Infodag Binc 3 september 2010 Brussel. Welkom 10.00 – 10.15Voorwoord door Stefaan Van Mulders, Agentschap Jongerenwelzijn 10.15 – 11.00Waarom registreren?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
CLIËNTOVERLEG Met neutrale voorzitter.
Advertisements

Prof. dr. Harry Martens voorzitter Raad Hoger Onderwijs
Infomoment 28 januari 2009 Brussel. Programma •9u30 – 10u: Voorstelling - Waarom en hoe registreren •10u – 11u: Traject pilootproject –Registratie gebruikers.
Methodiek Directieve Thuisbegeleiding binnen de diensten
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
ONDERSTEUNINGSPROJECT 2014 Samenwerkingsverband tussen Agentschap Jongerenwelzijn en de 3 koepels. 2 Luiken Ondersteuning modulair kader Ondersteuning.
De beleidsronde: een verkenningsronde van kabinet vs. lokale erfgoedactoren Erfgoedcel TERF.
Doelstellingen Formuleren
1) Synthese 2) Context 3) Auteur 4) Wat doet de overheid? 5) Belangrijke organisaties 6) Moeilijke woorden 7) Interessante links 8) Besluit.
Functiefamilies stand van zaken HR-netwerk 29 april 2005.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Reflecties vanuit de praktijk van de Vereniging Ons Tehuis
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Project Maatschappelijke Identiteit. 2 De stad/de gemeente De stad/de gemeente week 1 Brainstorming Quiz Website bekijken over eigen stad/gemeente Duiding:
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Fondsenwerving naar een verdubbeling van de particuliere giften.
Recht in de roos?! Waardegebaseerde professionalisering en effectiviteit 14 oktober 2009 BINCdag - Gent.
Kwaliteit begint vanaf de bodem
Een werking voor en door ouders met ervaring binnen Bijzondere Jeugdbijstand.
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
Sociale veiligheid in scholen 05/10/2010 Omkadering traject nulmeting
Naar een PODMI-kennisbank met inspirerende praktijken Provinciale ontmoetingsdagen- herfst 2014.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Casusoverleg Forensisch Zorgtraject
Project Proceshuis Road show
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Rekenkamer West-Brabant Presentatie onderzoek inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Oosterhout 13 januari 2009.
Databank Effectieve Jeugdinterventies
Voka Health Community ‘kwaliteit van zorg’ Jo Vandeurzen Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin 1.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Provinciaal Steunpunt Vrijwilligerswerk Oost-Vlaanderen.
ESF Vlaanderen OP Sociale Economie Karel Vanderpoorten
Kom verder. Saxion. Professioneel management PHBO Jobcoaching Welkom! Webcollege.
ICF gegevens-set ‘werk’ HOE KWAM DEZE VDAB-GEGEVENS-SET TOT STAND?
Arjen Edzes Rijksuniversiteit Groningen, Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen, Economische Geografie, Postbus 800, 9700 AV Groningen 30 juni 2011 Armoedepact.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Optimalisering van de zorg voor thuisverblijvende cliënten met een psychische problematiek Referentiewerk en intervisie als ondersteuning en deskundigheidsbevordering.
Infodag Binc Dialoog, Reflectie en Actie 22 en 30 september 2010 Brussel - Gent.
OSBJ: Passie voor Jeugdzorg Inspiratiedag 28 oktober 2010.
 Als antwoord op een groeiende wachtlijst..  Verschuiving naar RTJH: Hulpverlening verantwoordelijk voor een adequaat en efficiënt wachtbeheer;  Hulpverlening.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
VERHOOGDE STAATSTOELAGE Focus op sociale activering.
Infodag Binc 8 en 12 oktober 2010 Schaarbeek - Gent.
Opleiding BINC Februari - maart Boudewijngebouw. Programma 9u – 9u 20: opbouw en principes BINC 9u20 – 9u40: in/uitloggen 9u40 – 10u: download DoMinO.
Cliëntervaringsonderzoek Wonen 2011 Tragel Zorg Kwaliteitsdag VGN Jos van Hooijdonk senior adviseur kwaliteit en Veiligheid.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Een werking voor en door ouders met ervaring binnen de Jeugdhulp! Doelstelling: Ouders laten participeren aan hulpverlening…
1 Impulsdag, samenwerken in de jeugdhulpverlening 24 september 2015 Samenwerken in het jeugdhulplandschap.
De sociale wijkteams in Leiden
Wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Netwerk ‘Samen tegen schooluitval’ Brussel
Studiedag: Hoe werken LOP’s mee aan gekwalificeerde uitstroom
Twee jaar clil in het vlaams secundair onderwijs: een evaluatie
Ervaringsdeskundigheid binnen werking
ondersteuningmodel sessie drie: ondersteuningsteams
OPweg Innovatief project
Groot Forum 05/02/2018.
Cliënttevredenheid Harmonisatie metingen cliënttevredenheid in het jeugdstelsel Sessie 2 - d.d. 11 mei 2017.
De Sensatie van een Goed Leven Prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking Samen ontwikkelen van een ‘zorgtraject’ voor begrip.
VAAR MEE MET DE SLOEBERBOOT
JOIN JOngvolwassenen met een psychische kwetsbaarheid – INtersectoraal woonondersteunings- en exptertiseteam.
JOIN JOngvolwassenen met een psychische kwetsbaarheid – INtersectoraal woonondersteunings- en exptertiseteam.
Rol van de NVZF rondom het thema: stimuleren van beweeggedrag in ziekenhuizen Nederlandse Vereniging voor Ziekenhuis Fysiotherapie Maart 2018.
Transcript van de presentatie:

