Windesheim zet kennis in werking Darwin: vriend of vijand? Interactieve lezing over omgaan met evolutie en schepping bij een grote leerlingdiversiteit.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat is een Groene Kerk? Werk maken van duurzaamheid en zorg voor de schepping. Beloven om elk jaar een nieuwe ‘groene’ stap zetten. Ervaringen delen en.
Advertisements

Hogere denkvaardigheden
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Mythen Natuurwetenschap Creationisme Evolutie
SWIZ Stichting Welbevinden en Interieur in Zorginstellingen Inrichten van zorginstellingen: Kunst of Kunde?
Vertrouwen als samenwerkingsmechanisme binnen ruimtelijke planning Jasper de Vries/ 28 oktober 2008/ Rotterdam.
Geschiedenis en Grondslagen van de Natuurwetenschappen, UU
Verstehende of interpretatieve benadering
Wijkmedia onder de loep 19 november 2010 Else Rose Kuiper | lectoraat informatie, technologie en samenleving | eSociety Instituut | Haagse Hogeschool.
Tussentijdse evaluatie
Charles Darwin ( ) ‘The origin of species by means of natural selection’ “ Organismen hebben een gemeenschappelijke afstamming en evolutie, waarbij.
Charles Darwin en de evolutietheorie
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
Het ontstaan van de wereld en de mens
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Dorpen in verandering Basisonderwijs en kinderopvang 8 oktober 2012 Marleen Vermeer.
Darwin op de Campus Radboud Universiteit Nijmegen Alumnilezing 2009.
BASICS Nascholing Ondersteuning van vernieuwingstrajecten in scholen en vorming van veranderingsactoren.
26 februari 2009 Ludo Hellemans 1 Darwins theorie ë n Ludo Hellemans Studium Generale Universiteit Twente.
SWPBS Conferentie 2014 Eindhoven
Evolutionair denken.
Inpassing ANW inhoud in andere vakken
Joep Lobée 31 oktober 2013 De 7 principes en mijn ervaring.
Onderzoek in beweging in de klas en in de lerarenopleiding
Met de Kennisbasis in zee!
28 april presentatie & dialoog Silence of the Bees.
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Briant College Hoofdstuk 3 Omgaan met internet. Briant College InternetVeel informatie Betrouwbaarheid is belangrijk! 16-jarige scholier op scholieren.com.
Rabobank Zoetermeer Sponsor v/h SeniorWeb 1 Welkom les 4 Overzicht vorige les Terugblik op wat we geleerd hebben Uitwisselen van ervaringen Behandelen.
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
… 1 TRENDS in WERK Introductie HRMlijn 4 Hoe voer je een trendonderzoek uit? Door Katja Pasman 2015.
Evolutionair denken.
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
MAGNUSKERK RESULTATEN ENQUETE AANTAL VERSPREID IN ANLOO 150.
Ordening en Evolutie ‘Het is een teken van een geschoolde geest als iemand kan nadenken over een gedachte zonder ze te aanvaarden’  Aristoteles.
Terugblik BS 1 en 2 Biologie is de studie van organismen (levende wezens)
Bètasimulaties Jeroen Sijbers, Bètasteunpunt Wageningen.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
Toelichting op het UNESCO Global Geoparks programma Marike Bontenbal Beleidsadviseur Wetenschap Nationale UNESCO Commissie.
Het Virtuele Rollenspel Een kosteneffectieve manier om de Kwaliteit van het Onderwijs te verhogen? Presentatie voor:Conferentie “Durf te Leren”, WGV Zorg.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
In gesprek met een bedrijfsarts van ArboNed
ICC Module Meervoudige Intelligenties Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
God als Vader en Zijn schepping (1) God ook jouw Vader? Gods voorzienigheid Schepping of evolutie Doet God iets aan het kwaad?
Vlaamse NME-dag Natuur- en milieueducatie (NME) in Vlaanderen: een druppel op een hete planeet? Brussel, 20 oktober 2009.
1. 2 Hoe gaan leerlingen om met (les over) evolutie in relatie tot hun levensbeschouwing? Interviews  visies op evolutie (+eigen). Lessen: Wat is evolutie.
Wat is evolutie ?. Charles Darwin (1809 – 1882)
De evolutietheorie VMBO – 2 kader Thema: Erfelijkheid en Evolutie Basisstof 4.
Evolutieleer Charles Darwin. Charles Darwin ( )
Cursus Bijbelverklarende Prediking Zaterdag 8 oktober 2016
PBS in Florida, wat kunnen wij leren?
Evolutie Thema 5 basisstof 1,2 en 3 Evolutietheorie
Charles Darwin 5 Evolutietheorie.
Socrative-code: QZKVJVDXV Wifi-code: Muntgebouw1
Hoofdstuk 1 Jagers en Boeren.
Darwin in de klas.
Werksessie minoren pedagogiek VU
Presentatie: wat is WE CAN Young?
Internationale beurs voor excellente leerlingen
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
Charles Darwin en de evolutietheorie
Intelligent Design dr J. M
BSc Honours Programme 30 credits extra-curricular, on top of your regular bachelor study programme Integrate your knowledge in a challenging multidisciplinary.
Evolutie in een superdiverse klas
Hoofdstuk 1.
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Meetkunst Een verbinding tussen beeldende kunst en meetkunde
Transcript van de presentatie:

Windesheim zet kennis in werking Darwin: vriend of vijand? Interactieve lezing over omgaan met evolutie en schepping bij een grote leerlingdiversiteit Drs.Ir. Erik-Jan van Baalen Hogeschool Windesheim, Zwolle

Windesheim zet kennis in werking Doel van de lezing Aan het einde van de lezing kunnen de toehoorders een manier noemen hoe op een plezierige wijze de discussie tussen schepping en evolutie gevoerd kan worden en deze toelichten.

Windesheim zet kennis in werking Programma Ervaringen uitwisselen Voorbeeldcollege evolutie Nabespreking en elkaar ideeën aanreiken

Windesheim zet kennis in werking

Windesheim zet kennis in werking

1.Langzame ontwikkeling. 2.Afstamming met modificaties. 3.De verandering van de genetische samenstelling van een populatie van generatie op generatie. 4.Stapsgewijze ontwikkeling waarbij simpele organismen zich ontwikkelen in steeds complexere organismen/soorten.

Windesheim zet kennis in werking Wat is natuurlijke selectie? Filmpje: wat valt je op? Filmpje

Windesheim zet kennis in werking Paradigma =

Windesheim zet kennis in werking Paradigma = een complex geheel van opvattingen, methoden en vraagstellingen, dat de wetenschappelijke gemeenschap van een bepaald tijdvak een idee geeft van wat de belangrijke vragen zijn, en hoe die opgelost moeten worden. Een paradigma is het referentiekader van waaruit wij de werkelijkheid interpreteren.

Windesheim zet kennis in werking Wat weten we zeker over evolutie? En wat weten we niet? Hoe werkt de natuurwetenschap?

Windesheim zet kennis in werking

Figure 22.9 Brussels sprouts Kale Selection for leaves Selection for axillary (side) buds Selection for apical (tip) bud Cabbage Broccoli Kohlrabi Wild mustard Selection for stems Selection for flowers and stems

Windesheim zet kennis in werking Concept 21.1 The Darwinian revolution challenged traditional views of a young Earth inhabited by unchanging species. Concept 21.2 Descent with modification by natural selection explains the adaptations of organisms and the unity and diversity of life. Concept 21.3 Evolution is supported by an overwhelming amount of scientific evidence.

Windesheim zet kennis in werking Terugblik colleges Genesis 1, 2 en 3 Wel inzicht in wat we zeker weten en waar het paradigma een rol speelt, maar geen discussie

Windesheim zet kennis in werking Nabespreking college Welke vragen roept dit op? Werkt dit ook op uw school? Aanvullende ideeën?