DE LEZERSBRIEf.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Advertisements

De vrijwilliger van vandaag • wil zich niet binden. Wel; tijdelijke taak • wil afgebakend pakket, overzichtelijk • verschillende typen mensen passen bij.
Communicatie & Presentatie
Communicatie met de klant
Tekstdoelen Wat wil de tekst?.
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Zakelijk lezen Nederlands.
Ingenieursvaardigheden
tekstsoort, -doel + tekstvorm
Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Les 2 Identiteit
 Het tentamen wordt afgenomen op maandag 29 okt., zalen Alpha en Gamma van Wees er op tijd!! Te laat komen is afwezig.  Telefoon uit, eten.
ontvangen pps van Betsy
Zakelijk schrijven Bijeenkomst 5.
OVERTUIGEN MET WOORDEN
Een leesstrategie: toepassing
Stappenplan Samenvatten
Proeftoets periode 1 4 havo.
Variëren in standpunt Anita Riemersma 11 november 2010.
centraal? Waarom staat aanbidding 1 Aanbidding is onze bestaansreden.
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 3.
(Her)Schrijven voor het web Is schrijven voor het web anders? Voordat we schrijven… Basisprincipes schrijven voor het web.
Page 1 Workshop thema 4 21 mei 2013 Hanneke Koopmans.
MM2 webcommunicatie Mijn gegevens:
Leesvaardigheid Hoofdstuk 1 t/m 3
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Teksten schrijven. Teksten schrijven Teksten schrijven – Waar gaat het over Onderwerp Titel Lead Tussenkopjes Illustraties Woorden vet/cursief.
Tekstverbanden en signaalwoorden
Hoofdstuk 2 par 1 Schrijfdoelen.
SET schrijfvaardigheid H5
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
Lezen en schrijven: 1+1=3 Conferentie Begrijpend Lezen 7 maart 2012 Eindhoven Paul de Maat.
Leesvaardig Examentraining.
Het schrijven van een betoog
Centraal Examen Nederlands
De tekstsoorten en hun kenmerken 1. HET BETOOG Doel = publiek overtuigen van een mening of activeren om iets te doen (=overhalen / tot handelen aansporen)
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
WELKOM! Workshop … een bok op de haverkist 18 maart 2016
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Lezen, schrijven en argumenteren
Literatuur, maker en maatschappij
3F maken van een verslag.
SET schrijfvaardigheid H5
GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited
Schrijven beschouwing.
Overtuigende tekst/betoog
Essay Een essay is een beschouwende tekst over een literair, maatschappelijk of wetenschappelijk onderwerp, met een duidelijk persoonlijke inslag. Een.
Thema 20 MZ 2 Onderhandelen.
Hoofdstuk 1 Meningen en argumenten
Mika, noortje, wouter, ruben en emma
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Betoog Hoe herken ik een betoog en hoe weet ik hoe de schrijver mij probeert te overtuigen? NU Nederlands 2F.
Lezen meningen, argumenten en conclusie
Hoe schrijf je een recensie?
Inleiding, slot, functies, samenvattend tekstverband
Principes van digitale communicatie
Informatieve teksten, interviewverslag
Les 1: - Schrijven Spreken en gesprekken
Betoog.
Vwo 4 – week 39/
SPREKEN: HET BETOOG Betoog: een spreekbeurt waarin je een standpunt inneemt ten aanzien van een stelling en dat standpunt verdedigt. Formuleer een duidelijk.
Betoog 1e versie Woensdag 19 oktober 2016 SCHM.
Teksten lezen/Schrijven
Communicatie 7e les.
Hoofdstuk 3 Jij staat aan het roer
Een (informatief) Artikel schrijven
EXAMENTEKSTEN 1: SAMENVATTEN
Van alle markten thuis Perron 1 – les 23.
Schrijven 2.7 en 2.8 Formuleren en stijl 3.1
Belangrijke begrippen ‘Lezen’
OVERTUIGEN.
Transcript van de presentatie:

DE LEZERSBRIEf

OPMAAK

MODALITEIT = de houding die je als mens tegenover je boodschap aanneemt

WERKELIJKHEIDSMODALITEIT zekerheid: “Syrië is gegarandeerd het meest onveilige land van de hele planeet op dit moment.” onzekerheid: “Ik ga misschien wel naar dat feestje in de Zenith vanavond.” niet-werkelijkheid: “Was het maar al weekend!”

wenSMODALITEIT specifieker: wens, bevel, toestemming, gebod, verbod, … voorbeeld: …

GEVOELSMODALITEIT specifieker: spijt, medeleven, tevredenheid, … voorbeeld: …

OPDRACHT Reageer met een lezersbrief op een nieuwsfeit, actueel thema of controversieel onderwerp in 250 tot 400 woorden. Doelpubliek: onbekende leeftijdsgenoten en volwassenen. Doel: probeer je lezers te overtuigen van je mening (persuasief).

EVALUATIECRITERIA Taalgebruik (spelling, zinsbouw, aangepast aan lezerspubliek) Opbouw (heldere opbouw, signaalwoorden, alinea-indeling) Inhoud (omschrijving van het standpunt, argumenten) Lay-out (verzorgd)

SUGGESTIE SCHRIJFKADER Aanspreking Verwijs naar wat je las/hoorde. Hoe denk jij daarover? Waarom? Slotformule (samenvatting, voorstel, conclusie)