Infodag Binc 3 september 2010 Brussel

Welkom – 10.15Voorwoord door Stefaan Van Mulders, Agentschap Jongerenwelzijn – 11.00Waarom registreren? Conclusies uit de pilootfase – 11.30Pauze – 12.00Implementatietraject (DRA, UM, info, opleiding) en verwachtingen – 12.15Vragen – 12.30Nawoord door Jan Bosmans, Vlaams Welzijnsverbond 2

Waarom registreren? “In functie van een kwaliteitsvolle hulpverlening binnen de Bijzondere Jeugdbijstand en op basis van elkaars aanvullende expertise samenwerken aan het ontwikkelen van een gebruiksvriendelijk registratiesysteem dat voldoet aan de verwachtingen van de sector BJB (private voorzieningen, diensten en projecten) en het IVA Jongerenwelzijn en dit aan de hand van uniform geregistreerde data.” Twee doelstellingen In kaart brengen van de doelgroep om te wegen op het maatschappelijk debat (discussie onderbouwd met betrouwbare en uniform geregistreerde gegevens) aansturen van onderzoek Reflectie over hulpverlening stimuleren met het oog op het verhogen van de kwaliteit van de hulpverlening op verschillende niveaus (team, organisatie, werkvorm, …) Dialoog-, Reflectie- en Actiegroepen 3

Waarom registreren? Reflectie over hulpverlening stimuleren Jeugdhulp kan beter (geschatte effectgrootte d=0,40 = klein effect) (van Yperen, 2010) We zien wel probleemreductie, maar veel cliënten hebben nog matige tot ernstige problemen bij uitstroom (H. Grietens, 2007) 4

Waarom registreren? Faas, M., Meten = weten?, 2009 Kwaliteitszorg > PDCA cirkel > het verder ontwikkelen van de praktijk Check= meten van resultaten (prestatie indicatoren) 5

Waarom registreren? Faas, M., Meten = weten?,

Meer dan cijfers Verschillende referentiekaders Praktijkgestuurd effectonderzoek Wat werkt? Doeltreffende interventies Werkzame factoren Motivatie, kwaliteit van de relatie, doelstellingen, ‘fit’ aanpak-hulpvraag Integratief werkzame factorenmodel 7

Meer dan cijfers Integratief werkzame factorenmodel: 3 niveaus die invloed hebben op de resultaten van jeugdhulp Microniveau: de directe invloedsfeer van de samenwerking (interactie, alliantie, persoonskenmerken van cliënt en hulpverlener). Mesoniveau: resultaatmeting (o.a. via praktijkonderzoek), professionalisering en kwaliteitsbeleid, naast steunfactoren in de cliëntcontext en samenwerking tussen voorzieningen. Macroniveau: opleiding, kennisontsluiting en sectorimago. (Pijnenburg, 2010, 19) 8

Evaluatie pilootfase Binc in cijfers 78 voorzieningen in de pilootfase (2121 dossiers ) 9

