“DE ATTRACTIVITEIT EN HET TOEKOMSTIG PROFIEL VAN DE TECHNISCHE BACHELOROPLEIDINGEN” A GORIA V LAANDEREN - W ILSON D E P RIL VVKHO: “De versterking van de professionele bacheloropleidingen” - 8 juni 2012
A GORIA, F EDERATIE VAN DE T ECHNOLOGISCHE I NDUSTRIE 2 Agoria 1650 ondernemingen Tewerkstelling: Omzet: 92,5 mia € Exportquote: 74% Industrie = 40% van welvaartscreatie 80% van de totale export 88% van private O&O-investeringen (cijfers 2011 België, bron Agoria/NBB)
A GORIA, F EDERATIE VAN DE T ECHNOLOGISCHE I NDUSTRIE 3 14 sectoren ❙ Automobiel ❙ Bouwproducten ❙ Contracting & Maintenance ❙ Elektrotechniek ❙ Industriële automatisering ❙ ICT ❙ Kunststoffen & composieten ❙ Luchtvaart ❙ Mechatronica ❙ Metaalbewerking ❙ Metalen & Materialen ❙ Montage & kranen ❙ Ruimtevaart ❙ Veiligheid & Defensie
Technische professionele bachelors na 2013: Opportuniteit 4 Praktijkgerichte hogescholen binnen een associatie Toepassingsgerichte gespecialiseerde centra Eigen missie/profilering Sterke arbeidsmarktfinaliteit
Complementariteit: 3 technologieprofielen 5 Technische Professionele Bachelor Industrieel Ingenieur Burgerlijk Ingenieur
Onderwijs 6 Brede vakkennis Praktijkervaring bij studenten (duaal) en bij docenten Beperking aantal afstudeerrichtingen Dwarsverbanden (bv. met TSO) Competentiegericht: zowel technisch als generiek Stimuleren naar excellentie Digitalisering Bachelorproef Wisselwerking met onderzoek
Praktijk/innovatiegericht Onderzoek 7 Geen “academic drift” Speerpuntbepaling over de associaties heen Topics ingegeven door praktijk (vraaggestuurd/probleemoplossend) Samenwerking met bedrijfswereld Dienstverlening (o.a. LED’s)
Samenwerkingsvoorbeeld 8 KdG Automotive – Racewagen: Samenwerking tussen studenten industrieel ingenieurs elektromechanica, elektronica en professionele bachelors autotechnologie
Technologische industrie 9 Vereiste competentie: ❙ Brede technische vakkennis (basis -> nieuwe technologieën) Gewenste competenties: ❙ Communicatievaardigheden ❙ Talenkennis ❙ Planmatig werken ❙ Creativiteit ❙ Leervermogen ❙ Motivatie
Samenwerking industrie 10 Stages > 9 weken Bedrijfsbezoeken Begeleiden van studenten zowel in-house projecten als eindwerken Beschikbaar stellen van infrastructuur/apparatuur Inzetten van lesgevers
Uitdagingen 11 Samenwerking! Onderwijs adhv technologisch recente apparatuur/evoluties Docenten: combinatie HO + industrie Onderzoeksafbakening en –domeinen Financieringsmechanismen Instroom (o.a. meisjes!) Studieoriëntatie (proef/assessment) Behoud van 3-jarige opleiding
Doordenkertjes in belang van volgende generaties 12 OPPORTUNITEIT voor ATTRACTIVITEIT CULTUUR belangrijker dan STRUCTUUR