlands Eisen rekenen/wiskunde + Moderne Vreemde Talen worden in de toekomst opgenomen

Leren en Loopbaan Burgerschap Nederlands Moderne Vreemde Talen Rekenen/Wiskunde

Is het brondocument verplicht te gebruiken?  Ja !  De wijze waarop instellingen het document willen gebruiken is vrij.

Knelpunten LLB O.a.: Geen onderscheid in niveau 1,2,3 of 4 Geen onderscheid in bol/bbl Overlap met competenties in kwalificatiedossiers Hoe plaatsen binnen deelnemersbegeleiding

Knelpunten (vervolg) Discrepantie tussen ontwikkelingsgericht leren en summatief beoordelen Scheve verhouding aantal kerntaken Hoe om te gaan met EVC’s

Recente ontwikkelingen Mogelijke scheiding van verschillende onderdelen van het document LLB - Document Nederlands, mvt en rek/wisk. - Document LLB; - Leren en Loopbaan - Burgerschap