SPICE 3: de koeler case 2 april 2014 Leren Van Elkaar (LeVeL) Deltalinqs Energy Forum.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET DIGITALE ARBEIDSPLEIN Het Digitale Arbeidsplein is een website ontwikkeld in het kader van het project “Zelfmanagement van de eigen loopbaan” van MeijerConsult.
Advertisements

Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Het doen van eigen onderzoek
Binnen een VPG-setting
De vrijwilliger van vandaag • wil zich niet binden. Wel; tijdelijke taak • wil afgebakend pakket, overzichtelijk • verschillende typen mensen passen bij.
Groep Doel bepalen Voorspellen Kennis ophalen Vragen stellen
Een verkooptool of webshop zonder onderhoud ? Wij hebben hem voor U ! Onze webshop stellen wij beschikbaar voor U.
STAB: een veilig netwerk voor startende leerkrachten
Lagoonia Je vliegtuig is neergestort op een eiland in de Stille Zuidzee en je bent een van de overlevenden. Zult u in staat om andere overlevenden te vinden,
Beleidsevaluatie in de praktijk
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
Provocatief te werk in een assertiviteitstraining.
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Kwaliteit volgens Sportfondsen! Optimale Waarde ® Voor alle belanghebbenden Constante verbetering.
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Visie Mensontwikkeling WSD
Thema-bijeenkomst 6 september 2012
Q-KENNIS Een kennis-systeem is veelal gebaseerd op het ontsluiten van aanwezige kennis en ter faciliterering van de ontwikkeling van nieuwe kennis. Het.
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Workshop Testen 18 februari.
Wat doen ze me nou...? Jan Bransen Publiekslezing, 7 april 2010.
TBM Onderwijsdag Examencommissies en toetskwaliteit (bijdrage Renate)
Christus’ opstandingskracht doet ons opstaan
BIM PROTOTYPE:. [ N O V I T E I T ] [ N O V I T E I T ]
Het Debat 1. Het Debat - spelregels Groep zit in kring (zonder tafels) Er volgt een eerste stelling Maak een keuze voor (GROEN) of tegen (ROOD) Ga met.
Ronde 1: aan het werk gaan.
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA Hans Daale 8 april Na te lopen… Waarom nu een discussie over een HBd Waarom nu een discussie over een HBd Wat is dan eigenlijk.
Lean Six Sigma bij de gemeente Amersfoort
Luca Knegtering 3dd. Luca Knegtering 3dd Proefjes: Door de proefjes die we hebben gedaan in crosslab ben ik meer te weten gekomen over hoe je zintuigen.
Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.
De kracht van informatie voor beleidsontwikkeling
Nulmetingen Bureaucratie en Oudertevredenheid NRO-bijeenkomst
In gesprek Naast de online enquêtes zijn we dit jaar ook gestart met klantenpanelavonden. Dit heeft voor ons veel mooie inzichten, verklaringen en bruikbare.
Communicatie en dementie
“Help mij het zelf te doen”
Online kansen in de Automotive Aftersales markt
De ondernemende student Hoofdstuk 8Leiding nemen, geven en ontvangen.
11 Diversiteit & inclusie July 30, Overzicht Diversiteit en inclusie zijn een integraal onderdeel van onze business. Het is essentieel dat u.
V2.5 NdF-h4 1 NdF-h1 1 1e9 1 Hoofdstuk 4 Speelvolgorde in een SA-contract Hoofdstuk 4 Speelvolgorde in een SA-contract.
Meer inzicht en grip op financiële redzaamheid. Programma Welkom Inleiding Voorstelrondje Armoede/schulden Signaleringslijst Financien Afronding.
ONTSLAGREGELEN.nu Gemakkelijk samen het ontslag regelen.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Een methode voor het werken met ‘radicale’ opvattingen
Presentatie praktijk E-movere en Academie Moderne MassageTherapie
Oracle licenties…… Hoe kunt u besparen? David Abeln

KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Wat zijn Drijfveren? Drijfveren zijn volgens TSI……………
Een verbinding van….. Stand van zaken….. -Betrokken bij bijna 100 zaken -Succesvol in de samenwerking zorg, politie, justitie : dus multidisciplinair.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
“Projectmanagement binnen het ISZF” Henk Post, april 2007 (presentatie Mt Gaasterlân-Sleat)
ESF Regiobijeenkomst Verantwoording casemanagement april 2015.
K.I.S.S. (Keep it super simple) voor de klant
Dimpact 17 november 2016 Informatie gestuurd beleid
Een vergadering organiseren
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Mijn visie op onderwijs
Vergadering Personeelsdienst
Procesmigratie van ITIL naar ISM
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
De schrijver mee op reis
Gevalstudie – Case-Study
Gevalstudie – Case-Study
Reeks 14: ‘Ik ben toch niet gek?!’
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

SPICE 3: de koeler case 2 april 2014 Leren Van Elkaar (LeVeL) Deltalinqs Energy Forum

LeVeL: Leren Van Elkaar Wat is het ook alweer? Externe expert haalt zijn kennis en ervaring uit de praktijk -> sluit het kort en laat de praktijk rechtstreeks van elkaar leren. Ofwel: Kennis dichtbij delen Uiteraard zonder gevoeligheden of concurrentiepositie te raken.  Conclusies pilot 2013: methode biedt perspectief. Wel diverse leerpunten uit de pilot: keep it simple, lean and mean. Doorlooptijd kort houden, groep niet te groot. Je kunt altijd volgende groep beginnen.  Voor 2014: nieuwe groep gestart eind maart: koelers/koelsystemen

Onderwerpen “koelers”  Gekozen: fouling in systemen. mosselen, apenhaar, biofilms, legionella, what have you.  Systeem: open, gesloten (met koeltoren die extern wordt gekoeld), zoet, brak. Tube-shell: geen airfins. Systeem, dus geheel: koelers, leidingen, pompen, afsluiters  Uitwisselen: ervaringen delen/beschikbaar stellen binnen de gehele groep deelnemers (dus niet alleen die van de case). Meer buy-in.  De route: Stapsgewijs inzicht verbeteren, baseren op feiten (“…. Bij hen gaat het daarom beter….”)  Resultaat: beredeneerde opties voor besparing E en meer yield. Maar ook: assetmanagement, levensduur, onderhoud (-sgevoeligheid)

Bevindingen na sessie 1  Complex: uitgebreide systemen, grotendeels ondergronds, ligt er al een tijdje, wat zie je, waarom begin je er aan? En waar begin je?  Status quo: hoe stel je overzichtelijk vast wat de uitgangssituatie is, opdat je zaken verantwoord en in een goede volgorde aan kunt pakken  Monitoren: welke parameters en onderdelen te monitoren, waar meet je op, wat is je referentie? Dacht je dat je het best wel goed deed?  Prioriteit: het stond niet altijd boven aan de lijst (dus eigenlijk ideal voor LeVeL)

Schoonmaken schoonhouden  Schoonmaken: welke aanpak, welke volgorde (wat hier los komt, komt elkaar verderop weer tegen). Effect op omgeving (schuim op de rivier  Schoon houden: chloor, elektriciteit, pulsen, hoeveel van wat, hoe vaak hoe lang,…….  Kennis: wat ligt er: BREF’s, referenties VNCI, werkgroepen RVO, leveranciers, en dus vooral ook elkaars kennis Ook interesse? Horen we graag.