Evaluatie pilootfase Belangrijkste conclusies Binc-dag 2009 en online bevraging  Gebruiksvriendelijkheid verhogen  Opbouw van de schermen, look and feel  Link met de dagelijkse praktijk  Rapporten en verslagen  Inhoudelijke verfijning  volgorde tabbladen, motivatie, functioneren, opvoedingsfiguren, …  Werkvormspecifieke modules  TB/DC + HCA (jan 2011)  BZW + pleegzorg (april – juni 2011)  Residentieel + CaH (eind 2011)  OOOC + MFC (2012) 10

Binc

Binc 2.0  Technische specificaties  Web-applicatie  Tijdsinvestering  Verplichte parameters  2 fasen  ‘Registratiegegevens’ + functioneren van de jongere  Doelstellingen, doelrealisatie, tevredenheid, functioneren bij uitstroom  Vragenlijsten  Aanbod BergOp (Nederland) 15

PAUZE 16

Dialoog, reflectie en actie Instrument voor de tweede doelstelling van Binc (kwalitatieve doelstelling) Antwoorden zoeken: –Komen de cijfers overeen met de ervaren werkelijkheid? –Hoe moeten we de cijfers interpreteren? –Hoe kunnen we reflecteren over en creatief omgaan met de gegevens? –Hoe komen tot optimalisatie? 17

Dialoog Tussen beleidsmakers, praktijkwerkers en wetenschap In een transparante en open sfeer Veilig kader creëren voor samen zoeken en experimenteren Met duidelijke rolverdeling waarbij ieder zijn verantwoordelijkheid neemt 18

Reflectie Op verschillende niveau’s Thema’s: –Doelpubliek, doelgerichtheid en resultaat van hulpverlening, relatie tussen hulpverlener en cliënt –Wijze van registreren –Omgaan met cijfers op micro-, meso- en macroniveau –Positionering t.o.v. werkvorm, sector BJB en andere sectoren 19

Actie Initiatieven om de hulpverlenings- processen te optimaliseren Op brede schaal Enkele voorbeelden: –Verbeteracties opnemen binnen de kwaliteitsplanning van de voorziening –Bij elkaar te rade gaan en goede praktijken uitwisselen –Samenwerkingsverbanden en leernetwerken uitbouwen –Gemeenschappelijke vorming organiseren –Wetenschappelijk onderzoek initiëren –… 20

Provinciale dialoog-, reflectie- en actiegroepen Werkvormoverschrijdend (Vlaamse cijferrapporten) Werkvormspecifiek (werkvormspecifieke rapporten) Georganiseerd door Jongerenwelzijn en OSBJ 21

Vlaamse reflectiegroep Op basis van de cijfers uit Binc en de reflectie in de provinciale dialoog-, reflectie- en actiegroepen: –Maatschappelijk relevante debatten voeren –Specifieke thema’s uitwerken (SMK’s) –Beeldvorming van sector –Wetenschappelijk onderzoek initiëren –Samenwerking met andere sectoren faciliteren –Forum creëren voor verspreiding van informatie op brede schaal (goede praktijken, ervaringen, conclusies,…) –Benchmarking 22

Concrete planning dialoog, reflectie en actie 2010 (najaar) –Experimentele fase op basis van pilootgegevens –Focus op de methodiek Overzicht meest recente gegevens Bespreking wijze van registreren Bespreking inhoudelijke bevindingen Voorstelling voorzieningenrapport Meta-analyse dialoog-, reflectie- en actiegroepen –2 provinciale groepen, 1 Vlaamse reflectiegroep 23

Concrete planning dialoog, reflectie en actie 2011 –Eveneens op basis van pilootgegevens –Bijsturing van methodiek op basis van meta-analyse –Nieuwe, bredere dialoog-, reflectie- en actiegroepen 24

Implementatie Implementatieschema:  Aanmaken van VTE (UM) voor de inrichtende macht  Aanduiden registratieverantwoordelijken per voorziening  Token en / of kaartlezer e-id  Infodagen en opleiding RV (handleiding)  Interne opleiding van hulpverleners door RV  Start registratie vanaf januari 2011  Gefaseerde implementatie 25

Implementatie Ondersteuning:  Binc dagen (info)  Opleidingen RV (halve dag)  Handleiding  Helpdesk en FAQ (  Ondersteuning ter plaatse  DRA

27