Uitvoering Actiepunten Parkeerbeleidsplan Maandag 6 Mei 2013
Inhoudstafel 1. Toelichting parkeerbeleidsplan 2. Verkeerscirculatiestudie – scenario’s 3. Extra maatregelen 4. Herinrichting knoop A. De Langlestraat - Veldstraat
Cluster 1 : Centrum -Noord Zone hoge bebouwingsdichtheid Woningen die niet toelaten parkeren, op eigen perceel te voorzien Overwegende woonfunctie Wel school + turnzaal aanwezig (Veldstraat) Veldstraat: conflict parkeren bewoners – bezoekers Meeste straten bezettingsgraad vrij hoog (tussen 90% - 100%)
Restcapaciteit minder dan 10% in Blauwbrugstraat Overwinningsstraat Vredestraat A. De Langlestraat Antwerpsestraat tussen E. Claessenslaan en Stationsstraat Zeer beperkte restcapaciteit in aanpalende straten Overflow parkeervraag naar aanliggende straten
Resultaten metingen
Aanpak Invoeren eenrichtingsverkeer Vredestraat - parkeercapaciteit verhogen Straat breed genoeg om aan twee zijden te parkeren Meer parkeercapaciteit op terrein school GBS Veldstraat Bijkomende capaciteit in A. De Langlestraat Betere ruimtelijke + verkeerskundige inrichting “knip” A. De Langlestraat – Veldstraat Betere afstemming verblijfsruimte – parkeerruimte Daarom: voorontwerp knoop A. De Langlestraat – Veldstraat
Verkeerscirculatieplan Om te onderzoeken of door het voorzien van eenrichtingsstraten geen problemen worden gecreëerd die een negatieve impact hebben op bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid
Voorkeursscenario Eenrichtingsverkeer in Vredestraat tussen Antwerpsestraat en Overwinningsstraat Gemotoriseerd verkeer toegelaten van Antwerpsestraat naar Overwinningsstraat Fietsers tegengestelde richting laten rijden (BEV = Beperkt Eenrichtingsverkeer) Parkeren half op berm / half op rijbaan
Alle scenario’s werden getoetst aan Veiligheid Bereikbaarheid Leefbaarheid
Waarom eenrichtingsverkeer Vredestraat van Antwerpsestraat naar Overwinningsstraat? Veiligheid: bij uitrijden Vredestraat slechte zichtbaarheid op verkeer Antwerpsestraat Bereikbaarheid: inrijden via Antwerpsestraat is logische aanrijroute voor grootste gedeelte van Niel Leefbaarheid: scenario scoort best als het gaat om het beperken van extra verkeer in aanliggende straten Ander scenario: is meer omrijden, minder logische route
Beste scenario “ Knip” A. De Langlestraat – Veldstraat wordt opgeheven Em. Dewittstraat dubbelrichting behouden Eenrichtingsverkeer Vredestraat naar Antwerpsestraat
Beste scenario, maar Minder toename parkeermogelijkheden in A. De Langlestraat – Veldstraat Gevaar ontstaan circulerend verkeer lus A. De Langlestraat – Veldstraat Toename verkeer in A. De Langlestraat A. De Langlestraat leent zich er niet toe (te smal wegprofiel) Toename conflicten met fietsers Overwinningsstraat - school
Extra maatregelen Ontsluiting fietsers via brandweg naar Vredestraat i.p.v. ontsluiting naar A. De Langlestraat Inrichten van uitwuifstrook in Vredestraat (zijgevel school – turnzaal) Enkel “kiss and ride” tijdens schooluren dus tussen 16u00 – 08u00 is parkeren mogelijk
Parkeerplaatsen Veldstraat Nu: 15 op rijbaan en 12 dwars Na werken: 15 op rijbaan 27 dwars