Meervoudige Intelligentie theorie (Gardner)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
Advertisements

Het schrijven van een practicum verslag
Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Visual Knowledge Building
Van uitleggen leer je het meest
Ho 4:Talenten.
Groep 1: Thematiseren “Fietswinkel”
Workshop Meervoudige intelligenties Hoe ben je slim? 2011
Hoera, een oudergesprek!
Meervoudige intelligenties
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Beroepsproduct Domeinverdieping Owe 62 Heidi van Cuijk 2010/2011
Doel: rekening met elkaar houden
Leerprincipe 4 Zorg voor afwisseling Het gaat er niet om hoe
Inleiding Komende periode gaan we het hebben over kinderen die ziek-zijn: Verzorging, Het herkennen van de symptomen/de klachten Wat kun/moet je doen.
Welkom! De vernieuwde scholenprojecten van de 3 Limburgse nationale parken Interlimburgse NME dag Gouvernement Maastricht 21 november 2013.
1. Levensbeschouwing en communicatie
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Carrousel, een schat aan hulpverleningsmogelijkheden
Almere in vogelvlucht!. Doel v/d les? Voorkennis activeren over Almere/Flevoland.
HGW-Vuurvlinder Passend Onderwijs? Bezuinigingen? Handelings Gericht Werken Hulp vanuit de overheid?
Meervoudige intelligentie
Denkvaardigheden Prakticon 2013/2014.
Welkom op deze informatieavond
Presentatie Bijeenkomst 2
OFC28 mediawijsheid les 3.
Wikiwijs Hoe herken je kwalitatief goed lesmateriaal
Trainingspresentatie
Dr. H. Gardner ‘Het gaat er uiteindelijk niet om hoe intelligent je bent, maar hoe je intelligent bent’ 1.
Onderzoeksplan.
Welkom bij de Raketten en de Ruimtevaarders.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Meervoudige intelligenties.
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Thema 2, week 1.7 Leerlingkenmerken Meervoudige intelligenties 13 oktober 2014 Periode 1 KOP
Lezen: doe het goed voor
De leerling of stagiaire in beweging!
Typ hier de titel Geef hier extra gegevens op. Inleiding n Doel van de discussie n Iets over uzelf.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Bijeenkomst September 2015
Bianca Merken Ma classe got talent! Bianca Merken
Het opstellen van goede onderzoeksvragen
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Inhoudsopgave Hoe ziet ons ritmisch weekplan eruit? Instructie en werk Project Blokperiode Spel Kring Viering Goed voor mekaar Vragen?
20 januari 2012 Oostakker 1 Ria De Sadeleer. 52 km van Brussel 5 km van centrum Gent 2.
Meervoudige intelligentie
ICC Module Meervoudige Intelligenties Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Workshop MRT > RBO KVLO studiedag VO
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Interactief oefenen, formatief toetsen
Alle kinderen gemotiveerde lezers
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Trainingspresentatie
Agressie op de werkvloer
Trainingspresentatie
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Boekbespreking “Soorten intelligentie” ~ Howard Gardner
Product van TU Delft, SEC
BOM-model PV 25/03/2014.
Gedragsproblemen en stoornissen
Les 5: Verbale communicatie
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
Cijferloos lesgeven bij talen
Product van TU Delft, SEC
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Meervoudige Intelligentie theorie (Gardner) In de praktijk

Inhoud Workshop Inleiding (waarom deze workshop?) Wat weten we al? (test) Wat moeten we weten? De praktijk (hoe passen we de MI theorie toe?) Voorbeeldles Lukt het ons nu? (lessen ontwerpen) Bronnen

Wat weten we al? Schrijf kort op wat we onder de MI verstaan. Welke 8 intelligenties bestaan er? Wat betekent het voor jou om op een (of meerdere) van deze manieren intelligent te zijn?

Wat moeten we weten? MI: hoe is een leerling knap.  de 8 intelligenties; Je voelt je allemaal aangetrokken tot verschillende zaken en wordt hier steeds vaardiger in.

MI in de praktijk m.b.v. didactische structuren Verbaal- linguistisch Visueel-ruimtelijk Lichamelijk-kinesthetisch Intrapersoonlijk Interpersoonlijk Logisch-matematisch Naturalistisch Muzikaal-ritmisch Twee gesprek op tijd; Teken wat ik zeg. Teamhints. Handelend leren. Doe wat voor jezelf; Denktijk. Geef Door Wat als? Kijk-schrijf-gesprek Hoor-schrijf-gesprek Ruik-schrijf-gesprek. Proef-/voel-schrijf-gesprek Achtergrondmuziek; Leerliedjes.

Voorbeeldles (woordenschat) Zoek de verschillende intelligenties die in de les verwerkt zijn! Met welke intelligenties wordt rekening gehouden in deze les? Hoe wordt rekening gehouden met deze intelligenties in de les?

Lessen Ontwerpen Verzin een productdoel voor de les (wat moeten de lln. aan het eind van de les kunnen). Bedenk welke verschillende didactische structuren je gebruikt om zoveel mogelijk intelligenties aan te spreken. De verschillende structuren kunnen voorkomen in inleiding, kern en afsluiting!

Bronnen Dr. Spencer Kagan & Miguel Kagan (2006), Meervoudige intelligentie; de intelligenties en hun toepassing in het onderwijs. Dr. Spencer Kagan & Miguel Kagan (2006), Meervoudige intelligentie; in de klas: structuren en activiteiten.